Sv: Hovar

Vatten är inte uttorkande. Hästens hovar behöver vatten. Jämför med en vildhäst eller en häst som lever under naturliga förhållanden (lösdrift med stora hagar), där utsätts hovarna för vatten i form av dagg, regn och snö. Vildhästarna utsätter också sina hovar för vatten då de går till vattenhålet för att dricka.

Jag kan jämföra med en häst som gått under extremt naturliga förhållanden i en stor hage med både sandstrand där dom kan stå ute i vattnet, sumpmark, gräs, berg, grus, skogsmark m.m. Hästen som från början har torra hovar var tvungen att flytta från hagen eftersom hon fick sprickor och söndriga hovar.

Är lite trött på argumenten att man ska göra så och så för att så gjorde vildhästarna. Hade du kunnat springa runt barfota i skogen och jaga älgar, utan att få sår?

Dels kan man inte utifrån en individ säga att så är det. Dels har jag individer som då har haft precis motsatt effekt.

Dels kan det vara andra faktorer som spelar in, våra hästar är gärna bekväma och jag kan tänka mig att ni även hade vatten vi kar/hink osv. Även vanor kan sitta i får man tänka på.

Men som sagt jag tror vatten är återfuktande vid rätt tillfälle. Att i grunden gå tillbaka till vad en häst är och vilken miljö den är från början anpassad till är enormt viktigt. Nästan alla beteendeproblem och vissa fysiologiska problem skulle lösas om människor höll djur efter deras naturliga behov. Detta har jag hur mkt fakta som helst på. Vetenskaplig fakta.

Mumin

Jag kan jämföra med en häst som gått under extremt naturliga förhållanden i en stor hage med både sandstrand där dom kan stå ute i vattnet, sumpmark, gräs, berg, grus, skogsmark m.m. Hästen som från början har torra hovar var tvungen att flytta från hagen eftersom hon fick sprickor och söndriga hovar.

Är lite trött på argumenten att man ska göra så och så för att så gjorde vildhästarna. Hade du kunnat springa runt barfota i skogen och jaga älgar, utan att få sår?

Vilken härlig hage det låter som!

Intressant att det var en av hästarna som fick problem. Jag har massor med frågor och hoppas verkligen att du tar dig tid att svara på dem. Jag är oerhört intresserad.

Hur länge gick hästen i den naturliga hagen innan problemen började?
Var där foderbyte i samband med bytet till den den nya stora naturliga hagen?
Var hästen ute dygnet runt eller delar av dygnet?
Vilken årstid var det?
Hur var väderleken under vistelsen i den naturliga hagen?
Vilken typ av sprickor fick hästen?
Var hästen skodd eller oskodd?
Vilken typ av hage fick hästen istället?
Hur lång tid tog det innan hästens hovar var bra igen?

Beträffande mänskliga fötter:

Om du ger dig ut i stora vida världen kommer du att få se många folkslag som barfota tar sig fram, både gåendes och springandes. Dock jagar de inte älg, vad jag vet. Be att få kika på deras fötter så ska du få se....

Om du själv vill kunna springa runt barfota i skogen för att jaga älg är mitt tips att du tidigt i vår börjar gå barfota för att återanpassa foten till att användas utan skor. (Om du gör detta på varmare breddgrader kommer du att bli förvånad över hur värmetåliga fötterna snabbt blir, själv studsade jag runt som en liten boll på varm sand till att börja med men sen så.....)

När jag var liten lekte vi i skogen barfota och jag kan inte minnas att jag hade sår på mina fötter.

Men som sagt jag tror vatten är återfuktande vid rätt tillfälle. Att i grunden gå tillbaka till vad en häst är och vilken miljö den är från början anpassad till är enormt viktigt. Nästan alla beteendeproblem och vissa fysiologiska problem skulle lösas om människor höll djur efter deras naturliga behov. Detta har jag hur mkt fakta som helst på. Vetenskaplig fakta.

Mumin

:bow: :bow: :bow: :bow:

Mumin: Jag menade inte att dom dricker ur vattnet, det är saltvatten. Däremot spenderade dom de varmaste timmarna på dagen i vattnet eftersom det där inte fanns några insekter.

Jag tror också att många problem löser sig av att hästarna får leva så naturligt som möjligt, men att det är svårt att kombinera detta med det sett som många håller hästar idag. Och det är svårt att låta en häst, efter 100-tals år med avel, gå tillbaka till helt naturliga förhållanden. Hovkvaliten är ju en sån sak som tyvärr inte har prioriterats i vårt avelarbete, samtidigt som hästarna har blivit större och mer rörliga, vilket utsätter hovarna mer.

leeena: Det exemplet jag syftar på är den enda hästen som jag är lite insatt i, hon gick med skor under hela perioden. Sen är det flera hästar i hagen som har haft sprickor och problem, men inte så stora att det inte har varit hållbart. Dessa har gått utan skor eftersom dom inte har ridits under perioden. Det finns även hästar vars hovar har varit jättefina, t ex många av ponnierna som från början har bra hovkvalitet, varav vissa också har gått barfota även innan iaf bak. Min egen häst gick i samma hage, med skor, men han hade inga problem, men han har från början väldigt fina hovar.

Problemet med dålig hovkvalite fanns ju där från början, men det var i slutet av sommaren som hon var tvungen att flyttas, efter rekomendation av hovslagaren, eftersom det annars inte hade funnits något att sätta fast skorna i vid nästa skoning. Sen om det beror på vattnet eller inte kan ju diskutteras.

Det var foderbyte från hösilage till gräs, men med en invänjnings process på en månad ungefär. Hästen var ute dygnet runt under sommarmånaderna ca början av juni - mitten av september. Vädret var som det brukar vara på sommaren, väldigt varierande... Har inte kollat så noggrant på hovarna, men det var väl några sprickor med olika djup som var påväg upp mot kronranden, å så va d "flickar" längst ner. Hästen fick sen gå i vanlig gräshage. Har ju inte gått så lång tid sen hon kom in från hagen, så hornet har ju inte hunnit växa så mkt än, men situationen har ju inte förvärrats iaf.

Jag håller absolut med dig angående människors fötter, jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Jag vet mkt väl att det finns mängder med människor som har nästan läderhud på fotsulerna. Dessa människor har från barnsben härdat fötterna och det är just det jag menar. En häst som från början har fått gå barfota och fått gå på lösdrift i varierad teräng, är jag övertygad om att så länge den inte har ärftligt dålig hovkvalitet så kommer den lätt kunna gå hela sitt liv barfota. Den hade troligen om man satt på den skor varit lika ömfotad som en häst som gått med skor hela livet plötsligt tvingas att gå barfota.

Det jag är så starkt emot är att många har som försvar att man kan göra på ett visst sett för att så gjorde vildhästarna. Dom tycker då att det är försvarbart att låta hästen gå med smärtor när man låter dom gå barfota för att det är "naturligt". Eller att man låter en häst gå på lösdrift hela vintern utan täcke och få björnpäls, samtidigt som den förväntas prestera i ett ridhus.
Jag vill också göra det så naturligt som möjligt för min häst, men inte på bekostnad av hans välmående.

Det jag är så starkt emot är att många har som försvar att man kan göra på ett visst sett för att så gjorde vildhästarna. Dom tycker då att det är försvarbart att låta hästen gå med smärtor när man låter dom gå barfota för att det är "naturligt". Eller att man låter en häst gå på lösdrift hela vintern utan täcke och få björnpäls, samtidigt som den förväntas prestera i ett ridhus.
Jag vill också göra det så naturligt som möjligt för min häst, men inte på bekostnad av hans välmående.[/QUOTE]

Kunde inte ha sagt det bättre själv!!!:bow:

Tack för ditt svar!

Håller med dig i mångt och mycket!

Vill gärna kommentera sprickorna:
Sprickor i form av flikar är en sak, och det jag gärna här vill kommentera är de sprickor som söker sig nerifrån hoven och upp till kronrand.

Dessa kommer till av att hovens form inte är naturlig, d v s bristfällig verkning.

Då hoven får en onaturlig form blir det spänningar i hoven och det är av den anledningen som hoven spricker nerifrån och uppåt mot kronrand. Har träffat på x antal människor som tror att detta skulle kunna avhjälpas (säger absolut inte att du tror det) på annat sätt än verkning t e x att smörja på olika preparat. Sprickan kan inte läka ihop - endast växa bort. Och endast växa bort om grundorsaken till sprickan ses över, d v s hovens form.

För att komma till botten med problemet istället för att limma ihop (har sett exempel på det också) så behöver man komma till rätta med varför hoven spricker och det är p g a att hovformen inte är som den ska. Alltså inget att göra med torra/blöta hovar.

Träffade på en häst förra vintern som precis hade bytt ägare. Den nya ägaren hade låtit hästen åka till veterinärklinik för att röntgas av den enda anledning att ägarinnan ville vara säker på att allt var som det skulle med hennes blivande hästs ben.

Inte en enda kommentar kom från veterinären att en av framhovarna var i obalans trots att den hade en spricka som gick ända upp till kronranden!!!???!!!

Det är tyvärr en vanlig syn ute i vårt avlånga land att hästar har denna typ av sprickor och människor tycks inte se att det är något konstigt med det. Och vissa tror att det beror på torra hovar.

Det är inte hovkvaliteten som skapar sprickan utan det är formen på hoven som som ger sprickan. Utan korrekt verkning så försvinner inte sprickan. Sprickan måste växa ner och kan inte gå ihop på ngt annat sätt.

Kanske kan vara bra att känna till om det är så att hästen du berättat om fortsätter att ha sprickor i sina hovar som söker sig upp mot kronranden. Då är det verkningen som behöver ses över. Hoven växer ca en cm i månaden så om du ser en spricka som är två cm lång ska det alltså ta max två månader för den att försvinna.

(Hoven kan växa snabbare än 1 cm i månaden ibland då det är saker som behöver återställas i hoven.)

Saltvatten :-) ja du där har du svaret, salt däremot är utorkande. Men inte vatten, utan salt då alltså. Eftersom varken djur ell människor dricker saltvatten så kan man kanske förstå att det inte heller är ett naturligt tillstånd att stå i detta under långa perioder.

Mumin

Senast ändrad:

Jo vanligt vatten kan mycket väl vara uttorkande. Dvs en hov som utsätts för mkt fukt torkar ut snabbare när det inte längre är fuktigt.
PL

Jag studerar Etologi så jag är lite "skadad" över att dra parareller mellan ferala/vilda djur och dess domesticerade släktingar. Detta betyder inte att jag inte anpassar min häst till det liv han har.
Han får ha ett så naturligt liv som möjligt, till hänsyn till att jag fortf vill använda honom. Idag är han endast 3, 5 och jag har en lugn och fin inridning på gång. Han kommer få gå utan täcke och få björnpäls, men detta pga av att jag inte rider i någon sånn utsträckning att han blir svettig. Än.

När den dagen kommer blir han säkerligen klippt och täckad vid dåligt/kallt väder

Du tycker att människor är hemska som ska ha sina hästar "naturligt" till varje pris, och jag håller med absolut, men man kan inte skrota hela iden pga av omdömmeslösa individer. Då kommer aldrig vår djurhållning frammåt.

Jag tycker människor är hemska som håller hästar så pass långt ifrån deras naturliga förutsättningar och beteenden att de lider, får beteendestörningar och lider i det tysta med en krubbitarrem runt halsen. Som bu the way bara förvärrar den grundliggande orsaken och botar symtomen :eek:

Man måste givetvis hitta ett mellanting, som är bra för hästen och oss som brukar den för vår nytta och nöjje. Jag tycker personligen inte att vi är där ännu. Mycket kan förbättras och jag tänker i framtiden vara en av de människor som ropar högst för att våra hästar ska få det så :love:

Mumin

Om du läser vad jag har skrivit tidigare så ser du att jag har skrivit att vatten är återfuktande vid rätt tillfälle.

Mumin

Men i inlägget jag svarade på skrev du ren generellt att vatten inte är uttorkande vilket jag anser är ett felaktigt påstående!
PL

Jag studerar Etologi så jag är lite "skadad" över att dra parareller mellan ferala/vilda djur och dess domesticerade släktingar. Detta betyder inte att jag inte anpassar min häst till det liv han har.
Han får ha ett så naturligt liv som möjligt, till hänsyn till att jag fortf vill använda honom. Idag är han endast 3, 5 och jag har en lugn och fin inridning på gång. Han kommer få gå utan täcke och få björnpäls, men detta pga av att jag inte rider i någon sånn utsträckning att han blir svettig. Än.

När den dagen kommer blir han säkerligen klippt och täckad vid dåligt/kallt väder

Du tycker att människor är hemska som ska ha sina hästar "naturligt" till varje pris, och jag håller med absolut, men man kan inte skrota hela iden pga av omdömmeslösa individer. Då kommer aldrig vår djurhållning frammåt.

Jag tycker människor är hemska som håller hästar så pass långt ifrån deras naturliga förutsättningar och beteenden att de lider, får beteendestörningar och lider i det tysta med en krubbitarrem runt halsen. Som bu the way bara förvärrar den grundliggande orsaken och botar symtomen :eek:

Man måste givetvis hitta ett mellanting, som är bra för hästen och oss som brukar den för vår nytta och nöjje. Jag tycker personligen inte att vi är där ännu. Mycket kan förbättras och jag tänker i framtiden vara en av de människor som ropar högst för att våra hästar ska få det så :love:

Mumin

Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar, du talar ju emot dig själv hela tiden.Dessutom kommer du med helt ogrundade påståenden och anklagelser som det absolut inte finns några som helst forskningsrelaterade bevis för utan bara din egen åsikt.

Det verkar klart osunt att studera Etologi och ha hobby häst. Man kan faktiskt inte resonera som du gör och det slutade man med så snart man tog in den forntida vildhästen och började använda den som transportmedel, inom jordbruket, avel,tävling och hobbyverksamhet.

Jag kan bara inte förstå en så enkel sak som att utifrån vad du studerar fortfarande finner som naturligt att rida på en häst. Det största problemen en häst kan utsättas för är just ryttaren!! Mer onaturligt än så är faktiskt inte det naturliga.

Hästens tre värsta fienden: Ryttaren,sadeln,underlaget. Så enkelt är det tyvärr vilket du förmodligen lite senare i dina studier kommer komma till insikt med.

Om du läser vad jag har skrivit tidigare så ser du att jag har skrivit att vatten är återfuktande vid rätt tillfälle.

Mumin

Vatten är bara återfuktande så länge hoven kommer i kontakt med vatten. Därefter så är det bara avdunstande.

Man kan göra en liten enkel test genom att själv ställa sig i duschen och sedan genomblöt gå ur duschen och ställa sig på golvet och avakta hur lång tid det tar innan man torkat helt utan att använda handduk.

Hoven har som bekant en viss anpassningsbar förmåga till markens fuktighet. Vid extremt långvarig torka så blir hovarna stenhårda med stor risk för sprickbildning då hovens naturliga fuktighet avdunstar genom vägg och sulhorn. vid långvariga regnperioder blir hoven övermättad med fukt vilket leder till att hoven blir extemt mjuk,svampig och mkt mer underlagskänslig.

Av denna enkla anledning så klarar sig hästar barfota mkt bättre i torra marker än i träsk.

Mumin

Var det riktat till mig?

Jag tycker inte att människorna är hemska, jag tycker iden är hemsk. Jag är övertygad om att dessa människor gör det som dom tror är bäst för hästen i längden. Men att dom inte inser att den goda gärningen blir ond.

Jag tycker inte heller att man ska skrota hela iden. Jag tycker tvärt om att vissa saker som kommit fram ur den här vevan med "tillbaka till det naturliga" är bra, för att det för utvecklingen framåt. Men det är extremfallen man blir så rädd för.

Precis som att man blir rädd för de extremfall när hästarna tas ifrån varje naturlig del dom har. Utevistelse, kontakt med andra hästar osv.

Jag tycker som du att ett mellanting är det optimala, men man måste låta det mellantinget få vara väldigt brett. För att kunna få in alla delar av hästhavandet. Jag tror att människor måste förstå och framförallt acceptera att vi har hästarna av olika anledningar och att hästarna precis som vi är individer.

Det finns inget konstigt med det. Jag är inte vegan utan jag tycker att det är helt okey att använda djur för våra egna syften MEN jag tycker inte att det är försvarsbart att hålla de hur som helst under tiden vi utnyttjar dem. Ex tycker jag inte att det är ok

Med grisar som står utan halm så att de inte få utöva sitt bökningsbeteende, el grisar som är otroligt sociala djur skulle stå själva.

Hästar som inte få utevistelse el sociala interaktione

osv osv.

Detta betyder inte att jag inte själv även gör avvägningar pga av att jag använder hästen för mitt eget syfte. Men jag tycker att det finns gränser för vad som är ok och inte. Är det inte därför vi har en djurskyddslag?

Självklart rider jag min häst, varför skulle jag inte kunna göra det, jag håller honom för mitt personlig intresse, detta innebär inte i mina ögon att jag får bruka och hålla honom hur som helst som du tycks tro.
Världen är inte bara svart lr vit, kanske dags att du upptäcker det ;)

Jag kommer fortsätta rida min häst och dricka mjölk osv, men jag väljer ekologiskt och jag väljer att hålla min häst så "naturligt" som möjligt för att han ska få ett så vettigt liv som möjligt.

Dessutom så studerar jag etologi men är en person med egna åsikter också som kommer av min egen erfarenhet. Ett forum handlar om att byta erfarenheter som du inte verkar ha förståt. Dessutom bör du titta över ditt eget glashus först för jag har aldrig när jag disskuterat med dig sett dig dra fram andra fakta än artiklar ur dagstidningar. Kanske behöver du uppdatera dina källor?
Men som sagt om jag inte hänvisar till källor är det med andra ord mina egna åsikter och dom ska tas som just det åsikter.

Sedan håller jag absolut med om att mycket av den gammla läran om vad hästar eller för den delen djur är egentligen har gått förlorat och jag tror mkt på att det är därför alla dessa nya "trender" kommer, människor är trött på att hålla häst såsom majoriteten gör. Det finns alternativ och människor börjar bli mer och mer intresserade.
Därav alla de nya utbildningarna på universitet även i den andan :-)

Ekologiska bönder blir bara fler, de konventionella metoderna är förlegade, dags att vakna upp och smell the coffe

Mumin

Senast ändrad:

Du e ju patetisk,,,, vet du inte vad ekologiskt ens betyder???

Jo ett finare ord för att man lurar konsumenterna med ngt som absolut inte är ekologiskt.

Korrigerar mig själv, oljan hjälper till att bevara fukten i hoven. Hoven fuktas innifrån och inte utifrån. :idea:

Fast då gäller att hoven faktiskt är fuktig, så att blöta hoven låta överskottet av vatten rinna av för att därefter pensla på olja binder fukt i hoven. Oljan förhindrar att fukten torkar ut, enbart olja på en torr hov tar enormt lång tid för hoven att absorbera.
Vatten enbart torkar inte ut huden på en människa, det är duschcremen/tvålen som tar bort fettet på huden samt om vattnet är för varmt. För de människor som har torr hud, får rekommenderat av hudläkare att duscha med lite svalare vatten samt att inte använda duschcremer varje gång. Med fördel också smörja en våt kropp med duscholja innan man torkar av sig, detta för att binda fukten kvar i huden.

Att antiloper inte gör det beror nog på att det finns krokodiler i deras vattendrag, hur många zebror har du sett som vadar ut i vatten för att dricka? :smirk:

Zebror ingår också på menys för en krokodil, och de vadar ut i vatten för att dricka. Då bör ju zebror stappla runt på torra hovar.

Senast ändrad:

Som vanligt så finns det många olika varianter och det finns många teorier. Jag har fått veta att det bästa är att sätta hoven i vatten, ganska länge och sedan smörja med olja. Har gjort det någongång när det har varit riktigt varm sommar, men jag har lyckligtvis bara haft hästar med riktigt bra hovar, så det var mer för skojs skull.
Däremot passade jag en vacker valack en gång med dåliga hovar, och då skulle jag smörja in med någon salva som skulle stimulera hovväxten. Detta gjordes dagligen, men jag skötte inte om den hästen tillräckligt länge för att se om det blev bättre.
Men omman ser till människor så hjälper B-vitamin på hår, hud och naglar.. Kanske att det funkar på hästarnas hovar också?
Ulrika

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Att en skvätt olja i maten i allmänhet är bra för hästen vet de flesta. Men den gamla hederliga oljan kan användas till mycket mer än...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka