Hov problem

S

semlan

Jag ska ev köpa en häst med hovbroskförbening, och jag har letat efter fakta i både böcker och internet, men inte hittat något, därför vänder ja mig till er med några frågon som jag skulle uppskatta om ni svara på:
* Kan man rida på som vanligt eller måsta man anpassa ridningen?
* Kan man tävla med hästen i fall att den inte har ont`?
Tacksam för svar!

Ofta så brukar en häst med hovbroskförbening få problem med hovarna!
Hov"rörelsen" slutar ju när förbeningen börjar villket gör att hovarnas normala funktion slutar fungera, hovarna blir ofta mindre eftersom de växer dåligt.
Men prata med en vetrinär eller hovslagare de kan förklara bättre...

Du måste anpassa ridningen efter hur den är för dagen.
Det blir värre och värre och olika sorters underlag r det värsta.
Tävla......Hm..... Varför ens fundera på att tävla när du ska köpa en sjuk häst?

Av vad jag har hört så kan man tävla och träna hårt om hästen inte är halt eller har ont men man måste i vissa fall specialsko.

Jag håller med Görel. Det är att köpa på sig problem, men om det är ens drömhäst och den inte har några problem så kanske jag skulle köpa den ändå.

Varför ska du köpa en häst med konstaterade permanenta fel när det finns så mycket friska hästar här i landet?? Håller med den som skrev att det är att köpa sig problem!! Även om den inte visar hälta nu idag kanske det börjar om någon månad bara och då får du stå och betala för en oanvändbar nyinköpt häst!! Och hur blir det med försäkringar och dyl. har den reservatitoner? Även om du är kall nog att tänka att du chansar - du får ju alltid tillbaka på försäkringen, så kolla att du verkligen får det!!

Även om hästen inte märker av hovbroskförbeningen idag är risken stor att den kommer att göra det i framtiden. Förutom lidande för hästen kan det också medföra stora kostnader för dig, och hästen kan behöva tas bort i förtid.

Med största säkerhet köper du dig bekymmer!

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 948
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 653
Senast: ako
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka