Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi är på förlossningen nu sedan några timmar, jag var öppen 3 cm när vi kom in och sist de kollade var det 4. Nu sitter jag och guppar på en pilatesboll med tens och det går rätt bra. Har fått morfin också vilket var guld värt då värkarna körde på i 180.
Nu väntar vi på action
Hur kär kan man bli egentligen?!
Hon är så fin så fin så fin
Kan sitta och titta på henne i timmar.
Igår hade vi första besökaren (förutom farmor och faster som var förbi en snabbis i fredags på kvällen) här, tant @cirkus , och hon sov sig igenom hela besöket.
Hon är som sin syster en nattmänniska men det hade ändrat sig lite nu inatt och jag har fått sova helt okej.
Amningen kom igång direkt på förlossningsavd. Ammade första gången innan vi kom upp till BB och allt går fint, nu är det bara mjölken som ska vilja stanna kvar. Men jag kör på så länge det finns och sinar det denna gången med så är det ju inget att göra åt. Önskan är dock att helamma några månader iaf.
Vi är på förlossningen nu sedan några timmar, jag var öppen 3 cm när vi kom in och sist de kollade var det 4. Nu sitter jag och guppar på en pilatesboll med tens och det går rätt bra. Har fått morfin också vilket var guld värt då värkarna körde på i 180.
Nu väntar vi på action
Jag börjar tro att det kan vara något på g, eller så är det bara förhoppningar När jag vaknade imorse så kände jag den klassiska mensvärken, inte starkt och inte länge. Har varit på toa ett par vändor på morgonen och har varit lite risig i kistan, även känt mensvärken igen för någon halvtimme sedan. Så började förra förlossningen också så jag hoppas hoppas hoppas
Allmän undran: förra gången var jag så tjockskallig och ville föda så naturligt som möjligt, utan smärtlindring så långt det gick. Jag ville heller inte åka in med risk för att bli hemskickad då vi har en väg på ca 45 min in till sjukhuset så jag låg hemma med horribla värkar mot slutet. Från det att jag började känna av de första "mensvärkarna" vid ca 04 till när jag kom in vid 13 hade jag öppnat mig 7 cm. Denna gång vill jag absolut prova EDA så det är viktigt att jag kommer in i god tid för det. Hur länge törs man stanna hemma tro? Min bm sa att eftersom det är andra barnet kommer jag tjäna in ca hälften av tiden under öppningsskedet så hon rekommenderade att åka in efter kanske fyra timmar från det att värkarna börjar. Vad tror ni andra?
Antar att @Mitrolle har fått sin lilla nu?
@BuenoBull hur går det för dig?
Här händer absolut ingenting. Så irriterande när alla de andra ungarna kommit på eller innan bf.. Är ju förvisso en dag kvar, så chansen finns ju, men förhoppningarna är inte höga.
Skulle jag stannat hemma i 4 timmar så hade jag fött i farstun
Jag tror att du får lyssna på din kropp. Hur smärtan känns, hur tätt värkarna kommer.
Jag kände att jag definitivt måste in till sjukhuset på en gång när jag reste mig från sängen. Med storasyster så var smärtan inte alls så intensiv när det startade. På vägen in så kunde jag sitta upp i bilen, jag gick själv från parkeringen i normal takt till sjukhuset. Stannade och hängde på min man när jag fick en värk och sen fortsatte jag gå. Utanför entrén när vi kom dit så stod det en gammal vän som jag pratade med några minuter innan vi fortsatte mot förlossningen.
Så när det var sån skillnad i intensiteten för mig denna gången mot förra så var magkänslan att vi måste in på en gång.
Klocka värkarna!
Så märker du direkt om dom kommer tätare och börjar dom göra det så skulle jag dra mig in mot sjukhuset om ni ändå har en bit dit. På 45 min i bilen så hinner det hända en del med om det är så.
Det är samma här, händer ingenting. Förutom mensvärken som kom igår morse, kanske kan tolka det som något slags förvärkar. Inatt har jag sovit sjukt dåligt och varit vaken sen kvart i fem, allmänt ont i kroppen och särskilt i bäckenet och höfterna. Och tyngdkänslan neråt blir starkare. Vill nog gärna tolka in mycket i alla krämpor tror jag, man gör väl gärna det? Håller tummarna för dig @Mulles_matte att du hinner få din pärla innan du går över!
Nu väntar vi på action
Ni som har bebisar på utsidan, hur sover de? Har de börjat få någon slags dygnsrytm än?
Siri är jättetrött idag och har sovit nästan hela dagen (med undantag för matpauser). Misstänker att hon är trött sen igår då hon var vaken nästan hela dagen istället, och var ovanligt gnällig i flera timmar på kvällen. Annars brukar hon sova bra på natten, vaknar vid 3-4 för mat, somnar om fort och sover till 7-8. Sen slöar vi oftast i sängen i några timmar eftersom jag är för slö för att pallra mig upp Sover ett par timmar mitt på dagen och sen runt 17-18ish.
Hur gör ni andra? Och ni som har barn sen tidigare och lite mer erfarenhet, hur gör ni??
Vi har inga fasta tider än. Hon är oftast rätt snuttig på kvällen och vill amma mycket, så när hon börjar kännas sömnig så byter vi blöja, tar på pyjamas och så ammar jag lite till sittandes i sängen samtidigt som jag läser en bok. Oftast somnar hon ganska snart då, ibland blir det många kapitel lästaJag är lite fräck och lägger till en fråga.
När nattar ni era små? Har ni nattningsrutiner redan nu?
Vår kille sover mycket. I omgångar på dagarna och på natten sover han ca 4 timmar och sen vaknar han för mat och sover sen 3-4 timmar till. Så jag får mycket mer sömn än jag räknat med att få
Däremot funderar jag över det där med nattning och sovrutiner, när man ska börja med det?
Som det är nu så är han "uppe" med oss tills vi går och lägger oss. Ligger i nestet eller i famnen i soffan. Vi går oftast och lägger oss ca 22-23, då är det ren blöja och pyjamas på och sen amning och sen somnar han. Men sen ju bättre de sover så kommer man ju vilja natta ca 18-19 nån gång så den rutinen kommer in.
Han somnar oftast runt den tiden ändå nu, men då får han som sagt sova i nestet vid oss och inte i sin säng som han sover i på natten. Spelar det nån roll?
Hur gör ni andra? Och ni som har barn sen tidigare och lite mer erfarenhet, hur gör ni??