Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mensvärk idag typ.
BF+7 så man tycker ju det snart vore dags :p
Hoppas det är nåt på gång nu!

Här händer inte ett skit. Möjligtvis lite lite mensvärk, men är ingen risk att hon tittar ut de närmaste dagarna.
De ska riva ut och göra om hela köket här hemma nu i veckan (jäkligt bra tajming :S ) så hon får nästan stanna inne till på torsdag när de är klara..

Här är det också lugnt, BF+2 idag. Det har varit lite extra tyngdkänsla neråt men jag tror lillan kommer gotta sig ett tag till därinne. Storasyster föddes på BF+11 så mina förhoppningar är inte höga om att det blir en bebis de närmsta dagarna :meh:

Alltså, vem på evolutionkontoret tyckte det var en rimlig idé att förlägga brösten på ett sånt avstånd att händerna på en bebis som ammar från ena bröstet hamnar i perfekt läge att öva gripteknik på det andra bröstet? Aj!

Här är det också lugnt, BF+2 idag. Det har varit lite extra tyngdkänsla neråt men jag tror lillan kommer gotta sig ett tag till därinne. Storasyster föddes på BF+11 så mina förhoppningar är inte höga om att det blir en bebis de närmsta dagarna :meh:
+ @Mitrolle
Håller tummarna för att det drar igång för er båda snart!

September
1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235 g, 50 cm lång.
13/9 - Quickstep, Halland. 2:a barnet, pojke - Född 17/9 kl 05:47. 4600 g, 52 cm lång.
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka - Född 14/9 kl 17.26. 3500 g, 51 cm lång.
17/9 - krambanan, Skåne, 1:a barnet, flicka
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, flicka
21/9 - pontevecchio, Sthlm, 1:a barnet, pojke Född 2/10 kl 02,22. 4495 g, 54 cm
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka - Ebba född med planerat snitt 15/9 08.34 4000 gram 50 cm.

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
6/10 - Flixon, Skåne, 1:a barnet, flicka - Född 9/10 kl 06:22. 3384 g, 49 cm lång.
10/10 Allevo, Östergötland, 1:a barnet, pojke - Sebastian född 27/10 kl 07:50. 3300g, 51cm lång.
15/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet, pojke Född 9/10 kl 12.19. 3520 g, 52 cm lång.
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a barnet
29/10 Linisen, Uppland 1:a barnet, troligtvis pojke- Casper Född 22/10 planerat snitt 14:04, 3480g, 50cm.

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1:a barnet, flicka - Född 31/10 kl 06:07, 3200g, 50cm.
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet, flicka - Född 12/11 kl 11.01, 3950 g, 51 cm lång.
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet, flicka
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet, flicka
15/11 - Saigon, Skåne, 1:a barnet. Född 24/9, kl 08.32, 49 cm, 2,4 kg, flicka
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4:e barnet, flicka
23/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet, okänt kön
31/11 - Bernt, Göteborg, 1:a barnet

Här kommer min förlossningsberättelse :)

Jag vaknade vid fyra på natten, som vanligt, för att gå upp och kissa. Allt kändes som vanligt och jag gick och la mig igen.
Efter en liten stund vaknade jag igen av att jag fått mensvärk. Men det hade jag ju haft till och från under veckan så det var inget nytt. Men efter ytterligare en liten stund så började, vad jag då trodde, förvärkarna komma igång igen. Dom var inte starkare än så först så jag låg kvar i sängen men började klocka dom för säkerhets skull vid 05.40. Dom kom rätt tätt ändå med 9 minuter emellan och längden på värkarna var över 1 minut och började kännas mer, så vid ca 06.00 så väckte jag min man.
Jag sa att det nog hade satt igång och han kunde väl börja packa sin väska om det var något speciellt han ville ha med sig till sjukhuset och så sa jag att vi kan försöka att skicka iväg ungarna till skolan först innan vi ringer sjukhuset.
Men då klev jag upp ur sängen och då jävlar drog det igång. Gick ut i köket och fortsatte klocka värkarna där och på bara 3 minuter så gick det från 9 min emellan till 4 min. Och sen 3, och sen 2.44...
Då började jag få lite panik och bad min man ringa förlossningen vid 06.35. Vi var välkomna in när vi kände för det.
Min man ringde sin mamma och bad henne komma. Turligt nog har dom bara 5 min hem till oss.
Jag hade då fått så intensiva värkar att det kändes som en enda lång en, så min man fick sätta på mig mina byxor för det klarade jag inte av. Sen tänkte jag testa att lägga mig ner för att se om det kändes bättre och det gjorde det så jag låg i sängen till 06.50 då svärmor kom och jag reste mig för att ta mig till bilen - för att inse att dit tar jag mig inte.
Istället gick jag raka vägen till tösens säng och la mig där. Mannen instruerade svärmor i vad hon skulle fixa med barnen och sen kom han och sa att vi skulle åka.
Men jag kunde inte stå upp, då blev allt så intensivt. Så jag bad honom att tömma baksätet på ungarnas bilstolar så jag kunde ligga där på vägen in.
Sagt och gjort så tömde han sätet och sen försökte han få på mig mina gympaskor men jag fixade inte att få i foten så han fick dra på mig mina uggs medans jag låg kvar i sängen.
Sen reste jag mig och gjorde en kraftansträngning och tog mig ut till bilen och la mig i sätet. När min man kom ut och satte sig så bad jag honom ringa förlossningen igen och be dom vara redo med lustgasen för då kändes det som att jag var i helvetet och jag ville definitivt ha smärtlindring så fort som möjligt om det nu skulle vara så intensivt i flera timmar till, med tösens förlossning på 16 timmar i bakhuvudet men som var långt ifrån så intensiv i smärtan. Så han ringde och dom var redo.
En kvart senare var vi utanför sjukhuset och jag är glad över att jag rekade tiderna för när bakdörren öppnade. Vi kom fram precis vid 07.30 då den öppnade.
Men jag hann inte mer än ut ur bilen och resa mig så blev det som en enda lång värk igen. Min man ledde mig in medans jag gick in i blindo. Jag blundade hela vägen och gick in i mig själv för att klara av att ta mig fram och i varje steg så kändes det som att något var på väg ut.
En som jobbade på sjukhuset såg mig bakifrån och det måste synts att jag hade ont för hon frågade min man om jag behövde hjälp och om det gick bra, men sen när hon kom upp bredvid så såg hon magen och då var vi nästan framme på förlossningen så vi klarade oss själva.

Vi kom innanför dörrarna till avdelningen vid 07.52 och en kvinna mötte oss och min man presenterade oss och hon sa att dom väntat på oss och dom hade ett rum klart men att dom måste skriva in mig först. Jag fick då en värk och min man frågade om dom inte bara kunde ta mitt körkort och fixa det medans vi tog oss mot rummet. Det gjorde dom och vi kom in på rummet och bm skulle undersöka mig men jag sa att jag behöver lustgas nu så jag fick den satt på 30/70 så länge vid 08.20. Min man drog av mig byxorna snabbt och jag la mig i sängen så hon kunde känna efter hur det låg till. Jag ifrågasatte om lustgasen verkligen var på och om den inte gick att höja. Bm sa att hon måste se hur allt ligger till först och så utför hon undersökningen och säger att jag är öppen 8 cm med buktande hinnblåsa, bebis ruckbar i bäckeningången.
8 cm!? Häver jag och min man ur oss samtidigt och hon säger ja, nästan 9 cm men det är liite kvar så vi säger öppen 8 fulla cm.
Då säger jag att då är det okej att höja lustgasen då och det var det. Jag hann även få ur mig att då är det lite sent med eda och det var det definitivt sa bm och började plocka fram grejerna dom har när man precis ska få ut bebisen. Både jag och min man blev lite chockade över det och fattade att det var visst nära.
Bm lämnar rummet i någon minut för att hämta en till i personalen men glömmer att höja lustgasen så det gjorde jag själv till 50/50..
Sedan är det en bm inne i rummet hela tiden, jag lämnas aldrig själv utan dom var beredda.

Jag ligger på sidan i sängen fram till 09.03 då dom bestämmer sig för att ta vattnet. Jag är då fullt öppen och har starka intensiva långa värkar och hinnblåsan buktar ut rejält vid varje värk men går inte sönder av sig självt.
Så dom väntar till efter en värk med att ta hål på hinnan så det inte skulle bli en störtvåg när den går sönder. En bm tar hål på hinnan och en annan pressar ner bebisens huvud utanför på magen eftersom huvudet låg så högt upp så inte navelsträngen skulle hamna emellan.
Sedan väntar vi bara på att huvudet ska glida ner och krystvärkarna ska starta. För att hjälpa till så får jag ändra läge i sängen lite då och då för att bebisen ska få hjälp ner.
Vid 09.45 skriver bm så här i journalen: Fungerar jättebra med lustgasen. Går helt in i sig själv. Mkt avslappnad.

Vid 10.50 börjar jag känna av krystvärkar när jag ligger på sidan med ena benet uppe i gynstolen och plötsligt säger bm att nu är det bråttom, för medans jag ligger så så håller bebisen på att komma. En tredje bm kommer inrusandes och dom hjälps åt att lyfta ner mitt ben och lägga mig i gynställning och som bm skrev i journalen: krystade elegant ca 4 krystvärkar. 11.01 kom en liten flicka till världen.

Dom sa att det var tur att hinnan var så seg att vattnet inte hade gått hemma för då hade hon nog kommit när vi var kvar hemma.

Så, en himla intensiv förlossning men väldigt bra!
Den där mensvärken jag haft i några dagar hade ju gjort sitt uppenbarligen.
Jag fick sy 2 stygn invändigt och ett utvändigt.
Vi stannade kvar en natt på BB fastän jag gärna hade åkt hem samma dag men vi sa att jag kan se det som en chans att vila upp mig lite utan storasyskonen. Så vi kom hem igår och idag har vi varit och tagit pkutest så nu är allt sånt färdigt och vi är mitt inne i bebisbubblan :love:

Så underbart fin min lilla sessa :heart
AQFAAAACWNhodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0NzU1MTEyMTM3MV81NjQ3ZTA3YzJhNmIyMjlmMjliYzQxNzEuanBn

Får väl oxå skriva min förlossningsberättelse. Hoppas att den inte blir alltför snurrig! :p

Hade haft mensvärk i ett par dagar och framåt kvällen den 16:de så började jag få lite värkar. Lagade mat till familjen, och när vi ätit klart så började jag klocka dom. Insåg att det var på riktigt, men ville få dottern i säng innan dom började göra riktigt ont. Är alltid jag som nattar henne. Så tog en varm dusch och la sen dottern vid 20-tiden. Som tur va somnade hon relativt snabbt så vid 21 gick jag upp igen. Då började dom kännas lite mer. Ringer min mamma som får komma och passa Saga medans vi åker in. Åker in vid 23:30 och blir inskrivna runt midnatt. Kan fortf andas igenom värkarna då dom inte är så starka än, men åkte in eftersom vi ändå hade tid för igångsättning på morgonen. Och för att ärlig så ville jag åka in medans dottern sov så hon slapp se mig åka, har aldrig lämnat henne innan...
30 min efter vi kommit in så börjar värkarna göra ont! Bara öppen 3 cm.. Så blir bad och sen skulle vi se hur vi skulle gå vidare. En timme senare, efter badet så är jag öppen 8 cm, och nu gör det ont!! Får spinal, som är en dröm! Känner inte ett skit längre, så står och skrattar och tycker att det här va väl inget farligt alls!
Dock så är dom inte helt nöjda med lillens hjärtljud, dom va tydligen för stabila?! Får dropp. Börjar få lite krystkänsla vid 4-tiden, men lillen ligger fortf för högt och är inte redo än.
05:20 så kommer bm in å säger att läkaren vill att jag ska provkrysta, för dom vill ha ut honom pga hjärtljuden. 30 min senare så har jag både krystat ner och ut honom! En stoor kille kommer upp på bröstet! 4,6 kilos guldklimp! :heart Förstår inte hur jag fick ut honom.
Hade ju världens ångest inför förlossningen.
Men hade en helt underbar förlossning som jag lätt hade kunnat göra om! Tänk som det kan skilja sig.

Nope, ingen bebis här, men däremot håller det nog på och drar igång lite smått. Förvärkar och mensvärk blandat under 2 dagar nu och sedan inatt har jag (äckelvarning) blodblandat slem som kommer så det kanske händer något inom något dygn eller två eller så..... :p

Nope, ingen bebis här, men däremot håller det nog på och drar igång lite smått. Förvärkar och mensvärk blandat under 2 dagar nu och sedan inatt har jag (äckelvarning) blodblandat slem som kommer så det kanske händer något inom något dygn eller två eller så..... :p

Tänkte precis kika in för att se om det hänt något och det har det ju!

Hejja :bump:

Hoppas det kommer igång snart. Tro mig när jag säger att väntan är värt det :love:

Sjukt dryg latensfas här skulle jag tro. Hade regelbundna värkar inatt och kunde inte sova, vankade runt elller försökte vila med vetekudde genom det värsta. Ringde FL när de kom var 3 min, men hon tyckte jag skulle härda ut. Lyckades somna och sedan har allting avstannat. Kommer någon enstaka värk då och då om jag rör mig mer, de är dessutom korta då.
Tror det kom ut mer slempropp iaf som en stor bit, och det här blodblandade fortsätter hela tiden.
Stackars sambon fick ju inte sova en blund inatt så han är hemma idag, men så kan vi ju inte ha det om inget händer... drygt är det!

Sjukt dryg latensfas här skulle jag tro. Hade regelbundna värkar inatt och kunde inte sova, vankade runt elller försökte vila med vetekudde genom det värsta. Ringde FL när de kom var 3 min, men hon tyckte jag skulle härda ut. Lyckades somna och sedan har allting avstannat. Kommer någon enstaka värk då och då om jag rör mig mer, de är dessutom korta då.
Tror det kom ut mer slempropp iaf som en stor bit, och det här blodblandade fortsätter hela tiden.
Stackars sambon fick ju inte sova en blund inatt så han är hemma idag, men så kan vi ju inte ha det om inget händer... drygt är det!

Känner igen mig alltför väl i det du skriver. Otroligt drygt och påfrestande när det avstannar, men så värt väntan! Det är på gång!

Men nöj dig för den delen inte med att vänta utan propsa på att få komma in för en kontroll om du tror att det kan hjälpa dig på något sätt.

Det jag känner i efterhand är att jag borde ha varit mer påstridig när jag pratade med förlossningen och tidigare stått på mig i min känsla att vi borde ta vattnet. Jag fick höra att riktiga öppningsvärkar inte kan avstanna eller påverkas av vad man gör, väl på förlossningen konstaterades att mina värkar var riktiga värkar, men att mitt värkarbete inte följde boken. Jag gick igenom en hel förlossning utan att få normallånga värkar.

Inte sagt att din förlossning utvecklar sig som min, men har du en känsla så lyssna på den.

Lycka till!! :bump:

Senast ändrad:
@Sedna

Tack för input. Känns som själva öppningsskedet kanske inte ens börjat här utan bara tappens utplånande eller så. Enormt drygt iaf när det drar ut så på tiden, även om det känns lugnt nu när inget händer så är det ju iaf mitt i samtidigt på något vis.

@Mitrolle

Hoppas det drar igång ordentligt snart!

Tycker som @Sedna att du kan begära en kontroll iaf för att se om det hänt något. Så vet du var i processen du befinner dig, och skulle det inte hänt så mycket så vore det kanske inte fel med något att sova på inatt så du är pigg imorgon? :)

Men så drygt @Mitrolle , hoppas det kommer igång ordentligt snart!

Har varit på mitt (förhoppningsvis) sista Bm-besök idag. Allt såg bra ut, bebis har sjunkit ner en del men är fortfarande lite rörlig. Fick en hinnsvepning också, får väl se om den gör nån nytta. Var iaf öppen 2 cm och tappen var bara 1 cm och mjuk, så lite händer ju. Men tycker gott det kan dra igång ordentligt nu.

Har hållit mig i "min" tråd, vinterföräldrar, senaste veckan men vill titta in och gratulera @Matmissbrukaren och övriga som hunnit föda under tiden.

Lyckades köra om en del av er iom att förlossningen blev av redan i måndags, 9/11 i vecka 36+1. Är fortfarande inte hemma men ska skriva en förlossningsberättelse i vintertråden när jag har tillgång till en dator. Är sjukt imponerad av hur mycket tidpunkter och sådant ni har koll på. Får se om det klarnar när jag läser journalen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 569
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar