Höstföräldrar 2021, del 3

Fortsätter visst spamma tråden... :p
Inatt var sambon borta för första gången nånsin sen lilla E föddes (och det hände inte jätteofta innan heller), så jag har varit själv med barnen. Gått över förväntan, storebror är ju väldigt självgående och klär oftast på/av sig själv, sover bra etc. Lilla E sov som klubbad från 19 till 04:30 när hon tillslut blev hungrig och sen tyckte det var dags att ta morgon :sleep: Sen kör hon konsert med alla ljud hon kan tills hon får sitta i sängen och pilla med något, och när det blir tråkigt är det ny konsert tills vi går upp :laugh: Då är det skönt att storebror sover igenom typ alla ljud, ändå inte dåligt att kunna sova när det ligger en liten mistlur 1,5 meter bort :D

Blir ändå skönt att sambon kommer hem i eftermiddag. Han har haft betydligt fler hemmapass när jag rest i jobbet mm genom åren, så unnar honom dock att vara borta + att det är nyttigt med lite perspektiv för egen del.
 
Lilla E blir ju 8 månader idag, låter så stort! Det blev också dagen då hon, efter fyra månaders matintroduktion med BARA plockmat (och lite slick på fingret där i början) tillslut nådigt lät sig matas med sked :D

Hipps kycklinggryta spetsad med olja och oregano gick äntligen hem tillräckligt för att jag skulle få mata i henne en dryg matsked. Håll tummarna för att detta håller i sig :)
 
Lilla E blir ju 8 månader idag, låter så stort! Det blev också dagen då hon, efter fyra månaders matintroduktion med BARA plockmat (och lite slick på fingret där i början) tillslut nådigt lät sig matas med sked :D

Hipps kycklinggryta spetsad med olja och oregano gick äntligen hem tillräckligt för att jag skulle få mata i henne en dryg matsked. Håll tummarna för att detta håller i sig :)
Man får gratulera på 8-månadersdagen :D
 
Igår fick jag äntligen tummen ur och letade reda på smaknappen. Så det var det premiär för igår. Började lite snällt med mittendelen av gurka så det blir ju i princip som vatten. Men det var en riktig hit! Han fattade till och med att han kunde hålla i den och äta själv. Sen att han tappade den femtiofjorton gånger är en annan sak :p
 
Igår fick jag äntligen tummen ur och letade reda på smaknappen. Så det var det premiär för igår. Började lite snällt med mittendelen av gurka så det blir ju i princip som vatten. Men det var en riktig hit! Han fattade till och med att han kunde hålla i den och äta själv. Sen att han tappade den femtiofjorton gånger är en annan sak :p
Tänk om man själv kunde få uppleva det dom gör i den här åldern, först bara äta mjölk/ersättning dag ut och dag in, sen får man plötsligt något annat i munnen, och sen ännu mer olika smaker, vilken grej! :D

Kul iaf! Vi använder smaknappen ganska lite nuförtiden men den är fortfarande så himla bra nu när det kommer tänder, bara i med lite kall frukt så blir lilla E superglad :up:
 
Hilma leker tittut själv. :laugh: Hon tar tag i en handduk, lägger den på sitt ansikte, sprattlar och plockar bort den med ett stort leende! Så kan hon hålla på läääänge.

Sen har hon börjat gunga med överkroppen från sida till sida när hon ligger på magen, ser helfestligt ut! :D
 
Tänk om man själv kunde få uppleva det dom gör i den här åldern, först bara äta mjölk/ersättning dag ut och dag in, sen får man plötsligt något annat i munnen, och sen ännu mer olika smaker, vilken grej! :D

Kul iaf! Vi använder smaknappen ganska lite nuförtiden men den är fortfarande så himla bra nu när det kommer tänder, bara i med lite kall frukt så blir lilla E superglad :up:

Ja men verkligen! Inte konstigt att de brukar grimasera en del innan de kommer på att det var gott 😅

Till de äldre barnen använde vi framför allt smaknappen som ”underhållning” så de hade något eget att pyssla med innan det riktigt funkar att plocka själva. Blir säkert något liknande nu :)
 
En fin målbild idag, jag och lilla E har badat ihop i vårt nybyggda badrum :love: Hon är så otroligt gullig och man ser hur hjärnan går på högvarv för att fatta det här med vatten som rinner, sen lossnar det efter en stund och hon plaskar och skrattar hej vilt istället. Och så fluffiga håret efteråt :heart

Är mer och mer säker på att hon härmar vissa ljud också, hon säger storebrors namn ibland, ofta precis vid hämtning och lämning, och sen något som låter som "äta" och "E de". Blir spännande att se om denna unge fortsätter vara brorsans motsats och pratar tidigt istället :D
 
Kaosnatt. A har varit uppe och skrikit massor igen, och däremellan sovit på min arm. Vet inte riktigt vad som är fel, eventuellt gaser eftersom han emellanåt lägger av en prutt eller rapar men han blir typ mer ledsen efteråt. Skriker hjärtskärande :( Sen sover han lugnt ett par timmar på morgonkvisten.

Utöver det vaknade storasyster och skrek i en timme mellan 22-23, lite oklart om det är nattskräck men det liknar det i alla fall. Så jobbigt att inte kunna hjälpa henne förrän det är över…

Såklart en natt när jag var ensam hemma med barnen så jag går nog direkt mot energidrickan när vi går upp..: :crazy:
 
Något som är sjukt är att Hilma var hård i magen hela tiden som jag ammade/pumpade, när vi slutade ge bröstmjölk och gick över till bara ersättning så har hon inte varit hård i magen en enda gång?! Ska det inte vara tvärtom? :confused:
 
Något som är sjukt är att Hilma var hård i magen hela tiden som jag ammade/pumpade, när vi slutade ge bröstmjölk och gick över till bara ersättning så har hon inte varit hård i magen en enda gång?! Ska det inte vara tvärtom? :confused:

Jo :p

Har bajset faktiskt varit hårt eller ”bara” att hon har haft ont och svårt att få ut det?
 
M har verkligen börjat kommunicera på nya sätt nu eller hur jag ska beskriva det. Där det är något specifikt han vill. Exempelvis när han sitter i babysittern och vill bli upplyft så tittar han på en, lyfter upp armarna och böjer bak ryggen. Och blir superglad när man fattar och tar upp honom 😅 Och är han i famnen och vill amma så ”slår” han på mig på ett speciellt sätt som han bara gör då. Han får passa på, inte länge till det är gulligt att slåss när man vill ha mat :D
 
Jo :p

Har bajset faktiskt varit hårt eller ”bara” att hon har haft ont och svårt att få ut det?

Det har inte stört fröken alls (man kunde dock höra att hon tog i) men hon bajsade ca var fjärde dag och då kom det ut som lera i form av en lång orm typ. Nu är det 1-2 ggr per dag och löst.
 
Det har inte stört fröken alls (man kunde dock höra att hon tog i) men hon bajsade ca var fjärde dag och då kom det ut som lera i form av en lång orm typ. Nu är det 1-2 ggr per dag och löst.

Det är väl huvudsaken att hon varit obesvärad! Och båda intervallerna är ju helt normalt :)
 
Lilla E var på BVC igår, hon har äntligen sprängt 7 kilo och 70 cm nu :D

Följer fortfarande sin viktkurva och tilllochmed lite upp på längden, vilket var skönt besked även denna månad. Hon har ju ätit ganska dåligt med ersättning senaste månaden pga förkylning och annat, men gissningsvis får hon ändå i sig en del plockmat eftersom det tickar på :)
 
Det är verkligen en himla behändig ålder just nu kring 8 månader :) Lilla E orkar vara vaken drygt 3 timmar så man lätt hinner med något ärende och hem igen, sover två eller tre pass om dagen, varav minst ett långpass per dag.

Hon går att sätta ner och hon är ofta nöjd med att leka lite själv där hon sitter, och dessutom börjar pincettgreppet komma så att hon kan pilla med mer och mer mat utöver flaskmatningen. Dessutom tar hon sig ju ingenstans än så den intensiva perioden har fortfarande inte börjat, jag får passa på att njuta :laugh:
 
Idag börjar jag jobba! Dock hemifrån idag och troligtvis mycket hemifrån åtminstone fram till hösten, för mig får det gärna bli längre än så. Får se lite vad vi bestämmer, men min chef är så glad att jag är tillbaka att jag tror att hon låter mig bestämma mer eller mindre själv ;) Hade jag inte haft den möjligheten hade jag inte fixat att gå tillbaka såhär tidigt känner jag.

Jag är SÅ GLAD att slippa vara ensam hälften av alla kvällar och nätter nu när maken ska vara hemma ända till september 2023 (eller augusti, om hans tilltänkta PTP vill ha honom på plats då). De senaste veckorna har det i ärlighetens namn inte varit så jobbigt, men kolikmånaderna, att jag inte tappade förståndet fullständigt då, vi grät ikapp och jag räknade ner timmarna till mannen skulle komma hem på morgonen och på dagarna räknade jag ner till han skulle gå och jag skulle bli ensam igen. Nu somnar Julia 18-18:30 och sover tolv timmar med ett eller ett par uppvak för mat och det kan vi ju verkligen inte klaga på (men vi ska försöka skjuta fram läggdags lite nu så det inte behöver bli så tidiga morgnar).
 
Hamnade på en Netflixserie igår kväll om ett par som hade femlingar (och ett äldre syskon). Min bebis känns väldigt hanterbar i jämförelse 😅
 
Vad skönt @Anna att du kommer få mer avlastning när mannen ska vara föräldraledig framöver! Och skönt att kunna jobba hemifrån också. Jag och sambon sitter oftast hemma och jobbar någon dag i veckan, det är verkligen guld för både dem som jobbar och den som är ledig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp