Sv: Hovar

Att jämföra med ditt tidigare svar:
Vatten är uttorkande. Smörj med olja eller fett om du vill ha "fuktigare" fötter. När man sätter hovarna i vatten så blir dom blöta och när de sedan torkar så tar vattnet med sig det fett som finns. Det är precis som när du duschar eller badar, huden blir av med överhudsfettet och du blir torr och tvungen att smörja in dig efteråt. Om hästen har väldigt torra och hårda hovar så kan man sätta dom i vatten för att luckra upp dom för att det sedan är lättare att verka. Men återfukta?? då hjälper inte vatten. Om du har torra händer så skulle du väl inte sätta dom i vatten??
__________________________________________________________________________________________________________________

Varför anser du att hovarna överhudtaget behöver återfuktas med hjälp av olja?

Jag är helt klar över att vildhästarnas hovar är av god kvalitet. De är anpassade efter den miljö som hästarna lever i, och behöver inte någon olja från oss oavsett om det är hästar i öken eller hästar som lever på stäpp som under vissa delar av året är översvämmat av vatten eller om de lever på island där de vistas stor del av året i snö och rusk eller om de lever på Lojsta hed eller om det är importerade hästar som lever i vårt avlånga land. Varför anser du att domestiserade hästar behöver återfuktas med hjälp av olja på sina hovar? Är det för att de utsätts för vatten i sin miljö hos oss? Hur är det då med de hästar som utsätts för vatten och lever i det fria? Har de dålig kvalitét på sina hovar enligt dig?

I det vilda går hästarna ner i vattenhålet och dricker, medan nu får de det i en vattenkopp. Inte alla har varit så lyckligt lottade som jag var de sista åren i mitt hästliv som hade en å med testat vatten som gick genom hagen. Dessutom står de flesta hästar inne ganska många timmar/dygn och jag tror inte det hjälper på hovkvaliteten, vare sig för torrheter eller cirkulation. Jag har inget svar på några frågor, utan funderar mest. Det finns ju en hel del som har dåliga hovar, är det näringsbrist? För mycket stillastående? Ärftligt är det iallafall till en viss del..
Ulrika

Mumin: Jag menade inte att dom dricker ur vattnet, det är saltvatten. Däremot spenderade dom de varmaste timmarna på dagen i vattnet eftersom det där inte fanns några insekter.

.

Men saltvatten är väl uttorkande? Borde det vara iallafall.. Inbillar jag mig..
Ulrika

Du e ju patetisk,,,, vet du inte vad ekologiskt ens betyder???

Jo ett finare ord för att man lurar konsumenterna med ngt som absolut inte är ekologiskt.

Jag kan inte se vad det är som är så patetiskt med att mena att man ska ta hand om sina djur på bästa möjliga sätt? Du själv lutar snarare åt det hållet då DU kommer med anklagelser och påståenden. Forumet är, mig veterligen, till för att man ska kunna dela med sig av erfarenheter och få råd och tankar tillbaka. Inte för att bli påhoppad och överkörd för att någonting man tror sig veta kanske är felaktigt?

Vad mumin har skrivit låter i mina, och säkert många andras öron, som något alldeles självklart.

Senast ändrad av en moderator:

Som vanligt när du inte har något överhuvudtaget att komma med så ger du dig på angrepp istället, ger säkert mycket :crazy:

Jag råkar gå ekologiskt lantbruk och har även besökt mer än 10 bönder med ekologiska gårdar och vet därför svart på vitt att de ekologiska gårdarnas djur mår bättre. De tar större hänsyn till deras behov, får mer stråfoder. Inte sagt att det inte har sina problem fortf. men projektet är i sin vagga fortf. Jag har träffat kor på lösdrift tillgång till utevistelse året om , grisar med stora utrymmen för bökning och utevistelse året runt. Hönor som har tillräckliga ytor för att bilda undergrupper och leva i mindre flockar såsom de skulle göra i det vilda, därmed har fjäderplockningen och kanibalismen minskat. osv osv.

Jag har tom träffat två mjölkbönder inom ekologisk som inte tar kalvara ifrån sina mödrar :love: Kalvarna tillskottsfodras och den lilla mängden mjölk de förlorar på affären känns i hjärtat istället sa de till mig. Jag grät nästan, hur underbart med människor som tänker med hjärtat istället för med plånboken. Och vet du vad som var ännu bättre. Alla gårdar jag var på gick med bra vinst. Vilket är viktigt för att vinna gehör. Så kom inte med dina outgrundade anklagelser. Åk och träffa bönderna själv istället.

Mumin

Så som du resonerar är absurt :eek:

Det låter på dig som om.

Om man ska hålla häst för sitt eget intresse måste man göra det på ett sätt som är dåligt för hästens psykiska välmående. Vad finns det för reson i att hävda att om jag ändå rider så kan jag ändå. Det ena utesluter inte det andra.

Om vi ändo har djur på djurpark för visning kan vi alltså lika gärna ha de i små burar. Då ser vi dem bäst då lr?

Kan tala om för dig att djurparker idag lägger ner miljoner på att berika och bygga om anläggningar fölr att hålla djuren så NATURLIGT som möjligt. Bara för att de används för människans syfte betyder det inte att man inte ska sträva efter att de ska ha ett så bra liv som möjligt. :love:

Seså.. dra en pararell nu till våra hästar. och för guds skull säg inte att det inte går för att våra hästar är tama och inte vilda för då tvingas jag kopiera in all vetenskaplig fakta och expertis som berättar för dig att skillnaderna på våra domesticerade tamdjur skiljer sig inte så mkt från deras vilda släktingar.

Mumin

som önskar hovis kunde komma med något konkret någon gång istället för påhopp och falska anklagelser :mad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Att en skvätt olja i maten i allmänhet är bra för hästen vet de flesta. Men den gamla hederliga oljan kan användas till mycket mer än...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka