Hovarna på hingstarna??

Sv: Hovarna på hingstarna??

Nej jag anser att det är en form av medvetet bedrägeri, vilket innebär för mig som stoägare fortsättningsvis att jag bör räkna med en ½-kanske 1 poäng lägre för hovarna och utgå ifrån det i mitt val.

Nu känns det som den där gamla klyschan är långt borta, Islandshästen, en sund häst som vi sak bevara. Så här bevarar man inget, snarare stjälper och det hjälper man tydligen till med som hingst ägare också.

Det vore ju inte helt fel om avelsdomarna också gick en kurs, i hur man avslöjar fifflandet. Visst kan man skylla på att domarna vill se en speciell sak, men är det verkligen ok att använda vad som helst för att nå dit? Vad blir härnäst? Hår förlängning/förtjockning för att få bättre poäng på man och svans?

:bow::bow:
Håller med du! Galet och gräsligt är vad det är! Hur ska man få fram starka friska hästar på det viset? Har länge undrat varför man inte tex måste visa hingstarna barfota. DÅ skulle det visa sig vem som har bra hovar, och framöver kanske vi skulle få genomgående bättre hovkvalitet på våra hästar. Och nu menar jag alla raser faktiskt.

För att tydligen så har domarna bestämt sig för att islandshästar ska se ut som vinthundar nuförtiden :angel:

Hur sedan en vuxen karl ska kunna rida på en sån liten tunnis kan jag inte fatta :confused:

Förr skulle islandshästen vara stark och kraftfull, nu känns det som att vi avlar mot utställningsaraber :mad:
Kanske får vi snart ha en visnings-gren i stamboken, och en bruks-gren, så de som vill visa fina vinthundar kan göra det, och vi andra kan få en stark och frisk ras av ponnystorlek att avla och rida på :idea:

Ja när man läser om hur hästarna måste deffas till gränsen för vad som är rimligt inom djurskydd och med hovar som helst ska vara ordentligt för långa så bli man lite avskräckt.

Jag vill ju gärna visa mina ston och kanske i framtiden nån hingst, men vad är det för mening med det om man inte kommer in i stamboken för man har en häst med normalhull och normalskodd? Jag vill/kan inte behandla mina djur så, men tycker ändå det är så kul med avel och unghästar.

Vi kanske kan lysa på tävlingsbanorna istället...

KL.

Fast jag kan inte tycka att den här hästen ser speciellt undernärd ut ..
23857213.jpg

Bra exteriörpoäng kunde han nå ändå. Lite mat får han inte heller, ca 8-9 kg HS, 1 liter (ouppblött) lucern, 2 liter hestekraft, ½ liter kli, 1 liter (uppblött) betfor och 1 liter havre. Aktiveras mycket.

Nu är det inte läge att välja ut enstaka hästar, och nog måste du hålla med om att den bilden visar en mera hullad häst än de tidigare. Just detta med uppdragen buk är i mina ögon gräsligt, jag vill självklart inte ha en bukig häst heller men det måste ju finnas något bättre än vad vi hittills fått se i bilder, eller?

Nu är det inte läge att välja ut enstaka hästar, och nog måste du hålla med om att den bilden visar en mera hullad häst än de tidigare.

Det var precis det jag menade. Den här bilden är tagen endast ett fåtal dagar innan visningen.

Men handen på hjärtat, hur många tycker att det är ok att fodra hästen under vad den behöver och riskera att den blir sjuk pga kraven? Inte kan man kalla det förenligt med djurskyddslagen i varje fall, så långt håller jag nog med och jag tycker att det ser förskräckligt ut faktiskt.
Hur vet du att just dom hästarna på bilderna blivit fodrade under vad de behöver och håller på att bli sjuka?
Jag tycker inte det är OK att ge hästar för lite strå så att de blir sjuka. Jag tycker inte heller det är OK att kräva högt tempo och stor prestation av en häst som är bukfylld, uppblåst och tung. Lagom är bäst.
Men jag tycker inte det är rätt slutsats att säga att alla hästar som har hög exteriörpoäng är undernärda omusklade och ska anmälas för vanvård.

Jag vet också att skulle du visa en tävlingshäst på en tävling, så har jag suttit med i varje fall 2 domare som drog poäng pga detta samt ifrågasatte om hästen verkligen var i skick att tävlas.
Vad menar du med den här meningen? Vad dras av vad? I vicket skick var hästen?
Om det är att tävlingshästen är för mager ska väl veterinären sätta stopp för tävlingsstart. Och där är det den enskilda ägaren eller ryttaren till tävlingshästen som gör fel inte alla ägare eller ryttare som har tävlingshästar eller hur?

Men inte blir en häst mer viktbärande av att vara högre i hull;) Om man nu sparar lite hov vägg inför visning , för att ge ett intryck av en djupare hov.så krävs det ju fortfarande en bra horn kvalite.

En häst med hårt uppdragen buk har i regel fått väldigt lite grovfoder, så lite faktiskt att det inte täcker deras behov och därför får just detta vinthundsstuk. Fö skrev jag inte att de höll på att bli sjuka, utan riskerar att bli sjuka.

Domarna vägrade lämna poäng på hästen ifråga, och avvaktade tills veterinär hade sagt sitt. I det ena fallet blev det ingen poäng, eftersom veterinären i slutändan höll med och ekipaget blev diskad.

En häst med hårt uppdragen buk har i regel fått väldigt lite grovfoder, så lite faktiskt att det inte täcker deras behov och därför får just detta vinthundsstuk. Fö skrev jag inte att de höll på att bli sjuka, utan riskerar att bli sjuka.

Domarna vägrade lämna poäng på hästen ifråga, och avvaktade tills veterinär hade sagt sitt. I det ena fallet blev det ingen poäng, eftersom veterinären i slutändan höll med och ekipaget blev diskad.
I regel skriver du... Vad gäller för just dom här hästarna som plötsligt står som exempel för vanvård? Jag tycker tråden börjar likna smutskastning om man tittar på orden "anmäla" "avmagrade" och "omusklade". Många kan lista ut vilka hästarna på bilderna är och vilka ryttarna är.

Såg häststackarn ut på det viset som du skriver så borde den aldrig fått komma ut på banan. Konstig veterinär.

Och sen tycker jag att är det så att det dyker upp hästar som är magra och omusklade och vanvårdade så anmäl dom på plats då.

Som sagt skriverier om att alla hästar med bra exteriörbedömning är magra och vanvårdade tycker jag är absurt. :mad:

Min hingst fick veterinärkommentar om påtagligt underhull och samtidigt mycket hög exteriörbedömning.

full.asp
full.asp

Då hade vi förtvivlat försökt få honom att äta sista veckorna men det kan vara svårt när en annan hingst betäcker utanför eller man står uppstallad bland 30 andra skriande testosteronstinna hingstar i ett varmt tält i tre dagar :crazy:

Just för att det är så känsligt för hingstar på våren och de behöver ha reserver vid fribetäckningssäsongen direkt efter bedömningen vore det oerhört bra om det gick att bedöma hästarna rättvist i högre hull.

Men det gör det inte i nuläget, alltså man får inte lika bra poäng helt enkelt. Domarna dömer det de ser, de ska inte behöva dra bort något överflödsfett från konturerna. En mulligare häst skulle inte bedömas på samma villkor.

Fast det borde inte vara omöjligt att kalibrera om. Shetlandsponnyer ska visas i bra hull och tydligen ser man deras exteriör ändå?

När de är så här smala har de inte kraft nog att prestera maximalt heller, inte mina i alla fall. Just när det är AVELSHÄSTAR är det också olyckligt att ha dem deffade i maj.

Det här tycker jag själv är gravt undernärt och anmälningspliktigt (kolla "hålen" i rumpan där musklerna också försvinner vid för hård frivilig eller ofrivillig bantning), det kan jag ju säga eftersom det är min egen häst och jag samarbetade med veterinär för att få upp honom i hull:

full.asp

(av de övriga visade hingstarna i tråden var det en jag tyckte var för tunn, de andra "bara" uppdragna")

Men inte blir en häst mer viktbärande av att vara högre i hull;) Om man nu sparar lite hov vägg inför visning , för att ge ett intryck av en djupare hov.så krävs det ju fortfarande en bra horn kvalite.

Nja, den blir mindre viktbärande om man bantat dem över gränsen till muskelnedbrytning vilket tyvärr är lätt hänt om man tappar kontrollen de sista veckorna.

Vad gäller hovarna håller jag med dig. Bara bra hovar kan få bra poäng.

Men alla bra hovar får inte den poäng de förtjänar eftersom kalibreringen verkar ligga på en djupare större hov så de nyligen ekonomiskodda får inte full utdelning.

Jag håller med dig. Tänkte också på det du sade om shetlandsponnyerna- jag har en shettisvalack som tävlades ganska hårt i dressyr när jag var liten (:love:) och jag ställde ut honom mitt i tävlingsssäsongen. Då fick han 37 poäng och silver, inte någon suverän exteriörbedömning.
Året därpå hade han fått bli pensionär och gått och fluffat till sig, han var inte lika fet som många andra med med mycket mer hull än året innan.
Då häjde han sin exteriörbedömning med 3 poäng, slutade på 40 p, guld, klassvinnare.....

Och titta på dessa vackra Nordsvenskar och deras hull vid bedömning!:
http://www.hastfocus.se/bilder/prem/diamant_d2108484.jpg
http://www.hastfocus.se/bilder/prem/teg_d2108460.jpg

Eller t.o.m de stora bruna....:
http://www.asvh.se/hingstar/bp_hingstar.htm

Visst finns det flera där som ser lite uppdragna ut också, men dessa hästar är ju ändå i grunden lättare i typen än våra islandshästar och jag tycker ändå inte att de ser ut att ha samma krav på vinthundsstuk.

Islandshästarna är ju kallblod, och hade jag fått välja hade de fått se ut som bilderna jag visade på nordsvenskarna.
Att se ut som en shettis är ju lite extremt, där kan man bli godkänd med höööga poäng när man har fettvalkar på hela kroppen :angel:

Min hingst fick veterinärkommentar om påtagligt underhull och samtidigt mycket hög exteriörbedömning.

full.asp
full.asp

Då hade vi förtvivlat försökt få honom att äta sista veckorna men det kan vara svårt när en annan hingst betäcker utanför eller man står uppstallad bland 30 andra skriande testosteronstinna hingstar i ett varmt tält i tre dagar :crazy:

Just för att det är så känsligt för hingstar på våren och de behöver ha reserver vid fribetäckningssäsongen direkt efter bedömningen vore det oerhört bra om det gick att bedöma hästarna rättvist i högre hull.

Men det gör det inte i nuläget, alltså man får inte lika bra poäng helt enkelt. Domarna dömer det de ser, de ska inte behöva dra bort något överflödsfett från konturerna. En mulligare häst skulle inte bedömas på samma villkor.

Fast det borde inte vara omöjligt att kalibrera om. Shetlandsponnyer ska visas i bra hull och tydligen ser man deras exteriör ändå?

När de är så här smala har de inte kraft nog att prestera maximalt heller, inte mina i alla fall. Just när det är AVELSHÄSTAR är det också olyckligt att ha dem deffade i maj.

Det här tycker jag själv är gravt undernärt och anmälningspliktigt (kolla "hålen" i rumpan där musklerna också försvinner vid för hård frivilig eller ofrivillig bantning), det kan jag ju säga eftersom det är min egen häst och jag samarbetade med veterinär för att få upp honom i hull:

full.asp

(av de övriga visade hingstarna i tråden var det en jag tyckte var för tunn, de andra "bara" uppdragna")
Jupp, att hästar skulle kunna vara högre i hull vid bedömning håller jag med om. Jag kan också hålla med om vad du tyckte om hästarna på bilderna.

Annars så tycker jag som sagt att en hög exteriörbedömning inte är detsamma som att ägaren eller tränaren sysslar med vanvård.

Nä, Silverkedjan skrev att de ska visas så tunna som möjligt för att man ska se "hur lättbyggda de är".
Varför vill man att islandshästen ska vara lättbyggd? Jag vill att den ska ha grova, skarka, friska ben där den kan sätta massor av starka muskler.
Om man slimmar hästen och underfodrar den kan den dessutom knappast heller bli stark och välmusklad tänker jag?

Nu handlade ju tråden om att man som hingstägare måste specialbehandla hästen på sätt man inte skulle gjort annars, för att få bra poäng på visning.
Tråden handlar inte om att hänga ut specifika hingstar och hacka på dem.

Vi ska hacka på domare och riktlinjer för att de "tvingar" folk att visa hästar på ett sätt som de kanske helst inte skulle gjort.

Håller med, fiiina nordisar. Om det går att bedöma dem i bättre hull så borde det inte vara omöjligt även för isisar.

Men är det inte så att de faktiskt inte räknas som kallblod? Islandshästar alltså? Har för mig att jag läst det någonstan, fast blandar kanske ihop det.

Jupp, att hästar skulle kunna vara högre i hull vid bedömning håller jag med om. Jag kan också hålla med om vad du tyckte om hästarna på bilderna.

Annars så tycker jag som sagt att en hög exteriörbedömning inte är detsamma som att ägaren eller tränaren sysslar med vanvård.

Men den här tråden visar ju uppenbart på att målen helgar medlen, alla hästar är inte stöpta efter en form. Alla hästar ser inte ut som vinthundar, ändå ser du flera sådana på en avelsvisning om man ska tolka bilderna, hur kommer det sig?

Hur kommer det sig att man måste "odla" hoven en lång tid innan visning, vaddå odla? Alla hästar har inte samma utformning och uppbyggnad på sin hov, det går inte att få alla hästar att se likadana ut. Det här är inte Vecko Revyn, Slits eller något annat modemagasin där alla ser likdana ut med en kroppsvikt av 55 kg och 172 cm lång.

Du blir upprörd, varför då? Jag blir också upprörd när jag läser i den här tråden, och faktiskt inser att man tydligen är beredd att göra vad som helst för att nå fram till vad man "tror" att domarna vill se. Vi pratar ju inte om hur hingsten är IRL, vad vi ser är en modifierad häst framtagen för visning och att mycket faktiskt handlar om ren kosmetika i olika former.

Att hästen är slimmad inför visning innebär att den ser lättare ut i typen, men är det verkligheten då? Det är ju viktigt att veta anser i varje fall jag.

Har den odlade hovar så får den tydligen det här mera skålformade hoven som tydligen är hett eftertraktad, men då finns ju inte detta på hästen naturligt utan detta är något man måste fixa till så gått det går.

Tycker inte du att detta är lite av att målen helgar medlen?:confused:

Men den här tråden visar ju uppenbart på att målen helgar medlen, alla hästar är inte stöpta efter en form. Alla hästar ser inte ut som vinthundar, ändå ser du flera sådana på en avelsvisning om man ska tolka bilderna, hur kommer det sig?

Hur kommer det sig att man måste "odla" hoven en lång tid innan visning, vaddå odla? Alla hästar har inte samma utformning och uppbyggnad på sin hov, det går inte att få alla hästar att se likadana ut. Det här är inte Vecko Revyn, Slits eller något annat modemagasin där alla ser likdana ut med en kroppsvikt av 55 kg och 172 cm lång.

Du blir upprörd, varför då? Jag blir också upprörd när jag läser i den här tråden, och faktiskt inser att man tydligen är beredd att göra vad som helst för att nå fram till vad man "tror" att domarna vill se. Vi pratar ju inte om hur hingsten är IRL, vad vi ser är en modifierad häst framtagen för visning och att mycket faktiskt handlar om ren kosmetika i olika former.

Att hästen är slimmad inför visning innebär att den ser lättare ut i typen, men är det verkligheten då? Det är ju viktigt att veta anser i varje fall jag.

Har den odlade hovar så får den tydligen det här mera skålformade hoven som tydligen är hett eftertraktad, men då finns ju inte detta på hästen naturligt utan detta är något man måste fixa till så gått det går.

Tycker inte du att detta är lite av att målen helgar medlen?:confused:

Pratet om vinthundar och spindelben är jag trött på. Gå på dom som går till ytteligheter då och visar avmagrade hästar. Låtsas inte som att alla plågar sina djur som visar dom på avelsvisning och får ett bra resultat. Alla visare låter inte alla mål helga medlen. Det finns ett mellanläge som funkar alldeles utmärkt. Det finns också hovar som fått fina poäng utan särkskilt odlade hovar. Man kan nöja sej med en 8.5 och inte jaga 9 - 10 ;)
Får hästen lite lägre på proportioner för att den har lite extrahull so what?...
Är hästen välskapt så får den bra exteriörpoäng ändå. Och säkerligen bra ridegenskaper också ;)

Först och främst borde veterinärerna ta större ansvar då och bedöma hull och muskulatur på hästar. Det är ju för sjutton en veterinärbesiktning som en avelvisning börjar med eller hur?

Höj kraven på veterinärbesiktningen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI