Tycker också det är så ledsamt med stereotypa uppfattningar om vad flickor resp pojkar ska ha. Med sonen har jag hela tiden tänkt kompensatoriskt och valde därför aktivt "gulliga" och rosa och lila kläder när han var småbarn. Får vi en flicka kommer jag aktivt välja bort de värsta rysch-pysch-kläderna och helt enkelt inte sätta någonting på henne som jag inte hade satt på en pojke.
Fy vad dagarna kryper fram ! Vill bara snabbspola de här mest nervösa veckorna. Eftersom jag haft flera missfall innan mitt första barn känns det liksom som min personliga risk för missfall är typ 75%, även om jag vet att det förmodligen var ren otur att vi drabbades av missfall för 12 år sedan.
Ja, det är ledsamt. Sonen har haft mycket rosa, av den anledningen att kläder med söta katt/hund/hästmotiv enbart verkar komma i rosa. Jag gillar färgglatt och djurmotiv.
Håller med, de första veckorna är absolut nervösa! Jag har inte haft missfall själv, men det tog länge innan jag lyckades bli gravid med mitt första barn. Dessutom blödde jag mycket under den graviditeten, så jag trodde ju att jag fått missfall flera gånger, det var en pärs, verkligen en känslomässig berg-och dalbana. Håller tummarna för att allt går bra denna gång för oss alla!
Jag sitter och funderar på hur/när man ska berätta för omgivningen om nytillskottet. Förra gången väntade vi till vecka 12 med att berätta pga missfallsrisken, denna gång vet jag inte om jag vill vänta eller inte. Har ni andra tänkt berätta för familj och vänner på något kreativt sätt eller bara ringa upp och berätta typ?