Höstföräldrar 2021, del 3

Och jag har aldrig ens fattat att det existerar något som heter sömnschema :D Måste googla tror jag :p

Men nej vi styr inte sömnen alls, och har inga rutiner kring det heller. Vet aldrig om han tänkte sova en kvart eller 2,5 timme. Här är det också ”sov när du är trött” (och ät när du är hungrig).

Men syskonen har det där ordnat upp sig automatiskt. När de blir äldre och är vakna längre går det mer och mer mot att sova samma tider varje dag. Räknar med att det löser sig med M också :angel:

Helt ärligt så har vi med alla barnen (inte bara som bebisar utan fortfarande) haft filosofin att ha så få rutiner som möjligt. Helt enkelt för att det inte ska bli kaos när ”rutinerna” bryts. Det är klart att vi äter mat ungefär samma tid och går och lägger oss ungefär samma tid osv (iaf på vardagar blir det ju typ samma tid vare sig man vill eller inte) men har aldrig haft några klockslag när vi ”ska” göra detta.
Jag skulle ha kunnat skriva exakt det här inlägget :) Det är säkert olika vad som passar i olika familjer, men vi gillar också att ha det rätt fritt, mer i stilen ”här nånstans vore det bra med lite middag” och ”nu verkar hen börja bli trött så det är dags att börja fixa i ordning”.
 
Här sover Hilma när hon vill, vilket har blivit en halvtimme varje 1,5-2 timmar under dagen (nån gång oftast en längre stund på 1-2 timmar), sen somnar hon för natten mellan 19-21 och vaknar runt 7-8 på morgonen.

Hittills har vi inte behöver försöka styra något iaf, vilket är skönt för det blir ju väldigt grinigt när de små liven är trötta och inte får sova. :p
 
Är glad att flaskmatningen går hyfsat nuförtiden (hon går äntligen med på att äta i sittdelen :p ) eftersom det känns långt borta att kunna byta ut några mål mot mat... Lite kontrast mot storebror som bara åt vanlig mat + välling från 7 månader :o
min var över 8 månader innan han bytte ut något mål mot mat. Babyn har aldrig varit imponerad av gröt eller välling eller puréer utan han vill ha välkryddad mat.

Sambon var på BVC när babyn var 7,5månader. BVC tanten verkade helcool och tyckte typ bara att den dagen han kommer vara FL kommer det lösa sig och lugnade bara ner sambon. Mycket riktigt så började babyn äta mycket bättre första dagen sambon vara FL 😃
Jag jobbar ju hemma, så babyn kan fortfarande amma typ så ofta han vill. Men då var han liksom redo att äta mera mat!
Skönt när BVC lugnar ner istället för motsatta.
 
Har ni börjat styra sömnen på era?

Med första började vi vid 4 månader köra sömnschema. Men det känns så långt bort med Frej just nu...

Nej, här bestämmer delvis vår dotter själv när hon ska sova. Att jag skriver delvis beror på att hon tillbringar mycket tid i sitt babyskydd då syskon ska hämtas/lämnas, mat ska handlas osv. Men hon har länge haft hyfsat samma rytm vilket vi är glada för eftersom vi gillar rutiner. I det liv vi har så är rutiner nödvändigt för att det ska underlätta.
 
Jag är borta mellan ca 7-17 på dagarna, och jösses vad det sker saker hemma med vår E :love: Trivs super på jobbet och det var alldeles för många år sen som jag trivdes så på ett jobb. Ångrar inte en sekund att jag tog detta beslut. Men det är vad som fungerar för vår familj, och ett val som passar oss. Andra familjer utgår ifrån deras förutsättningar.
 
Även jag älskar att vara på jobbet :love: Men uppskattar mina två föräldralediga dagar i veckan också. Men att få komma hem efter jobbet och mötas av två glada barn, och dessutom ha energi att faktiskt vara glad själv - så mycket värt!

Lilla E har en väldigt gullig sak för sig och det är att hon dricker fram huvudet/pannan om hon är i sambons famn men vill att jag tar henne eller gosar med henne. Hon är väldigt mycket för att gosa/gnida pannan mot en så jag gissar att det kommer därifrån :)
 
Lite goda nyheter här!
Var hos urinvägsmottagningen med pluttis idag och den vänstra njuren fungerar inte, men det visste vi ju i princip och det känns helt okej. Men - höger fungerar precis som den ska. Och läkaren ser ingen anledning till oro utan sa att det enda hon inte kan göra är att donera en njure, pga obvious reasons 😂

Så nu ska vi inte dit förrän om två år om allt flyter på! Lyckades för övrigt fixa ett urinprov imorse. Var orimligt imponerad av mig och maken 😂✌️
 
Lite goda nyheter här!
Var hos urinvägsmottagningen med pluttis idag och den vänstra njuren fungerar inte, men det visste vi ju i princip och det känns helt okej. Men - höger fungerar precis som den ska. Och läkaren ser ingen anledning till oro utan sa att det enda hon inte kan göra är att donera en njure, pga obvious reasons 😂

Så nu ska vi inte dit förrän om två år om allt flyter på! Lyckades för övrigt fixa ett urinprov imorse. Var orimligt imponerad av mig och maken 😂✌️

Åh vad bra!
Kan detta hjälpa er något i försäkringsspektaklet?
 
Ett exempel på senaste veckans dagsvilor. Det enda vi egentligen styr är att hålla koll på när hon börjar bli trött, ibland efter 45 minuter och ibland efter tre timmar, och då gå ut med vagnen... Oftast sover hon en halvtimme-fyrtio minuter men sen rätt vad det är slår hon till med en tvåtimmarslur, fast det är extremt godtyckligt när på dagen det blir :D

Bilen sover hon inte i på kortare resor, behöver åka nästan en timme för att hon ska somna. Vaknar 6-7 på morgonen och vi går oftast upp till sovrummet för att natta strax efter 18.30, hon somnar oftast strax efter 19.
IMG_20220309_214811.webp
(Orsaken till att vi loggar i en app är för att sambon och jag växlar så mycket. Är helt enkelt smidigast att kolla appen när hon ätit eller sovit senast istället för att göra en "överlämning" varje gång vi byts av :D )
 
Ett exempel på senaste veckans dagsvilor. Det enda vi egentligen styr är att hålla koll på när hon börjar bli trött, ibland efter 45 minuter och ibland efter tre timmar, och då gå ut med vagnen... Oftast sover hon en halvtimme-fyrtio minuter men sen rätt vad det är slår hon till med en tvåtimmarslur, fast det är extremt godtyckligt när på dagen det blir :D

Bilen sover hon inte i på kortare resor, behöver åka nästan en timme för att hon ska somna. Vaknar 6-7 på morgonen och vi går oftast upp till sovrummet för att natta strax efter 18.30, hon somnar oftast strax efter 19.
Visa bifogad fil 87121
(Orsaken till att vi loggar i en app är för att sambon och jag växlar så mycket. Är helt enkelt smidigast att kolla appen när hon ätit eller sovit senast istället för att göra en "överlämning" varje gång vi byts av :D )
Vi loggar också i app, men bara maten.
Fröken här är så nöjd och säger bara till när hon är precis på gränsen att faktiskt svälta ihjäl. Och då finns det sällan tid att fixa mat innan hon kreverar helt 😅
Smidigt sätt att hålla koll på vad barnet vill, vi hade inte överlevt utan appen 😂
 
Vi loggar också i app, men bara maten.
Fröken här är så nöjd och säger bara till när hon är precis på gränsen att faktiskt svälta ihjäl. Och då finns det sällan tid att fixa mat innan hon kreverar helt 😅
Smidigt sätt att hålla koll på vad barnet vill, vi hade inte överlevt utan appen 😂
Vi loggar dagssömnen, mat och bajs. (Bajs för att hålla koll på att magen inte kör ihop sig igen.)

Kännerer lite samma med maten :D Lilla E är superotydlig med hungern så är bra att ha ett riktmärke. Håller lite koll på dygnsmängderna över längre tid också och det är skönt att se att det faktiskt oftast går uppåt, när det känns som att hon inte äter nånting alls...
 
Vi loggar dagssömnen, mat och bajs. (Bajs för att hålla koll på att magen inte kör ihop sig igen.)

Kännerer lite samma med maten :D Lilla E är superotydlig med hungern så är bra att ha ett riktmärke. Håller lite koll på dygnsmängderna över längre tid också och det är skönt att se att det faktiskt oftast går uppåt, när det känns som att hon inte äter nånting alls...
Det gjorde vi med storebror också, han hade lite strul med magen. Än så länge verkar vi slippa katrinplommon och Lactulos till lillasyster. Hon har tagit övergången från amning till ersättning och gröt väldigt väl också. Peppar, peppar!
 
Jag är mest fascinerad över hur ni som använder appar kommer ihåg det :D Jag laddade ner någon app när äldsta sonen var bebis för att få en uppfattning om hur mycket han ammande och när. Men det var ju helt hopplöst eftersom jag aldrig glömde att sätta igång den och gjorde jag det glömde jag sen att stänga av den 😅
 
Jag är mest fascinerad över hur ni som använder appar kommer ihåg det :D Jag laddade ner någon app när äldsta sonen var bebis för att få en uppfattning om hur mycket han ammande och när. Men det var ju helt hopplöst eftersom jag aldrig glömde att sätta igång den och gjorde jag det glömde jag sen att stänga av den 😅
Ja, amningslogg är ju lite mer att komma ihåg så det kan jag förstå. Jag vet inte riktigt hur vi kommer ihåg men det underlättar kanske att jag är kontrollfreak med överaktiv hjärna :p Behöver ju inte vara på minuten heller utan vi loggar på ett ungefär :)
 
Eftersom jag är hemma idag pga förkylning så fixar vi tag i lite saker. Punkt 1 var att kartlägga min validering, men det blir lite svårt då jag glömde ta med mig en del papper hem. Punkt 2 var att planera Es inskolning, vi har nu ett datum klart som vi vill skola in på och min man kommer jobba 80% ett tag (1 dag ledigt). Möjligtvis att jag går ner i tid nästa år när han går upp, beror på vart jag jobbar. Punkt 3 var att starta sparkonto till E, men detta verkar klurigare att lösa då man ska vara båda vårdnadshavaren på ett lokalkontor. Så jag står i telefonkö för att se om det går att lösa på annat sätt.

Har ni sparkonto till era barn?
 
Har ni sparkonto till era barn?
Ja, vi sparar på lite olika sätt.
Jag sätter in på ett ISK varje månad. Det kontot är mitt, pengarna är mina men syftet är att kunna hjälpa barnen i framtiden med vad det nu månde vara. Körkort, dyr hobby, kontantinsats etc, men det är jag som bestämmer. Sambon sparar också i ISK till barnen med mig veterligen samma premisser. (Tror inte det går att ha ett gemensamt?)

Sen har barnen varsitt sparkonto som än så länge står i vårt namn (mitt o sambons gemensamt). Där sätter vi in julklapps- och födelsedagspengar från släkten och de pengarna är barnens. Hittills har stora barnet använt det för att köpa leksaker två gånger, vad dom vill göra i framtiden får vi se.
 
Ja, amningslogg är ju lite mer att komma ihåg så det kan jag förstå. Jag vet inte riktigt hur vi kommer ihåg men det underlättar kanske att jag är kontrollfreak med överaktiv hjärna :p Behöver ju inte vara på minuten heller utan vi loggar på ett ungefär :)

Nä det är ju säkert lättare när inte själva poängen är att starta och stoppa i rätt tid 😅
 
Har ni sparkonto till era barn?

Vi sparar i ISK till barnen i våra namn, men vi funderar på att övergå till kapitalförsäkring istället, men har inte helt klurat ut vad som är bäst än. Vad vi är helt bestämda i är iaf att vi hela tiden ända sen första barnet föddes sparat i ett gemensamt konto till alla barn (som vi då inte visste hur många det skulle bli). Inte ett separat fondsparande till respektive barn. Så gjord
Det hade makens föräldrar och det var inte så lyckat.

Vanliga sparkonton har vi tänkt att skaffa också men har aldrig blivit av. Har ett excelark där det står hur mycket respektive barn har. Men det börjar bli dags att skaffa faktiska konton.
 
Ja, vi sparar på lite olika sätt.
Jag sätter in på ett ISK varje månad. Det kontot är mitt, pengarna är mina men syftet är att kunna hjälpa barnen i framtiden med vad det nu månde vara. Körkort, dyr hobby, kontantinsats etc, men det är jag som bestämmer. Sambon sparar också i ISK till barnen med mig veterligen samma premisser. (Tror inte det går att ha ett gemensamt?)

Sen har barnen varsitt sparkonto som än så länge står i vårt namn (mitt o sambons gemensamt). Där sätter vi in julklapps- och födelsedagspengar från släkten och de pengarna är barnens. Hittills har stora barnet använt det för att köpa leksaker två gånger, vad dom vill göra i framtiden får vi se.

Vi sparar i ISK till barnen i våra namn, men vi funderar på att övergå till kapitalförsäkring istället, men har inte helt klurat ut vad som är bäst än. Vad vi är helt bestämda i är iaf att vi hela tiden ända sen första barnet föddes sparat i ett gemensamt konto till alla barn (som vi då inte visste hur många det skulle bli). Inte ett separat fondsparande till respektive barn. Så gjord
Det hade makens föräldrar och det var inte så lyckat.

Vanliga sparkonton har vi tänkt att skaffa också men har aldrig blivit av. Har ett excelark där det står hur mycket respektive barn har. Men det börjar bli dags att skaffa faktiska konton.

Ja här har alla barn sparkonto genom fonder. Äldsta sonen har ett konto i mitt namn då jag vägrar dela med hans pappa. De andra bröderna har fondkonto i sitt namn där vi har dispositionrätt. Vi ville ha ett likadant till vår dotter, men numera visade det sig vara svårt att teckna sparkonto i barnens namn utan båda vårdnadshavarna. Och undrade lite hur andra löst det, om man har möjlighet och vill spara.

Löste dotterns sparkonto med en engångs-fullmakt så mannen fixade ett konto till vår dotter nu på eftermiddagen. Det är högre avgifter än ett ISK-konto tydligen men jag vill ha hyfsat samma till alla barn. Vi har ingen bestämt summa, men däremot att de ska få hjälp med körkort och fordon. Äldsta sonen köpte och sedan sålde sin moppe, så pengarna åkte tillbaka till hans konto. När han säljer A-traktorn så blir det pengar in på kontot eller en bil tex.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
952
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp