*Hovbilder*

Sv: *Hovbilder*

Mynta2 skrev:
Antagligen har hovis raspat bort glasyrlagret på hoven...det finns kontigt nog många hovisar som gör det. Finns lixom ingen anledning till det.

Jomenvisst finns det en orsak till det. Om tån behöver kortas framifrån (och inte bara underifrån) behöver man raspa för att göra en rak linje från kronrand till tåspets. Man vill inte ha några tvärhuggna tår, brutna vinklar. Det kan behöva göras även på sidan.

Hälsning Maja

En hov är inte rak, utan konvex....den lutar snett utåt i väggen. Ju längre man kommer mot trakterna blir den lite brantare. Så varför då försöka göra den rak då den av naturen inte är det ? Förövrigt har ju glasyrlagret den uppgiften att hålla kvar fukt.

Eftersom ni ändå snackar föl och verkning av hovar...när ska man egentligen börja verka fölets hovar för första gången?

Qwyxz skrev:
Eftersom ni ändå snackar föl och verkning av hovar...när ska man egentligen börja verka fölets hovar för första gången?
Jag vill se fölen inom max 14 dagar efter födelsen, och sedan följa dem ungefär var 4-6 vecka.

Mitt bidrag:
Nordistravare 11 år. Avskodd 1 nov, oskodda bilderna visar alltså 2 månader och 1 vecka senare.

sula1o3.gif

fram_1o3.gif

bak_1o3.gif

Har lyckats knäppa motsatta hovar som synes och vissa är inte spikrakt på, men nyfiken på vad ni vill säga :p
Notis: pållen har slutat snubbla i skogen :)

Vad små hovar din häst har :eek: ..Vill minas när jag hade en Nordis travare att han hade dasslock till fötter. Dock ej plattfotad eller annat. Vad hade din häst för nummer på skorna ?

Alltså... det där höll ju hovis reda på :angel: :o Å eftersom numren är bortnötta så mätte jag :D :

Bredden, (bredaste stället, ytterkanterna emellan):
Fram= 13.5 cm
Bak = 13.3 cm

Längden, (ytterkant på tåkappan ner till mitt emellan ytterkant på "spetsarna"):
Fram = 14.5 cm
Bak = 15.5 cm

Säger det dig nåt? :p

Tinen skrev:
Här är två bilder från min hästs bakhovar efter verkning...:
Det ser ju bra ut. Men undrar om vänster och höger bak är lika höga i trakterna? Din vänster hov ser ut som om den är betydligt högre i yttertrakten. Det viktigaste när man verkar hovar är att få dem parvis lika, eller så lika det går.

Nummer Ett skrev:
Det ser ju bra ut. Men undrar om vänster och höger bak är lika höga i trakterna? Din vänster hov ser ut som om den är betydligt högre i yttertrakten. Det viktigaste när man verkar hovar är att få dem parvis lika, eller så lika det går.

:)
Kan lägga ta lite mer bilder från sidan så ser du kanske bättre!:) *antecknar*

Tack för synpunkt! ;)

när jag köpte min nordis gick hon barfota året runt men hennes hovar var för jävliga torra och spruckna och snea härs och tvärs kontaka min hovslagare som sa att hästen EJ skall gå barfota nu går hon med skor och har en jättebra vinkel och fo:bump: rm på fötterna vill tilllägga att jag verkar var 6 vecka pga detta och ger biotin och smörjer in med olja varannan vecka.. det har gett mirakel till hästen

Här kommer bilder så trakterna bak syns... Tyvärr är golvet inte helt rakt..:crazy:

PICT1289.jpg

hovis skrev:
Du behöver inte ursäkta dig för golvet, konsentrera dig i stället på trakterna.

Vill du utveckla ditt svar?
Jättetacksam för alla synpunkter!:bow:

Senast ändrad:

Håller med om att de ser lite torra ut på bilderna men nej, de är fina i kvalitén o har inte flisat sig någe alls efter att skorna togs av :) Tycker det är jättespännande att följa utvecklingen efter avskoningen å se hur de kommer att forma om sig :D

Jag tycker att det ser ut som om trakterna är ojämna. Det vill säga högre på insidan än utsidan men jag är bara en glad amatör och kan ha fel =).

Heh.. nu är ni två sm säger emot varandra här :p
väntar på "Nummer ett:s" vidare kommentar
Hon tyckte nämligen hon såg en skillnad på hovbilderna underifrån, och att vänster YTTERtrakt då skulle vara högre än inner :p
Men tack för kommentar! ;)

Man ska inte bara stirra sig blind på trakthöjden utan även titta på vad som händer om man sänker den ena eller andra.

Jag tycker det ser ut som att din häst är lite brantare på instidan av hoven (vä bak) och om man då sänker insidan kommer insidan att bli ännu rakare och utsidan att flyta ut mer.

HannaZ skrev:
Jag tycker det ser ut som att din häst är lite brantare på instidan av hoven (vä bak) och om man då sänker insidan kommer insidan att bli ännu rakare och utsidan att flyta ut mer.

Men om man nu gör tvärt om(sänker utsidan ngt) vad händer då???? :idea:

jag tycker dina hovar ser fina ut, däremot tyckte jag traktstöden såg lite höga ut?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama