Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Jag äter barnmat själv när min mage är ledsen, diskar och sparar alla burkar så är det lätt att förpacka egenlagad sen :)

Skriv gärna om du hittar sjyssta alternativ. Det skär i mig att ens tänka tanken att ge ungen mat som jag inte ens vill ge hunden där jag är noga med att det inte är palmolja och skit i - men att barnmaten är så svår att kontrollera.

Skulle gärna köpa färdigt - men bra - och slippa fixa själv, men har så förfärligt svårt att se mig själv medvetet köpa utländskt kött och palmolja liksom... Borde väl för tusan finnas en marknad för medvetna konsumenter också för barnmat tycker jag?

Det gör det, det finns typ maaaaassor av märken om man kollar de stora matbutikerna.
Finns en hemsida som heter just ekologisk barnmat, där står det följande på ingredienser:
"Ingredienser: Broccoli, vatten, fullkornsris. 100% ekologisk. Demeter". Osäker på vad demeter är? men i övrigt verkar det inte vara konstiga saker.

På "Lovemade" som brukar finnas på ica använder de endast svenskt kött. Innehållsförteckning:
Potatis**(63%), lax**(9%), vatten, smör*, olivolja*, rapsolja**, vitpeppar*.
*=ekologisk **=KRAV-ekologisk

Hipp nämner inte heller palmolja osv på sin innehållsförteckning. Antar att det måste skrivas ut om det finns?

Kollade Sempers ickeekologiska bara som motvikt,
"Potatis, vatten, morot, kycklingkött 8%, majs, ärtor, rapsolja, citronjuicekoncentrat, vitpeppar"
knappast svenskt kött men i övrigt kan jag inte se några skrämmande ämnen?

Läste nu att palmolja främst finns i gröt. Hipp skriver såhär:
"Hipp använder certifierad, ekologisk och hållbar palmolja. Det innebär bland annat att inte ny regnskog skövlas för att odla oljepalmer. Marken som används är redan uppodlad sedan tidigare. Även andra grödor odlas mellan palmerna och rester från palmer används som jordförbättring. Palmoljan vi använder kommer främst från små lokala hållbara ekologiska lantbruk i Sydamerika. Förutom de oberoende certifieringar av Rainforest Alliance och RSPO, är HiPP regelbundet på plats för att säkerställa att sociala och miljömässiga normer efterlevs."

Semper verkar inte ha palmolja i sin gröt men däremot skummjölk.

åhhhh- min gamla mormor har bestämt sig för att på äldre dar flytta in till närmsta staden (10 mil bort) och därmed ska huset som hon bott i sen nästan 60 år tillbaka tömmas. Där på vinden hittade vi deras lika gamla barnstol. En vacker barnstol i trä som man, förutom att använda den som vanlig matstol, kan förvandlas till en form av gå stol samt stol med med bord. Mormor lät skicka iväg den på lite reparation och jag har nu fått hem den för att slipa ner och måla om :love:

Men ni hur mycket sjuka är era små? A är typ ständigt snorig och hostig. ingen feber dock.ja börjar nästan fundera på allergi ellerliknande

åhhhh- min gamla mormor har bestämt sig för att på äldre dar flytta in till närmsta staden (10 mil bort) och därmed ska huset som hon bott i sen nästan 60 år tillbaka tömmas. Där på vinden hittade vi deras lika gamla barnstol. En vacker barnstol i trä som man, förutom att använda den som vanlig matstol, kan förvandlas till en form av gå stol samt stol med med bord. Mormor lät skicka iväg den på lite reparation och jag har nu fått hem den för att slipa ner och måla om :love:

Men ni hur mycket sjuka är era små? A är typ ständigt snorig och hostig. ingen feber dock.ja börjar nästan fundera på allergi ellerliknande

Här är vi friska men E är ju bara snart 3 månader. Fasar för första förkylningen med nästäppa. Hon kan hosta lite då och då när hon sätter något i halsen och nysa någon gång om dagen.

Vi har tack och lov inte haft någon förkylning än. Lite feber på kvällen efter vaccinet, men annars inget. Han nyser däremot typ tio ggr/dag men det har han gjort sedan födsel och det ska inte vara någon fara. Stackars A, vad säger de på BVC?

Börjar bli lite bekymrad, förhoppningsvis ogrundat, för tillståndet med min livmoder. Har rätt rejält ont när jag vaknar på morgnarna, blöder även som mest på nätterna vilket känns helt bakvänt. Annars blöder jag i princip inget alls dagtid och i övrigt mår jag finemang. Nån annan som har liknande?

Tittar in från sommar -16. Vår E blev förkyld vid 6 v ålder. Det tog nog nästan en månad innan hon var helt kry igen utan nästäppa. Ingen feber.

Precis så gör E också, hoppar jämfota (så bra som det nu går medan man ännu ligger ner) med hela kroppen med vidöppen mun och världens flin.

Och @SaraMara något lästips om näringslära för barn? jag är väldigt närings- och kostinsatt när det gäller vuxna och idrottare men jag ingen superkoll på små barn. Är petnoga med min och sambons kost så det känns bara helt fel för mig att inte göra egen mat även till lilltjejen när det blir dags för henne att äta mat.

1177.se tittar jag mycket på. Kan dock vara lite tunt vissa stycken.

Vi har tack och lov inte haft någon förkylning än. Lite feber på kvällen efter vaccinet, men annars inget. Han nyser däremot typ tio ggr/dag men det har han gjort sedan födsel och det ska inte vara någon fara. Stackars A, vad säger de på BVC?
Pratade precis med BVC- hon sa att jag inte skulle oroa mig så länge han är pigg i övrigt. Men känns ändå olustigt att han som i dag har hostat till och från hela morgonen. BVC sa dock att dom kan bli lite slämmig i halsen av bröstmjölken också så det är klart är han lite förkyld så blir det dubbelt upp.

Tittar in från sommar -16. Vår E blev förkyld vid 6 v ålder. Det tog nog nästan en månad innan hon var helt kry igen utan nästäppa. Ingen feber.
Ja A vart nog sjuk runt 6 veckor också och sedan har det varit typ bättre och sämre dagar.

Ante har varit förkyld och snorig 4 ggr redan. Första gången var han 2 veckor bara. Nu verkar han ha lite mer motståndskraft för nu var det några veckor sedan sist. Nackdelen med att ha storasyster på förskolan. :(

I helgen kom han även på det här med att försöka ta tag i saker. Man ser hur han riktigt klämmer ihop hela ansiktet i koncentration och fokuserar på grejen man håller fram innan han slänger iväg armen o fångar den. När handen är på rätt ställe blir han supernöjd och plockar och grejar och ska såklart genast dra den till munnen. :D:love:

1177.se tittar jag mycket på. Kan dock vara lite tunt vissa stycken.

De "vanliga" grejerna har jag koll på, det som livsmedelsverket även säger (antar det är samma som 1177 baserar sina råd på) bla hur mkt extra järn osv som de behöver. Känns som om det är det klurigaste att tillgodose. Men tänker ev man bla kan smyga ner paltbröd i diverse grejer. Går ju att köra till pulver.

Skulle vilja ha mer kött på benen mer i detalj. Inte bara "ät kött och potatis". Aja, nytt projekt att ta tag i. Jag gillar ju att läsa vetenskapliga artiklar så ska kanske ägna mig åt det här i december.

Pratade precis med BVC- hon sa att jag inte skulle oroa mig så länge han är pigg i övrigt. Men känns ändå olustigt att han som i dag har hostat till och från hela morgonen. BVC sa dock att dom kan bli lite slämmig i halsen av bröstmjölken också så det är klart är han lite förkyld så blir det dubbelt upp.
Det är säkert som de säger ingen fara, men är du orolig så stå på dig och be att någon mer tittar på honom. Är man lite jobbig och orkar stå på sig brukar de ge med sig :angel: Hoppas han får bli helt bra snart!

• Gilla
Reactions: Is
Tog lite bilder för att göra julkort, här är en som jag blev rätt nöjd med. Fem veckor idag!
IMG_4035.jpg

De "vanliga" grejerna har jag koll på, det som livsmedelsverket även säger (antar det är samma som 1177 baserar sina råd på) bla hur mkt extra järn osv som de behöver. Känns som om det är det klurigaste att tillgodose. Men tänker ev man bla kan smyga ner paltbröd i diverse grejer. Går ju att köra till pulver.

Skulle vilja ha mer kött på benen mer i detalj. Inte bara "ät kött och potatis". Aja, nytt projekt att ta tag i. Jag gillar ju att läsa vetenskapliga artiklar så ska kanske ägna mig åt det här i december.

Du kan väl rapportera? :)

Igår kl 16;05 i vecka 42+1 kom äntligen en 3635 g tung och 52 cm lång pojke

Tyvärr inge drömförlossning då ingen smärtlindring tog (när de tillslut stack någon morfintyp i lårmuskeln så kände jag bara topparna av smärtan)

Förlossningen beräknades vara aktivt igång från 11. Mellan 11-13:30 hände inget,,öppen fyra cm. 13:30 stack de morfin och skulle ge de en timme, annars skulle jag sövas ner för snitt. 14:45 ca är jag öppen 10 cm och får krystvärkar, dessa gör däremot inte ont. Hann ligger dock för högt uppe så får inte krysta aktivt för hjärtljuden går ner ordentligt varje gång. Men när jag får ta i ordentligt är han ute på 4-5 krystningar. Sprack lite ytligt som syddes plus ett sår inne i slidan som troligen kommit när de fört in spekulum på söndag. Inte konstigt de gjorde ont när de kollade

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka