Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Nu är dopet avklarat:banana:
Världens mest förvirrade prest som läste innantill hela sermonin och höll ändå på att missa både salmer och det jag och Gudmodern skulle säga. Inte heller nämnde hon saker som att dopklänningen var ärvd vilket va typ det enda önskemålet ha hade O_o
Tur att man inte är perfektionist eller väldigt troende :cautious:

Men det för oss som var viktigast storfika med familjen vart helt perfekt.
Dock måste vi nog bygga ut huset, jag trodde att man får små minnes saker vid dop så som graverade silverskedar och ramar.. oj så fel ja hade....

Vår son fick saker som Sparkbil, handgjord gung(h)älg. Gåstol som ser ut som en bil och som kan vara både lekbord, gåstol och Gunga. Av sin gammel farbror fick han en riktig cross (:nailbiting:).
Han behöver inte sakna intressen iaf. Han fick också jätte fint förkläde med kockhat och grytvantar med hans namn på:heart
Sedan var det naturligtvis massor av mindre paket också.

Nu måste jag få ut en hög med tack kort. Vi gör kombinerat Tackkort för uppvaktning vid födelse och dop samt jul kort. Kändes mest praktiskt så hoppas inte folk tycker vi är snål som inte gjort tre olika kort.:cautious:
Vi gjorde också kombinerade tack/julkort, ingen har klagat än och då finns det ändå de som alltid säger precis vad de tycker utan att man frågar dem. Kul med så fina doppresenter!

• Gilla
Reactions: Is
Jag ammar. Ska köpa semperdroppar imorgon och se om det hjälper. Idag sover hon bra ivarjefall, igår blev det 1,5 timme mellan 10-17 :crazy: så övertrött bebis också. Så även om hon skriker när hon är vaken så sover hon åtminstone mer idag som sagt.
Vet ju att det blir bättre, men bara tanken på att det kan pågå i månader till gör mig redo för psyket :(

Be bvc om tips om du gillar dem, det som funkade för oss var promenader i vagn, rullade den inne över en tröskel också.
Kvällarna turades vi om att vagga i famnen och bära. Men det var pest, så länge det varade.

Här har kvällsknorret/skriket övergått till vad vi tror är fullbordad kolik :cry: skrikande bebis flera timmar om dagen, även dagtid där inget hjälper. Äter, bajsar och sover men utöver det är det i princip bara skrik. Har bara pågått i några dagar och jag känner mig som ett nervvrak, bara grinar och grinar och undrar hur i h*****e jag ska klara det själv när sambon börjar jobba igen, klarar det typ inte ens nu när han är hemma :(

Min bebis hade inte kolik, men väldigt mycket gaser som gjorde att hon sov dåligt och knorrade massor. Vi har kört med både semper och minifom fast jag vet inte riktigt om det gjorde någon skillnad. Något som gjorde skillnad däremot var att lista ut att hon svalde massa luft när trycket i tuttarna var för högt. Så för oss har det hjälpt att använda amningsnapp eller pumpa ut lite innan amning.
All magont har säkert inte en så enkel förklaring, men jag är glad att jag inte nöjde mig med att "bebisar skriker, det går över om några månader" och allt annat jag fick höra när jag bad om råd, utan fortsatte söka förklaringar.

Här har kvällsknorret/skriket övergått till vad vi tror är fullbordad kolik :cry: skrikande bebis flera timmar om dagen, även dagtid där inget hjälper. Äter, bajsar och sover men utöver det är det i princip bara skrik. Har bara pågått i några dagar och jag känner mig som ett nervvrak, bara grinar och grinar och undrar hur i h*****e jag ska klara det själv när sambon börjar jobba igen, klarar det typ inte ens nu när han är hemma :(

Styrkekramar till dig!
Jag är så imponerad på alla som har kolikbebisar. Vilket jobb ni gör. Du har fått bra tips redan och om det är så att bebis sväljer mkt luft finns det en del bra tips bla positioner och försöka minska första trycket om du har stark utdrivningsreflex. Slår ett slag för windi och grodhållning. Magmassage är väl också något man kan testa antar jag?

Rekommenderar också minifom, här behövs dock en halv matsked för effekt, 10 droppar står det men det gör ingen skillnad o har inte gjort på nåt av barnen. Och pysventil! Min bästa vän just nu!
Och det är skitjobbigt, har brytit ihop många ggr. Hoppas ni får lindring

... Nu förstår jag varför typ alla föräldrar dricker kaffe. Sovit 5h uppdelat i 2,5 h åt gången vilket för mig betyder = aptrött. Han är svårsövd på kvällarna lillprinsen, söver i sjalen men han vaknar om jag lägger ner honom och då börjar kaoset för att få honom att somna om. Tog 2h för att söva om honom igår efter att han vaknat efter transfer sjal till säng. Någon som sitter inne på dundertips?

... Nu förstår jag varför typ alla föräldrar dricker kaffe. Sovit 5h uppdelat i 2,5 h åt gången vilket för mig betyder = aptrött. Han är svårsövd på kvällarna lillprinsen, söver i sjalen men han vaknar om jag lägger ner honom och då börjar kaoset för att få honom att somna om. Tog 2h för att söva om honom igår efter att han vaknat efter transfer sjal till säng. Någon som sitter inne på dundertips?

För oss fungerar det bäst att hon får somna där hon sen ska sova. Om jag försöker flytta när hon sover så vaknar hon typ alltid. Så hon får somna på mig om det passar att jag sitter still i soffan en stund tex.

Igår hade vi dop med tillhörande väldigt lång dag och mycket folk och intryck så natten och idag får bli återhämtning och bara massa närhet för henne.

Tack för alla tips och all pepp :heart

Har inhandlat både semper och miniform idag, windi hade vi redan, men har bara hunnit med en dos med miniform. Har dock en helt annan bebis som känns väldigt avslappnad idag, peppar peppar :nailbiting: inget utbrott än så länge och även om det kommer så har det varit väldigt skönt med en paus idag.

Funkar de om du har babynestet i knä och guppar honom till sömns? A vaknar också lätt om man flyttar honom i sömnen med det går bra att flytta honom i babynestet. Annars är det som någon skrev att somn där han ska sova. Jag brukar då lägga handen på grabbens mage och gnussa så han liksom vaggas trots att han ligger i sängen.

Jag låter lillan sova i mitt knä i tevesoffan tills jag känner att jag vill lägga mig. Hon vaknar oftast till när det är dags eftersom jag lägger ifrån mig henne för att borsta tänder osv, men det brukar vara hyfsat smidigt att få henne att somna igen. Liggammar och samsover på nätterna så behöver inte flytta henne när hon somnat i sängen.

Idag har lillskräpet varit hos BVC. 4860g väger han nu och är 56cm lång, 6,5v gammal. Fick även Rotavirusvaccin, har bajsat lite mer men vi får väl se om han blir sämre. Firade med att rulla över från mage till rygg också, han såg rätt paff ut och jag var nog lika förvånad!

Godjul alla.

Här firas julen med UVI:meh:
Vet inte om jag vågar ta UVA ört när jag ammar men annars är det typ de enda som hjälper.

Nu förtränger jag sådant trams och firar julen som aldrig förr.
Granen skulle klara sig bra utan fot och bara stödjas av alla paketen:rofl:
Hoppas ni alla får deb jul ni önskar!

En av mina kompisar hade en skrikbebis - de insåg att bebin inte blev mätt på mjölken så de kompletterade med ersättning, vid skrikperioderna så tog mamman på sig feta hörlurar för att helt enkelt stänga ute skriket.

God Jul till er alla!
Idag blir lillkillen fyra månader och får börja med smakportioner. Hans första jul inleddes med en mikroskopisk dutt av blåbär/äppelpuré och han blev lite perplex först, sedan jättearg för att han inte fick mer- det var ju gott! :D
Av oss får han inte så många julklappar, men min favorit är en napp som man kan lägga små fruktbitar i och så suger de ut saften, så kan man introducera även frukt till honom. Det här med mat verkar nämligen vara en hit :p Hans favorit än så länge: snöret på paketet:angel:

God Jul till er alla!
Idag blir lillkillen fyra månader och får börja med smakportioner. Hans första jul inleddes med en mikroskopisk dutt av blåbär/äppelpuré och han blev lite perplex först, sedan jättearg för att han inte fick mer- det var ju gott! :D
Av oss får han inte så många julklappar, men min favorit är en napp som man kan lägga små fruktbitar i och så suger de ut saften, så kan man introducera även frukt till honom. Det här med mat verkar nämligen vara en hit :p Hans favorit än så länge: snöret på paketet:angel:
Även vår lillkille fick prova på lite smaker idag fast att han bara är ca 3,5 månadad än. Här vart det att få doppa fingret i äppelmos, grädde och potatis. Det va väldigt svårt att tyda om det va något som gick hem eller ej. Reaktionerna skiftade snabbt :D
Här vart det en hel drös paket, trots att vi själva bara hade köpt en pulka (som blev en jättehit) och en Bitring med skallra. Men stor släkt och första barnbarnet på båda sidor gör att paketen forsade in - dock inget åldersanpassat så det kan jag tycka va lite tråkigt. Farmor ger kläder i storlek typ 9månader och morfar ger elbilar (som A visserligen tyckte va jättespännande men han kan ju inte sitta på den). Men ja blir varm hjärtat när alla är så mån om grabben. Han är så älskad av alla :heart. Mormor hade dukat med egen tallrik ochvid barnstolen bara för att han skull vara delaktig :love:

Förövrigt så räknar vi att det idag är ett år sedan vårt lilla julmirakel blev till efter nästan ett och ett halvt års väntan (fast det visste vi ju inte precis då :angel:)
Jag kan aldrig vara nog tacksam för detta underverk :heart

God jul till er alla och god fortsättning!

Vi firade jul igår i lugn och ro med mormor och hennes man. Lilla E fick lite presenter som var superbra. Hon är också enda barnbarnet. Var på världens bästa humör hela dagen och skrattade massor. Hon är snart 3.5 månad och sitter med stöd. Favoritsysselsättningen nu är att försöka stå upp i knät på oss. Vill bara sitta eller försöka stå blir vansinnig om man lägger henne ner.
Här om natten sov hon 7 timmar i sträck! Det var inte bra för jag fick mersmak för att vakna utvilad. Så nu tycker jag hon är lite småtaskig när hon bara sover 3 timmar i sträck :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka