Hösttävlingstråd

Sv: Hösttävlingstråd

kl

Igår var det dags för Athena att ut och lufta sig på dressyrbanorna igen (hon gick 2 starter i Augusti och har varit ute på 2 FT och 3 hopptävlingar sedan dess).

Red en lokal LA:4 på grannklubben, kändes faktiskt riktigt bra trots att hon blev lite trött mot mitten av programmet. Blev 65,85% och en tredjeplacering! :) Första placeringen i LA:4 och tangerat personbästa!

"Fin häst med bra gång, framförallt galoppen. Mjuk ridning. Behöver bli mer rakriktad"

1461419_10151771099374290_672854869_n.jpg

Blir inte riktigt klok på vad som dragit ner korrektheten till 5,5, men kanske det som hon skrev med rakriktningen då, första halten och ryggningen blev lite sneda. Men glad annars att hon numera uppfattas som en häst med bra gångarter! :D

Tyvärr ingen film denna gången, mamma som brukar filma var borta i helgen så jag hade med morfar istället. Tror dock att han fotade lite, så jag får väl se om jag får möjlighet att kolla på dem bilderna någon gång och se om det blev något av det! :)

Kul, grattis! :)

Ja, märkligt med korrektheten; du borde rimligtvis ha fått en kommentar när nu allt annat var så bra :confused: Men outgrundliga äro dressyrdomarnas vägar...

*KL*

Man blir ju lite avundsjuk på er som fortfarande har tävlingar att åka till. Jag red höstens sista tävling 26 oktober och nästa blir tidigast 15 eller 22 februari. På riktigt drar inte säsongen igång förrän i april. Fast förmodligen ska jag itne klaga, jämfört med andra distrikt är säkerrt vår säsong jättelång.

Siffran på korrektheten kan spegla att inte rakriktningen inte är helt ok eftersom programlinjernas följande ingår i den punkten och då kanske det dyker upp lite dubbla spår om inte rakriktningen är helt hundra? Om så är fallet så dras det ned på korrektheten.

Fast om korrektheten hade bestraffats med endast 5,5 så borde det kanske också dragits lite på lösgjordhet. Och ryttarens inverkan. Det stämmer inte riktigt med ett så lågt betyg på korrektheten när totalen är över 65 procent, tycker jag. Har uppvisningen varit så pass bra så borde det minst vara "godkänt" korrekt.

Jag red årets sista tävling i söndags. Red FEI Inl. MsvB först och det gick väl sådär, fick lite tight framridning så hon var genomgående ganska spänd och lite hög i nacken vilket jag får ta på mig. Därefter red jag en MsvB4 och det gick bättre, men hon var väldigt het vilket gjorde att det kokade över i en galopplängning. Därför fick jag lite bekymmer att återfå kontrollen till den förvända - bytet på kortsidan - och därefter enkelt byte. Så det blev lite hejsan hoppsan men i övrigt var det en ganska bra ritt vilket resulterade i 65,32% och en fjärdeplacering. Kul att få avsluta säsongen med pris och nu ser jag fram emot att träna vidare i vinter för att få kliva i fracken till våren. :)

Fast om korrektheten hade bestraffats med endast 5,5 så borde det kanske också dragits lite på lösgjordhet. Och ryttarens inverkan. Det stämmer inte riktigt med ett så lågt betyg på korrektheten när totalen är över 65 procent, tycker jag. Har uppvisningen varit så pass bra så borde det minst vara "godkänt" korrekt.

Tror vi båda har lite svårt att sätta oss in i situationen för just den här domaren..ibland vill jag berömma både inverkan och lösgjordhet men ändå påpeka att det finns jobb kvar vad gäller rakriktningen och då skulle jag kanske också satt samma betyg men när man tänker efter kanske det skulle varit bättre att dra ned flera betyg där nere till 6.5 istället för 7 men inte underkänna korrektheten och se till att summa summarum, inget blev underkänt. :)

Vi har varit i Åstorp! Ådi började dagen med en väldigt fin framridning där vi fick beröm av Mattias Jansson för hur fin Ådi var och att vi är på rätt väg med den nya shwungfulla traven.

Det fortsatte bra inne på banan. Lite mesigt tryck i traven jämfört med framridningen och travskolorna blev lite ojämna då han inte riktigt orkar med den nya traven, hamnade lite före med rumpan i galoppslutorna och missade serien med fyror helt. Finns lite mer att önska av galoppkvaliteten också. Men jag kan inte begära att han ska prestera bättre än så här då vi bara varit i full träning 3 veckor och inte tävlat sedan augusti. :D

Var väldigt glad för att Ådi var så avslappnad inne på banan. För första gången i Åstorp där han annars brukar vara väldigt spänd!

På det igen imorgon! Men domaren som klagade över att Ådi var öppen i formen kommer få leva med det imorgon igen :devil:

http://www.youtube.com/watch?v=krFuwJG5fsY&feature=youtu.be

Så avis jag blir på att ni fortfarande har tävlingar!

Tyvärr tycks filmen innehålla otillåten musik så jag kan inte se den, i alla fall inte på min iPad.:-(

Tack så mycket! :)

B_ridutbildning: har inte lagt ljud själv så det måste vara att den reagerar på bakgrundsmusiken :/

kl

Även jag har varit i Åstorp, först ut igår var mammahäst som gick en LA:4 på morgonen. Halva klassen var struken så var bara 5 starter, men vi lyckades ta andraplaceringen och satte nytt personbästa med 66,95% trots att jag själv tyckte hon blev lite öppen i formen emellanåt.

"Elegant häst. Blir lite hastig, stundtals ostadig. Bra ridning!"

http://youtu.be/jC7IehYYsyE

1479175_10151783888764290_663467350_n.jpg

Sedan gjorde vi debut i MsvB:2! Hon var jättefin på framridningen när jag hade spöt och kunde peta på lite, sedan inne på banan orkade hon inte riktigt hålla samlingen i traven utan blev lite snabb och skolorna blev väldigt svajiga. Enkla bytet blev inte så bra och första bytet tjorvade också lite men annars är jag nöjd med galoppen. Vi kom iaf över 60% vilket var målet, 61,63%. Jättenöjd med tanke på att dagen innan blev allt bara helfel och vi fick inte till ett enda byte där de skulle vara utan hon bara låste sig totalt.

"Elegant häst med spänstiga rörelser. Blir alltför hastig och ostadig. Önskas mer samling och bärighet för klassen."

http://youtu.be/s-KFFXQ0-0U

Och sedan idag var det dags för sonen, vi gav oss på MsvC:1 för andra gången. Hade hoppats på att komma över 60% i förhand men när vi såg var de flesta i början låg och vi sedan hade ganska mycket missar trodde jag faktiskt inte att vi skulle komma över förra gången på 58%, men det blev ändå 60,43% så i grunden låg vi ju betydligt högre än sist. :) Han var inte speciellt spänd heller trots att det var första klassen, så jag är jättenöjd med honom också!

"Trevlig häst men går med lite ojämn kontakt. Blir då lite hackigt"

http://youtu.be/JBelIf9ZHLA

(Ingen av dem är kanske helt 100% klara för de svårare klasserna men ville gärna prova på såhär innan vintern och uppehållet!)

Härligt med så fina resultat:). Måste bara säga att du kommer mycket mer till din rätt på Athena enligt mig:o. Hon rör väl sig lite mindre så du får ner axlarna och sitter bättre. Tror nog att jag gillar mammahäst Athena bäst av dom två, hon ser så himla käcka och ridbar ut:).

Vilka fina hästar, dom ser välridna ut.
En liten tanke bara....jag ser att du glappar lite på yttertygeln på alla hästar, kanske därför de släpper stödet, blir lite ostadiga ibland.

Blev inte vad jag önskade av söndagens ritt. Jag spände bågen lite för hårt och det kokade över inne på banan då Ådi antagligen fick mjölksyra. 61% är en bra lägsta nivå då det inte var många rätt men nu får vi träna och befästa traven med kadens! (Och inte glömma att Ådi behöver sammetsvantar...)

Ja, Athena är betydligt enklare att rida på, framförallt så är hon mer självgående och då är det lättare att sitta snyggt :angel:. Men hon har ju 4 års mera ridning i kroppen så jag har hopp om den andra också, även om jag iofs tror att han alltid kommer vara den som är lite svårare. Men Athena är verkligen så himla rolig att jobba med, och som du säger otroligt ridbar. Och hon har utvecklat traven jättemycket senaste året, ett år till med lite mer seriöst dressyrjobb (och en tränare...) så kan hon nog bli riktigt farlig i MsvB och säkert MsvA såsmåningom också!

+ Hedwig

Tack! :)

Ja, jag lade också märke till glapptygeln där på filmerna, lite svårt att säga vad som är hönan eller ägget men jag ska definitivt försöka tänka på det mera!

Liknande trådar

Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Pegasus63
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama