Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Ut kom det en bebis till slut och sedan har tiden bara rusat iväg! 12 dagar gick jag över och på torsdag blir hon 3 veckor. Förlossningen gick egentligen bra men jag upplevde åtminstone sista timmen som ganska traumatisk. Från första värken hemma tog det 52 timmar innan hon var ute, 3 dygn utan sömn, 2 dygn utan att jag fick behålla mat och vätska så det var en trött och medtagen mamma när allt var över. Att det tog sån tid berodde nog dels på att krafterna tog slut men också att hon låg lite fel och inte roterade som hon skulle (hjässbjudning).

Lilla bebis mår bra i alla fall och amningen fungerar strålande! Det enda jag saknar nu är sömn... Hon vill ligga vid bröstet hela tiden dygnet runt och vaknar så fort jag försöker lägga henne ifrån mig. Nog för att det är mysigt men ibland vill jag faktiskt gå på toa eller äta lite och varför inte få sova två timmar i sträck utan en bebis på mig! Nåja, det får jag väl också någon gång igen, förr eller senare. :D

Ut kom det en bebis till slut och sedan har tiden bara rusat iväg! 12 dagar gick jag över och på torsdag blir hon 3 veckor. Förlossningen gick egentligen bra men jag upplevde åtminstone sista timmen som ganska traumatisk. Från första värken hemma tog det 52 timmar innan hon var ute, 3 dygn utan sömn, 2 dygn utan att jag fick behålla mat och vätska så det var en trött och medtagen mamma när allt var över. Att det tog sån tid berodde nog dels på att krafterna tog slut men också att hon låg lite fel och inte roterade som hon skulle (hjässbjudning).

Lilla bebis mår bra i alla fall och amningen fungerar strålande! Det enda jag saknar nu är sömn... Hon vill ligga vid bröstet hela tiden dygnet runt och vaknar så fort jag försöker lägga henne ifrån mig. Nog för att det är mysigt men ibland vill jag faktiskt gå på toa eller äta lite och varför inte få sova två timmar i sträck utan en bebis på mig! Nåja, det får jag väl också någon gång igen, förr eller senare. :D

Min lilla sov också bara på mig i början. Vid fyra veckors ålder fick vi ordning på liggamningen så sedan har hon sovit bredvid mig i stället! Men går inte att lägga någonstans ensam, då vaknar hon direkt. Så jag har henne ofta i bärsjal på dagarna, eller liggande på amningskudden när vi sitter i soffan. :)

Lillan blev sex veckor idag. Tycker att tiden går så fort! Igår vände hon från mage till rygg två ggr?? Det ska de väl inte göra än? Hon kanske bara välte av en slump. Men hon är stark i nacken och lyfter huvudet högt när jag lägger henne på mage.

Det känns som att snippan har repat sig efter förlossningen nu, kanske kan få ett sexliv igen? Fast vet inte hur det ska gå till riktigt eftersom liten helst vill vara på mig eller pappan hela tiden. Nåja, det hinns väl med så småningom!

Lillan blev sex veckor idag. Tycker att tiden går så fort! Igår vände hon från mage till rygg två ggr?? Det ska de väl inte göra än? Hon kanske bara välte av en slump. Men hon är stark i nacken och lyfter huvudet högt när jag lägger henne på mage.

Det känns som att snippan har repat sig efter förlossningen nu, kanske kan få ett sexliv igen? Fast vet inte hur det ska gå till riktigt eftersom liten helst vill vara på mig eller pappan hela tiden. Nåja, det hinns väl med så småningom!
A vände också sig jätte tidigt. Han vägrade ligga på mage och snurrade runt varje gång - han liksom slängde sig med all kraft åt sidan sedan var det bara att vända sig. Han höll på så i någon vecka sedan är det som att han har glömt bort det för han slutade och nu vänder han sig inte längre

Grattis till den lilla :)

Grattis @Tabasco ! Våran lilla låg också fel när hon skulle ut (roterad fel) sådet var därför hon inte kom ner, men för oss blev det akut snitt. Skönt att allt gick bra ändå för er, men jag förstår att det måste vart superjobbigt att inte få sova :heart

Idag ska vi till förlossningen och gå igenom allt med läkaren, så då får vi höra mer om varför det tog så lång tid innan vi fick snittet. Jag har inte reflekterat så mycket över det men alla runtomkring som vi har berättat för tycker att det verkar konstigt så vi får se om jag också tycker det när vi går igenom allt.... Jag har nog distanserat mig från allt med förlossningen rätt mycket eftersom det var så traumatiskt när hon kom ut och fick flyga till Uppsala direkt och jag blev kvar ensam i Västerås och allt, så vi får se om jag typ bryter ihop idag :crazy:

Annars så har vi också haft lite problem med magen, ont och gasigt på eftermiddag/kväll med bebis som skriker och inte vill komma till ro :down: Vi har magdroppar och igår började vi även med miniform så vi får se om det hjälper. Vi får ju dock sova bra både jag och pappan eftersom våran lilla alltid kunnat sova själv och sover länge i sträck (typ 3-4 timmar), men vi ammar inte utan har gett flaska och ersättning hela tiden och dom säger ju att bebisarna sover bättre då (blir mättare och lättare nöjda).

Igår var jag och pappan kallade på samma möte (vi är aktiva inom kommunpolitiken båda två), så då var mormor här och passade Pixie som såklart var på sitt allra charmigaste och bästa humör :love: Hon kan hon, den lilla ungen! :love::heart Bara log och var jätteglad hela tiden med mormor :heart

Igår var sista föräldragruppen för detta året. Tänk att fem veckor gått så fort.
Vi fick en extravägning också pga amningsstrejken och den var det ingen fara med. Hon vägde 5900 nu så det händer en del.

Har dock fått kommentarer från olika okända personer som menar att hon är liten.. en igår som frågade om jag fått en förtidig julklapp och ja bara O_o:confused:
Väldigt förtidig isåfall sa jag lite tyst.
Är inte så gammal väl?
3.5 månad sa jag då och fick typ denna responsen :o:angel:

Alla får inte 5 kg:os bebisar.. :grin:

Igår var sista föräldragruppen för detta året. Tänk att fem veckor gått så fort.
Vi fick en extravägning också pga amningsstrejken och den var det ingen fara med. Hon vägde 5900 nu så det händer en del.

Har dock fått kommentarer från olika okända personer som menar att hon är liten.. en igår som frågade om jag fått en förtidig julklapp och ja bara O_o:confused:
Är inte så gammal väl?

Barn har ju sin egen växtkurva oavsett. Visst låter det som om du inte har någon stor tjej men det är, precis som du syftar på, kanske mer gener än tillgång till mat eller hur gammal dom är.
Alfons blir 13 veckor i morgon, vägde ca 4000 när han föddes och väger 6400 nu han följer en lite högre vikkurva än genomsnittet. Tremänningen som är två veckor äldre väger nästan 7000. Han kändes enorm i gämförelse.

Vi har också en liten tjej :)! Hon vägde 3112 när hon föddes och var nere på 2880 när vi lämnade BB, för en vecka sen låg hon på 3200 2,5 veckor gammal. Ska vägas imorgon igen. @fritz_92

Barn har ju sin egen växtkurva oavsett. Visst låter det som om du inte har någon stor tjej men det är, precis som du syftar på, kanske mer gener än tillgång till mat eller hur gammal dom är.
Alfons blir 13 veckor i morgon, vägde ca 4000 när han föddes och väger 6400 nu han följer en lite högre vikkurva än genomsnittet. Tremänningen som är två veckor äldre väger nästan 7000. Han kändes enorm i gämförelse.

Ja men precis. Hon vägde 3320 vid födseln och då vore det nästan mer konstigt om din vägde mindre än min nu när han har 800 g "försprång" de jämnar ut sig när de blir äldre.

@Lillstrumpa härligt att höra det finns fler småttingar.
Tycker hon börjar bli tung ändå. Tur hon gillar sitta på pottan för att grodhålla en längre stund känns i kroppen :p

• Gilla
Reactions: Is

Är inte så gammal väl?

Våran grabb vägde 6190 om jag minns rätt på 3 månaderskollen. Och var 59,5 cm. Ligger ganska precis mitt på medelkurvan. Så himla liten är hon ju inte alls då? Tror tjejernas kurva är aniningen lägre än killar?
Var tvungen att titta i dotterns bok. Hon vägde 6865 och var 61,5 cm på 3 månadersdagen. :D Men hon vägde mer än lilleman när hon föddes. Hon vägde ju 4065 och han 3580.
Så länge de följer sin egen kurva och går upp så är det ju bra. :)

Ja men precis. Hon vägde 3320 vid födseln och då vore det nästan mer konstigt om din vägde mindre än min nu när han har 800 g "försprång" de jämnar ut sig när de blir äldre.

@Lillstrumpa härligt att höra det finns fler småttingar.
Tycker hon börjar bli tung ändå. Tur hon gillar sitta på pottan för att grodhålla en längre stund känns i kroppen :p
Haha, det kan jag förstå :). Som våran barnmorska sa när hon föddes, varken jag eller pappa är särskilt stora så då kan det ju inte bli en så stor bebis! Helt normalt och som det ska vara med andra ord :)

Lilla Iris blir fyra veckor på lördag och växer så det knakar! Läkarbesök idag och han undrade vilken lyxrestaurang hon går till :grin: Hon är numera 56,5 cm lång och väger 4825 gram, känns i armarna när man knallar runt med henne kan jag säga!
Annars lunkar det på, sambon är fortfarande hemma vilket är väldigt skönt, börjar bli lite nervöst hur man ska klara bebis och treåring själv :crazy:
Dagtid sover o äter bebis mest hela tiden, har sina obligatoriska två timmar på kvällen då man luftar lungor och hetsäter, sen sover hon oftast fullt godkänt på nätterna med i snitt två mål mat.
Så om det inte vore för att sambon ska börja jobba så småningom och man ska rodda mer själv så känns det än så länge inte så betungande med en till, men gissar att jag kommer omvärdera den känslan om en stund :idea:

Jag är helt slut! Stackars lilla har ont i magen, vilket gör att jag inte får sova.. och tycker så synd om henne. Hon sover som bäst på barnvagnspromenaden på fm, men sen är det inte mycket som hjälper :(. Nu kom pappan hem för en stund sen, då lyckades jag äntligen få henne att sova. Men då kan inte jag somna utan bara gråter.. Blir tokig snart.
Känns så orättvist att han (pappan) får/kan sova men inte jag.. Jag samsover med lillan på nätterna annars skulle jag inte få sova ngt alls, men det innebär att jag inte får röra mig en mm och måste ha täcket långt ner vid midjan för att inte riskera att det hamnar över bebis.. Ursäkta allt mitt klagande.

Tar hon flaska något? Kanske pappa i så fall kan ta någon natt och mata och du får sova? Man blir på riktigt dum i huvudet av att inte få sova. Jobbar ju med smärtpatienter mycket och att få dem att sova är prio ett annars går det inte ens att rehabilitera. Sömnen är så viktig!!
Du har fått massa bra tips redan och som @HeleneK sa så testa att inte låta bebis amma med fullt sprut. Börja t.ex. amma på samma bröst som senast först och sedan byt så rinner ju "övertrycket" ut av sig själv ofta.
Och tipset som @Is gav funkar alltid här hemma: Dammsugare! På youtube finns det 10 timmar inspelat dammsuger ljud :p Men för oss funkar det också att köra igång matberedare/visp whatever som har ett monotont ljud, sätt i bilen och kör.

• Gilla
Idag blir lilla E hela 3 månader :love:
Hon fyller verkligen livet med glädje och kärlek, varje dag. Jag avgudar verkligen vår underbara lilla tjej :heart

3 månaderskontroll igår på BVC med första vaccineringen, oj vilka jättetårar hon kunde klämma fram. Hon är iaf minst 61 cm lång (hon höll emot så hemskt i benen så sköterskan kunder inte räta ut henne ordentligt) och väger 6130g. Hon har alltså vuxit minst 12 cm och gått upp nästan på grammet 3 kg sedan hon föddes. Har gått från en kurva under normal till att nästan ligga precis mitt på en kurva över på både längd och vikt. Ler och skrattar och är en sann liten solstråle. Har ett fruktansvärt humör och gallskriker för fullhals så fort något inte passar, typ ta på kläder. Hon visar verkligen ordentligt när något inte passar henne. Undra vem hon har ärvt det humöret av :angel:

Jag har börjat kolla lite mer på det här med att vara hemma och föräldraledig. Vi vill ju försöka vara hemma med henne tills hon blir 2 år och alltså skola in på förskola först hösten 2018. Efter 1 årsdagen måste man ju vara heltidssysselsatt. Jag studerar ju normalt varje termin parallellt med mitt jobb, brukar jobba 100% och plugga 50%. Har inte pluggat något nu i höst men kommer att börja i vår igen. Så en tanke som slog mig var om det går att ta ut mindre än 5 dagar/vecka efter 1 årsdagen om man samtidigt studerar? Någon som har koll? Pluggar man heltid så händer ju inget med ens SGI men hur är det att plugga deltid och ta ut FL deltid?

Idag blir lilla E hela 3 månader :love:
Hon fyller verkligen livet med glädje och kärlek, varje dag. Jag avgudar verkligen vår underbara lilla tjej :heart

3 månaderskontroll igår på BVC med första vaccineringen, oj vilka jättetårar hon kunde klämma fram. Hon är iaf minst 61 cm lång (hon höll emot så hemskt i benen så sköterskan kunder inte räta ut henne ordentligt) och väger 6130g. Hon har alltså vuxit minst 12 cm och gått upp nästan på grammet 3 kg sedan hon föddes. Har gått från en kurva under normal till att nästan ligga precis mitt på en kurva över på både längd och vikt. Ler och skrattar och är en sann liten solstråle. Har ett fruktansvärt humör och gallskriker för fullhals så fort något inte passar, typ ta på kläder. Hon visar verkligen ordentligt när något inte passar henne. Undra vem hon har ärvt det humöret av :angel:

Jag har börjat kolla lite mer på det här med att vara hemma och föräldraledig. Vi vill ju försöka vara hemma med henne tills hon blir 2 år och alltså skola in på förskola först hösten 2018. Efter 1 årsdagen måste man ju vara heltidssysselsatt. Jag studerar ju normalt varje termin parallellt med mitt jobb, brukar jobba 100% och plugga 50%. Har inte pluggat något nu i höst men kommer att börja i vår igen. Så en tanke som slog mig var om det går att ta ut mindre än 5 dagar/vecka efter 1 årsdagen om man samtidigt studerar? Någon som har koll? Pluggar man heltid så händer ju inget med ens SGI men hur är det att plugga deltid och ta ut FL deltid?
Jag fattar ju ingenting om FKs regler men va då heltids sysselsatt efter 1års dagen?

Jag fattar ju ingenting om FKs regler men va då heltids sysselsatt efter 1års dagen?
+1 på det! (Jag vet dock inte vad SGI är heller...)
Blir det tvingades med antal dagar man tar ut? Även om man byter vem som är hemma? Det känns ju rätt idiotiskt i så fall :mad:

• Gilla

Om man vill behålla sitt SGI (Sjukdomsgrundande inkomst), alltså inkomsten din föräldra- och sjukpenning beräknas på så måste man efter barnet fyllt 1 ha full sysselsättning 5 dagar/vecka. Vad denna sysselsättning är, förutom som för mig uttag av 5 föräldradagar, vet jag inte exakt.

Om man vill behålla sitt SGI (Sjukdomsgrundande inkomst), alltså inkomsten din föräldra- och sjukpenning beräknas på så måste man efter barnet fyllt 1 ha full sysselsättning 5 dagar/vecka. Vad denna sysselsättning är, förutom som för mig uttag av 5 föräldradagar, vet jag inte exakt.
Hur fungerar det då om man t.ex. driver ett företag och jobbar med det vissa dagar och tar ut några FL dagar? Hur visar man FK hur mycket man jobbar då? Eller baserar då ens SGI på det istället för den lön som man har vid fast anställning som man är föräldraledig ifrån?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka