Vi körde tripp trapp med babyinlägget, det som är som en bygel. och hade kudde bakom/runt. Funkade fint och bra för barn att träna att sitta rätt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter ju toppen! Herr otålig som vill se allt och vara med hela tiden får helt enkelt hålla ut till julafton Nu kör vi mest taktiken ena föräldern äter medan den andre har sonen i knät, så att han kan titta på och vara med.Vi körde tripp trapp med babyinlägget, det som är som en bygel. och hade kudde bakom/runt. Funkade fint och bra för barn att träna att sitta rätt.
Råkade nog trampa nån på en tå på föräldragruppen idag. Vi hade matprat på schemat, och jag sa bara att jag inte äter utlänskt kött så varför ska mitt barn gör det.
En som gick direkt i försvar och sa att de finns de barn som bara äter burkmat faktiskt.
En annan sa att man vet ju ändå inte om de är svenskt bara för de står det. Det är väl sant men är för mig en helt annan diskussion.
Det finns väldigt tydliga undersökningar på tex hur mycket antibiotika djuren får i olika länder och att man då inte väljer svenskt är för mig obegripligt. Klart att vissa har mindre matpengar att röra sig med än andra men de flesta kan köpa svenskt om man prioriterar. Hellre kvalitet än kvantitet kör jag med.
Gris-MRSA från danska grisar borde avskräcka vem som helst
Verkligen! Såg de programmet på svt för några veckor sen om bl.a. nyfödda barn som har MRSA..
Kändes tyvärr som bvc-sköterskorna inte tänkte på sånt.. sa typ att burkmat vet man ju har alla näringsämnen de behöver. Som att min mat inte skulle ha det..
De rekommenderade även köpegröt och välling då de är tillsatt järn i dem. Men det finns också palmolja i de flesta alternativen som vi är väldigt negativa till i min familj!
Ska fråga runt och se om de finns utan palmolja och med svenskt kött och då använda det ibland. Tror de är bra företagen får frågan så de förstår att föräldrar bryr sig. Annars gör de som de vill, alltså billigast möjliga för dem..
Verkligen! Såg de programmet på svt för några veckor sen om bl.a. nyfödda barn som har MRSA..
Kändes tyvärr som bvc-sköterskorna inte tänkte på sånt.. sa typ att burkmat vet man ju har alla näringsämnen de behöver. Som att min mat inte skulle ha det..
De rekommenderade även köpegröt och välling då de är tillsatt järn i dem. Men det finns också palmolja i de flesta alternativen som vi är väldigt negativa till i min familj!
Ska fråga runt och se om de finns utan palmolja och med svenskt kött och då använda det ibland. Tror de är bra företagen får frågan så de förstår att föräldrar bryr sig. Annars gör de som de vill, alltså billigast möjliga för dem..
Nyfiken fråga: är det standard att kolla järnvärde vid 12 månader?Ger någon barnmatsburk då och då. lusläser innehållsförteckningarna och tyvärr är det få som uppfyller våra krav.
Två saker vi reagerar på i industritillverkad barnmat är maltodextrin och skummjölk.
Vi har framförallt gett plockmat och hemgjord välling. Fick järnvärdet kollat vid 12 mån och det var då mycket bra. Många pekpinnar om att barnet var för litet för plockmat, skulle sätta i halsen och dessutom få näringsbrist. Kändes så skönt att sätta alla skeptiker på plats på alla punkter.
Jag har läst på om näringslära för småbarn. Har man inte intresset eller kunskapen att skapa egna måltider kan det nog vara klokt att ge industritillverkad mat, men man kan på goda grunder sålla bland produkterna.
Nyfiken fråga: är det standard att kolla järnvärde vid 12 månader?
Skriv gärna om du hittar sjyssta alternativ. Det skär i mig att ens tänka tanken att ge ungen mat som jag inte ens vill ge hunden där jag är noga med att det inte är palmolja och skit i - men att barnmaten är så svår att kontrollera.Verkligen! Såg de programmet på svt för några veckor sen om bl.a. nyfödda barn som har MRSA..
Grattis @Comfort ! Det var en stor liten en! I klass med mig när jag föddes! Både jag och min syster var stora när vi föddes och jag hade sjukt kul åt när min syster tittade på min dotter, sen tittade på våran mamma och sa "tänk att vi har vart sådär små", varpå min mamma tittar tillbaka på henne och bara: "Nej, det har ni inte."
En annan grej, allmän fråga eller ja...
Alltså, barnvagn. Vi har ju en Emmaljunga super nitro (sittvagn med mjuklift) från 2014. Nu är dottern 4 veckor och jag känner ju bara att fan, den här vagnen är ju jättestor!!
Såklart har vi ju en Volvo v60 också, tyvärr inte det bästa ur barnvagnssynpunkt men vi älskar den där bilen och den är rätt ny så vi kommer nog inte byta
Jag kikar på en Brio Smile istället, men blir det så mycket mindre? Nån som har nån uppfattning om det, eller nått liknande att jämföra med?
Det kan ju vara så att vi är screwed either way med tanke på vilken bil vi har, isåfall kan jag ju försöka acceptera det istället för att krångla och byta vagn
Alltså jag är nog knäpp... Men jag saknar lite att vara gravid
Och jag saknar helt nyfödd bebis som bara vill vara nära och sova på bröstet. Är nästan redan sugen på ett syskon.
Hade återbesök med Aurora här i veckan och vid ev syskon är det redan klart att vi får ett till planerar snitt. Det känns så skönt!
Har era bebisar börjat skratta riktigt än? när började de göra det i så fall?
Skriv gärna om du hittar sjyssta alternativ. Det skär i mig att ens tänka tanken att ge ungen mat som jag inte ens vill ge hunden där jag är noga med att det inte är palmolja och skit i - men att barnmaten är så svår att kontrollera.
Skulle gärna köpa färdigt - men bra - och slippa fixa själv, men har så förfärligt svårt att se mig själv medvetet köpa utländskt kött och palmolja liksom... Borde väl för tusan finnas en marknad för medvetna konsumenter också för barnmat tycker jag?
Skriv gärna om du hittar sjyssta alternativ. Det skär i mig att ens tänka tanken att ge ungen mat som jag inte ens vill ge hunden där jag är noga med att det inte är palmolja och skit i - men att barnmaten är så svår att kontrollera.
Skulle gärna köpa färdigt - men bra - och slippa fixa själv, men har så förfärligt svårt att se mig själv medvetet köpa utländskt kött och palmolja liksom... Borde väl för tusan finnas en marknad för medvetna konsumenter också för barnmat tycker jag?
Semper har gröt utan palmolja men skummjölken kommer man inte ifrån.. görs även i Sverige.
Angående köttet länkade de till en sida på hemsidan där de inte står något mer än telefonnummer och sa att där finns mina svar..
Fick svar från Hipp igår att palmoljan är ekologisk så den skördar inte mer regnskog.
Om köttet så tycker de inte att svenskt kött har bättre kvalitet än tyskt.
Nestlé frågar jag inte ens då jag försöker undvika de företaget (inte helt lätt)
Sen finns de väl mindre märken men har inte koll på de så får gå i affären en dag och leta.
Om jag inte hittar något så tänker jag man kan köpa ekologiska fiskrätter på burk och laga kyckling och kött själv.
Du kan få vara gravid åt mig också då nästa gång.
Jag är precis tvärt om, en till graviditet känns inte lockande även om jag uppskattar att jag ha fått uppleva det.
Så sykon kommer nog få dröja ett tag bara av den anledningen.
A skrattar inte riktigt än. Alltså han skrattar genom att storflina med öppen mun och flaxar med armarna men vi har ännu inte fått höra det där riktiga skrattljuden om du förstår va jag menar..
Semper har gröt utan palmolja men skummjölken kommer man inte ifrån.. görs även i Sverige.
Angående köttet länkade de till en sida på hemsidan där de inte står något mer än telefonnummer och sa att där finns mina svar..
Fick svar från Hipp igår att palmoljan är ekologisk så den skördar inte mer regnskog.
Om köttet så tycker de inte att svenskt kött har bättre kvalitet än tyskt.
Nestlé frågar jag inte ens då jag försöker undvika de företaget (inte helt lätt)
Sen finns de väl mindre märken men har inte koll på de så får gå i affären en dag och leta.
Om jag inte hittar något så tänker jag man kan köpa ekologiska fiskrätter på burk och laga kyckling och kött själv.