Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Vad sur man kan bli, fattar inte din chef att du måste tas på allvar?
Jag vet att man kan känna skuld till att det blir svårt för dom som ska få ihop det hela på jobbet men man ska inte offra sej själv. Säg att du är sjukskriven på halvtid och det för att du behöver det sen får dom lösa situationen bäst dom vill. Kan man ställa upp och mår bra så gör man väl det men inte annars.

*kl*
Själv har jag varit inne på förlossningen på en koll då jag haft onda sammandragningar hela dagen plus att det kom blod och slem, del av slemproppen eller om det var blodiga flytningar bara, det vet jag inte.
Väl där inne kollade dom "kurvan", jag hade 4 sammandragningar/10 min, dom känns och jag har inte haft så starkt ont förut. Sen fick läkaren kolla så huvudet låg rätt på bebisen och det gjorde det och efter det gick han in och kände på livmodertappen(heter det va?), han kom in med ett finger och den var lite tillbaka böjd men inte fullt. Han sa att det inte hade startat nått just nu men kunde lika gärna göra det om en timme eller om 3 veckor. Han ville inte känna för mycket så det hela sattes igång i onödan då bebisen skulle räknas som en prematur, bättre om den väntade inne tills på fredag.
Han sa iaf att vi kunde åka hem och återkomma om jag fick ondare samt att jag skulle ta det lite lugnt, inte mocka osv..... Får väl se hur det blir med det, det är inte ett så tungt arbete tycker jag.
Just nu ligger den lille och hickar så hela jag hoppar känns det som.

Jag tycker iaf att något borde vara på G inom en kort tid då jag är lös i magen och det gör så ont som det gör, vill ju inte gå runt så här i tre veckor till och ha ont till o från hela tiden.

Vilken vecka är du i? låter som bäst för bebisen skull att den stannar lite till då?:crazy:

Till alla.

Har ni haft mycket sammandragningar som inte gör ont?
När började de(vilken vecka) och hur ofta kommer de?

Han måste vara med i positiva klubben den läkaren även om de små kommer när de själva vill... ;) du får vänta till på ferdag o mocka ur hela stallet på en gång om inte bebis har kommit till dess *håller tummarna*

Det enda som gjorde ont när läkaren kollade var att hon var väldigt hårdhänt, lite ömt men annars helt ok. Inte värre än en vanlig gynundersökning. Det kommer gå hur bra som helst!!! :)

Jag har sådana sammandragningar på dagen också, ofta mer om jag härjat runt och mindre om jag tagit det lugnt..

Gullan86:
Jag är beräknad till 21/11 ligger under alla mått på kurva och så var det även med min son. Dock kom han ut mycket större än vad alla någonsin kunnat tro (han kom 4 dagar innan BF) :D
Vi frågade vad det var för kön när vi gjorde UL i vecka 18 men en stressad barnmorska gjorde oss bara förvirrad när hon började med något i stil med "om det är en pojke skall det vara svullet här och en tjej inte, men tjejer kan vara svullna och killar inte. Men jag tror..." ja vi blev inte ett dugg klokare så vi har inte tala om för någon vad hon trodde! Dock skall vi på ett nytt UL på måndag då min moderkaka låg fel placerad sist så vi får se om vi blir något klokare på vad som gömmer sig där inne, spelar absolut ingen roll men man är nyfiken! :laugh: Vet ni?

Till alla.

Har ni haft mycket sammandragningar som inte gör ont?
Nja, jag har ännu inte kännt av någon sammandragning som jag har upplevt som att den har gjort ont. De har mest varit mer eller mindre kännbara. Ibland har det varit så svagt så jag har funderat på om det kanske bara var inbillning, och ibland har det känts ungefär som om nån vred om en skurtrasa i livmodern och så har magen blivit stenhård. Men ont? Nej, det har det inte gjort någon gång ännu.

När började de(vilken vecka) och hur ofta kommer de?
Svårt att säga när de började eftersom de många gånger har varit så svaga, men de senaste 2 veckorna kan jag nog ändå säga att jag har märkt av dem lite mer än tidigare. Är i v.41 (40+2) nu, så från v.38-39 nånting kan jag väl säga att jag har känt av dem.

/chrissie

Jag har haft lite sammandragningar, men inga som gjort ont. Det känns ungefär som att hela magen får kramp eller något. Blir alldeles hård och det känns och ser verkligen ut som att det kramar om bebisen så man ser precis hur den ligger. Jag tycker att efter v. 30 så har det kommit mer ofta, men vet att jag kände det några gånger ibland redan innan det, men då undrade jag mest vad som hände. Nu förstår jag nog vad det är för något! ;)

Jag kan inte säga att sammandragningarna kommer oftare när jag hållit på mycket, men jag kan tycka att de kommer mer tätt om jag sitter på samma sätt länge, eller ligger på samma sätt. Förstår du, att man är stilla i samma position en längre stund. Tror jag läste det någonstans också att om man får mycket sammandragningar och t ex sitter i soffan så kan det hjälpa om man bara är uppe och går en lite stund... Men jag vet inte, har inte testat då jag inte har upplevt det som något besvär. Magen kan bli lite hård också efter jag ridit men det släpper oftast också väldig fort.

Har även vart på kontroll, och jesus - jag hade gått upp 3 kg på 3 veckor! My god! Jag har verkligen inte märkt något av det, men det är nog magen som lagt på sig lite!
Siffror för v. 33+5:
Bt: 110/60
Hb: 124
Vikt: +7 totalt
Sf: 31,5 (det var svårt att mäta eftersom bebisen hade kurat in benen under mina revben :))
Hjärtljud: 155

Det känns som att veckorna springer iväg verkligen! Snart så kommer den ut :)

KL

Uppdatering från dagens bm besök här också v. 30+3..

Spår av glukos i urin (vad betyder det? Hade bra blsr under glukosbelastningen..)
Bltr: 158/88 (började bli högt sa hon, det konstiga är att jag sovit hela eftermiddagen innan jag körde dit)
Hb: Har ökat till 107 :)
Vikten har ökat 2 kg på 3 veckor.
Fosterljud: 140
Sf: 29 (var 28 sist), men hon trodde det berodde på att bebis verkar ligga på tvären :grin: vilket innebär att den har ca tre veckor på sig att lägga sig rätt, annars vändningsförsök vecka 36. Bebis har legat på tvären under hela graviditeten :o får prata fint med den så den lägger sig på andra hållet. För mig känns det som normalt att den ligger som den ligger!! Den borde ju enligt naturlagarna vända sig åt rätt håll kan man tycka.. Blodprover kunde de inte ta några för det var för sent på dagen så jag ska gå dit i morgon bitti igen, väldigt tur för idag var det den mindre bra stickaren som jobbade och i morgon är det den bra (inte vara rädd för stickaren) :angel:

Annars har jag börjat arbeta 50% idag och det kändes lagom att gå hem vid middag, dock har jag försöjkt sova bort envis huvudvärk sedan. Nu ska jag äta lite och åka med min sambo som sällskapsdam, sista hölasset för i år ska hem men det är bara ca 60 balar och det kan jag vara arbetsledare för ;) bara skönt att komma ut lite :)

Gullan86:
Jag är beräknad till 21/11 ligger under alla mått på kurva och så var det även med min son. Dock kom han ut mycket större än vad alla någonsin kunnat tro (han kom 4 dagar innan BF) :D
Vi frågade vad det var för kön när vi gjorde UL i vecka 18 men en stressad barnmorska gjorde oss bara förvirrad när hon började med något i stil med "om det är en pojke skall det vara svullet här och en tjej inte, men tjejer kan vara svullna och killar inte. Men jag tror..." ja vi blev inte ett dugg klokare så vi har inte tala om för någon vad hon trodde! Dock skall vi på ett nytt UL på måndag då min moderkaka låg fel placerad sist så vi får se om vi blir något klokare på vad som gömmer sig där inne, spelar absolut ingen roll men man är nyfiken! :laugh: Vet ni?

Oj vad kul jag är beräknad till 19/11 väldigt lika vi ligger då.
vad hade du för datum innan först UL?

jaså men du ligger bara under normalkurvan i sf måttet lr alltså inte under de där två yttersta kurvorna dvs för fet bebis/för smal bebis hihi.

jaså himla mystiskt att min moderkaka med ligger felplacerad ska med in nästa vecka och kolla...låg din helt för lr bara delvis?

vi ska inte ta reda på vad det blir om de inte säger det eller så, får bli en översaksning men är jättenyfiken.

Oj vad kul jag är beräknad till 19/11 väldigt lika vi ligger då.
vad hade du för datum innan först UL?

jaså men du ligger bara under normalkurvan i sf måttet lr alltså inte under de där två yttersta kurvorna dvs för fet bebis/för smal bebis hihi.

jaså himla mystiskt att min moderkaka med ligger felplacerad ska med in nästa vecka och kolla...låg din helt för lr bara delvis?

vi ska inte ta reda på vad det blir om de inte säger det eller så, får bli en översaksning men är jättenyfiken.

Vi hade den 19/11 innan UL, det lustiga var att vi fick vid UL med sonen också datumet den 21:a men han föddes den 17:e dock i en helt annan månad men det skulle vara lite roligt om det blev den 17/11 (jag och min bror är också födda på samma nummer) :)

Jag vet faktiskt inte riktigt när det gäller magkurvan, skall till barnmorskan i dag och mäta så vi får se vad sf måttet säger... jag brukar bära rätt normalstora barn med för liten magen, tydligen lgger de långt inne och trycker!

Moderkakan låg inte helt i nedrekant men till stor del, ingen chans till att föda "normalt" men de sa att den växer ofta till sig så vi hoppas på det :)

Vi tog inte heller reda på könet med första fast vi var stensäkra båda två på en pojke! Denna gången var vi mer nyfikna och ville veta...

KL

Nu undrar jag var Freyja håller hus.... Det var några dagar sen man såg henne. Kanske snusar bebis?

I förra veckan var jag på sjukhuset för att få det här immuniseringsvaccinet. Trodde det var alla RH-negativa mödrar som fick det men inte då, det var tydligen bara stockholmare än så länge då vaccinet var så dyrt. Rakt in i höften fick jag sprutan. Aaaaajjjj! :devil:

i eftermiddag blir det BM igen. Då ska vi se om magen har vuxit eller inte. Har den inte det så blir det nog tillväxt-ul då jag låg väl lågt på kurvan sist. Nästan så jag hoppas att jag får göra det. Är så himla nyfiken på att se grodan i magen igen plus att jag väldigt gärna skulle vilja veta om det blir en tjej eller kille. :angel: Gick tyvärr inte att se på RUL.

v. 32 nu. Börjar bli tung, har svullna ben och fogarna/bäckenet har börjat värka. Men snart inne på slutspruten. Det känns skönt!

Det utlånade ungstoet har efter många brunster Äntligen blivit dräktig - med tvillingar! Får man aldrig lov att vara nöjd? Den ena klämd, så nu hoppas vi att den andra klamrar sig kvar.

Jag vet .... ;-)

Jag kan avslöja att Freyja snusar bebis :-D

STORT GRATTIS!!!
( mer info får hon själv uppdatera med när hon orkar )

Senast ändrad:

varför får man sådant vaccin? Blir lite nyfiken... är oxå Rh negativ men i andra änden av landet ;)

Nej jag tänker inte avslöja mer nu, Freyja mår bra och allt har gått fint = fem tår och fem fingrar ;-P

Skrattar... Ja mycket har jag sett, men aldrig en bebis med 10 fingrar på en hand ..

Jajaja, jag skrev fel ;-)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka