Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske man skulle seriöst fundera vad man behöver till babyn. Vi har 10 klädesplagg i varierande storlekar. De e typ de. Sägen skall vi få den jag sov i som liten och bilstolen borde hämtas från kompisen 10 mil bort. Planerat var de, ca 18 veckor kvar ;)

Fundera lite på detta med snabba förlossningar. Vet att när min lillebror föddes lade mamma mig och min syster och läste gonattsaga (vi var 5 och 2 år då så gissar runt 20 tiden) han är född 00:15. Vet även att de gått "ovanlig fort" när min kusin fick sitt första barn. Hur skall man tänka med det. Vi har ca15 min till BB i rusningstrafik

Vi köpte två par boddes med byxor i den minsta storleken nu i går som jag lagt ner i en förlossningsvätska i övrig har vi egentligen inge kläder alls till barnet. Men jag fortsätter ha lite is i magen, dels tror jag vi får en hel del kläder och dels så tycker jag det är svårt att veta hur mycket man ska köpa av varje storlek men tänker att just den minsta storleken behövs det nog inte så mycket av om inte bäbisen kommer förtidigt. Alltså den lär väl kunna ha lite för stora kläder men de allra minsta känns ju som att är en väldigt snabbt övergående tid.

I övrigt har vi inte babyskydd eller nått annat här hemma heller. Men jag provar tänka att det löser sig.
Läste på om förlossning idag. Inser att jag är total LIVRÄDD för allt vad som är med ryggmärgsbedövning. Jag är så sjukt mycket mer rädd för det än för allt annat som rör förlossningen. Kan inte riktigt förklara varför speciellt inte eftersom mina ända riktiga rädslor här i livet är psykisk och fysisk smärta så logiskt sätt borde jag vara mer rädd för smärtan än för bedövningen men jag känner alltså panikartat om ryggmärgsbedövning.

Hur funderar ni andra?

Fundera lite på detta med snabba förlossningar. Vet att när min lillebror föddes lade mamma mig och min syster och läste gonattsaga (vi var 5 och 2 år då så gissar runt 20 tiden) han är född 00:15. Vet även att de gått "ovanlig fort" när min kusin fick sitt första barn. Hur skall man tänka med det. Vi har ca15 min till BB i rusningstrafik

Hoppar in från sommartråden.
Födde min dotter 25 juni, Bf var 30 juli. Det gick väldigt fort. Vattnet gick runt 15, vi var då i skärgården och hade 10 min båttur över till fastlandet. Var på BB runt 16. Runt 17 körde de ctg och 2030 kom hon. Det gick väldigt fort, jag är glad att vi inte åkte hem mellan för att packa en väska ;) då hade det blivit jobbigt att åka bil. Mitt första barn:)

Jag gillar att handla begagnat av flera anledningar så har passat på när jag hittat något bra i den lokala barnloppis fb-guppen. Kläder har vi redan fått massa beg. av släkt och köpte lite bodys i stl. 50 nu häromdagen. Så det är vi nog klara med till mitten av vintern typ :o
Har också barnvagn, spjälsäng, babynest, babyskydd, bärsele och ett skötbord (fast de kommer senast i augusti, hon jag köper av hoppades de skulle vara klara med det innan aug men verkar inte så).
Jag har målat och tapetserat om i barnrummet. Killen skall byta golvet denna veckan och sen kan alla saker åka in i rummet. Just nu står de grejer överallt känns det som.. Blir skönt när skötbordet kommer också så jag kan lägga in kläderna där.
Så för min del är jag rätt nöjd med inköp till bebis. Tror inte jag är så sugen på att handla när bebis väl är ute så jag ville göra såhär. Men de är ju helt upp till var och en hur man gör :)

Jag är inte heller sugen på ryggmärgsbedövning.. Innan jag blev gravid tänkte jag att självklart ska jag ha det, men nu :nailbiting::wtf: Inte panik men inget jag önskar om jag kan undvika det. Sen kan man aldrig veta vad som väntar utan får nog ta det som de kommer, men hoppas på akupunktur, lustgas, bad och faktiskt kvaddlar trots att jag hört massa ont om dem. :o

Vanskelig det der, man vet jo aldri. Personlig er 15 min kjøring ingenting, vi har 1 1/2 time inn. Forrige gang tok det lang tid, så selvom jeg håper det går litt fortere nå kan det gjerne begynne på samme måte så jeg skjønner når det er på g. Denne gangen må vi rekke fikse barnvakten også...

Vi köpte två par boddes med byxor i den minsta storleken nu i går som jag lagt ner i en förlossningsvätska i övrig har vi egentligen inge kläder alls till barnet. Men jag fortsätter ha lite is i magen, dels tror jag vi får en hel del kläder och dels så tycker jag det är svårt att veta hur mycket man ska köpa av varje storlek men tänker att just den minsta storleken behövs det nog inte så mycket av om inte bäbisen kommer förtidigt. Alltså den lär väl kunna ha lite för stora kläder men de allra minsta känns ju som att är en väldigt snabbt övergående tid.

I övrigt har vi inte babyskydd eller nått annat här hemma heller. Men jag provar tänka att det löser sig.
Läste på om förlossning idag. Inser att jag är total LIVRÄDD för allt vad som är med ryggmärgsbedövning. Jag är så sjukt mycket mer rädd för det än för allt annat som rör förlossningen. Kan inte riktigt förklara varför speciellt inte eftersom mina ända riktiga rädslor här i livet är psykisk och fysisk smärta så logiskt sätt borde jag vara mer rädd för smärtan än för bedövningen men jag känner alltså panikartat om ryggmärgsbedövning.

Hur funderar ni andra?

Ved min forrige födsel var jeg ikke redd for ryggmargsbedövning men tenkte jeg ville klare meg uten. Men jeg hadde virkelig konstante forferdelige ryggsmerter, verkene fikset jeg men ryggen derimot. Derfor ba jeg om ryggmargsbedövning. Det funket veldig bra for meg. Skulle det bli samme en gang til ville jeg ikke tvilt på å be om det. Men klart man blir skeptisk når man hører om bivirkninger, men sånn er det med det meste tenker jeg...

Det går inte i arv. Men du kan ju ändå få en snabb förlossning även om chansen är mkt större för att det ska bli långdraget. Men bara 15 min till BB är ju helt idealiskt! Det är ju ingenting!

Nu kan jag andas ut och jag ska försöka förbereda mig för att bli mamma. Jag har verkligen fått ett så fint bemötande och stöd från personalen på spec MVC här i stan. Gick ifrån läkarbesöket med datum och tid för planerat snitt i handen till och med. Så nu vet vi när vi får träffa henne om det inte sätter igång tidigare då.

Nu kan jag andas ut och jag ska försöka förbereda mig för att bli mamma. Jag har verkligen fått ett så fint bemötande och stöd från personalen på spec MVC här i stan. Gick ifrån läkarbesöket med datum och tid för planerat snitt i handen till och med. Så nu vet vi när vi får träffa henne om det inte sätter igång tidigare då.

Wow vad glad jag är för din skull! Så härligt att höra, hoppas du kan må bättre nu.

Under graviditeten har jag fått lite lätt kramp i vaderna många gånger. Det går snabbt över när jag sträcker ut vaden/vinklar tårna uppåt.
Men i natt vaknade jag med ordentlig kramp som jag inte fick loss och smärtan ökade. Stackars sambon vaknade i panik av att jag gnydde av smärta, han trodde det var något fel med magen. Nu får jag nog börja stretcha innan jag lägger mig. Har läst att det är väldigt vanligt.
Har ni fått det?

Under graviditeten har jag fått lite lätt kramp i vaderna många gånger. Det går snabbt över när jag sträcker ut vaden/vinklar tårna uppåt.
Men i natt vaknade jag med ordentlig kramp som jag inte fick loss och smärtan ökade. Stackars sambon vaknade i panik av att jag gnydde av smärta, han trodde det var något fel med magen. Nu får jag nog börja stretcha innan jag lägger mig. Har läst att det är väldigt vanligt.
Har ni fått det?

Japp, det är samma här. Räcker med att jag sträcker på mig, kan inte sträcka ut fotlederna samtidigt då för då kommer krampen direkt.

Har ni fått det?
Hoppar in och tipsar om magnesium! Finns i tablettform. Jag hade också massor av kramp i benen (tex när jag gick nerför ett par trappsteg bara) men det försvann helt med magnesium. Märktes direkt när jag glömt att ta, då kom det smygande igen.

Har ni fått det?

Har klarat mig ganska bra denna graviditeten, men med dottern hände det sådär flera gånger på natten. Speciellt mot slutet. Jag låg o kved o nästan tjöt för det gjorde så ont i vaden och mannen fick panik varje gång och trodde att bebis var på väg ut i full fart innan jag lyckats kvida fram vad som var fel. :laugh:

Har ni fått det?

Jag slår också slag för magnesium!
Först använde jag magnesiumspray men sen blev jag snål och lat så gick över till tablettform.

Känner direkt både i ben och mage om jag glömmer dom!

Hoppar in här och diskuterar/svarar på lite allt möjligt ;)

Jag får andra barnet, beräknad till mitten på nov.

Saker som behöver införskaffas är en säng och ett babyskydd. Med första barnet var jag helt hysterisk och köpte diverse saker, beställde alla gratis babypaket som fanns osv. Visade sig sedan att första tiden behöver man typ:
-babyskydd
-lite kläder
-blöjor
-såna nappar för amning, bröstvårtorna går totalt paj
-nappflaska + ersättning om det blir kris
-inlägg til bh-n om man läker mjölk
-bindor i massor
-säng
-vagn

Resten kan man köpa eftersom och vad man då anser sig behöva.

Jag har fem minuter till sjukhus, födde första barnet på sammanlagt 6 timmar och antar att det kan gå lite snabbare den här gången. Packade ingen bb-väska i förväg förra gången, lär inte göra det den här svängen heller. Packar när det är dags att åka.

Ni som är orolig för ryggmärgsbedövning, var inte det. Fick ingen bedövning med första barnet (förutom lustgas) och jag hade kunnat ge vad som helst för att få en epidural. Vänner som fött barn med bedövning har en betydligt trevligare förlossningsupplevelse än mig...

Jag slår också slag för magnesium!
Först använde jag magnesiumspray men sen blev jag snål och lat så gick över till tablettform.

Känner direkt både i ben och mage om jag glömmer dom!
Har ni fått det?

Me too. Kramp alltså. Inte graviditetstelaterat men magnesium är lösningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 104
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 299
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2