Hösttävlingstråd

Sv: Hösttävlingstråd

Nu har Q debuterat på dressyrbanan! Jag fick ett ryck för 4 veckor sen och anmälde oss till LC1 här hemma i byn. Perfekt träning, behöver bara åka transport 5 minuter hemifrån så det var inte så ansträngande för oss;)

Jag hade som mål att rida över 50% och det gjorde vi absolut:)
64.44% och en 3 placering på första dressyrstarten! Han skötte sig kanon hela dagen igenom och tittade inte på något. Jag var dock inte nöjd med min ridning alls då jag tappade vägarna och red inte som jag skulle. Men men bara påt igen:p
Fick fina ord även om bedömningen och poängen inte riktigt stämde överens.
Han hamnar lätt bakom lod vilket vi jobbar konstant med att inte hamna där:)
9140_10151632238212060_921744862_n.jpg

547318_10151632238987060_2075553368_n.jpg

1234098_10151632239387060_3504274_n.jpg

Härlig debut! Visst är han fyra nu?

*kl*

Jag red en klubbis igår med båda hästarna. Det var Junos första start och han skulle gå en L:C1. På framridningen gick han som tåget och var helt och alldeles fantastisk! Bråkade lite när ridskolbarnen fick fart på ponnisarna, men det var inget extremt. Tyvärr blev framridningen alldeles för lång eftersom det tog en himla tid för ridskolans slowmotiondjur att ta sig genom programen. Så inne på banan sa han upp sig helt så ridningen där var inte så fin... Gick tex inte att galoppera och övergångarna kan vi kalla ovilliga eller nåt. Men han skötte sig ändå kalas med att inte titta på nåt och stundvis glimtade han till. Blev alldeles magiskt usla 48%:D.

Barbie gick L:A1 och kändes fin. Red fel väg två gånger för att jag inte hade koll på travdelen. När jag såg filmen såg jag dock att jag inte plockade upp formen tillräckligt och så slarvade jag i galoppfattningarna. Överlag hade jag dock fin känsla och var nöjd med henne:). Blev 65% nånting.

Grattis o vilken FIN häst du har:love:

Pass upp bara på hovarna.. för dens framtid.
Har den gått "Kvalitén"?

Yes han är 4! Ja det vart en helt OK debut faktiskt:)

Axel- Tack. Han ska skos, så han är som längst ifrån nyskodd just nu:)
Nej det vart ingen kvalite då han inte varit redo för de. Han är lite för ofokuserad när man är med många hästar då han fortfarande är hingst, dock ryker kulorna på torsdag :sneaky: Så vi får komma igen nästa år:)

Haffar sista knappen..

Jag och Z var på Stäket och red LB:2 och LA:3 idag. I första klassen blev han lite övertänd på sista galoppdiagonalen och bytte bak två gånger och sen höll tändningen tyvärr i sig över travökningen och han sprätte iväg i galopp. Det var onödigt. Men 67,833 räckte till en andraplacering i alla fall. Fick fina domarkommentarer också, som inte bara kretsade kring att han är snygg... Det är nämligen alltid så. Så här glada var vi efteråt:

http://instagram.com/p/fFrVlRjJiX/

i LA:3 red jag lite försiktigt eftersom vi inte riktigt fick det att stämma på träningen i veckan. Men det kändes bra och trots två missar på koefficient-moment så var jag riktigt nöjd efteråt.

Ni var jättefina i LB:2. Sa till mina kompisar: -där slarvade hon bort vinsten. När du fick dina missar :) var ju bara 5 poäng mellan er och vinnaren.

Divan var mongo i LA:3 två stora missar och massa småskit plus att hon inte var framme för 5 öre. Ny tag imorgon i Solna, debuterar LA:4. Vi hamnade strax efter er i resultatlistan på exakt 59%

tack! Jag var glad att det höll så länge som det gjorde för veckan har inte varit bra för oss. Har bara ridit två pass på honom (jobbar heltid, pluggar halvtid och har den andra också att rida), varav det ena var dressyrpasset från helvetet som slutade med att jag fick upp lunchen. Och det andra var ett joggingpass ute igår på en övertänd häst. Han är lättare att rida på tävling tack och lov! Och han har ett hjärta av guld även om vi inte alltid är så bra på att förstå varandra..

Ja jag förstod att något måste ha hänt. Det var många hästar som fick spelet idag. Kan ju inte riktigt skylla på det, domaren i LA:n tyckte att han var lite loj, men det var ju med flit jag red honom så.. haha

kl

Vi var på tävling i Ödåkra idag och red en LC:2. Målet var att hon skulle bjuda framåt eftersom hon var segare än segast sist vi var ute. Och det gjorde hon! :love: Hon var superfin på framridningen och underbar i collectingring men på banan antar jag att jag slutade rida lite så hon blev lite ostadig och innan sista galopp snett igenom så kom vi för nära staketet så vi fick ett sketet avbrott. :( Men hade ändå fin känsla hela programmet men domaren höll inte alls med utan vi slutade på ynka 59,64%.. riktig tråkdomare som gav 6,6,6,6,6 och 6.. Det gav hon nog alla andra oxå för vinnaren fick 65,35 och sista ryttaren fick 59,10.. :banghead:

Lite bilder:

DSC_8361_zpsb3ffd734.jpg

DSC_8269_zps18bfbe49.jpg

DSC_8341_zpse3a20550.jpg

DSC_8421_zps1ff552b7.jpg

DSC_8486_zpsd5cccd4f.jpg

och så filmen.. såga oss inte så är ni gulliga.

http://www.youtube.com/watch?v=xBXQmDphrCk

(hon är nyss kollad av tandläkare och det finns ingen fysisk anledning till att hon grejar med tungan men hon gör det när hon spänner till iaf..)

Jag var ju också på Stäket. Tyckte din såg fin ut men synd med missarna. :(

Min lillskit gick sin första "riktiga" dressyrtävling (bara ridit fälttävlan där man får rida lätt). Jag satt mest och tänkte på att inte studsa av i LB2 men lyckades ändå skrapa ihop 64% och en placering så det var vi nöjda med :D

I LA3 så hade jag ju strategiskt bett om att få rida tidigt så kusarna skulle få åka hem direkt. Trots rätt så dålig prestation från vår sida (tyckte mest han gick emot handen och underhalsen ute hela programmet :p) fick vi 70% och ledde klassen igenom - till min stora förtret! Skulle ju på dansuppvisning kl 7 som jag fått i födelsedagspresent så i flera timmar satt jag där och hoppades att någon skulle gå om mig så jag fick åka men tji fick jag, istället blev det dyblöt prisutdelning :p

Grattis till segern! jag såg dig rida fram när jag sadlade i ordning till LA:n. Vilka fina ökningar! Jag blev tvungen att kolla på din nummerlapp för att hålla koll... Nästa år, då ska vi också ha så där härligt tryck! :)

Lillen var ju superduktig. I LA var du lätt bäst av alla, såg iofs inte de 10 sista. Han såg jättefin ut.

Jag var så himla busy hela dagen, vi hade typ 5 funktionärer, så jag hann ju inte prata med dig.

Jag och Divan var i Solna idag. Samma sak som igår. Två tvärnitar.... idag var det en solkatt. Suck. Hon har inte varit ute sen början på juni och det märks.
Red LA:4 och det var faktiskt lite för svårt för oss men det var ju så nära att åka.
Hon har noll energi så jag har inget att sätta på bakbenen och sen tycker jag om att rida med tömmar. Svanspisket visar tydligen när jag måste kroka i sporrarna, vilket var typ heeeeeeeeela tiden.
Nåväl, jag rider iallafal min 6 åring i LA och har utbildat henne själv och för att vara en amatör är jag jättenöjd. Är ju många som harvar med sina 13 åringar i LB.
57,4% och näst sist men domaren hade många i spannet 57-62% så är inte så deppig.

http://www.youtube.com/watch?v=jZA1c1Y_6AA&feature=c4-overview&list=UUsPLalaoAWwMV-0AtN7KpVA

Tack! Har tyvärr inget mirakeltips för varken jag eller hästen är (var kanske? :p) särskilt bra på ökningar men antar att det vuxit fram. Balans och lite samling innan och RIDA LÄTT :love:

Jfrelin:
Tack!
Jag tyckte NNs skimmel var fin emellanåt (när den inte tramsade). Fö mycket trams igår, aldrig varit med om att det är så många som protesterar/stannar osv?!
Jag förstår, stor eloge till Magnus fö. Alltid supertrevlig och hjälpsam!
Skönt att veta är vi har en ganska hög "lägsta nivå" :) En bit in i travdelen satt jag och muttrade för mig själv *vilket skitprogram, det är här känns ju skit* men så tänkte jag och "okej, skärp dig nu, ruska om honom lite och RID för fan", då blev det lite roligare sen :D

Hahahaha sådär brukar jag också tänka för mig själv. Idag sa jag till och med till Divan: Nu får du skärpa dig :D

Det såg sjukt mjukt ut och väldigt samspelt ut. Du sitter dock fortfarande lite snett :o Har för mig att det alltid varit ett problem för dig. Men vad gör det när hästarna gå så bra.
Vi brukar ha ganska många som bråkar hos oss. Det är något med fönsterna från cafét. Ibland har det hänt att folk inte kommer från X. Men hästen ska ju vara med en och skita i sånt. Inte helt lätt.

Jag vet :o
Det går hela vägen upp för hjälmen hamnar alltid mer till vänster. Har ju skolios och sned i bäckenet men gick ju under lång period och fick det behandlat (hos JM) men det verkade inte hjälpa så mycket.
Positiva är att jag ibland får för mig att jag gjort hästarna oliksidiga likadant men så vips har de bytt sida. Om det är någon tröst :p

Ja, såg att en del var rädda men även någon som stannade mitt i förvända osv O_o
Det är ju skillnad på om hästen blir istadig (=problem) eller spänd och kanske sprätter till (=överkomligt problem man får rida igenom).

Jo men så är det ju. Han var ju inte så direkt dressyrriden när han kom till hans ägare i februari. Då kändes LB lååååångt borta. Sen blev han sjuk i somras och hade 41 graders feber i 2-3 dagar. Nu är vi på väg tillbaka och under vintern ska vi bygga muskler och jobba med bärigheten. Sen får ni akta er, då ska han vara lika stabil i LA och MsvC som han är i LB idag.. :angel:

Jfrelin: kul att se en film på er. Jag har lyckats missa er varje gång vi varit på samma tävling, men nu äntligen! Vad fin hon är. Synd på missarna!

Appropå ert ridhus så råkade jag också ut för det som är läskigt där, men det var vid en hopptävling, typ 1999. jag startade först i första klassen och solen låg fortfarande lågt och speglade sig i glasrutan. Stopp på första hindret och sen var det bara att åka hem. :/

Heja er!
Hittade en film på Heddan när hon var 6 och vår första LA.:D
http://www.youtube.com/watch?v=bRNjxQs8fGE
60% precis o jag var såååå nöjd!

Nu 11 o tja..det händer ju lite så hav förströstan!
http://www.youtube.com/watch?v=632f-FcOoLw

Igår lyckades jag dessutom rida 3: or! Luftiga o fina i fin balans. Kändes som jag hade kunnat rida 20 stycken på raken så okomplicerat var det.:love:

Tycker ni är jättefina och Divan kommer utvecklas till en jätteflott dressyrhäst.:)

Åh vad jag saknar gamla LA:3. Man känner sig bara så kass när man jämför sig med andra för man glömmer bort att man har en unghäst. Vårat slutmål är ju iofs inte LA men ändå.

Har ridit 7 LA i år
56,14%
62,14%
63,42% placerad LA:1
62,71% 2!!!! felridningar
62%
59%
57,4% LA:4

Känner mig ändå nöjd. 4 starter över 62%, det är inte så dåligt.

Så kul att se att vi amatörer också kan få fram fina hästar. Du och Hedwig är definitivt förebilder. Kommer ihåg när hon var unghäst :)

Nu har jag lagt ut filmen från förra starten också, 62% alltså.
https://www.youtube.com/watch?v=4L5Yiy_ARDU

Lite roligt var också att Bruce's mormor var på samma tävling och startade! Inte jag som rider alltså men jag passade på att fota så här kommer ett par bilder på henne med.

+ tack clubman och Victovie också förresten :)

Grattis till andraplaceringen!

Jfrelin, det är en fin häst du har, har hänt mycket sen jag såg film sist! Kommer bli bra med rutin. :)

Jag har faktiskt ridit två tävlingar i höst men den första kändes inte värd att rapporteras... Red MSV C:2 hemma för två veckor sedan och skulle ha utgått, men envist kämpade oss igenom. Han vill uppenbarligen inte tävla hemma längre. Samma tendens på hemmatävlingen i våras men mycket värre nu. Han bara stannar och vägrar gå, inte spänt alls utan bara vill inte. Fantastiska 55 %...

Idag däremot var vi överens igen! Fina, fina häst, lagom taggad och såå lyhörd och ridbar. MSV C:1 på Botkyrka på 69,15%, gav tredjeplacering!

Grät efter båda starterna, men av heeelt olika anledningar. Ja, jag är blödig. ;)

Liknande trådar

Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Pegasus63
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama