Höstföräldrar 2021, del 3

Vi har varit på återbesök hos sjukgymnasten idag. Det gick bra! Jag har ju sett själv att han är mindre sned nu och det tyckte sjukgymnasten också. Bara lite lite kvar nu :) Ska tillbaka om några veckor igen för ”slutbesiktning” :p

Var också och hämtade paket som var Lego vi köpt till äldsta sonen i födelsedagspresent. Var en enorm kartong och visade sig att jag beställt fel och det var en betydligt större variant än den vi tänkt från början. Han lär inte bli ledsen 😅
 
5-månaderskontroll ✅ 67 cm och 9090 g, har avtagit ordentligt på viktkurvan, upp ca 700 g på två månader. Vuxit 5 cm också, inte konstigt att han känns lång :)

Sprutorna gick oväntat bra, jag trodde han skulle bli lika ledsen som sist men vid första sprutan sa han inte ett knyst och vid andra gnällde han litegrann bara. Skönt!
 
Vi loggar också i app, men bara maten.
Fröken här är så nöjd och säger bara till när hon är precis på gränsen att faktiskt svälta ihjäl. Och då finns det sällan tid att fixa mat innan hon kreverar helt 😅
Smidigt sätt att hålla koll på vad barnet vill, vi hade inte överlevt utan appen 😂

Vi loggar dagssömnen, mat och bajs. (Bajs för att hålla koll på att magen inte kör ihop sig igen.)

Kännerer lite samma med maten :D Lilla E är superotydlig med hungern så är bra att ha ett riktmärke. Håller lite koll på dygnsmängderna över längre tid också och det är skönt att se att det faktiskt oftast går uppåt, när det känns som att hon inte äter nånting alls...
Sökte på forumet och hittade era inlägg :). Vad för appar använder ni? Vi har så dålig koll på hur vi äter och sover här så vi skulle gärna börja logga mer. Har ni tips på appar som funkar bra? :)
 
5-månaderskontroll ✅ 67 cm och 9090 g, har avtagit ordentligt på viktkurvan, upp ca 700 g på två månader. Vuxit 5 cm också, inte konstigt att han känns lång :)

Sprutorna gick oväntat bra, jag trodde han skulle bli lika ledsen som sist men vid första sprutan sa han inte ett knyst och vid andra gnällde han litegrann bara. Skönt!

Skönt att sprutorna gick bra! Signe får sina på tisdag ❤️
 
Här hemma har vi en tjej som fått mycket humör, och visar det gärna när det inte passar henne :rofl: Som exempel så skriker hon om hon får vara i liggdelen utomhus, däremot om hon får vara i sittdelen så är hon supernöjd. Samma sak på kvällen, runt 18 när syskonen sitter i soffan framför tv, då skriker hon tills hon blir upplockad från golvet och får sitta med i soffan.

Hon försöker även försöka hasa sig fram till leksakerna, och blir förbannad när hon inte kommer fram till dom. Hon är så nära att komma iväg så jag tror hon knäcker koden när som helst :nailbiting:
 
Här känns det som att tänderna är på gång och har varit läääänge. Allt ska in i munnen och leksaker med hårdare delar leks med länge i munnen.

Hon har även upptäckt sina fötter och det är så gulligt. :love:

Annars är matningen sådär, hon har inte någon större lust att äta särskilt mycket under dagen pga har så mycket annat hon vill göra så det resulterar i att hon är hungrig på natten och det blir många matningar då... :meh:
 
Här känns det som att tänderna är på gång och har varit läääänge. Allt ska in i munnen och leksaker med hårdare delar leks med länge i munnen.

Hon har även upptäckt sina fötter och det är så gulligt. :love:

Annars är matningen sådär, hon har inte någon större lust att äta särskilt mycket under dagen pga har så mycket annat hon vill göra så det resulterar i att hon är hungrig på natten och det blir många matningar då... :meh:

Det där med mat på dag/natt är ju en klassiker när de börjar bli mer och mer medvetna om att mat inte är allt i livet. Men frustrerande…

Här gnags det mest på händerna än så länge. Han har väl inte fattar att det gör mindre ont att bita på något annat än sig själv 😅
 
Här känns det som att tänderna är på gång och har varit läääänge. Allt ska in i munnen och leksaker med hårdare delar leks med länge i munnen.

Hon har även upptäckt sina fötter och det är så gulligt. :love:

Annars är matningen sådär, hon har inte någon större lust att äta särskilt mycket under dagen pga har så mycket annat hon vill göra så det resulterar i att hon är hungrig på natten och det blir många matningar då... :meh:
Gilla på allt utom maten! Känns igen det där att de äter ikapp på natten....
Lilla E har dock ätit massor nu i två dagar, runt litern ersättning/dygn jämfört med drygt 600 ml/dygn hela veckan innan. Det går upp och ner för damen...
 
Alltså A är en så glad liten kille. Skiner upp så fort nån tittar på honom. I torsdags var han med mig på djursjukhuset i fem timmar och var på bra humör i princip hela tiden trots att han bara sov en liten kortis och vi var där mellan 18:30-23:30. Han charmade alla i personalen under tiden 🥰 Sen somnade han utmattad i bilen, föga förvånande.

Han trivs jättebra på mage på golvet och ligger gärna och undersöker saker. Snurrar runt och försöker lista ut hur man gör för att komma framåt.
 
Idag var mormor på besök en kort sväng. Och såklart frågar hon genast om lilla E kryper eller ställer sig än. Nä svarar jag, hon är nöjd med att bara sitta. Har hon några tänder då? Nä, helt tomt fortfarande. Jag la sen till att det är intressant att syskon blir så olika.
"Ja men det är klart, hon är ju flicka"(!!!) kläcker min kära mor då ur sig O_o:jawdrop::wtf::cautious::banghead:

Blir så ruggigt sur på hur barn ska kategoriseras efter kön. Sonen är framåt och försigkommen (men älskar för övrigt nagellack och klänningar lika mycket som grävmaskiner), lilla E är såhär långt mer chill. Jag tror det har NOLL med könet att göra och mer med personlighet. (Jag är själv allt annat än chill, har alltid varit, men det reflekterade inte mamma över hur det är möjligt trots mitt kön... Inte heller vad TANDSPRICKNING har med kön att göra kunde hon förklara.) O_o
 
Idag var mormor på besök en kort sväng. Och såklart frågar hon genast om lilla E kryper eller ställer sig än. Nä svarar jag, hon är nöjd med att bara sitta. Har hon några tänder då? Nä, helt tomt fortfarande. Jag la sen till att det är intressant att syskon blir så olika.
"Ja men det är klart, hon är ju flicka"(!!!) kläcker min kära mor då ur sig O_o:jawdrop::wtf::cautious::banghead:

Blir så ruggigt sur på hur barn ska kategoriseras efter kön. Sonen är framåt och försigkommen (men älskar för övrigt nagellack och klänningar lika mycket som grävmaskiner), lilla E är såhär långt mer chill. Jag tror det har NOLL med könet att göra och mer med personlighet. (Jag är själv allt annat än chill, har alltid varit, men det reflekterade inte mamma över hur det är möjligt trots mitt kön... Inte heller vad TANDSPRICKNING har med kön att göra kunde hon förklara.) O_o
Förstår dig, det är så onödigt. Självklart är det olika personligheter hos barnen! Jag har för övrigt tvärtom, en dotter som är väldigt framåt och intensiv och en son som verkar vara mer av en betraktare än så länge.

Jag blir också lite irriterad när jag säger att A är en lugn och nöjd bebis och så ska folk hävda att det är för att han är andra barnet. Att det beror på att vi som föräldrar är mer chill själva. Absolut att vi är det, men det är klart att barnen också har olika personligheter! Jag tror ju mer på att barnen är sina egna personer än att vissa föräldrar ”lyckas” få nöjda glada barn som följer nån slags mall.
 
Förstår dig, det är så onödigt. Självklart är det olika personligheter hos barnen! Jag har för övrigt tvärtom, en dotter som är väldigt framåt och intensiv och en son som verkar vara mer av en betraktare än så länge.

Jag blir också lite irriterad när jag säger att A är en lugn och nöjd bebis och så ska folk hävda att det är för att han är andra barnet. Att det beror på att vi som föräldrar är mer chill själva. Absolut att vi är det, men det är klart att barnen också har olika personligheter! Jag tror ju mer på att barnen är sina egna personer än att vissa föräldrar ”lyckas” få nöjda glada barn som följer nån slags mall.
Tycker också det är tydligt att dom föds med sina personligheter, sen påverkas de såklart också av sin uppväxtmiljö. Men storebror och lillasyster har varit fundamentalt olika sen de kom ut vid respektive födsel, så jag kan inte se hur det inte skulle kunna vara medfött snarare än tack vare oss föräldrar...
 
Förstår dig, det är så onödigt. Självklart är det olika personligheter hos barnen! Jag har för övrigt tvärtom, en dotter som är väldigt framåt och intensiv och en son som verkar vara mer av en betraktare än så länge.

Jag blir också lite irriterad när jag säger att A är en lugn och nöjd bebis och så ska folk hävda att det är för att han är andra barnet. Att det beror på att vi som föräldrar är mer chill själva. Absolut att vi är det, men det är klart att barnen också har olika personligheter! Jag tror ju mer på att barnen är sina egna personer än att vissa föräldrar ”lyckas” få nöjda glada barn som följer nån slags mall.

Åh jag blir tokig på sånt. Mina två äldsta barn var lugna och stabila, däremot trean var riktigt krävande för att vara nöjd. Och fyran börjar också bli ganska bestämd på vad hon går med i jämförelse med vad de två äldsta syskonen accepterade i samma ålder. Det säger inget om min föräldraroll, absolut ingenting.
 
Jag blir också lite irriterad när jag säger att A är en lugn och nöjd bebis och så ska folk hävda att det är för att han är andra barnet. Att det beror på att vi som föräldrar är mer chill själva. Absolut att vi är det, men det är klart att barnen också har olika personligheter! Jag tror ju mer på att barnen är sina egna personer än att vissa föräldrar ”lyckas” få nöjda glada barn som följer nån slags mall.
Åh det där blir jag GALEN på. Har en i min närhet som tjatar om att andra barnet alltid är lugnare och lättare för då är man som förälder lugnare och mer chill och inte så ”tramsig” med barnet. Detta sägs varje gång jag berättar att vi haft en tuff natt eller att vår dotter haft ont i magen. Som om hon inte hade kunnat ha ont i magen som barn nr 2 eller att det är vår ”tramsighet” som gör att vi överreagerar lite på magontet. Blir tokig!
 
Idag var mormor på besök en kort sväng. Och såklart frågar hon genast om lilla E kryper eller ställer sig än. Nä svarar jag, hon är nöjd med att bara sitta. Har hon några tänder då? Nä, helt tomt fortfarande. Jag la sen till att det är intressant att syskon blir så olika.
"Ja men det är klart, hon är ju flicka"(!!!) kläcker min kära mor då ur sig O_o:jawdrop::wtf::cautious::banghead:

Blir så ruggigt sur på hur barn ska kategoriseras efter kön. Sonen är framåt och försigkommen (men älskar för övrigt nagellack och klänningar lika mycket som grävmaskiner), lilla E är såhär långt mer chill. Jag tror det har NOLL med könet att göra och mer med personlighet. (Jag är själv allt annat än chill, har alltid varit, men det reflekterade inte mamma över hur det är möjligt trots mitt kön... Inte heller vad TANDSPRICKNING har med kön att göra kunde hon förklara.) O_o

Jag skulle också bli galen på att få höra något sånt, speciellt från en för barnen närstående person!

Mina barn verkar inte ha läst den instruktionsboken iaf :p M är än så länge en betraktare av den lugna sorten, precis som sin bror, medan deras systers livsfilosofi är mer fullt ös medvetslös.

Om det var min mamma hade jag försökt prata med henne om hur hon tror att folks förväntningar på barnens beteende påverkar hur de faktiskt beter sig. Inte anklagande utan så neutralt som möjligt. För många är ju det (tyvärr) frågor som de aldrig har funderat över och stereotyperna självklara.
 
Åh det där blir jag GALEN på. Har en i min närhet som tjatar om att andra barnet alltid är lugnare och lättare för då är man som förälder lugnare och mer chill och inte så ”tramsig” med barnet. Detta sägs varje gång jag berättar att vi haft en tuff natt eller att vår dotter haft ont i magen. Som om hon inte hade kunnat ha ont i magen som barn nr 2 eller att det är vår ”tramsighet” som gör att vi överreagerar lite på magontet. Blir tokig!

Och jag som har en lugn nummer 1 och vild nummer 2 har ett antal gånger fått höra att tvåan ”alltid” blir vildare för att de måste ta sin plats i familjen. Känns som att folk fabricerar sina egna sanningar utifrån vad som passar 🙄
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp