Höstföräldrar 2021, del 3

💙 20220421_105821.webp
 
Vi bilade till mannens familj över påsk, Lund> Sundsvall första dagen och Sundsvall> Lycksele dag två.
Glada ungar i bilen hela vägen, helt ofattbart. När vi kom fram till hotellet i Sundsvall upptäckte vi att första tanden trängt genom.
Dag två upptäckte vi tand nummer två 😂

Båda barnen har utvecklats något enormt under resan. Lillasyster har börjat åla, mest bakåt eller i cirklar, till hennes stora förtret.
I skrivande stund är vi på hotell i Linköping och har en kort etapp hem idag.
Hela familjen har sovit 22-06 🎉
 
A har haft det så himla kämpigt de två senaste nätterna :( Vaknat jätteofta och varit otröstlig. Kan vara nåt slags magknip. I natt kräktes han dessutom rejäla mängder stackaren. Det enda jag kan tänka som har varit annorlunda de senaste dagarna är att han har fått typ en tesked fruktpuré igår och två dagar innan det. Så jag ska inte ge nåt sånt i helgen och se hur det går. Är ensam hela nätterna fredag till söndag så jag hoppas att vi alla får sova…
 
Vi fick sova gott i natt, tack och lov 🙏🏼

A verkar för övrigt ha knäckt koden för att ta sig framåt på golvet, någon slags ålning där han samtidigt trycker upp rumpan.

Det har också blivit stört omöjligt att byta blöja utan brottningsmatch :cautious: Leksak hjälper ibland men inte alltid, han vill bara ligga på mage eller så vill han hänga ut över kanten och kolla ner :nailbiting: Hur gör ni andra, för det kan väl inte bara vara min bebis som häver sig hit och dit hela tiden 😅
 
Kan ha hittat åtminstone delvis förklaring till gnälligheten de senaste dagarna - en liten tand halvvägs uppe! Dags att få en tandborste :D
 
Kan ha hittat åtminstone delvis förklaring till gnälligheten de senaste dagarna - en liten tand halvvägs uppe! Dags att få en tandborste :D

Skönt när det kommer en förklaring!

Jag hoppas dröjer ett bra tag med tänder. Han har nämligen hittat på en kul lek när han ammar. Ta tag i bröstvårtan, dra allt man orkar, släppa, få mjölk i hela ansiktet, skratta jättemycket 🙄😆😅 Få han gärna lägga av med innan tänderna tittar fram :p
 
Skönt när det kommer en förklaring!

Jag hoppas dröjer ett bra tag med tänder. Han har nämligen hittat på en kul lek när han ammar. Ta tag i bröstvårtan, dra allt man orkar, släppa, få mjölk i hela ansiktet, skratta jättemycket 🙄😆😅 Få han gärna lägga av med innan tänderna tittar fram :p
Verkligen! Idag verkar han vara rätt trött också så det är väl kämpigt med tandsprickningen.

Åh fyy lilla buse, så får man inte göra 😂 A har också hållit på att knipa åt med käkarna och dra ut bröstvårtan, jag får lite lätt panik av det :p
 
Vi fick sova gott i natt, tack och lov 🙏🏼

A verkar för övrigt ha knäckt koden för att ta sig framåt på golvet, någon slags ålning där han samtidigt trycker upp rumpan.

Det har också blivit stört omöjligt att byta blöja utan brottningsmatch :cautious: Leksak hjälper ibland men inte alltid, han vill bara ligga på mage eller så vill han hänga ut över kanten och kolla ner :nailbiting: Hur gör ni andra, för det kan väl inte bara vara min bebis som häver sig hit och dit hela tiden 😅

Det är inte så mycket hävande här, men det är hugga tag i allt som finns i närheten, äta på blöjor (tack och lov de oanvända som vi hittills kunnat ha en liten hög av på skötbordet - inte längre), anfalla figurerna i mobilen över skötbordet (Mumintrollets föräldrar ligger j-vligt risigt till), hugga tag i den rätt rejäla armen som håller uppe mobilen och helst välta ner allt, välta alla tuber/flaskor som står där med en svepande rörelse plus det nya knepet att dra ihop knäna i luften i hög hastighet så man inte ens kommer nära de utsatta områdena. Jag kan ju inte hålla mig för skratt så det blir förstås extra roligt 😂

Jag har börjat byta kissblöjor i sängen, där är det enda att passa sig för att hon inte får tag i den använda blöjan…
 
Det är inte så mycket hävande här, men det är hugga tag i allt som finns i närheten, äta på blöjor (tack och lov de oanvända som vi hittills kunnat ha en liten hög av på skötbordet - inte längre), anfalla figurerna i mobilen över skötbordet (Mumintrollets föräldrar ligger j-vligt risigt till), hugga tag i den rätt rejäla armen som håller uppe mobilen och helst välta ner allt, välta alla tuber/flaskor som står där med en svepande rörelse plus det nya knepet att dra ihop knäna i luften i hög hastighet så man inte ens kommer nära de utsatta områdena. Jag kan ju inte hålla mig för skratt så det blir förstås extra roligt 😂

Jag har börjat byta kissblöjor i sängen, där är det enda att passa sig för att hon inte får tag i den använda blöjan…
Låter också ganska utmanande 😂
 
Här äts det gärna på blöjor med, eller ja, allt hon kommer åt. Hennes armar är långa! :laugh: Benen är ofta uppdragna mot magen eller så kommer en snabb spark och så upp igen vilket gör att det tar lite tid att får på blöjorna.:cautious:

Ofta byter vi blöjorna i gymmet så hon har något att leka med men oftast vill hon ju bara vända sig till mage, vilket inte riktigt funkar för att få på blöjan...
 
Om någon funderar på att jobba heltid och plugga 150% medan man har en bebis så vill jag säga att det är inget att rekommendera. Men idag är jag klar med en utbildning (den på 100%), och går ner till 82% från nästa vecka.

Jag känner att jag förlorar för mycket tid med mina barn, och framför allt så gör det ont att se hur vår E är så pappakär. Eller det i sig gör inte ont, utan just vetskapen att det beror på att vi ses för lite på vardagar. Vi får ca 2-3 timmar ihop som max på en vardag, och för mitt mammahjärta är det för lite.

Vår E gillar inte mat med bitar, för då vägrar hon äta. Däremot är det är poppis med mat i såna klämpåsar, men jag tycker att det är så himla dyrt. Burkmat för hennes ålder har oftast små bitar, och hemlagat äter hon inte heller eftersom det blir bitar hur vi än mosar det. De två äldsta barnen åt allt, vilket gjorde att de åt vanlig mat men sen kom barn nr 3 som endast åt 5 specifika sorters burkmat från Sempers märke och ersättning länge. Han vägrade hemlagat, välling och andra matmärken så vi är vana vid att krångla med maten. Men jag hade föredragit att E åt hemlagat istället för att köpa burkmat :cautious:
 
Vår E gillar inte mat med bitar, för då vägrar hon äta. Däremot är det är poppis med mat i såna klämpåsar, men jag tycker att det är så himla dyrt. Burkmat för hennes ålder har oftast små bitar, och hemlagat äter hon inte heller eftersom det blir bitar hur vi än mosar det. De två äldsta barnen åt allt, vilket gjorde att de åt vanlig mat men sen kom barn nr 3 som endast åt 5 specifika sorters burkmat från Sempers märke och ersättning länge. Han vägrade hemlagat, välling och andra matmärken så vi är vana vid att krångla med maten. Men jag hade föredragit att E åt hemlagat istället för att köpa burkmat :cautious:

Funkar det inte att köra med stavmixer? Eller kanske först stavmixer och sen pressa genom sil?

Det finns ju också tomma refillklämpåsar att köpa som man kan ha egen mat i, om hon föredrar att äta ut en sån :)
 
Tänkte också föreslå hemmagjorda klämmisar @Bexzor Det köpte jag till storebror och försöker introducera även till lilla E men hon har inte riktigt fattat grejen än, och som med allt annat får man INTE hålla för att underlätta :cautious: :D
 
Lilla E är också väldigt pappakär, vilket iofs inte är så konstigt. Han tar alla nätter, är hemma 3/5 vardagar och även på helgerna blir det att han tar mycket eftersom jag tex är med storebror på ridskolan etc. Känns lite i hjärtat men å andra sidan har nog storebror mest haft mig som favorit så det är väl inte mer än rättvist :p
 
Funkar det inte att köra med stavmixer? Eller kanske först stavmixer och sen pressa genom sil?

Det finns ju också tomma refillklämpåsar att köpa som man kan ha egen mat i, om hon föredrar att äta ut en sån :)

Nej med stavmixer, matberedare osv så blir det fortfarande bitar enligt hennes egna utsago. Har däremot inte testat att sila bort bitarna för att få det tillräckliga slätt. Får köpa en sil helt enkelt, det lär bli billigare :up:

Hon äter inget själv, hon blir bara arg om man försöker ge något att hålla själv. Däremot är det den typ av mat hon föredrar, hon är inte lika förtjust i burkmat. Har ingen aning om hur hon fått sina idéer :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp