Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det kav lugnt. Inbokad för bedömning på måndag på ackis igen. Få se om de vill sätta igång mig eller om jag får gå tills det sätter igång av sig självt.

Sydde klart babynestet igår och har börjat fundera på nästa projekt så smått. Packade bb-väska igår också, men tror att jag missat en del.

Grattis @Mitrolle och @Matmissbrukaren !!

Apropå något annat, pratade med min mamma idag som sa att jag var skitstor när jag föddes, 4,6 kg liksom :/ min sambo var stor han med. Borde inte risken va att vårt barn är stort med? Jag frågade bm förra veckan vad hon trodde bebis vägde och hon sa runt 3 kg.

Känns som bebis inte borde va enorm för min mage är liten (en stor bebis måste ju ta mer plats tänker jag) och SF-måttet är lite under "genomsnittet" och jag har inte gått upp så mkt i vikt.

Enligt vår bm så gör man typ inte viktuppskattning, men vad händer om bebis är enorm? Kan jag vägra föda vaginalt då? Vill liksom inte få ett enda stort hål där nere för att de vill tvinga mig till vanlig förlossning till varje pris :/ kan de se att bebisen är för stor på förlossningen innan det är för sent? Jag är absolut inte rädd för en vaginal förlossning, bara lite fundersam hur det blir/vad de gör om bebisen är stor. Har ju aldrig gjort detta innan så har ju noll koll.

Alltså kan de se på förlossningen att oj, här var det gigantisk bebis. Eller är det omöjligt när bebisen är i magen?

Apropå något annat, pratade med min mamma idag som sa att jag var skitstor när jag föddes, 4,6 kg liksom :/ min sambo var stor han med. Borde inte risken va att vårt barn är stort med? Jag frågade bm förra veckan vad hon trodde bebis vägde och hon sa runt 3 kg.

Känns som bebis inte borde va enorm för min mage är liten (en stor bebis måste ju ta mer plats tänker jag) och SF-måttet är lite under "genomsnittet" och jag har inte gått upp så mkt i vikt.

Enligt vår bm så gör man typ inte viktuppskattning, men vad händer om bebis är enorm? Kan jag vägra föda vaginalt då? Vill liksom inte få ett enda stort hål där nere för att de vill tvinga mig till vanlig förlossning till varje pris :/ kan de se att bebisen är för stor på förlossningen innan det är för sent? Jag är absolut inte rädd för en vaginal förlossning, bara lite fundersam hur det blir/vad de gör om bebisen är stor. Har ju aldrig gjort detta innan så har ju noll koll.

Alltså kan de se på förlossningen att oj, här var det gigantisk bebis. Eller är det omöjligt när bebisen är i magen?

Jag och mina bröder vägde alla över 4 kg när vi föddes. Maken vägde 3,6 men är född drygt 3 veckor tidigt. När jag var gravid låg SF-måttet hela tiden prick på gröna mittenlinjen. Ut kom sonen som vägde 2,4 kg (v 37+2). Jag tolkar detta som att det inte behöver vara ärftligt :p

Sen är det väl egentligen inte vikten, utan huvudmåttet som är största risken för komplikationer pga bebisens storlek.

På förlossningen gör de nog inte ultraljud utan anledning, så det är väl isf genom att känna på magen, vilket nog är rätt svårt.

Vill du verkligen veta så är nog att göra ett tillväxtultraljud privat som är alternativet. :)

De gjorde ett TUL på mig samma dag som hon föddes eftersom värkarna stannade av så tänkte de först skicka hem oss, men pga 10 dagar över tiden och mitt utplanade sf-mått och sånt så valde läkaren att kolla vikt och fostervatten för säkerhets skull. De uppskattade vikt till 3,1 kg och normalt med fostervatten så då var hon -16% vilket var någon gräns, så vi blev igångsatta istället med att de tog hinnorna (plus att mina värkar drog igång lite smått igen när jag gick till UL... :p )
Vikten när hon kom ut var ju 3,4 kg och 35 cm huvud så hon var inte pluttliten.
Min kompis gick över full tid och blev igångsatt och hennes vägde 4,7 kg 38 cm huvud.. Min var +10 dagar så det är inte säkert de blir stora för man går över heller. En bekant som fick samma dag som mig hade gått över 14 dagar och fick en liten 2600 nånting kille.
Inget svar på din fråga om din kommer bli stor, men vi låg också under sf mått, även kompisen som fick en stor..
Jag gick typ inte sönder någonting, enda fördelen med det sjukt långa utdrivningsarbetet...

Gjorde extra ultraljud i v 31 (vi betalade för det för vi ville se bebis igen så ingen medicinsk anledning) och då såg allt "perfekt" ut. Normal mängd fostervatten, normal vikt osv.

Men ja, jag förstår verkligen inte hur de ska kunna se på förlossning om bebis är för stor. Måste fråga barnmorskan på onsdag, skulle kännas bättre om jag visste hur de kan avgöra sånt. Tex om huvudet är för stort, jag kan verkligen inte komma på hur de ska kunna avgöra sånt när bebis är i magen.

En barnmorska sa att man behöver inte få stor bebis om man går över, att de som får det får de för att de helt enkelt ätit för mkt sista tiden. Så håller man normalt kaloriintag blir inte bebis för stor. Ingen aning om sanningen i detta.

Gjorde extra ultraljud i v 31 (vi betalade för det för vi ville se bebis igen så ingen medicinsk anledning) och då såg allt "perfekt" ut. Normal mängd fostervatten, normal vikt osv.

Men ja, jag förstår verkligen inte hur de ska kunna se på förlossning om bebis är för stor. Måste fråga barnmorskan på onsdag, skulle kännas bättre om jag visste hur de kan avgöra sånt. Tex om huvudet är för stort, jag kan verkligen inte komma på hur de ska kunna avgöra sånt när bebis är i magen.

En barnmorska sa att man behöver inte få stor bebis om man går över, att de som får det får de för att de helt enkelt ätit för mkt sista tiden. Så håller man normalt kaloriintag blir inte bebis för stor. Ingen aning om sanningen i detta.

Det där får man kanske ta med en nypa salt.
Båda mina tjejer har kommit tidigt (11 och 14 dagar) och de vägde över fyra kg båda två och jag åt helt normalt.

Samma här, dock hade jag höga sockervärden vilket troligen påverkade bebis.

Min var stor, 4,5 kg och 37 i huvudomfång. 4 små stygn och definitivt inget stort hål efter ;) det är det du har bäckenbottenmuskler till.

Jag gjorde inget TUL men min BM tyckte han kändes normalstor vilket han inte var så nä, de har ingen direkt koll.

Grattis @Mitrolle och @Matmissbrukaren !!

Jag har fött två barn som vägde under 2.4 kilo och ett som vägde 4.2. Klunsen är född 16 dagar efter BF och de ville sätta igång mig pga stort barn (gjorde ett tillväxt UL) - då trodde de att han vägde nånstans mellan 4.5 och 5 kilo :eek:. MEN det kom igång av sig själv och det var faktiskt inte jobbigare att klämma ut en 4.2 kilos jämfört med en på 2.2 . Jag hade ju lite lätt panik att jag skulle gå sönder och samman för att barnet var så stort, men det var verkligen ingen fara

Äh - jag tror verkligen inte att bebin blir stor för att man har ätit för mycket sista tiden.

Jag är absolut inte rädd för en vaginal förlossning, bara lite fundersam hur det blir/vad de gör om bebisen är stor. Har ju aldrig gjort detta innan så har ju noll koll.

Min minste vägde 5.270 gram, 57 cm lång och med ett huvudomfång på 39 veckan innan BF. Magen var gigantisk och alla BM jag mötte den sista tiden innan kejsarsnittet sa att de kände en stoor bebis. Hade jag inte gjort kejsarsnitt sedan tidigare så hade han fötts vaginalt. Jag fick förklaringen att det är sällan stora bebisar ger allvarliga skador och att det finns de som föder stora bebisar utan att det märks. Det är lika vanligt att spricka med mindre bebisar som med stora bebisar. Tror absolut inte att du behöver vara orolig :)

Nu hade jag inte direkt normalt kaloriintag eftersom illamåendet krävde mat/frukt ofta men heller inte överdrivet intag men min knort blev stor ändå ;) Jag hade perfekta sockervärden så de misstänker att det beror på mina och sambons gener - att bebis blev stor :o Vi fick svar på att bebisar blir ofta stora pga socker antingen för mycket sockerintag hos mamman, diabetes, genetisk och att man ibland bara helt enkelt får stora barn utan någon vettig förklaring.

Här händer fortfarande INGENTING. Lagom frustrerande när man aldrig behövt gå över tiden innan. Men o andra sidan så har de alltid flyttat fram mig på ul de andra gångerna. Det gjorde de ju inte nu. Så det var väl nästan bara väntat det här :S

Hur går det för er andra?

Lucas vägde 4,6 kg när han kom för två månader sedan. Jag vägde 3,7 och mannen vägde 3,2 när vi föddes, så vet inte hur min lille plutt kunde bli så stor! Dottern som är 2 vägde 4,1 när hon föddes. Jag var helt säker på att Lucas skulle vara stor, men bm tyckte att allt så "normalt" ut... Mina barn trivs helt enkelt i magen. :D

Just nu i soffan. Våran vovve är helt sjukt förtjust i bebisen och har blivit extramamma :love:

AQFAAAACAHFodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0ODE0MzE0ODk5MV81NjUwZTkxNGUwODdjMzQ3ZDZkMjUzMmYuanBn

Film från första mötet :love:
https://instagram.com/p/-CKd2Ktg1p/

Här händer fortfarande INGENTING. Lagom frustrerande när man aldrig behövt gå över tiden innan. Men o andra sidan så har de alltid flyttat fram mig på ul de andra gångerna. Det gjorde de ju inte nu. Så det var väl nästan bara väntat det här :S

Hur går det för er andra?

Här händer heller ingenting känns det som... 10 dagar över imorgon söndag. Storasyster föddes 11 dagar efter BF och normalt brukar ju andra barnet komma snabbare, så lillasyster har inte så lång tid på sig nu känner jag ;) Hade besök hos bm igår och hon tyckte att bebis var fixerad så något händer ju iaf bevisligen, men det säger ju inte så mycket om när... :angel:

Här händer heller ingenting känns det som... 10 dagar över imorgon söndag. Storasyster föddes 11 dagar efter BF och normalt brukar ju andra barnet komma snabbare, så lillasyster har inte så lång tid på sig nu känner jag ;) Hade besök hos bm igår och hon tyckte att bebis var fixerad så något händer ju iaf bevisligen, men det säger ju inte så mycket om när... :angel:

Dina 10 senaste dagar har säkert varit dina segaste på länge medans mina varit dom snabbaste :p
Lillan blir 10 dagar imorgon och herregud så snabbt tiden tickar nu sen hon kom ut!

Hoppas att både din och @Mulles_matte bebisar snart vill komma, och även @Roxer som närmar sig bf :bump:

Har börjat vakna på nätterna. Sjukt segt att ligga vaken en halvtimme utan att sova... Inget på g så långt iaf. Har som sagt tid på måndag för bedömning om ev igångsättning pga blodtrycket. Promenader hjälper inte för att få igång något iaf. ;) 4 km igår och knappt en sammandragning ens...

Känns lönlöst att oroa sig för jättebebis då, verkar ju inte som att man märker det innan ändå :p tack för alla lugnande svar :)

Måste antagligen åka in till förlossningen idag, har haft vidrigaste huvudvärken i 3 dagar nu, dygnet runt. Sitter i tinningen och bakom ögonen och gör mig helt groggy, känns som vänster öga bara "släpar" och inte riktigt hänger med. Testade nässpray ifall typ bihålor är svullna men hjälpte inte. Ska äta och dricka lite och se om det går över annars måste vi väl kolla det. Gör så ont att jag kräks men jag vet inte riktigt vad sjukvården ska kunna göra åt det men min sambo vill kolla det.

Känns lönlöst att oroa sig för jättebebis då, verkar ju inte som att man märker det innan ändå :p tack för alla lugnande svar :)

Måste antagligen åka in till förlossningen idag, har haft vidrigaste huvudvärken i 3 dagar nu, dygnet runt. Sitter i tinningen och bakom ögonen och gör mig helt groggy, känns som vänster öga bara "släpar" och inte riktigt hänger med. Testade nässpray ifall typ bihålor är svullna men hjälpte inte. Ska äta och dricka lite och se om det går över annars måste vi väl kolla det. Gör så ont att jag kräks men jag vet inte riktigt vad sjukvården ska kunna göra åt det men min sambo vill kolla det.

Ring förlossningen och åk in. Huvudvärk, ögonflimmer eller tryck bakom ögonen i kombination med illamående eller smärta i revbensbågen är det som de tjatat mest om vad gäller att åka in, just för att det är det tydligaste tecknet på havandeskapsförgiftning. Kan komma väldigt fort också tydligen. Hur har blodtrycket varit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 569
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar