Hovarna på hingstarna??

Sv: Hovarna på hingstarna??

Nja. Det kan räcka med oskodda.

Det skiljer två storlekar på Tjalles optimala barfotafötter han har i flock på sommaren och skodda visningsfötter.

Efter visningen (8,5 för hovar) skoddes han av och verkades 2½ cm :o

Förklara detta närmare, för din häst verkar var en typ som frångår alla normala förutsättningar. Hur menar du att man verkar ner hoven i storlek? För att den ska gå oskodd?

Eller hur?... där ser man..

Min valack hade pyttiga fötter sedan han gick barfota tyckte hovis, tror han gått upp en storlek på ett par skoningar genom att lägga ut skorna så mycket det går.
Han har inte fått tegelstenar för det, de har mest bara blivit vidare.

Men hörni, hur skadligt är det att mecka sådör med hovarna?

Tar de skada av tegelstenarna? Tar de skada av att växla mellan visningshovar och vanliga? Det verkar ju kunna vara ganska stor skillnad?

Är det inga andra här på buke som har erfarenhet av detta?

Jag har väldigt lite erfarenhet av visningar och hur hovar bedöms där.
Däremot kan jag skriva under på det där ang. barfotafötter jämfört med skodda fötter.

När min unghäst fick skor på sig första gången förra året hade han miniminifötter. Enligt hovis hade han fötter av samma storlek som hovis egna shettisar.....
Vi jobbar oss långsamt uppåt i storlek, lägger ut skorna så att han ska få möjlighet att växa till sig. Har gått upp en storlek ,och ska väl upp en storlek till.

Enligt hovis behövs detta för att det ska vara så bekvämt som möjligt för honom, och det har jag hört från hovisar tidigare också- bekvämare med större hovar, men inte extremt stora.

Fick också en tanke- Boj, du skrev att du hade en häst osm hade för små hovar och inte töltade. Min har ju jättesvårt för tölten också- och minihovar. Kan det höra ihop kanske?

Förklara detta närmare, för din häst verkar var en typ som frångår alla normala förutsättningar. Hur menar du att man verkar ner hoven i storlek? För att den ska gå oskodd?

Nej han har normala jättebra hovar :)

Men de var maximalt utodlade inför visningen, som alla visare jag haft kontakt med gör. Långa och höga både fram och bak alltså, så att djupet verkligen syns, och breda utan att vara utflutna.

Men när man plockar av skorna i det läget och verkar till barfotahovar finns det centimetrar att ta och man rundar kanterna. Annars riskerar man ju att det fläks bort bitar. Jag uppskattar storleksskillnaden till 1½ skonummer och avrundningen tar ½ storlek till.

Och sedan tar det ett år att odla ut en perfekt visningshov igen :p

Betänk att en annan liten tävlingshingst på ca 130 brukade visas med 3:or på framfötterna, DÅ kan du prata om att frångå normala förutsättningar :crazy:

Senast ändrad:

Jag tycker att det verkar vara överlag så att kunskapen om hovar är dålig, under all kritik faktiskt.
Min madame går ju numera i fölbox, utan skor självklart. Inte har hon mindre hovar nu mot tidigare.

Det låter lite som man vill maskera dåliga hovar med detta tilltag, vilket alltså innebär att hovpoängen absolut inte är något att lita på. Det är bra att du skriver det här, så vi alla vet när vi funderar på betäckning att man bör ta med i beräkningen med hingsten att denne kan ha fabricerade hovar.:eek::crazy:

Domarna borde väl i rimlighetens namn också veta hur det förhåller sig med fulskoning/normalskoning? Vad har domarna annars för roll i det hela?

Men domarna ser ju en skodd hov och det är inte alltid särskilt lätt att avgöra hovkvalitet bara genom att se på en hov. En skicklig hovslagare som vet vad h*n gör kan maskera div "fel" på hoven och ändra formen utan att en domare kan se det utan att tex ta av skon.

Domarna borde väl i rimlighetens namn också veta hur det förhåller sig med fulskoning/normalskoning? Vad har domarna annars för roll i det hela?

Som jag skrev tidigare, skor man själv är uppfattningen en annan och kanske inte alltid till hästens fördel. Anlitar man hovis så kan det ju antagningen bero på lite olika saker, dels så är man okunnig själv, eller så vet man hur det ska se ut men man har inte kunskapen att utföra det själv.

Jag tror att en hovutbildning på avelsdomare inte alls är fel, det skulle utöka deras kunskaper att se när man har mixtrat och när det är original sas.

Månne det hänga ihop med att många hästar faktiskt är trångskodda, utan tvekan. Det går ju att se vilken storlek och vilken form hästen har behov av, som exempel. Min första häst kom från Island med en skostorlek av 3 x 0. Idag har han nollor runt om, när han kom tog han inte ett töltsteg. Däremot kom tölten mer och mer ju större hovar han tilläts få, men sen stannade det och då på nollor som sagt.

Och min häst som hadde en storlek mellan 6*0 och 5 *0 (min schettis hadde större fötter!) han har ökat ett par storlekar under året men jag har aldrig tänkt på att det gångartmässigt blir skillnad men det kan säkrligen stämma. Nu är juh inte Snorri den som någonsin tar små steg men än då.

Jag har väldigt lite erfarenhet av visningar och hur hovar bedöms där.
Däremot kan jag skriva under på det där ang. barfotafötter jämfört med skodda fötter.

När min unghäst fick skor på sig första gången förra året hade han miniminifötter. Enligt hovis hade han fötter av samma storlek som hovis egna shettisar.....
Vi jobbar oss långsamt uppåt i storlek, lägger ut skorna så att han ska få möjlighet att växa till sig. Har gått upp en storlek ,och ska väl upp en storlek till.

Enligt hovis behövs detta för att det ska vara så bekvämt som möjligt för honom, och det har jag hört från hovisar tidigare också- bekvämare med större hovar, men inte extremt stora.

Vi gör samma med Snorri, jag har haft två hovisar men båda säger att han måste upp i storlekana på sinna fötter men enligt dom hadlar det INTE om att dom är bekväma, jag fick förklarat för mig att detso mindre hovar desto mindre stötupptagningsyta och därför får hästar med små hovar lättare förslitningskador en hästar med normalstora hovar och i mina öron låter det inta alls fel men det kasnke det är?.

Fast det är väl ändå samma sak dvs större stötupptagningsförmåg är väl bekvämare...

Fast det är väl ändå samma sak dvs större stötupptagningsförmåg är väl bekvämare...

bekvämare för hovslagarn talade vi om inte för hästen men självklart blir det bekvämare för både häst och hovis...

Fast jag tolkade nog Muninn som att hovslagaren menade att det skulle bli bekvämare för hästen, en hovis som skor för att det ska bli så bekvämt som möjligt för h*nom själv tror jag nog ingen vill ha...

Fast jag tolkade nog Muninn som att hovslagaren menade att det skulle bli bekvämare för hästen, en hovis som skor för att det ska bli så bekvämt som möjligt för h*nom själv tror jag nog ingen vill ha...

Ursäckta det är säkert jag som har läst lite underligt har läs och skrivsvårigheter så hoppade säkert över några ord. tyckte också att det lär lite underligt :grin: nog för att hovisarna brukar klaga över att det är besvärligt att sko när hästarna har så små hovar men endå

Det går inte att maskera dåliga hovar.

Men det är onödigt att inte låta bra hovar få sitt välförtjänta betyg genom att hårdverka ned dem.

Domarna dömer djupa lagom vida och utvuxna hovar högre, alltså visar man inte hästen nedverkad.

Precis som man inte visar den smällfet.

Alldeles korrekt, men får man en stor stor skillnad i storlek mellan vad du kallar visningshov och den normala hoven så är det ju uppenbart något galet.

Normal barfotahov.

Och det är inte mer galet än att avelshästar ska visas utsvultna i början på avelssäsongen :crazy::crazy::crazy:

Jag tycker att man borde kunna visa en nyskodd häst i normalt hull. Men jag vet av mycket dyrköpt erfarenhet att det förändrar totalpoängen för exteriör från 8,0 till 7,5.

Det går inte att maskera dåliga hovar.

Men det är onödigt att inte låta bra hovar få sitt välförtjänta betyg genom att hårdverka ned dem.

Domarna dömer djupa lagom vida och utvuxna hovar högre, alltså visar man inte hästen nedverkad.

Du menar att om man har en individ som naturligt är plattfotad med kort vägghorn fysiologiskt, kan "fuska" till detta genom att man som hovis inte verkar ner den uppväxta bärranden vid omskoning utan bara renskär sula och stråle från gammalt dött sulhorn och bearbetar det yttre vägghornet i symetri, därefter slår man på en ny sko.

I så fall kommer man på ett år få en mkt välvd sula och en bärrand som befinner sig minst 8 cm i från vägghornet och bärrandens naturliga belastning mot sulan.

Är det så????

Jag har mkt svårt att tro att dagens domare vid uppvisande av en häst i den tävlingsgrenen inte annat än helt enkelt "blåser ut den individen" med motiveringen, hästen är för dagen inte fysiologiskt skodd och uppvisar även tecken på att den är mkr gammelskodd eftersom det finns mer än 1 cm att verka mellan bärrand och sula.

Är det som du säger så kanske det är på tiden att dagens domare får en lite bättre kunskap om hästens hovvård och främst fysiologisk hovvård inom din tävlingsgren..

Jag är mkt medveten om att det tidigare fuskats enormt inom just hovvården på islänningar men den tiden trodde jag va förbi.

Visst går det att dölja både det ena och det andra på en visning, det går dock inte att dölja mer än vad domarna har kunskapen om att avslöja genom egen kunskap. Man kanske skulle erbjuda dom en kurs i fysiologisk hovvård för en bättre hålbarhet inom rasen.

Allt fuskande kommer förr eller senare att avslöjas och ge ett bakslag.

Nej jag menar inte att det går att maskera dåliga hovar. En naturligt platt hov växer inte tillräckligt i trakterna.

Men normala och bra hovar får mer poäng om de visas i ett skick där de är djupa och icke trånga, man odlar ut trakterna och hela hoven mer än man skulle göra normalt, typ håller hoven lång även direkt efter skoningen.

Dessutom gäller det att inte ha onödigt mycket sömhål som stör intrycket.

Jag har alltså visat hästar normalnyskodda (dvs man verkar så hoven tål att växa i 7-8 veckor) och de förlorar minst en poäng på det.

Eftersom avelshästar oftast visas unga och är uppfödda barfota är det ett intensivt planeringsår för att hinna få "fullstora" visningsfötter :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI