Höstföräldrar 2021, del 3

Vi kom precis hem från fysioterepeuten och det gick superbra, mycket rundare huvud, det går inte att se att det är en pytteliten skillnad kvar. Så skönt! Gladfis hela tiden, som vanligt. :)

Bara för att jag skrev förut att M inte hade någon tendens till platt bakhuvud (vilket iofs var sant) så upptäckte vi nu förra veckan att han också är lite ”sned”. Inte mycket men syns helt klart när man kollar. Så var på bvc idag och nu har vi fått remiss till fysioterapeut också.

Över 5 kg hade han tagit sig också. Och 59,5 cm. Inte konstigt att de flesta kläder i stl 50 är urvuxna 😅
 
Språng fyra. Need I say more? 😂 Det är värst vad gäller sömnen ska sägas, nog för att hon har humörsvängningar på dagen också men hon är ändå mestadels solig. Så roligt och gulligt nu när hon verkligen skrattar högt 😍 men kvällarna är svinjobbiga. Jag lägger mig med henne vid 18 de kvällar min man ska åka till jobbet, allt för att slippa skrikfest men hoppas verkligen att det blir bättre snart.

Men vi har kul med smaksensationer! Hon har smakat lite allt möjligt från fingertoppar och i smaknapp och idag gav vi lite gröt för första gången. Höll på att skratta ihjäl oss, det ser ju ut som om hon har fått framtänder 😂

8E4C133C-A3CA-48DA-8C4E-157220E19E6C.webp


Annars var det gröt ungefär överallt från brösthöjd och upp på henne samt större delen av babysittern och mina händer och armar och hon älskade det uppenbarligen för så upphetsad som hon blev så fort någon av oss så mycket som nuddade skeden, herregud 😂
 
Härligt att hon gillade gröten @Anna !
Och kladd blir det verkligen, vi har börjat ta av alla kläder innan lilla E får något att äta, det är lugnast så :D

Hon föredrar dock allra mest att bara få en sked att gnaga på, då är hon nöjd hur länge som helst. Med maten tappar hon lätt tålamodet och slänger allt på golvet, eller blir arg och frustrerad för att hon bara har två händer och inte kan få in mer mat i sina små knytnävar... För att inte tala om att man sen måste öppna händerna för att få in något i munnen :laugh: (Vi ger mat i form av stavar men hon brukar oftast lyckas massakrera det till småbitar ändå...)

Är glad att flaskmatningen går hyfsat nuförtiden (hon går äntligen med på att äta i sittdelen :p ) eftersom det känns långt borta att kunna byta ut några mål mot mat... Lite kontrast mot storebror som bara åt vanlig mat + välling från 7 månader :o
 
Är glad att flaskmatningen går hyfsat nuförtiden (hon går äntligen med på att äta i sittdelen :p ) eftersom det känns långt borta att kunna byta ut några mål mot mat... Lite kontrast mot storebror som bara åt vanlig mat + välling från 7 månader :o

Vad skönt att det funkar rätt bra ändå! Och hon är ju ändå så liten än att det är ju inte ett dugg konstigt att inte byta ut mål till mat än (även om jag fattar parametern att hon är svår att ge flaska).
 
Vad skönt att det funkar rätt bra ändå! Och hon är ju ändå så liten än att det är ju inte ett dugg konstigt att inte byta ut mål till mat än (även om jag fattar parametern att hon är svår att ge flaska).
Nä det är ju helt sant såklart. Men det är lätt att bli stressad av BVC och andra med bebisar, trots att det är andra barnet 🙈 Med storebror var det ju en sån enorm lättnad att gå över på vanlig mat efter allt krångel med matning, och jag hade ju hoppats att det skulle gå lika bra med lilla E, men nä, hon är (såklart) ett helt eget litet barn som gör på sitt sätt :p
 
Bara för att jag skrev förut att M inte hade någon tendens till platt bakhuvud (vilket iofs var sant) så upptäckte vi nu förra veckan att han också är lite ”sned”. Inte mycket men syns helt klart när man kollar. Så var på bvc idag och nu har vi fått remiss till fysioterapeut också.

Över 5 kg hade han tagit sig också. Och 59,5 cm. Inte konstigt att de flesta kläder i stl 50 är urvuxna 😅

Signe ska vägas och mätas imorn. Får se om de är jämnstora eller om han är förbi nu 😁💪
Rätt osugen på att gå dit pga orkar ej tjat. Men nu kan jag ju iaf skylla senaste veckans lite sämre matintag på covid
💩
 
4810 g 😅 (300 gram på en månad) och 60 cm.
Bra BVCsköterska dock. Inte ett dugg stressad utan konstaterade att ungen haft covid och tyckte vi kunde komma tillbaka för vägning om två veckor. Så var det med det 😁

Vad skönt med icke-hetsande sköterska! Var det en annan än er ordinarie? Isf kan ni ju kanske be om att få byta :)
 
Får nog kalla på @Cocos för någon som kan relatera men idag var det premiär av onesizeblöja! :D Så nu är han officiellt inte pytteliten längre 😅
 
Vi har varit på sex månaders kontroll med läkare idag. Godkänd på samtliga punkter.
Hade dock tappat lite 100 g i vikt de senaste två veckorna.

Då för två veckor sen uppsökte vi barnakuten då hon bara kaskadkräktes. 1177 misstänkte lunginflammation eftersom hon var sjuk med hosta och feber också. Men på barnakuten trodde de hon ätit för mycket (!?) och bad oss ge mindre mat. Tyvärr har hon ju fått lite för lite, men läkaren var inte alls orolig och var oerhört sympatisk och trevlig.

70 cm lång och 7855 g tung. Så sen senaste besöket på BVC har hon vuxit på fint ändå.
 
Har ni börjat styra sömnen på era?

Med första började vi vid 4 månader köra sömnschema. Men det känns så långt bort med Frej just nu...
 
Har ni börjat styra sömnen på era?

Med första började vi vid 4 månader köra sömnschema. Men det känns så långt bort med Frej just nu...
Jag har kikat på rulla vagns sovschema, (det stämde ganska bra med stora barnet), men lilla E sover så korta stunder så det går inte riktigt ihop sig enligt schemat.

Tycker hon har någon sorts rutin med mig när jag är hemma men sen sover hon helt annorlunda med sambon de dagarna han är ledig, så vi följer mest henne, helt enkelt :p
 
Jag har aldrig riktigt fattat det där med sömnscheman, men många verkar ju tycka det är bra. Här kör vi mer ”sov när du är trött” :angel:

Och jag har aldrig ens fattat att det existerar något som heter sömnschema :D Måste googla tror jag :p

Men nej vi styr inte sömnen alls, och har inga rutiner kring det heller. Vet aldrig om han tänkte sova en kvart eller 2,5 timme. Här är det också ”sov när du är trött” (och ät när du är hungrig).

Men syskonen har det där ordnat upp sig automatiskt. När de blir äldre och är vakna längre går det mer och mer mot att sova samma tider varje dag. Räknar med att det löser sig med M också :angel:

Helt ärligt så har vi med alla barnen (inte bara som bebisar utan fortfarande) haft filosofin att ha så få rutiner som möjligt. Helt enkelt för att det inte ska bli kaos när ”rutinerna” bryts. Det är klart att vi äter mat ungefär samma tid och går och lägger oss ungefär samma tid osv (iaf på vardagar blir det ju typ samma tid vare sig man vill eller inte) men har aldrig haft några klockslag när vi ”ska” göra detta.
 
Har ni börjat styra sömnen på era?

Med första började vi vid 4 månader köra sömnschema. Men det känns så långt bort med Frej just nu...

Ja, så gott det går. Vi måste liksom styra lite för hon somnar inte bara för att hon är trött, och kan gå från vrålpigg och glad till övertrött och förtvivlad på nolltid. Använder appen Napper för att hålla lite ordning och den är nästan läskigt bra på att förutspå när det är dags. Hon blir just nu vansinnigt arg när vi ska ”natta” henne dagtid men även om hon bara sover korta stunder på dagen (en halvtimme i stöten typ) så gör det stor skillnad för nattsömn och humör så vi kämpar på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
952
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp