*Hovbilder*

Sv: *Hovbilder*

Bockhov

innan.jpg

efter.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Pinge skrev:

Kan jag maila dig ett par bilder och få veta din åsikt om det är RIKTIG bockhov eller bara dåkig skoning, alltså den har blivit så, skodd trång med 4 söm var sida alltid och inte kunnat växa ut normalt ?

Oj, det var inte fint :crazy: Jag har aldrig sett en bockhov, men usch då. Det måste göra ont?!

Sv: Lite kommentarer tack.

NoExit skrev:
Kul rita gärna mera på mina bilder :)
men varför denna svarta ring om den var mitt på.
Jag ville visa vilken "flik" jag menade. Den lilla fliken gör att det ser ut som att skon sitter snett om man tar sikte på fel saker.. Hänger du med?? :)

Maila på du bara...

Senast ändrad av en moderator:

Japp hänger med, såg du bak ?
Han var väldigt osymetrinsk när han kom, jag köpte honom i Sep, börjar bli okej nu, måste bara få ordning på de lite låga trakterna med.

NoExit skrev:
Kan jag maila dig ett par bilder och få veta din åsikt om det är RIKTIG bockhov eller bara dåkig skoning, alltså den har blivit så, skodd trång med 4 söm var sida alltid och inte kunnat växa ut normalt ?
Det såg inte ut att vara bockhov och jag tycer absolut att du ska lägga ut bilderna här. Efter vad jag kan se så har någon lagt ner ett bra jobb på en häst med raka kotor.

Pinge skrev:
Det såg inte ut att vara bockhov och jag tycer absolut att du ska lägga ut bilderna här. Efter vad jag kan se så har någon lagt ner ett bra jobb på en häst med raka kotor.

Det var värre innan. Inte min häst, det är en i stallet , men jag har ju fotat.

Sv: Lite kommentarer tack.

Pinge skrev:
Det var där jag kollade.. Jag har lånat bilden lite och ritat på den.. Hoppas det är ok??

Ringen visar den flik från strålen som jag menade. och korset skvallrar om att skon sittet någorlunda mitt på hoven. Så menade jag.
kennyhov2.jpg

Kompetens??? Det har jag ingen.. Jag bara gissar. Hela tiden!! Hihi..

hehe! :p
Men ta en linjal och mät avståndet från den lodräta linjen till vardera sida... då får iaf jag det till att vänstra delen av hoven är längre :d
Bra träning sånt här :)

hovis skrev:
Jag håller med, det där är bara en klycha. Jag har sett otaliga sk hästmänniskor passera tio svarta hovar av ren "skitkvalite" utan att nämna ngt, sedan går dom förbi EN vit hov som är av dålig kvalite,(dock inte "skitkvalite") och så skriker dom. TITTA en vit hov och usch vilken dålig kvalite. Ha ha

Nä nä det där är inte sant! Av alla mina ca 800 hovar som jag arbetar med så har i alla fall JAG mest problem med dom SVARTA.

Vita hovar är oxå mkt roligare att arbeta med då det går att få till en sådan enormt fin finish på dom.
Jag håller med om att vita hovar inte är sämre än svarta hovar!...att vissa tror vita hovar är sämre beror nog mkt på att minsta lilla repa eller skada syns väl på en vit hov, spec om de är lite skitiga,på en svart hov syns det inte lika tydligt.:angel:

För ögat ser då de svarta hovarna bättre ut ..;)

Pinge skrev:
Här är en bild på en ljus hov.. Se och njut..
grepp.jpg
Shit!Var har du hittat den hästen..:eek:
Vad har hästen för yrke?
Ska stackarn klättra i träd eller vad?snacka om tågrepp..kan inte va skönt för den hästens leder..:crazy:

Skorna får mig att tänka på såna där skor elektriker har när de klättrar i stolpar.. :confused:

Inget "ljushuvud" som skott den hästen iallafall?:angel:
(kanske en elektriker:devil: )

DEt ser ut som om hästen knappt inte har någon hov att stå på.
Den står ju på ballarna.
På s.2 AV Tinen.

Senast ändrad:

låga trakter har hon! :) Men ballarna är inte högre än trakterna alt. trakterna är inte lägre än ballarna.. så på dem står hon inte!

Japp! Hon är granskad väldigt noga från topp till tå hur hon går då hon har haft en ganska markerade oliksidighet vid ridningen (välter inåt vid voltspår hö. varv, Visade sig att hon hade något problem med ett ligament vid höger höft. åtgärdades för ett år sedan)
Hon sätter ner sinda bakfötter korrekt enligt min hovslagare och veterinärer.
Hade hon haft problem med sina bakfötter hade det framgått. Har haft henne i 7 år nu :)

NoExit skrev:
Ett par bilder till.

Rita på :)

Någon som har bilder på Bockhov ??

De blev så stora så ni får gå till sidan istället

Kennys Hovar

Okej.. här lägger jag in min ritade blid då.. och jag får det till att innertrakten (vänster sida iaf) ser något högre ut el att skon inte sitter riktigt rakt.. får se om andra strider emot :)

kennyhov2.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 739
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30