Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har semester hela augusti, sen jobbar jag 1,5 vecka till innan jag går hem, bf 6e oktober. Känns som att det kommer bli lagom, jag har ju andra arbetsuppgifter sen drygt två veckor tillbaka så det är inget tungt alls :)

@BernT jag kände inte heller något i v 17, magen var rätt liten också. Det är skillnad nu i v25, jäklar vad det är livat i magen emellanåt! Och magen är svårgömd :p

Hur länge har ni andra tänkt jobba? Alltså hur långt innan bf? :)

Jag tänker söka för att kunna gå hem 2 månader innan ifall jag behöver det. Sedan tänker jag känna efter hur det går, jag har ju ingen aning om hur jobbigt det kommer att vara. Jag är ju i v 20 nu, har knappt någon mage att tala om och inga besvär än så länge. Men saker kan ju ändras framöver. Har semester 4 v från nästnästa vecka och sedan kommer jag iaf jobba 6 v efter det om jag går hem 2 mån innan bf. Time will tell.

Jag går på semester 10 juli i en månad och sen tar jag fp till 21 sept då vi är beräknade. Kommer säkert vara varmt, jag tjock och gnällig och eftersom jobbet kräver hög prestation så känns det bara jobbigt att gå försöka jobba efter semestern så jag hoppar det.

Var hos BM idag och fick gå raka vägen till Apoteket och köpa järn, låg på 105. Förklarar varför jag varit tung och trött på sistonde.

Jobbar 2 veckor till (semester 3 juli) sedan går jag på semester i 3 veckor, jobbar sedan 7 veckor till den 11september om allt går som det ska BF 21 september.

Har haft ett samtal med Sambon nu så det känns lite bättre, han var väldigt klar med att jag får välja själv hur jag vill ha det men att han kommer följa med mig om jag vill.
Har faktiskt funderat på att föda själv, alltså helt utan någon anhörig..någon här som gjort det?
Vill ju ha min sambo med på sjukhuset men kanske inte nödvändigtvis på rummet under själva förlossningen..

Jobbar 2 veckor till (semester 3 juli) sedan går jag på semester i 3 veckor, jobbar sedan 7 veckor till den 11september om allt går som det ska BF 21 september.

Har haft ett samtal med Sambon nu så det känns lite bättre, han var väldigt klar med att jag får välja själv hur jag vill ha det men att han kommer följa med mig om jag vill.
Har faktiskt funderat på att föda själv, alltså helt utan någon anhörig..någon här som gjort det?
Vill ju ha min sambo med på sjukhuset men kanske inte nödvändigtvis på rummet under själva förlossningen..
Kejsarsnitt utan anhörig vet jag. Hon och pappan levde inte ihop iofs. Vet även en som hellre väljer sin kompis än sin sambo på förlossningen. Alla gör som de vill, har du sambon på sjukhuset kan du ju ångra dig om du vill vilket är ett plus.

Hur länge har ni andra tänkt jobba? Alltså hur långt innan bf? :)

Får var och varannan dag frågan hur länge jag tänker jobba. Jag vet inte, så länge det känns bra tänker jag. Har semester i juli så när jag är tillbaka i augusti kanske jag har en uppfattning. Kan alldeles säkert få gravidpenning, så kanske går jag hem två månader innan eller så fortsätter jag några veckor till med lite justerade arbetsuppgifter.

Nu har vi också äntligen varit på RUL och fått konstaterat att det faktiskt är ett barn därinne :D Har inte känt något alls förrän precis dagen efter ultraljudet så det är verkligen ett ok som lyfts av axlarna nu. Allt såg bra ut, det ligger en livlig tös därinne och jäser! :love: Blev framflyttad en vecka.

September

1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet,pojke
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet,flicka
17/9 - krambanan, Skåne, 1a barnet, flicka
13/9 - Quickstep, Halland 2:a barnet,pojke
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, Flicka
22/9 - pontevecchio, Sthlm. 1a barnet.pojke
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
6/10 - Flixon, Skåne. 1a barnet flicka
10/10 Allevo, Östergötland, 1a barnet, pojke
13/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a
23/10 Linisen, Uppland 1a barnet

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1a barnet flicka
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet flicka
19/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4;e barnet
31/11 - Bernt, Göteborg, 1a barnet

Varit på ge-kås idag och storshoppat till bebisen. Kom hem med hela en pyjamas i stl 50 och en febertermometer :p

Tråkigt utbud bland kläderna tyvärr och sen fanns det annat som vi köper lite längre fram som underlägg till skötbord och sånt :)
Har ju inte ens ett skötbord så känns onödigt att köpa tillbehör när jag inte ens vet vad vi ska ha än.
Gravidkläder fanns det inte ett skit. Besviken. Dom kunde haft lite mer tycker jag.

Varit på ge-kås idag och storshoppat till bebisen. Kom hem med hela en pyjamas i stl 50 och en febertermometer :p

Tråkigt utbud bland kläderna tyvärr och sen fanns det annat som vi köper lite längre fram som underlägg till skötbord och sånt :)
Har ju inte ens ett skötbord så känns onödigt att köpa tillbehör när jag inte ens vet vad vi ska ha än.
Gravidkläder fanns det inte ett skit. Besviken. Dom kunde haft lite mer tycker jag.

Synd. Vi ska förmodligen till Gekås för första gången på hemvägen från västkusten i början på augusti. Just bebisprylar och ffa kläder hade ju varit intressant. :down:

Synd. Vi ska förmodligen till Gekås för första gången på hemvägen från västkusten i början på augusti. Just bebisprylar och ffa kläder hade ju varit intressant. :down:

Gravidkläder fanns verkligen ingenting :(
Allt såg ut som tantkläder ungefär.

Bebiskläder finns en del, men mest om man vet könet på bebisen för det enda neutrala som fanns var vitt, eller vitt med gråa detaljer. Annars väldigt tjejigt eller killigt.
Alla får ju sätta på sitt barn vad dom vill men jag vet vad jag har för smak och stil och inget passade mig i smaken nu.

Men sen finns det ju en hel del annat. Skötbäddar i olika färger, nappar, spjälsängsmadrass/täcke/kudde/sängkläder/spjälsängsskydd, snuttefiltar/snuttenalle, massa filtar m.m.

Lite av det sistnämnda köper vi när det närmar sig men kläder får jag kika på på annat håll :)

Nu är jag i vecka 21 (känns galet att redan vara halvvägs) och igår lyckades sambon för första gången känna en spark. Jag känner rörelser flera gånger om dagen och tycker det är väldigt mysigt :love:

Jobbade igår och mådde dessutom skit (hej illamående och spyor :yuck:). Kroppen protesterar så fort jag byter från ett skift till ett annat :(. Så min midsommarafton var ingen höjdare, men efter 11 timmars sömn känner jag mig på banan igen. Hoppas ni andra hade en bättre midsommarafton än vad jag hade! :)

Jag kommer söka full graviditetspenning två månader innan (dvs från 19/7) pga fysiskt tungt jobb men kommer fortsätta jobba om jag känner att jag orkar så länge som möjligt. Håller precis på och fasar in min vikarie så blir nog lite lugnare snart på jobbet också.

Gick för övrigt in i v 28 i onsdags. Och känner av bebis en hel del nu. Mysigt! :heart

Skulle fått besked av banken om lånen på huset denna veckan lovade min bankman mig via mail efter jag ringt förra veckan och sökt henne...När jag fortfarande inte hört något i torsdags eftermiddag så mailade jag henne. Fick då ett automatiskt svar att hon har semester till mitten av Juli! :banghead: Tack för den! Vill bara ha saker klart med hus och boende så jag kan börja planera något inför bebisens ankomst. :crazy:

Jag kommer söka full graviditetspenning två månader innan (dvs från 19/7) pga fysiskt tungt jobb men kommer fortsätta jobba om jag känner att jag orkar så länge som möjligt. Håller precis på och fasar in min vikarie så blir nog lite lugnare snart på jobbet också.

Gick för övrigt in i v 28 i onsdags. Och känner av bebis en hel del nu. Mysigt! :heart

Skulle fått besked av banken om lånen på huset denna veckan lovade min bankman mig via mail efter jag ringt förra veckan och sökt henne...När jag fortfarande inte hört något i torsdags eftermiddag så mailade jag henne. Fick då ett automatiskt svar att hon har semester till mitten av Juli! :banghead: Tack för den! Vill bara ha saker klart med hus och boende så jag kan börja planera något inför bebisens ankomst. :crazy:
Åh så frustrerande med banken. Jag hade nog ringt och hört med dem om det är så att någon kollega vet något, tänker att de kanske tar över varandras ärenden under semestrarna.

Åh så frustrerande med banken. Jag hade nog ringt och hört med dem om det är så att någon kollega vet något, tänker att de kanske tar över varandras ärenden under semestrarna.

Ja jag tänkte jag skulle göra det imorgon. Men tvivlar på att någon annan har koll faktiskt.

Ja jag tänkte jag skulle göra det imorgon. Men tvivlar på att någon annan har koll faktiskt.
Nä förmodligen inte, men jag hade påpekat det orimliga i att du ska vänta en månad på besked så då får ju någon höra av sig till henne. Hon har ju uppenbarligen schabblat bort det, då får hon finna sig i att bli störd på semestern också kan jag tycka...

Nä förmodligen inte, men jag hade påpekat det orimliga i att du ska vänta en månad på besked så då får ju någon höra av sig till henne. Hon har ju uppenbarligen schabblat bort det, då får hon finna sig i att bli störd på semestern också kan jag tycka...

Japp! Jag håller med. :up:

Har beställt babyskydd nu...slog till på stort efter mycket velande och köpte ett MaxiCosi Pebble med bas (tyvärr ingen isofix i min bil). :D

Sjukt less på att spy nu. Barnmorskan säger hela tiden "ja men i v 12 brukar det sluta" sen blir det v 13,14,15,16,17 osv. Dvs det lär väl aldrig sluta.

Vaknade imorse av att det gjorde så ont på höger sida, inte i fogar eller så utan mitt på magen åt höger, sjukt oskönt.

Hur tungt är egentligen farligt att dra/lyfta? Jag lyfter 30-40 kg kollin kanske 10-20 gånger/arbetsdag och mindre kollin flera hundra gånger. Nästan varje dag ska det dras kollin på 3-500 kg också. Man har ju hjälpmedel men det blir ändå en belastning på runt 100 kg som kroppen får dra korta sträckor. Är stark och vältränad men barnmorskan sa att det var jäääättefarligt. Vill inte vara gnällig på jobbet och vägra göra saker heller.

Sjukt less på att spy nu. Barnmorskan säger hela tiden "ja men i v 12 brukar det sluta" sen blir det v 13,14,15,16,17 osv. Dvs det lär väl aldrig sluta.

Vaknade imorse av att det gjorde så ont på höger sida, inte i fogar eller så utan mitt på magen åt höger, sjukt oskönt.

Hur tungt är egentligen farligt att dra/lyfta? Jag lyfter 30-40 kg kollin kanske 10-20 gånger/arbetsdag och mindre kollin flera hundra gånger. Nästan varje dag ska det dras kollin på 3-500 kg också. Man har ju hjälpmedel men det blir ändå en belastning på runt 100 kg som kroppen får dra korta sträckor. Är stark och vältränad men barnmorskan sa att det var jäääättefarligt. Vill inte vara gnällig på jobbet och vägra göra saker heller.

När man slutar spy är helt individuellt, så det är svårt att säga när det upphör.
Med sonen och denna bebisen slutade det runt vecka 12-13 och med tösen slutade det i vecka 20. Sedan finns det dom som spyr hela graviditeten, och dom som inte spyr alls.
Men det allra vanligaste är att det går över efter vecka 12.

Det som gjorde ont i magen var förmodligen dina ligament/livmoder som växer :)
Det kommer kännas under resten av tiden med men som med allt annat så är det individuellt hur mycket man känner av det. Det är inte heller varje dag du kommer känna av det utan det kommer och går, när magen har en växtperiod.

Du känner din kropp bäst och vet vad du klarar av. Än är du inte så långt gången och kan lyfta lite tyngre än, men sen när magen börjar titta fram mer så kommer det om inte annat bli otympligt att bära runt på tunga saker. Du får ha lite koll själv men du är faktiskt gravid och bör ta det lite lugnare än vanligt för din kropps skull. Men vart du vill dra gränsen kan bara du bestämma.

Med ettan kräktes jag fram till vecka 32 ungefär... Fick höra samma sak som du, det går över v 12, v 14, v 18, eh nej, det går nog inte över... Var sjukskriven i stort sett hela graviditeten pga det. Sen kring v 32 fick jag ett virus som gjorde att jag fick feber varje kväll i en dryg månad istället :p Men de sista två veckorna mådde jag bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 799
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar