Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja. Det kan räcka med oskodda.
Det skiljer två storlekar på Tjalles optimala barfotafötter han har i flock på sommaren och skodda visningsfötter.
Efter visningen (8,5 för hovar) skoddes han av och verkades 2½ cm
Förklara detta närmare, för din häst verkar var en typ som frångår alla normala förutsättningar. Hur menar du att man verkar ner hoven i storlek? För att den ska gå oskodd?
Domarna borde väl i rimlighetens namn också veta hur det förhåller sig med fulskoning/normalskoning? Vad har domarna annars för roll i det hela?
Månne det hänga ihop med att många hästar faktiskt är trångskodda, utan tvekan. Det går ju att se vilken storlek och vilken form hästen har behov av, som exempel. Min första häst kom från Island med en skostorlek av 3 x 0. Idag har han nollor runt om, när han kom tog han inte ett töltsteg. Däremot kom tölten mer och mer ju större hovar han tilläts få, men sen stannade det och då på nollor som sagt.
Jag har väldigt lite erfarenhet av visningar och hur hovar bedöms där.
Däremot kan jag skriva under på det där ang. barfotafötter jämfört med skodda fötter.
När min unghäst fick skor på sig första gången förra året hade han miniminifötter. Enligt hovis hade han fötter av samma storlek som hovis egna shettisar.....
Vi jobbar oss långsamt uppåt i storlek, lägger ut skorna så att han ska få möjlighet att växa till sig. Har gått upp en storlek ,och ska väl upp en storlek till.
Enligt hovis behövs detta för att det ska vara så bekvämt som möjligt för honom, och det har jag hört från hovisar tidigare också- bekvämare med större hovar, men inte extremt stora.
Fast det är väl ändå samma sak dvs större stötupptagningsförmåg är väl bekvämare...
Fast jag tolkade nog Muninn som att hovslagaren menade att det skulle bli bekvämare för hästen, en hovis som skor för att det ska bli så bekvämt som möjligt för h*nom själv tror jag nog ingen vill ha...
Det går inte att maskera dåliga hovar.
Men det är onödigt att inte låta bra hovar få sitt välförtjänta betyg genom att hårdverka ned dem.
Domarna dömer djupa lagom vida och utvuxna hovar högre, alltså visar man inte hästen nedverkad.