Sv: Hovar

Jag måste bara ta och kommentera Leenas inlägg här. Jag förstår nog inte riktigt men har du ngn gång sett en verklig vildhäst? Att döma utefter ditt inlägg så tror jag inte det. Om du ser det ngn gång, så kan du ju kika ner på deras såkallade välvårdade fötter. Deras fötter ser inte kloka ut. Och det beror inte bara för att de inte verkar regelbundet utan de beror på klimatet de lever i. Vildhästar har en väldigt hårt liv och när de inte verkas blir fötterna långa och spricker. Men att vatten skulle vara återfuktande är inget annat är struntprat. Så om du har en spricka i din fot, så tror du seriöst att lite vatten skulle hjälpa dig att återfukta så de drar ihop sig.? Löjligt att ens tänka så. Vatten är och kommer vara återfuktande. Jag tycker verkligen du bör ta reda på fakta innan du skriver och kan få folk till att göra saker som de egentligen inte ska. Förstår att du bara är obildad men då ska du inte heller svara på citat som du inte har ngn lära om. Mvh "LOVE!

Jag måste bara ta och kommentera Leenas inlägg här. Jag förstår nog inte riktigt men har du ngn gång sett en verklig vildhäst? Att döma utefter ditt inlägg så tror jag inte det. Om du ser det ngn gång, så kan du ju kika ner på deras såkallade välvårdade fötter. Deras fötter ser inte kloka ut. Och det beror inte bara för att de inte verkar regelbundet utan de beror på klimatet de lever i. Vildhästar har en väldigt hårt liv och när de inte verkas blir fötterna långa och spricker. Men att vatten skulle vara återfuktande är inget annat är struntprat. Så om du har en spricka i din fot, så tror du seriöst att lite vatten skulle hjälpa dig att återfukta så de drar ihop sig.? Löjligt att ens tänka så. Vatten är och kommer vara återfuktande. Jag tycker verkligen du bör ta reda på fakta innan du skriver och kan få folk till att göra saker som de egentligen inte ska. Förstår att du bara är obildad men då ska du inte heller svara på citat som du inte har ngn lära om. Mvh "LOVE!

Menar du att alla vildhästars hovar inte ser kloka ut?
Svar ja, jag har sett vildhästar. Inga långa spruckna hovar där inte. Hovarna slits (och om du motionerar din häst tillräckligt mycket så behöver du inte verka din häst, förutsatt att den går barfota och hovarna är i balans.) Visst finns det vildhästar med långa spruckna hovar också.

Jag har aldrig påstått att vatten hjälper för att läka torrsprickor. Det har inte varit tal om det överhuvudtaget vad jag vet. Jag skrev däremot inlägget om verkningen vad gäller sprickan i trådskaparens hov.

Jag har heller inte rekommenderat någon att göra saker som de inte ska. Om trådskaparen tycker om att pyssla med hästen i form av att tvätta hovarna med vatten så ser jag inte något konstigt med det. Det jag avråder från är att pyssla med oljan.

Senast ändrad av en moderator:

Men att vatten skulle vara återfuktande är inget annat är struntprat. Så om du har en spricka i din fot, så tror du seriöst att lite vatten skulle hjälpa dig att återfukta så de drar ihop sig.? Löjligt att ens tänka så.

Hovar och fötter är inte gjorda av samma material.. Så din jämförelse är inte särskilt relevant... ??

Vatten är av samma material och det är vattnet som är uttorkande, oavsett om man har det på hud eller hovar.

Vatten är av samma material och det är vattnet som är uttorkande, oavsett om man har det på hud eller hovar.

Vad tror du eg att det är som fuktar hästarnas hovar i naturliga fall då? Sand och torka?

Det bästa för en hästhov är växelvis torrt och blött underlag. inte för mycket av något av det.

För att förhindra hoven att fortsätta spricka ska man blötlägga foten och sedan smörja in med olja för att vattnet ska hindras från att avdunsta. (Om det pågår en torr period utomhus) Det är inte tal om att läka sprickan genom behandlingen, utan endast att undvika fortsatt sprickbildning. Sprickan i sig växer ju bort, liksom Leeena skrev tidigare.

Men svara gärna på vart du tror att hoven får sin naturliga fukt ifrån? om inte från vatten.

Okey, det verkar som folk inte kommer överens så bra här. Så jag gör det väldigt enkelt för mig.
Kan någon ge mig 2 enda svar på det här:
Gör det något om jag använder matolja på hovarna?
Gör det något om jag ställer hovarna i vatten ibland?
Det räcker jääääätte bra med bara "ja" eller "nej" :crazy:

Men just nu är läget som så att vi enbart har ett anonymt nick på internet som hävdar detta.
Dvs att vatten skulle torka ut hoven som du hävdar.

Skulle vilja se mer belägg för det i form av den forskning du talar om. Har själv sökt på slu:s databaser letande efter den men inte funnit något av den sort.

Eftersom ferala och vilda hästar står i vattenhålet och dricker, deras flyktbeteende är så pass stort att det måste finnas någon form av motiv till detta då det gör dem mer lättilgängliga som byten. Ex så står antiloper aldrig i vattenhålet utan på sidan alltid beredda att fly.

Vad är den grundläggande anledningen att hästar då står i vattenhålet istället för på sidan? Och skulle de göra detta om nu vatten var så pass skadligt som ni säger för hovarna?

Mumin

Okey, det verkar som folk inte kommer överens så bra här. Så jag gör det väldigt enkelt för mig.
Kan någon ge mig 2 enda svar på det här:
Gör det något om jag använder matolja på hovarna?
Gör det något om jag ställer hovarna i vatten ibland?
Det räcker jääääätte bra med bara "ja" eller "nej" :crazy:

Det är inte skadligt att varken blötlägga eller använda olja.

Men; gör du detta regelbundet så kommer hoven att bli beroende av den sortens behandling. Det kan alltså leda till att hoven blir i sämre skick.

Fråga istället din hovslagare som vet mer om din hästs hovkvalitet, och kan råda dig ang oljan. Vattnet gör ingen skada.

Det finns något som heter typ tough stuff, på Börjes och penslas på hoven. Det lägger sig som ett tunt lack och hjälper till att hålla ihop sprickan, så den inte rämnar mer. Stärker också hoven tills sprickan är utvuxen. Prova också att raspa ett snitt ovanför sprickan, så det blir ett stopp. Det hjälper, jag har provat.

Du får som jag redan sagt kolla upp artikeln i Ridsport, jag har inte papperna framför mig. Om en häst står i vatten eller inte beror ju på hur det ser ut där den dricker. Att antiloper inte gör det beror nog på att det finns krokodiler i deras vattendrag, hur många zebror har du sett som vadar ut i vatten för att dricka? :smirk:

Du får som jag redan sagt kolla upp artikeln i Ridsport, jag har inte papperna framför mig. Om en häst står i vatten eller inte beror ju på hur det ser ut där den dricker. Att antiloper inte gör det beror nog på att det finns krokodiler i deras vattendrag, hur många zebror har du sett som vadar ut i vatten för att dricka? :smirk:

Om jag bara lyckas förstå hur jag bifogar bilder (någon som vill hjälpa mig och förklara hur jag gör?) kommer här under dagen/kvällen att finnas bilder på vadande zebror.

Ledsen att behöva säga det här men inom vetenskapens värld väger faktiskt inte tidningen ridsport något tyngre :smirk:

Faktum kvarstår att hästar tar en risk när de vadar ut i vattenhålet. De är flyktdjur. Att de skulle göra det utan något större ändamål är enligt mig helt absurt.

Dessutom talar du emot dig själv. Du säger samtidigt att vatten är uttorkande och att det Leena säger gick emot hovslagaskolan oc veterinärkåren men samtidigt som vi ser här oven rekommenderar de vatten och sedan insmörkning av olja. Så om vatten vore uttorkande skulle de knappast rekommendera det lr:confused: Tycker att det är du som gå emot alla rön och rekommendationer pga av en atrikel från ridsport som du kanske har läst och som du inte ens kan hänvisa till, mindre beräta vem som skrivit dett upplysande verk.

Du har inte tänkt på att bli mer kritisk till det du läser :idea:

Ja du, där klampade du i klavret. Sök zebror på ex altavista och tryck bilder. Där finns det hur många bilder som helst som visar zebror, stående i vattenhålet :-)

Lite länkar till zebror i vattenhål och floder

Och by the way, floden som de bada/springer och dricker i är
Seronerafloden, som kantad av träd och annan vegetation bryter av slättlandskapet och håller djuren med vatten året om. Floden är ett av de bästa leopardområdena, och där finns goda chanser att se flodhäst och krokodil. Många andra djur söker sig till floden för att dricka, bland dem elefanter, bufflar och inte minst zebror och gnuer. Migrationens vandringsväg passerar genom Seronera, vilket innebär att enorma hjordar med gnuer och zebror kan uppehålla sig i området dels under december–januari, dels under april–maj.

Hum så där sprack din teori med antiloperna ;-)

http://home.swipnet.se/jannephoto/sebragnu.htm

http://home.swipnet.se/jannephoto/sebra_i_flod.htm

http://home.swipnet.se/jannephoto/zebror.htm

http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Djur.html

DEt här är ju löjligt. Vatten är underbart och livsviktigt och om man som vilddjur ska komma åt att dricka så måste man ju för bövelen kliva ner i vattnet för att komma åt det. Dessutom är vatten bra att dricka och tvätta sig i. Däremot så återfuktar det inte kroppen på varken häst eller människa. Om vi vistas mycket i vatten så måste vi smörja in oss efteråt för att återfukta huden. Desamma gäller våra naglar och hästens hovar. Vatten är livsviktigt men för mycket vatten torkar ut. Och det vore ett vetenskapligt under om detta gällde allt utom hästhovar??!! En liten fråga, om du har torrt och sprött hår, lägger du då det i vatten en halvtimme för att återfukta??? Om du har nariga händer, lägger du då händerna i vatten för att återfukta???

Kenneth!! Vart får hovarna sin fukt ifrån? Vad är det som gör att hovarna INTE torkar ut?????

DEt här är ju löjligt. Vatten är underbart och livsviktigt och om man som vilddjur ska komma åt att dricka så måste man ju för bövelen kliva ner i vattnet för att komma åt det. Dessutom är vatten bra att dricka och tvätta sig i. Däremot så återfuktar det inte kroppen på varken häst eller människa. Om vi vistas mycket i vatten så måste vi smörja in oss efteråt för att återfukta huden. Desamma gäller våra naglar och hästens hovar. Vatten är livsviktigt men för mycket vatten torkar ut. Och det vore ett vetenskapligt under om detta gällde allt utom hästhovar??!! En liten fråga, om du har torrt och sprött hår, lägger du då det i vatten en halvtimme för att återfukta??? Om du har nariga händer, lägger du då händerna i vatten för att återfukta???

Om jag har sprött och torrt hår och nariga händer åker jag gärna till ett varmare klimat med HÖGRE LUFTFUKTIGHET. Behöver där inte använda balsam till håret eller lotion att smörja huden med.

Jag är mycket tveksam till att moder natur har förbisett något vad gäller hästens tålighet beträffande vatten. De klarar alldeles utmärkt att vistas i vatten då det är aktuellt för hästen att göra det. T ex vid regn, snö, dagg eller då de ska iväg och dricka.

I mina ögon förmänskligar du hästen. Hästen har inte hår och naglar den har päls och hovar.

Hästen har ett eget värmesystem också och ett naturligt pälsomsättning. De fryser med andra ord inte som vi. Ett stort problem i hästsverige och alla andra djur för övrigt är att vi förmänskligar dom och behandlar dom efter våra förutsättningar och inte deras.
Hästen är inte byggd som en människa utan den har genomgått en evolution för att anpassa sig till sin miljö. Eftersom den kontinuerligt blir utsatt för just vatten i sin miljö kan jag inte tänka mig annat än att lagom mängd vatten är just bra. I det tama får hästarna ofta dåligt med vatten av just den anledningen att de inte står i sina vattenhål dagligen. Och visst kan de stå på sidan av de flesta ställen och dricka, precis som ur ett badkar. Men den väljer att oftast ställa sig i vattnet. Om detta vore skadligt skulle detta nog inte inträffa i det vilda där överlvnad just är det viktigaste.

Mumin

Knapplån
När omgivningen är torr så är vatten återfuktande. När omgivningen är blöt så är ännu mer vatten uttorkande. Lagom är bäst! HH

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Att en skvätt olja i maten i allmänhet är bra för hästen vet de flesta. Men den gamla hederliga oljan kan användas till mycket mer än...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka