Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så roligt att läsa om hur det är med bebisarna :love: Jag längtar helt sjukt mycket efter att våran ska komma ut och jag sa till sambon igår att det känns som att jag inte kommer att kunna släppa henne när hon kommer ut.... Jag har ju haft henne så nära så länge liksom :heart

Sambon tycker att det ska bli spännande att se hur hon är jämfört med hans andra barn, dom har visst vart jättesnälla allihop och sovit på natten och hittills följer våran bebis också mönstret :angel: Hon är aldrig vaken på natten när jag går upp och kissar (eller tar nässpray), så vi får hoppas att det håller i sig :D

Hur tänker alla angående namn?? Jag tycker att det är jättesvårt! Hur kan man bestämma sig innan man har sett bebis? Är det nån av er som bestämt sig innan och namnet har "funkat"? (av er som har barn sen innan då)

Vi kollar vad det finns för namn i släkten, hittills har vi hittat två som iaf jag gillar - Henny på min sida (en ingift faster till mormor, som hade väldigt stor betydelse för henne när hennes föräldrar dog i TBC när mormor var liten) och Helmi på sambons sida (sambons mormor, mycket älskad). Sambon verkar inte överförtjust i nått av namnen direkt, han sa igår att han hade "svårt att föreställa sig hur en bebis som passar att heta Helmi ser ut" :rofl:
Jag tycker iaf att båda namnen är fina....:)

Helmi betyder pärla på finska... Så ett vackert namn

@sandra87_ vilken fin pojk :love:

Jag känner mig så redo att få träffa vår tjej. Få pilla på de där fötterna som trycker mig i sidan varje dag.

@Ms_Antrop Ang namn så har vi två namn som vi gillar båda två supermycket och är överrens om att de passar beroende på hur bebis ser ut. Sen kan det ju alltid ändras när hon väl är ute.

@Ms_Antrop
Tittar in från sommar -16. Vi hade jättesvårt med namn, vi ville se henne innan vi bestämde oss. Men det tog nog nästan 2 veckor innan vi värkt fram något, hon måste ju leva med våra val ;).
Vi landade i ett kort förstanamn och ett lite längre som andranamn, det är dessutom lånat från sambons farmorsmor som var en krutgumma som levde tills hon blev 97!

@Ms_Antrop
Tittar in från sommar -16. Vi hade jättesvårt med namn, vi ville se henne innan vi bestämde oss. Men det tog nog nästan 2 veckor innan vi värkt fram något, hon måste ju leva med våra val ;).
Vi landade i ett kort förstanamn och ett lite längre som andranamn, det är dessutom lånat från sambons farmorsmor som var en krutgumma som levde tills hon blev 97!

Ja men precis, det är lite så jag tänker också :)

En kollega till mig och hans sambo kunde inte bestämma sig för namn alls - fick t.o.m hem lapp med hot om vite om dom inte bestämde sig inom två veckor eller nått sånt :rofl: Till slut hade dom två namn och sen fick storasyster välja mellan dom två, så så kan man också göra ;)

Sambons två yngsta barn kallad bebisen för Hubba-Bubba än så länge - dom är 15 och 18 år gamla :angel::rofl:

@sandra87_ vilken fin pojk :love:

Jag känner mig så redo att få träffa vår tjej. Få pilla på de där fötterna som trycker mig i sidan varje dag.

@Ms_Antrop Ang namn så har vi två namn som vi gillar båda två supermycket och är överrens om att de passar beroende på hur bebis ser ut. Sen kan det ju alltid ändras när hon väl är ute.

Tack! :heart

Gällande namn. Tog 3 dagar innan vi bestämde oss denna gång. Vi hade 2 st som vi valde mellan.
Dottern hade vi också 2 alternativ men hon kände vi direkt så där tog det ca 10 minuter innan hon hade sitt namn bestämt. :)

Nu är det bara mellannamnen kvar.. :angel:

Vi har ett killnamn (och tjejnamn men de lär inte behövas)

Som de ser ut nu blir de min pappas mellannamn som tilltalsnamn och mannens mellannamn som mellannamn. Vi hade först tänkt köra på hans morfars förnamn till mellannamn,me nu fick hans syster en son tidigare i somras och de tog de namnet till förnamn.

Namnen började vi fundera på redan med den graviditeten som blev ett missfall, och de känns som namn vi vill ha trots att de var tänkt till en annan baby. Vi vill ha namn som går i släkten, men visade sig svårare då de bara fanns namn som osvald, birger mm

Vi har ett killnamn (och tjejnamn men de lär inte behövas)

Som de ser ut nu blir de min pappas mellannamn som tilltalsnamn och mannens mellannamn som mellannamn. Vi hade först tänkt köra på hans morfars förnamn till mellannamn,me nu fick hans syster en son tidigare i somras och de tog de namnet till förnamn.

Namnen började vi fundera på redan med den graviditeten som blev ett missfall, och de känns som namn vi vill ha trots att de var tänkt till en annan baby. Vi vill ha namn som går i släkten, men visade sig svårare då de bara fanns namn som osvald, birger mm

Jag har kollat lite på mellannamn på min sida släkten men vart inte helt förtjust...dock är det ju praktiskt att det finns mellannamn också så det finns mer att välja på ;)
I min släkt är det många som heter Viola (inklusive jag själv), Ella, Viktoria och Anna i just mellannamn. Själv heter jag ju Anna i förnamn och Viola i mellannamn och jag har väl aldrig vart sådär jätteförtjust i just Viola kan man säga :laugh:

Min mormor hette Hjördis :love: okej, jag kanske inte kan tänka mig det som förnamn, men som mellannamn är det helt klart en kandidat!

Hur ofta går ni på koll? Jag var senast till mvc i juli och nästa besök blev ombokat till....oktober!! Har träffat specialmödrarvården en gång i augusti men de kollar bara att tappen är ok (inga tecken på förlossning) och gör ultraljud. Har inte ännu mätt mitt magmått i vecka 29 hb taget senast i juni. Är de bara jag som känner mig bortglömd? Heter dessutom att jag borde göra TÄTARE kontroller pga min sjukdom

Hur ofta går ni på koll? Jag var senast till mvc i juli och nästa besök blev ombokat till....oktober!! Har träffat specialmödrarvården en gång i augusti men de kollar bara att tappen är ok (inga tecken på förlossning) och gör ultraljud. Har inte ännu mätt mitt magmått i vecka 29 hb taget senast i juni. Är de bara jag som känner mig bortglömd? Heter dessutom att jag borde göra TÄTARE kontroller pga min sjukdom
Hoppar in här, har följt tråden men inte skrivit.
Jag är i v.28, och mätte magen igår för andra gången. Så jag förstår att du känner dig bortglömd! Jag har nästa besök inbokat om 3 veckor..
Jag har en fantastisk barnmorska och hjälp på MVC, men har förstått att jag nog har en j*kla tur.

Oj, det lät konstigt!
Jag går på kontroller varannan vecka nu (v 33) och man kan väl anse att jag har en tämligen normal graviditet utan några som helst överraskningar hittills. Låter ju jättekonstigt att du skulle gå så sällan om du har en sjukdom som gör att du skulle gå oftare?? :confused:

Lägger till mig på listan nu när jag ändå brutit min tystnad :)

Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet,
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke, Ante, född 26/8. 3580 gram och 51 cm
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
25/11 Lillstrumpa, första barnet, 29 år

Oj, det lät konstigt!
Jag går på kontroller varannan vecka nu (v 33) och man kan väl anse att jag har en tämligen normal graviditet utan några som helst överraskningar hittills. Låter ju jättekonstigt att du skulle gå så sällan om du har en sjukdom som gör att du skulle gå oftare?? :confused:

Hon har fått för sig att de "gör samma sak" på spec.mödrar (vilket säkert stämmer för en del) men i mitt fall är jag där enbart för att göra bedömning om att de inte ser ur som att förlossning är på G

Min första förlossning tog ca 24 timmar. Tyckte på något sätt ändå att det var lättare för att jag hann känna av vad som hände och hann vila lite ibland när vi testade olika smärtlindringar.
Denna gång tog det ju ca 5 timmar tills jag var fullt öppen och jag upplevde det som mkt jobbigare. Nu fick dom ju stoppa värkarna just när krystvärkarna började komma eftersom det blev snitt då men ändå. :D
Man fick ju ingen chans till återhämtning alls och värkarna var helt galet intensiva från första till sista värk. Definitivt tuffare tyckte jag.
Vad intressant att du har fått uppleva båda! Ja, någon vila fanns ju aldrig på kartan för min del... Kanske bra att det är ngt man inte kan påverka utan att det blir som det blir helt enkelt :)

Så roligt att läsa om hur det är med bebisarna :love: Jag längtar helt sjukt mycket efter att våran ska komma ut och jag sa till sambon igår att det känns som att jag inte kommer att kunna släppa henne när hon kommer ut.... Jag har ju haft henne så nära så länge liksom :heart

Sambon tycker att det ska bli spännande att se hur hon är jämfört med hans andra barn, dom har visst vart jättesnälla allihop och sovit på natten och hittills följer våran bebis också mönstret :angel: Hon är aldrig vaken på natten när jag går upp och kissar (eller tar nässpray), så vi får hoppas att det håller i sig :D

Hur tänker alla angående namn?? Jag tycker att det är jättesvårt! Hur kan man bestämma sig innan man har sett bebis? Är det nån av er som bestämt sig innan och namnet har "funkat"? (av er som har barn sen innan då)

Vi kollar vad det finns för namn i släkten, hittills har vi hittat två som iaf jag gillar - Henny på min sida (en ingift faster till mormor, som hade väldigt stor betydelse för henne när hennes föräldrar dog i TBC när mormor var liten) och Helmi på sambons sida (sambons mormor, mycket älskad). Sambon verkar inte överförtjust i nått av namnen direkt, han sa igår att han hade "svårt att föreställa sig hur en bebis som passar att heta Helmi ser ut" :rofl:
Jag tycker iaf att båda namnen är fina....:)
Vi hade en lista med säkert 20 namn som vi tyckte kanske kunde vara fina. Jag hade ett favoritnamn- Ludwig- av dem men sambon var inte alls så förtjust i det. Tänkte att vi får väl se när han tittar ut vad det blir. I samma sekund som de la honom på mitt bröst när han föddes sa sambon "det ÄR en liten Ludwig!" och sen var det inte mer med det :)

Tydligen har jag inte bara supersnabb förlossningskropp utan även supersnabb och hög mjölkproduktion- det kommer massor och fort. Vi har följt rekommendationerna om att mata var tredje timme tills bebis är mätt och det har nu straffat sig :( Tydligen får han i sig så mycket mat att han bajsar för ofta vilket har lett till att de svider varje gång han ska bajsa för att han har fått blåsor i rumpan just för att han bajsar så ofta... Så nu måste vi vägra honom mat även om han är hungrig till var fjärde timma istället och hoppas på att blåsorna försvinner... vilket leder till en väldigt ledsen bebis :(

Voi suck. Medryttare sa upp sig idag. Jag har för svår häst (hon har lite svårt för att bli lämnad enas och börjar då ropa så man får tinnitus, men är ungefär där om man inte bryr sig)

Vi hade en lista med säkert 20 namn som vi tyckte kanske kunde vara fina. Jag hade ett favoritnamn- Ludwig- av dem men sambon var inte alls så förtjust i det. Tänkte att vi får väl se när han tittar ut vad det blir. I samma sekund som de la honom på mitt bröst när han föddes sa sambon "det ÄR en liten Ludwig!" och sen var det inte mer med det :)

Tydligen har jag inte bara supersnabb förlossningskropp utan även supersnabb och hög mjölkproduktion- det kommer massor och fort. Vi har följt rekommendationerna om att mata var tredje timme tills bebis är mätt och det har nu straffat sig :( Tydligen får han i sig så mycket mat att han bajsar för ofta vilket har lett till att de svider varje gång han ska bajsa för att han har fått blåsor i rumpan just för att han bajsar så ofta... Så nu måste vi vägra honom mat även om han är hungrig till var fjärde timma istället och hoppas på att blåsorna försvinner... vilket leder till en väldigt ledsen bebis :(
Förlåt men vad kommer dessa rekommendationer från? Idag rekommenderas fri amning till bebisar (dvs mata på minsta signal, så fort bebis vill) och det är ganska ovanligt att de vill ha så sällan som var tredje timme. Att bebisar bajsar väldigt ofta är helt normalt, inte roligt när de blir frätta och röda men man får lufta och smörja vid behov. Inte alls meningen att köra över dig, givetvis ska man följa sin egen magkänsla och göra det som känns bäst för en själv, men just när du skrev att det var rekommendationer kände jag mig tvungen att fråga.

Förlåt, men jag bara gapar när jag läser det du skriver (är inte lika diplomatisk som @superstar :o) Inte ska ni förvägra en nyfödd mat bara för att han blivit röd i rumpan! Vem har gett sådana rekommendationer?? Det låter fullständigt helgalet. Vår dotter bajsade varje gång hon åt de första veckorna och vi bytte säkert mer än 15 (snarare 20) bajsblöjor om dagen, men lösningen är ju inte att låta bli att mata barnet. :eek: Vi tvättade med babyolja och smorde med inotyol om hon blev röd, det funkade bra.

Är det samma källa som sagt att du ska amma var tredje timme? Små bebisar behöver äta väldigt ofta och ska inte schema-matas. Jag rekommenderar att du läser om amning här: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/B...somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Amning/

Förlåt men vad kommer dessa rekommendationer från? Idag rekommenderas fri amning till bebisar (dvs mata på minsta signal, så fort bebis vill) och det är ganska ovanligt att de vill ha så sällan som var tredje timme. Att bebisar bajsar väldigt ofta är helt normalt, inte roligt när de blir frätta och röda men man får lufta och smörja vid behov. Inte alls meningen att köra över dig, givetvis ska man följa sin egen magkänsla och göra det som känns bäst för en själv, men just när du skrev att det var rekommendationer kände jag mig tvungen att fråga.
Och @KattenKorven
Klart ni ska fråga. Jag själv känner mig fullständigt rådvill, det är mitt första barn och hur mycket man än läser online så finns det tusen teorier. Jag har därför valt att lyssna på barnläkaren istället.
Han åt var tredje timme självmant men det var också det som rekommenderades från BB. Det är barnläkaren på sjukhuset som har kommit med dessa rekommendationer ang. att inte amma för ofta nu, han är alltså inte bara röd utan är full av svidande blåsor både runt och i analen och skrek och grät varje gång han bajsade förut. Självklart har det smorts för fullt både innan och efter att blåsorna uppstod. Vi testar detta i ett dygn i alla fall och sedan ska jag höra av mig till sjukhuset imorgon igen så får vi se.

Och @KattenKorven
Klart ni ska fråga. Jag själv känner mig fullständigt rådvill, det är mitt första barn och hur mycket man än läser online så finns det tusen teorier. Jag har därför valt att lyssna på barnläkaren istället.
Han åt var tredje timme självmant men det var också det som rekommenderades från BB. Det är barnläkaren på sjukhuset som har kommit med dessa rekommendationer ang. att inte amma för ofta nu, han är alltså inte bara röd utan är full av svidande blåsor både runt och i analen och skrek och grät varje gång han bajsade förut. Självklart har det smorts för fullt både innan och efter att blåsorna uppstod. Vi testar detta i ett dygn i alla fall och sedan ska jag höra av mig till sjukhuset imorgon igen så får vi se.
Jag vet precis hur förvirrande det är och jag blir så förbannad på att det inte ges ordentlig information till blivande och nyblivna föräldrar om amning. Jag hade själv en strulig amningsstart och var väldigt stressad över det. Jag valde att läsa på hos och ta råd ifrån Amningshjälpen, så det är mitt starkaste tips. De har en hemsida och två Facebookgrupper med mycket bra information. Bland annat tipsar jag dig att läsa om laid back-amning, det brukar kunna minska ett kraftigt flöde något och underlätta för bebisen att få bra grepp. Hur gammal är bebis? Är det något problem som gör att ni har kontakt med sjukhuset?

Det är helt normalt att det tar ett tag innan mjölkproduktionen har ställt in sig, men det gäller att bebis får äta så ofta han vill för att kroppen ska veta hur mycket den ska producera.

Lycka till ❤

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 223
Senast: Jahopp
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur