Höstföräldrar 2021, del 3

Ja här har alla barn sparkonto genom fonder. Äldsta sonen har ett konto i mitt namn då jag vägrar dela med hans pappa. De andra bröderna har fondkonto i sitt namn där vi har dispositionrätt. Vi ville ha ett likadant till vår dotter, men numera visade det sig vara svårt att teckna sparkonto i barnens namn utan båda vårdnadshavarna. Och undrade lite hur andra löst det, om man har möjlighet och vill spara.

Löste dotterns sparkonto med en engångs-fullmakt så mannen fixade ett konto till vår dotter nu på eftermiddagen. Det är högre avgifter än ett ISK-konto tydligen men jag vill ha hyfsat samma till alla barn. Vi har ingen bestämt summa, men däremot att de ska få hjälp med körkort och fordon. Äldsta sonen köpte och sedan sålde sin moppe, så pengarna åkte tillbaka till hans konto. När han säljer A-traktorn så blir det pengar in på kontot eller en bil tex.
Har också upplevt svårigheterna att teckna vissa konton, just det där att behöva åka båda två till lokalkontor är faktiskt ganska bökigt även om det kan låta litet. Tycker egentligen inte att det är optimalt med varsitt ISK, hur man ska hantera det i framtiden när pengarna ska användas etc, men samtidigt är det ju onekligen mer praktiskt om vi någon gång skulle dela på oss eller vara oense på något sätt.

Vi har iallafall känt från början att huvuddelen av sparandet ska vara i de vuxnas händer, och samma ISK för båda barnen, både för att pengarna ska användas till något vettigt och för att det ska vara så rättvist som möjligt. Jag och min bror hade varsitt sparande i fonder som pappa startade upp. Min bror var aktiv och förvaltade sina pengar från ganska tidigt. Jag däremot lät mest mina ligga, sen försvann det mesta av mina pengar när IT-bubblan sprack...
 
Vi har iallafall känt från början att huvuddelen av sparandet ska vara i de vuxnas händer, och samma ISK för båda barnen, både för att pengarna ska användas till något vettigt och för att det ska vara så rättvist som möjligt. Jag och min bror hade varsitt sparande i fonder som pappa startade upp. Min bror var aktiv och förvaltade sina pengar från ganska tidigt. Jag däremot lät mest mina ligga, sen försvann det mesta av mina pengar när IT-bubblan sprack...

Just rättvisefaktorn är anledningen till att vi har ett gemensamt fondkonto och inte tre likadana. Det hade mina svärföräldrar till sina barn. Innehållet var detsamma men barnen är födda på olika sidor om kraschen i början på 90-talet. Ett syskon hade nästan 10 ggr mer pengar än ett annat på 18-årsdagen trots att föräldrarna satt in lika mycket pengar på varje.

En annan aspekt om barnen är olika gamla är ju att familjens ekonomi kan ändras över 18 år. Vi har haft möjlighet att spara en del pengar till barnen sen äldsta föddes för 7 år sen. Om vi nu skulle bli sjukskrivna eller ngt och inte kunna spara lika mycket eller inte alls mer skulle det ju bli väldig skillnad för M som precis fötts.
 
Ikväll har maken tagit alla tre barnen och gått iväg på middag. Så här sitter jag helt själv för första gången på fyra månader. Kvällen blir nog inte så lång de är nog hemma igen strax efter 20 men tills dess ska det intensivnjutas :D
 
Ikväll har maken tagit alla tre barnen och gått iväg på middag. Så här sitter jag helt själv för första gången på fyra månader. Kvällen blir nog inte så lång de är nog hemma igen strax efter 20 men tills dess ska det intensivnjutas :D
Omg njuuuut 😂 jag kör två barn själv 05-20 tre dagar i rad så är oerhört avis 😅
 
Har ni sparkonto till era barn?

Jag startade en portfölj på Opti för ett år sedan ungefär, mest på kul men tanken är att det blir ett sparande åt Julia. När jag börjar jobba igen i maj kommer jag att sätta in mer, om inte börsen verkar gå rakt åt skogen. Sätter även in halva barnbidraget på ett sparkonto med hyfsad ränta, även det sparandet tänker vi öka upp när ekonomin blir stabilare.

Julias mormor ska starta ett ISK åt henne men i mitt namn för att underlätta (rent krasst kanske inte mamma blir över 90 år och hon vill att Julia får pengarna när hon kanske är 21 eller så) när det blir dags. Ska be henne fråga om jag också kan sätta in pengar på samma konto, det borde väl gå. Smart när man råkar ha lite över tänker jag.
 
Ja sparande är intressant speciellt om man har flera barn. Med det menar jag att det är så många faktorer som kan ändras under livet. Därför har vi ingen bestämd summa för varje barn, utan bara att de får möjlighet till samma grund i livet. Pengarna tillfaller inte heller dom när de blir 18, det är deras konton men pengarna kommer flyttas över till oss innan de blir 18.

På tal om något helt annat. Vi beställde hem Es namngivningsgåva från oss. Det blir en lära gå vagn i form av en lastbil, och som vi ska texta själva för att göra den personlig. Hennes fadderbrev är klart och väntar bara på att få ges till hennes fadder. Vi kommer slå ihop flera saker i sommar så det blir en större fest :love::D
 
Jag funderade ett tag på om jag skulle lägga upp mer kort på E. Har ju tidigare berättat om vår resa under graviditeten, sjukhusvistelsen för mig och henne samt resan att få henne friskförklarad från immuniseringen.

Så jag tänker lägga upp hur himla go och glad hon är numera, det var som bekant flera jobbiga månader. Både psykiskt och fysiskt, men alltså att få dela denna vardag med denna glada skrutta :love:
 

Bifogade filer

  • 20220312_111234.webp
    20220312_111234.webp
    108,4 KB · Visningar: 87
Snacka om att A har svårt att hålla fokus, han har absolut inte tid att amma ordentligt utan ska bara kolla på vad syrran gör. Sen blir han vrålhungrig och jätteledsen en stund senare :idea:
 
Jag funderade ett tag på om jag skulle lägga upp mer kort på E. Har ju tidigare berättat om vår resa under graviditeten, sjukhusvistelsen för mig och henne samt resan att få henne friskförklarad från immuniseringen.

Så jag tänker lägga upp hur himla go och glad hon är numera, det var som bekant flera jobbiga månader. Både psykiskt och fysiskt, men alltså att få dela denna vardag med denna glada skrutta :love:

Vilken gullis ❤️
 
Snart framme i Sälen! S har skött sig som en jäkla stjärna, förutom spytt ner babyskyddet ett par gånger 😂
Av det har vi lärt oss att ha med fler Kräklasar och fler ombyten inne i bilen, och inte bara i takboxen. Också insett att vi packar alldeles för mycket 😂🙈🤷
 
På tal om rutiner så har lilla E bara en rutin, bajsrutinen.:cool: Hon bajsar oftast antingen mellan 4 och 6 på morgonen, eller under kvällsläggningen. Eller både och. Borde bli bättre på att komma ihåg att grodhålla innan läggdags iallafall, men det brukar försvinna i allt stök. Så det är bara att pallra sig ner till skötbordet med en jätteglad och pladdrig bebis... :meh: :D
 
På tal om rutiner så har lilla E bara en rutin, bajsrutinen.:cool: Hon bajsar oftast antingen mellan 4 och 6 på morgonen, eller under kvällsläggningen. Eller både och. Borde bli bättre på att komma ihåg att grodhålla innan läggdags iallafall, men det brukar försvinna i allt stök. Så det är bara att pallra sig ner till skötbordet med en jätteglad och pladdrig bebis... :meh: :D
åh vi har en liknande rutin, A bajsar alltid nån gång mellan 03-06. Som tur är så är han alltid på bra humör och somnar om snabbt igen efteråt.

Men mina barn har tydligen inte läst det där om att helammade barn kan bajsa med flera dagars mellanrum, båda har bajsat flera gånger om dagen hela amningsperioden :meh: :p
 
åh vi har en liknande rutin, A bajsar alltid nån gång mellan 03-06. Som tur är så är han alltid på bra humör och somnar om snabbt igen efteråt.

Men mina barn har tydligen inte läst det där om att helammade barn kan bajsa med flera dagars mellanrum, båda har bajsat flera gånger om dagen hela amningsperioden :meh: :p
Skönt att magen är igång ändå 😁 Lilla E får ju forlax två gånger om dagen för att hålla igång och inte bli förstoppad igen, så det är ändå alltid mest skönt att hon bajsar :p
Nattningarna är för övrigt oftast ganska okomplicerade här så bajsandet ställer inte till så mycket. Hon ligger och snackar en stund, pillar lite på en fot, pratar lite till, och sen sover hon.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp