Hovarna på hingstarna??

Sv: Hovarna på hingstarna??

Nu handlade ju tråden om att man som hingstägare måste specialbehandla hästen på sätt man inte skulle gjort annars, för att få bra poäng på visning.
Tråden handlar inte om att hänga ut specifika hingstar och hacka på dem.

Vi ska hacka på domare och riktlinjer för att de "tvingar" folk att visa hästar på ett sätt som de kanske helst inte skulle gjort.
Är du hundrapocentigt säker på att det är så mycket specialbehandling hos alla hingstägare?
Nu är det specifika hingstar som dykt upp i tråden. Jag tycker inte att samtliga ser ut som fall för djurskyddsnämnden som flera här velat påstå.

Låtsas inte som att alla plågar sina djur som visar dom på avelsvisning och får ett bra resultat.

Det är din tolkning och får stå för dig, ingen har skrivit det tidigare att man plågar sina djur mer än när du själv tar upp det.

Däremot så kan man med berått mod säga, för att nå fram till målen så är metoderna högst varierande och bör ifrågasättas om det är förenligt med god vård.

Sen bör man väl i sanningens namn också tillägga, att det finns gott om islandshästar som inte visas som till trots får väldigt lite grovfoder eftersom de inte behöver mer.:crazy:

Det är din tolkning och får stå för dig, ingen har skrivit det tidigare att man plågar sina djur mer än när du själv tar upp det.

Däremot så kan man med berått mod säga, för att nå fram till målen så är metoderna högst varierande och bör ifrågasättas om det är förenligt med god vård.

Sen bör man väl i sanningens namn också tillägga, att det finns gott om islandshästar som inte visas som till trots får väldigt lite grovfoder eftersom de inte behöver mer.:crazy:
Läs du inläggen lite nogare så kan du också se vad som skrivs.

Ja som sagt gå på dom som använder fel metoder. Det syns tydligt på hästarna och veterinären borde användas mer till sådana avgöranden. Nåt att jobba för.

Och likadant med dom stackars hästar som inte får nog med mat till vardags. Anmäl eller upplys.

Hoppsan, det verkar som du tar illa vara? Jag håller med, och mår illa när jag ser dessa bilder. Det är inte islänningar utan spindlar, och med lite kännedom och kunskap så vet man hur man ska få hästen i trimmat skick. Ja det är lite mat som gäller, för lite närmare bestämt.:mad:

Hoppsan, det verkar som du tar illa vara? Jag håller med, och mår illa när jag ser dessa bilder. Det är inte islänningar utan spindlar, och med lite kännedom och kunskap så vet man hur man ska få hästen i trimmat skick. Ja det är lite mat som gäller, för lite närmare bestämt.:mad:
Vadå illa vara?:D
Det skadar inte med kännedom och kunskap när det gäller bedömningar om djurplågeri och vanvård heller. Illamående kan man bli av mycket ;)
Jag tycker det är hemskt med utsvultna hästar men det är också hemskt med överfeta hästar som har såna problem att dom knappt orkar gå ännu mindre springa.

Och varför blir du illamående av Kiickans bild?

Senast ändrad av en moderator:

Är du hundrapocentigt säker på att det är så mycket specialbehandling hos alla hingstägare?
Nu är det specifika hingstar som dykt upp i tråden. Jag tycker inte att samtliga ser ut som fall för djurskyddsnämnden som flera här velat påstå.

Nej.
Har jag sagt det?

Jag startade tråden eftersom jag fått höra av hovis att hovarna måste odlas ut om man vill få höga poäng på hovar, och jag tyckte det lät bisarrt.

Det finns säkert massor med hingstägare som struntar i att jaga maxpoäng och hoppas att det ändå ska räcka till att de blir godkända. Men det innebär ju kanske att vissa av de som visas i normalhull med normala hovar ej blir godkända, medan en utsvulten hingst med tegelstenshovar blir godkänd, trots att han egentligen är "sämre" än den som inte blev det. Vilket i förlängningen kommer påverka aveln.

Jag tycker det känns orättvist att man ska behöva känna sig pressad att pressa sin hingst så, bara för att få den godkänd, känns som att det är risk att de mest hänsynslösa är de som kammar hem poängen...

Dessutom är det ju inte en utställningshäst vi vill ha? Med kroppslinjer som hör hemma i sagornas värld?

Nå, det var intressant att höra att hovis alltså hade rätt, ska bli spännande att se hur gårdens hingst klarar sig på visningen i vår, just nu är han smällfet jämfört med bilderna i den här tråden :love:

Nej.
Har jag sagt det?

Jag startade tråden eftersom jag fått höra av hovis att hovarna måste odlas ut om man vill få höga poäng på hovar, och jag tyckte det lät bisarrt.

Det finns säkert massor med hingstägare som struntar i att jaga maxpoäng och hoppas att det ändå ska räcka till att de blir godkända. Men det innebär ju kanske att vissa av de som visas i normalhull med normala hovar ej blir godkända, medan en utsvulten hingst med tegelstenshovar blir godkänd, trots att han egentligen är "sämre" än den som inte blev det. Vilket i förlängningen kommer påverka aveln.

Jag tycker det känns orättvist att man ska behöva känna sig pressad att pressa sin hingst så, bara för att få den godkänd, känns som att det är risk att de mest hänsynslösa är de som kammar hem poängen...

Dessutom är det ju inte en utställningshäst vi vill ha? Med kroppslinjer som hör hemma i sagornas värld?

Nå, det var intressant att höra att hovis alltså hade rätt, ska bli spännande att se hur gårdens hingst klarar sig på visningen i vår, just nu är han smällfet jämfört med bilderna i den här tråden :love:
Din hovis har inte helt rätt, men visst förekommer det ytterligheter.
Bästa sättet att få stopp på ytterligheter är att göra veterinäromdömet viktigare och till en del av bedömningen - offentligt.

Om hästen är en bra häst så klarar den en bedömning bra med "normalhull" och "normalhovar". Det är en myt att hästar måste vara extremslimmade med tegelstenshovar för att klara en bedömning.

Men att vara smällfet är väl inte särskilt bra för hästen. Jobbigt för den att trava, tölta och galoppera då. Och jag kan fortfarande inte hitta något extremslimmat med Kiickans häst.

Din hovis har inte helt rätt, men visst förekommer det ytterligheter.
Bästa sättet att få stopp på ytterligheter är att göra veterinäromdömet viktigare och till en del av bedömningen - offentligt.

Om hästen är en bra häst så klarar den en bedömning bra med "normalhull" och "normalhovar". Det är en myt att hästar måste vara extremslimmade med tegelstenshovar för att klara en bedömning.

Men att vara smällfet är väl inte särskilt bra för hästen. Jobbigt för den att trava, tölta och galoppera då. Och jag kan fortfarande inte hitta något extremslimmat över Kiickans häst.

Ja men uppenbarligen så är det ju ingen myt, det är ju bara att läsa flera av inläggen om man nu har lust.

De bilder som gjorde mig illamående var den bildserie som först presenterades, av spindlar.

Men det man kan se är att de är så balanserade i näringsintaget, att de inte utsatts för en muskeltillbakabildning. Men näringen har kommit från annat håll än grovfoder om man säger så.

Är man lite påläst så förstår man att i förlängningen ger det problem för hästen, men jag utgår ifrån att dessa hästar förmodligen återgår till mera moderata matvanor efter visningen om det nu skulle vara en ursäkt.

Ja men uppenbarligen så är det ju ingen myt, det är ju bara att läsa flera av inläggen om man nu har lust.

.

Hur kan du ta dessa inlägg som en sanning om att alla hästar måste vara extemslimmade och ha tegelstenshovar för att klara en bedömning?

Jag har sett många hästar som fått bra bedömningar utan att varken vara extremslimmade eller ha tegelstenhovar.
Sedan kanske dom inte har fått nior på proportioner och hovar men det behövs inte heller.

Att du försöker antyda att jag inte vet nåt om utfodring av hästar ser jag som att du inte har nåra bra argument.

Dessa hästar är representativa för de hästar som visades, inte extrema i hovar eller hull. De tre första är hingstar, den fjärde ett sto.

Visst kan man få 9 på propotioner fast man får mat ,till och med på fri tillgång grovfoder .Hingstar ,spec unga som både börjat träna o fått korn på ston :love:är inte helt lätta att få hull på! Vi har aldrig behövt deffa eller odla hovar. Tycker man ser hemskare hovosko fix på tävlingar. .

Men att vara smällfet är väl inte särskilt bra för hästen. Jobbigt för den att trava, tölta och galoppera då.

Han är smällfet jämfört med bilderna. Jämfört med valackerna är han supersmal, och varken han eller valackerna har några gångartsproblem pga fetma :D
Självklart ska ingen häst vara smällfet, men det är knappast det vi pratar om när det gäller hingstarna ju?

Bra att han är lagom. Lagom är bäst ;)

Ytterligheter är aldrig bra.
Men man behöver ju inte ta i så om att hästar måste vara superslimmade på gränsen till vanvård och ha tegelstenshovar för att bli godkända. Det är inte sant. Och man har ett val.
Jag tycker inte någon bild visar på vanvård i den här tråden. Sen ser iofs några ut att vara för tunna. En pga stressande hormoner men inte vanvård. Veterinäromdöme borde väga högre och visas offentligt.

Så det går säkert bra för er hingst om han är lagom om han kan visa upp bra ridegenskaper också.:)

Nu skrev jag målen helgar medlen, om jag inte missminner mig så skrev jag väl det två gånger.

Alla hästar ser inte ut lätt byggda ut, alla har inte superkvalitet på hovarna. Men det finns hästar som har det, nämligen fantastiska hovar och är alldeles lagom i kroppen med rätt foder

Värre är det för den häst som är plattfotad, här måste något göras eftersom det vill inte domarna se. Det är också illa för den grövre typen av häst eftersom de är inget som faller domarna i smaken.

Som sagt målen helga medlen, i det här virrvarret ska stoägaren kunna lista ut vad som är fabricerat och vad som är äkta.:confused:

Bra att han är lagom. Lagom är bäst ;)

Ytterligheter är aldrig bra.
Men man behöver ju inte ta i så om att hästar måste vara superslimmade på gränsen till vanvård och ha tegelstenshovar för att bli godkända. Det är inte sant. Och man har ett val.
Jag tycker inte någon bild visar på vanvård i den här tråden. Sen ser iofs några ut att vara för tunna. En pga stressande hormoner men inte vanvård. Veterinäromdöme borde väga högre och visas offentligt.

Så det går säkert bra för er hingst om han är lagom om han kan visa upp bra ridegenskaper också.:)

Problemet som jag ser det är att det är inte "lagom" som är högst bedömt, utan "superslimmat" och "djupast".

Det ger fel signaler att en hingst får maximal utdelning exteriört med veterinär underhullsanmärkning tycker jag.

Det vore bättre om det fanns ett stopp på skalan mot tunt, slimmat etc. Men som bedömningsskalan är konstruerad KAN exempelvis inte en hals vara för lång eller för smal. Smal är idealet, tjock står på motsatt underkändsida.

(nu straffas en för lång hals oftast på ridegenskaperna, men jag menar att exteriören ska vara ÄNDAMÅLSENLIG FÖR EN AVELS- OCH RIDHÄST - alla som ridit många hästar vet att riktigt smal och lång hals ibland kan vara en nackdel)

Det ideala tycker jag skulle vara att 10 p stod för just för lagom. Inte smalast/lättbyggdast/hov-djupast tänkbara som skalan är konstruerad nu.

Senast ändrad:

i det här virrvarret ska stoägaren kunna lista ut vad som är fabricerat och vad som är äkta.:confused:

Om man själv som stoägare visat sitt normalt nyskodda normalhullade (ej feta!) sto med 7,49 exteriörpoäng och sedan låtit ett proffs ta hand om (bantingen, skoningen och) visningen och hon fick 7,99 exteriörpoäng - då kanske man är lite luttrad och inser att siffor inte är en absolut sanning.

Man måste titta själv och bedöma bakgrunden till bedömningen.

Nu skrev jag målen helgar medlen, om jag inte missminner mig så skrev jag väl det två gånger.

Alla hästar ser inte ut lätt byggda ut, alla har inte superkvalitet på hovarna. Men det finns hästar som har det, nämligen fantastiska hovar och är alldeles lagom i kroppen med rätt foder

Värre är det för den häst som är plattfotad, här måste något göras eftersom det vill inte domarna se. Det är också illa för den grövre typen av häst eftersom de är inget som faller domarna i smaken.

Som sagt målen helga medlen, i det här virrvarret ska stoägaren kunna lista ut vad som är fabricerat och vad som är äkta.:confused:

Du kan skriva ändamålen helgar medlen hur många gånger du vill ;)
Bättre att se sakligt på det hela. Vad hjälper det avelshästar att sprida och förstärka en myt om att hästar måste vara superslimmade och ha tegelstenshovar för att bli godkända vid avelsbedömning. Det måste dom inte vara och ha. Alla har ett val och många är förhoppningsvis utrustade med sunt förnuft. Med offentliggjord veterinärkommentar skulle också gränsfall komma fram.
Stoägaren kan läsa veterinärkommentarer och använda sina egna ögon. Bra om man åker och kollar in hingsten innan man väljer nån till sitt sto:p
Det är inte bara proportioner och hovar som gör hästen. Vi har t ex ridbedömningen på 60% ;)

Problemet som jag ser det är att det är inte "lagom" som är högst bedömt, utan "superslimmat" och "djupast".

Det vore bättre om det fanns ett stopp på skalan mot tunt, slimmat etc. Men som bedömningsskalan är konstruerad KAN exempelvis inte en hals vara för lång eller för smal. Smal är idealet, tjock står på motsatt underkändsida.

(nu straffas en för lång hals oftast på ridegenskaperna, men jag menar att exteriören ska vara ÄNDAMÅLSENLIG FÖR EN AVELS- OCH RIDHÄST - alla som ridit många hästar vet att riktigt smal och lång hals ibland kan vara en nackdel)

Det ideala tycker jag skulle vara att 10 p stod för just för lagom. Inte smalast/lättbyggdast/hov-djupast tänkbara som skalan är konstruerad nu.

Det där håller jag med om. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 713
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025