Sv: Hovar
I det vilda går hästarna ner i vattenhålet och dricker, medan nu får de det i en vattenkopp. Inte alla har varit så lyckligt lottade som jag var de sista åren i mitt hästliv som hade en å med testat vatten som gick genom hagen. Dessutom står de flesta hästar inne ganska många timmar/dygn och jag tror inte det hjälper på hovkvaliteten, vare sig för torrheter eller cirkulation. Jag har inget svar på några frågor, utan funderar mest. Det finns ju en hel del som har dåliga hovar, är det näringsbrist? För mycket stillastående? Ärftligt är det iallafall till en viss del..
Ulrika
Att jämföra med ditt tidigare svar:
Vatten är uttorkande. Smörj med olja eller fett om du vill ha "fuktigare" fötter. När man sätter hovarna i vatten så blir dom blöta och när de sedan torkar så tar vattnet med sig det fett som finns. Det är precis som när du duschar eller badar, huden blir av med överhudsfettet och du blir torr och tvungen att smörja in dig efteråt. Om hästen har väldigt torra och hårda hovar så kan man sätta dom i vatten för att luckra upp dom för att det sedan är lättare att verka. Men återfukta?? då hjälper inte vatten. Om du har torra händer så skulle du väl inte sätta dom i vatten??
__________________________________________________________________________________________________________________
Varför anser du att hovarna överhudtaget behöver återfuktas med hjälp av olja?
Jag är helt klar över att vildhästarnas hovar är av god kvalitet. De är anpassade efter den miljö som hästarna lever i, och behöver inte någon olja från oss oavsett om det är hästar i öken eller hästar som lever på stäpp som under vissa delar av året är översvämmat av vatten eller om de lever på island där de vistas stor del av året i snö och rusk eller om de lever på Lojsta hed eller om det är importerade hästar som lever i vårt avlånga land. Varför anser du att domestiserade hästar behöver återfuktas med hjälp av olja på sina hovar? Är det för att de utsätts för vatten i sin miljö hos oss? Hur är det då med de hästar som utsätts för vatten och lever i det fria? Har de dålig kvalitét på sina hovar enligt dig?
I det vilda går hästarna ner i vattenhålet och dricker, medan nu får de det i en vattenkopp. Inte alla har varit så lyckligt lottade som jag var de sista åren i mitt hästliv som hade en å med testat vatten som gick genom hagen. Dessutom står de flesta hästar inne ganska många timmar/dygn och jag tror inte det hjälper på hovkvaliteten, vare sig för torrheter eller cirkulation. Jag har inget svar på några frågor, utan funderar mest. Det finns ju en hel del som har dåliga hovar, är det näringsbrist? För mycket stillastående? Ärftligt är det iallafall till en viss del..
Ulrika