Höstföräldrar 2021, del 3

Jag skulle också bli galen på att få höra något sånt, speciellt från en för barnen närstående person!

Mina barn verkar inte ha läst den instruktionsboken iaf :p M är än så länge en betraktare av den lugna sorten, precis som sin bror, medan deras systers livsfilosofi är mer fullt ös medvetslös.

Om det var min mamma hade jag försökt prata med henne om hur hon tror att folks förväntningar på barnens beteende påverkar hur de faktiskt beter sig. Inte anklagande utan så neutralt som möjligt. För många är ju det (tyvärr) frågor som de aldrig har funderat över och stereotyperna självklara.
Ja jag kände nu att jag nog behöver prata med henne. Jag protesterade ganska ljudligt (mycket för sonens skull) när hon sa det och gjorde klart att jag inte tror att det spelar nån roll alls om man är kille eller tjej. Men får nog faktiskt ta ett snack om hur det kan påverka barnen och att det inte är önskvärt. Problemet är att min mamma är en oerhört lättstött person som mest troligt kommer bli sårad och arg hur neutralt jag än tar upp det... :crazy:
 
Åh jag blir tokig på sånt. Mina två äldsta barn var lugna och stabila, däremot trean var riktigt krävande för att vara nöjd. Och fyran börjar också bli ganska bestämd på vad hon går med i jämförelse med vad de två äldsta syskonen accepterade i samma ålder. Det säger inget om min föräldraroll, absolut ingenting.

Åh det där blir jag GALEN på. Har en i min närhet som tjatar om att andra barnet alltid är lugnare och lättare för då är man som förälder lugnare och mer chill och inte så ”tramsig” med barnet. Detta sägs varje gång jag berättar att vi haft en tuff natt eller att vår dotter haft ont i magen. Som om hon inte hade kunnat ha ont i magen som barn nr 2 eller att det är vår ”tramsighet” som gör att vi överreagerar lite på magontet. Blir tokig!
Nej precis det säger ingenting om hur man är som föräldrar. Och det där med den så kallade tramsigheten blir jag verkligen less på, tror ingen sa det rakt ut till mig med första barnet men mer underförstått. Det finns så mycket åsikter och tyckande när det gäller barn så man blir alldeles matt, kan tänka mig att det inte blir bättre när de blir äldre… då är det åsikter om skärmtid, vem ska man bjuda på kalaset, hur ”uppfostrar” man sina barn osv osv.
 
Och jag som har en lugn nummer 1 och vild nummer 2 har ett antal gånger fått höra att tvåan ”alltid” blir vildare för att de måste ta sin plats i familjen. Känns som att folk fabricerar sina egna sanningar utifrån vad som passar 🙄

Haha, exakt samma har jag hört.
Men också det där med att tvåan bara hänger med och är nöjd iofs 😂🤷
 
Nej precis det säger ingenting om hur man är som föräldrar. Och det där med den så kallade tramsigheten blir jag verkligen less på, tror ingen sa det rakt ut till mig med första barnet men mer underförstått. Det finns så mycket åsikter och tyckande när det gäller barn så man blir alldeles matt, kan tänka mig att det inte blir bättre när de blir äldre… då är det åsikter om skärmtid, vem ska man bjuda på kalaset, hur ”uppfostrar” man sina barn osv osv.
Men eller hur, kan bara föreställa mig vad man kommer få höra sen 😩. Ingen har sagt rakt ut till mig att vi är tramsiga men det är så uppenbart vad de menar när de sådär diskret pratar om hur skönt det var med andra barnet för då var de mindre oroliga och inte alls så himla tramsiga och inte alls reagerade på minsta grej - precis när jag berättat om en tuff natt eller dylikt. Men folk tycker så sjukt mycket, jag försöker lära mig att lyssna med ett halvt öra bara 🙉.
 
Men eller hur, kan bara föreställa mig vad man kommer få höra sen 😩. Ingen har sagt rakt ut till mig att vi är tramsiga men det är så uppenbart vad de menar när de sådär diskret pratar om hur skönt det var med andra barnet för då var de mindre oroliga och inte alls så himla tramsiga och inte alls reagerade på minsta grej - precis när jag berättat om en tuff natt eller dylikt. Men folk tycker så sjukt mycket, jag försöker lära mig att lyssna med ett halvt öra bara 🙉.
Ja man får försöka låta saker rinna av tror jag… och försöka vila i att oavsett vad folk tycker så känner man sitt eget barn bäst.
 
Men eller hur, kan bara föreställa mig vad man kommer få höra sen 😩. Ingen har sagt rakt ut till mig att vi är tramsiga men det är så uppenbart vad de menar när de sådär diskret pratar om hur skönt det var med andra barnet för då var de mindre oroliga och inte alls så himla tramsiga och inte alls reagerade på minsta grej - precis när jag berättat om en tuff natt eller dylikt. Men folk tycker så sjukt mycket, jag försöker lära mig att lyssna med ett halvt öra bara 🙉.

Sånt är så himla onödigt!
Jag kan ju när jag ser på oss själva såhär i backspegeln tycka att vi var, jag vet inte om tramsiga är rätt ord men nojade över ”onödiga” saker osv. Men det är ju klart att vi gjorde det i mycket större utsträckning med första barnet än med tredje. Konstigt vore ju annat.

Och oavsett, så himla märkligt att påpeka det för någon annan. Lite som att säga till sin nyanställde kollega att den är tramsig som inte beter sig som att den hade 10 års erfarenhet…
 
Suck… vi är förkylda igen.
Tajmar alltid en resa eller rolig aktivitet.
Vi hade tänkt åka till Lycksele över påsk men får kanske vänta med det om vi inte blir krya lite snabbt.
Julen sket ju sig också 🙃
Att köra från Skåne kräver lite planering och semester så det är inte bara att åka..
Otroligt less på allt vabbande nu.

För att avsluta positivt så är båda barnen lika glada som vanligt, bara vi föräldrar som är helt sänkta.
 
Då var första tanden här 😅😁
Den kom snabbt efter att vi pratade tänder häromdan @Anna 😂

Samma kväll började jag känna tand nummer två! Kan vi prata om att sluta krypa omkring som en larv i sängen nästa gång? 😂 Julia somnade på mage med huvudet åt rätt håll efter sista nattmaten, när hon väckte mig imorse med kvitter låg hon vågrät på rygg. Däremellan sätter hon fötterna i madrassen och kör upp rumpan så hon tippar över åt ena eller andra hållet, rullar åt alla tänkbara håll, lägger huvudet på och/eller under sovormen, slår iväg flaskan och blir sedan arg för att den inte är i munnen, gör benlyft på rygg och dänger ner benen i madrassen… fullt ös medvetslös sa någon tidigare i tråden och det stämmer även här. Igår sov hon bara 35 minuter på hela dagen och var huuuur pigg och glad som helst ändå. Fattar ingenting men det är ju kul att hon mår bra 😄
 
Har precis fått första mensen efter graviditeten och What The Fuck?! Det är ju ett jävla vattenfall med blod? Helt orimligt! :arghh::rage:
Precis så kände jag med när min mens kom tillbaka, fast det var ju snart ett halvår sen 🙈

Vet inte hur många gånger jag fick tömma menskoppen/dag de första gångerna, men det var ofta! Typ som avslaget första dygnet efter förlossningen. Sen har det lugnat ner sig, nu är mensen riklig men inte orimlig. Dock en dag längre än jag hade innan :cautious:
 
Andra vaccinsprutorna i låren idag, stackaren blev så ledsen och förvånad att hon tappade andan. :( Hoppas inte på för mycket biverkningar, hade varit trevligt med en mysig påsk utan feber. :)

Hjärtat då. ❤️
Signe fick sina i förrgår. Lite feber samma kväll, men försvann med Alvedon. Eventuellt något kinkigare igårkväll också, men hade å andra sidan varit iväg och tagit nya prover (eftersom de glömde säga förra veckan att det skulle vara speciella rör, så det vi tog då var obrukbart 🙄) så oklart om det var vaccinationen eller bara jobbig dag 😅
 
Nu rullas det plötsligt här hemma. Hon har kunnat vända sig ganska länge, men det sker oftast från mage till rygg och alltid åt ett håll så att säga. Igår låg hon i gymmet och plötsligt hade hon vänt sig till mage, ovanligt i vaket tillstånd men det händer. Sedan var hon åter på rygg men en bit bort och sedan fick jag rädda henne när hon var på väg in under soffan och sedan en sväng under tv-bänken. Det går så snabbt nu! Känns som om hon lär sig något nytt varje dag (även om det oftast är mindre saker förstås, ljud och sånt).
 
Lilla E är (nog?) i sjätte språnget, lite grinig och stökig med sömn och mat och sådär. Men! har börjat härma ljud, så mysigt :love: Vi tror att hon försöker säga brorsans namn oftast (kort namn som är väldigt lätt att uttala för små barn) och ibland pappa och något mer. Känns rimligt att hon fokuserar på sånt eftersom hon är helt ointresserad av att röra sig :D
 
Lika mycket som storebror hatade sin vagn, lika mycket älskar lilla E sin :D Vi har precis kört hem från mina föräldrar, lilla E åt precis innan avfärd och borde sovit nästan direkt, men har istället testat röstresurserna i 1,5 timme. Hem,ner i vagnen, en till flaska och sen sov hon efter två minuter. Tokunge :love:
 
Lika mycket som storebror hatade sin vagn, lika mycket älskar lilla E sin :D Vi har precis kört hem från mina föräldrar, lilla E åt precis innan avfärd och borde sovit nästan direkt, men har istället testat röstresurserna i 1,5 timme. Hem,ner i vagnen, en till flaska och sen sov hon efter två minuter. Tokunge :love:

Det är lusigt det där med hur de kan vara så olika! Våra två äldsta vaknade alltid med skrik när de sov i vagnen när de var såhär små. Bara plocka upp så fort som möjligt. M kan vakna och gnälla rätt mycket och sen somna om av sig själv. Det är ofta en halvtimme kvar när han börjar låta i vagnen. Och ibland vaknar han och är tyst och nöjd och bara ligger och tittar en lång stund så länge man visar sig för honom då och då. Inte en chans att det skulle hänt med någon av de stora 😅
 
Det är lusigt det där med hur de kan vara så olika! Våra två äldsta vaknade alltid med skrik när de sov i vagnen när de var såhär små. Bara plocka upp så fort som möjligt. M kan vakna och gnälla rätt mycket och sen somna om av sig själv. Det är ofta en halvtimme kvar när han börjar låta i vagnen. Och ibland vaknar han och är tyst och nöjd och bara ligger och tittar en lång stund så länge man visar sig för honom då och då. Inte en chans att det skulle hänt med någon av de stora 😅
Igenkänning! Storebror vaknade dessutom i princip alltid med skrik, det var liksom så det var.
Lilla E skriker ibland och då vet man att hon behöver sova mer. Ibland somnar hon om av sig själv och ibland får man rulla vagnen ett varv runt huset så kommer hon till ro igen. (Också det här med att storebror, de enstaka gånger han sov i vagnen som bebis krävde rullande vagn och med lilla E kan vi bara ställa den. Det är fascinerande :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp