*Hovbilder*

Sv: *Hovbilder*

Nummer Ett skrev:
Naturligtvis menade jag inner- inte ytter. Jag tycker fortfarande att din innertrakt vänster ser högre ut. Det syns tydligast underifrån, din innertrakt börjar längre fram på vänster bakhov, man ser det lite på bilden bakifrån (högre eller börjar längre fram). Ritar in i din ursprungliga bild, hur jag ser det.

Däremot har du full symmetri på var trakterna startar på din höger hov.

Okej.. tog en ny bild idag som blev lite skarpare :idea:
Ser också att det finns en viss skillnad nu när jag tittar på bilden, men den andra måste varit ganska vilseledande.. eller iaf tycker jag det är stor skillnad på denna nya bild.. se vad du tycker.. :crazy:

PICT1305.jpg

De är i stort sätt samma höjd som sulan men något ljusare pga att de är mer nydligen "verkade". Du kan se datumet när jag lade in de första bilderna. :)
Nu har det ju gått någon vecka kanske, så sedan jag tod denna bild är det ju inget verkat. så drar man fingret kan man känna en liten skillnad, men den är liten..

Tinen skrev:
Okej.. tog en ny bild idag som blev lite skarpare :idea:
Ser också att det finns en viss skillnad nu när jag tittar på bilden, men den andra måste varit ganska vilseledande.. eller iaf tycker jag det är stor skillnad på denna nya bild.. se vad du tycker.. :crazy:
På denna bild är inte den vänstra trakten (på bilden) lika långt fram, men en liten skillnad syns. Svårt att uttala sig (och ha rätt när vi ser en tvådimensionell bild), men försök att få trakterna att sluta lika långt bak. Dra en linje som är parallell med bakkanten av strålen, försök att få samma avstånd till var trakterna börjar.

Jobba på, i övrigt ser det mycket bra ut. Arbetar du hästen eller går den bara?

Nummer Ett skrev:
På denna bild är inte den vänstra trakten (på bilden) lika långt fram, men en liten skillnad syns. Svårt att uttala sig (och ha rätt när vi ser en tvådimensionell bild), men försök att få trakterna att sluta lika långt bak. Dra en linje som är parallell med bakkanten av strålen, försök att få samma avstånd till var trakterna börjar.

Jobba på, i övrigt ser det mycket bra ut. Arbetar du hästen eller går den bara?

Japp.. jag ser själv en liten skillnad :idea:
Men som på förra bilden är det inte, vet inte om jag lyckades vrida kameran eller hur det kunde bli så.. den är ju mkt suddigare överlag om man jämför..

Hästen jobbas ordentligt dagligen och vi jobbar upp inför nya tävlingar nu 2006. Detta året kommer vi förmodligen mest inrikta oss på enbart dressyr, innan har det varit hopp och fälttävlan också, men hon vrickade till ett ligament i somras på en fram hov (betessläpp) så för att inte utsätta det för för hård press så väntar vi ett år med hoppning och fälttävlan.:smirk:

Hon har aldrig varit haft skor bak så länge jag har haft henne (7år)
Hon är helt oöm, och man kan rida på vilket underlag som helst. Grus, asfalt, stenkross. Har aldrig ömmat. :)

lina_hf.jpg

Höger fram på en 23 årig halvblodsmärr. En ganska stor häst med alldeles för små hovar..

Whalor skrev:
Halloj
Min häst har vita hovar, de är hur hållbara som helst så jag tror inte att ditt dilemma har med färgen på hoven att göra. Det där är väl bara en myt? :confused:

nej det är ingen myt! det stämmer ljusa hovar sämre kvalite. man brukar också säga, en häst med dåliga hovar är en häst med dåliga rid förutsätningar.

Men sluta sprida osanningar. Färget på hornet har inget med hållbarheten att göra. Däremot om hästen har vit hud i kronranden så kan den vara känsligare för allergiska hudinflammationer villket då kan leda till störd hornproduktion. Så kolla upp färgen i kronranden först och inte på själva hoven.

Inte just i skrivandets stund..kanske 2: or och 3: or ?? En Nordis som har ettor vette tusan om jag stött på..men dom finns säkert ;)

Panikie skrev:
nej det är ingen myt! det stämmer ljusa hovar sämre kvalite. man brukar också säga, en häst med dåliga hovar är en häst med dåliga rid förutsätningar.
Struntprat! Hänvisa gärna till vetenskapliga fakta på det påståendet!
Min unghäst, liksom hennes mamma, skulle således vara "utdömda" på förhand??? Kritvita hovar på bägge damerna, kanonkvalitét, jämna fina och oömma. Barfotadamer bägge två. Hovslagaren märker ingen skillnad på min unghästs vita hovar och korsningens svarta, i hårdhet och hållbarhet. Kan du förklara det?

Piraja skrev:
Struntprat! Hänvisa gärna till vetenskapliga fakta på det påståendet!
Min unghäst, liksom hennes mamma, skulle således vara "utdömda" på förhand??? Kritvita hovar på bägge damerna, kanonkvalitét, jämna fina och oömma.

Jag håller med, det där är bara en klycha. Jag har sett otaliga sk hästmänniskor passera tio svarta hovar av ren "skitkvalite" utan att nämna ngt, sedan går dom förbi EN vit hov som är av dålig kvalite,(dock inte "skitkvalite") och så skriker dom. TITTA en vit hov och usch vilken dålig kvalite. Ha ha

Nä nä det där är inte sant! Av alla mina ca 800 hovar som jag arbetar med så har i alla fall JAG mest problem med dom SVARTA.

Vita hovar är oxå mkt roligare att arbeta med då det går att få till en sådan enormt fin finish på dom.

Lite kommentarer tack.

Har nyss bytt hovslagare och han är toppen. Kommentarer Tack !

kennyhov4.jpg

Fram

kennyhov3.jpg

Bakhov
kennyhov5.jpg

I hov med sula
kennyhov2.jpg

Sv: Lite kommentarer tack.

NoExit skrev:
Har nyss bytt hovslagare och han är toppen. Kommentarer Tack !

I hov med sula
kennyhov2.jpg

Nu vet jag inte om det är innersidan eller inte.. Men vänstra sidan iaf.. Den trakten ser högre ut. Skon är litet vriden..
Det är vad jag tycker mig se...:smirk:
Nån mer duktigare på att kolla utifrån bilder kanske säger nåt annat! :idea:

NoExit skrev:
Kommentarer Tack !
Jag tycker det ser fint ut!
Att skon ser ut att sitta snett beror väl på den lilla fliken från strålen på höger sida??
Kollar man från mitten av strålen så tycker i alla fall jag att skon sitter mitt på..

kolla nere vid trakten då?
Ifrågasätter inte din kompetens.. bara kollar min! ;)

Tinen skrev:
kolla nere vid trakten då?
Ifrågasätter inte din kompetens.. bara kollar min! ;)

Det var där jag kollade.. Jag har lånat bilden lite och ritat på den.. Hoppas det är ok??

Ringen visar den flik från strålen som jag menade. och korset skvallrar om att skon sittet någorlunda mitt på hoven. Så menade jag.
kennyhov2.jpg

Kompetens??? Det har jag ingen.. Jag bara gissar. Hela tiden!! Hihi..

Pinge skrev:
Det var där jag kollade.. Jag har lånat bilden lite och ritat på den.. Hoppas det är ok??

Ringen visar den flik från strålen som jag menade. och korset skvallrar om att skon sittet någorlunda mitt på hoven. Så menade jag.
kennyhov2.jpg

Kompetens??? Det har jag ingen.. Jag bara gissar. Hela tiden!! Hihi..

Kul rita gärna mera på mina bilder :)
men varför denna svarta ring om den var mitt på.

Ett par bilder till.

Rita på :)

Någon som har bilder på Bockhov ??

De blev så stora så ni får gå till sidan istället

Kennys Hovar

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 739
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30