Har också upplevt svårigheterna att teckna vissa konton, just det där att behöva åka båda två till lokalkontor är faktiskt ganska bökigt även om det kan låta litet. Tycker egentligen inte att det är optimalt med varsitt ISK, hur man ska hantera det i framtiden när pengarna ska användas etc, men samtidigt är det ju onekligen mer praktiskt om vi någon gång skulle dela på oss eller vara oense på något sätt.Ja här har alla barn sparkonto genom fonder. Äldsta sonen har ett konto i mitt namn då jag vägrar dela med hans pappa. De andra bröderna har fondkonto i sitt namn där vi har dispositionrätt. Vi ville ha ett likadant till vår dotter, men numera visade det sig vara svårt att teckna sparkonto i barnens namn utan båda vårdnadshavarna. Och undrade lite hur andra löst det, om man har möjlighet och vill spara.
Löste dotterns sparkonto med en engångs-fullmakt så mannen fixade ett konto till vår dotter nu på eftermiddagen. Det är högre avgifter än ett ISK-konto tydligen men jag vill ha hyfsat samma till alla barn. Vi har ingen bestämt summa, men däremot att de ska få hjälp med körkort och fordon. Äldsta sonen köpte och sedan sålde sin moppe, så pengarna åkte tillbaka till hans konto. När han säljer A-traktorn så blir det pengar in på kontot eller en bil tex.
Vi har iallafall känt från början att huvuddelen av sparandet ska vara i de vuxnas händer, och samma ISK för båda barnen, både för att pengarna ska användas till något vettigt och för att det ska vara så rättvist som möjligt. Jag och min bror hade varsitt sparande i fonder som pappa startade upp. Min bror var aktiv och förvaltade sina pengar från ganska tidigt. Jag däremot lät mest mina ligga, sen försvann det mesta av mina pengar när IT-bubblan sprack...