skuggi
Trådstartare
Sv: Hovarna på hingstarna??
Håller med du! Galet och gräsligt är vad det är! Hur ska man få fram starka friska hästar på det viset? Har länge undrat varför man inte tex måste visa hingstarna barfota. DÅ skulle det visa sig vem som har bra hovar, och framöver kanske vi skulle få genomgående bättre hovkvalitet på våra hästar. Och nu menar jag alla raser faktiskt.
Nej jag anser att det är en form av medvetet bedrägeri, vilket innebär för mig som stoägare fortsättningsvis att jag bör räkna med en ½-kanske 1 poäng lägre för hovarna och utgå ifrån det i mitt val.
Nu känns det som den där gamla klyschan är långt borta, Islandshästen, en sund häst som vi sak bevara. Så här bevarar man inget, snarare stjälper och det hjälper man tydligen till med som hingst ägare också.
Det vore ju inte helt fel om avelsdomarna också gick en kurs, i hur man avslöjar fifflandet. Visst kan man skylla på att domarna vill se en speciell sak, men är det verkligen ok att använda vad som helst för att nå dit? Vad blir härnäst? Hår förlängning/förtjockning för att få bättre poäng på man och svans?
Håller med du! Galet och gräsligt är vad det är! Hur ska man få fram starka friska hästar på det viset? Har länge undrat varför man inte tex måste visa hingstarna barfota. DÅ skulle det visa sig vem som har bra hovar, och framöver kanske vi skulle få genomgående bättre hovkvalitet på våra hästar. Och nu menar jag alla raser faktiskt.