Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon fler av er som ammar som har väldigt stark utdrivningsreflex?

Amningen satte sig direkt. V tog rätt grepp med detsamma och hon har fått i sig bra med mjölk (+300gr 10 dagar gammal). Redan på BB badade vi i mjölk och på BB sa de att det kommer stabilisera sig på några dagar. Nu känns det som att tillgång och efterfrågan är i balans, men utdrivningen är ju helt bananas. Lillan nuddar bröstvårtan och mjölken sprutar hej vilt.

Vårtan blir hal och svår att greppa och för att kompensera den starka utdrivningen tar hon mindre grepp och får i sig en del luft (tack och lov är hon väldigt lättrapad). Liggamma funkar betydligt bättre än att sitta. Sittandes slutar det med att hon inte hinner med och sätter i halsen och då håller jag henne i mer halvsittande ställning så det ska kunna rinna undan bra. Bara liggamma är ju inte helt hållbart, hemma är det ju okej men inte annars.

Några tips hur vi kan göra amningen lite lättare för lillan?

Frågade på BVC och fick rådet att inte pumpa ur, men det känns mer som ett råd till någon med överproduktion vilket jag inte verkar ha. Har testat mjölka ur för hand innan amningen, men jag är inte alls så bra som bebis på att stimulera utdrivningen och det känns väldigt meckigt på natten.
Jag har stark utdrivningsreflex! Det är ett problem som är svårt för andra att greppa ;)

Jag kunde sitta bakåtlutad med bebisen liggandes ovanpå. Lite svårt att förklara men det blev liksom lite mer som att mjölken sprutar upp i taket istället för rakt fram. Då blev det lite lättar för bebisen att putta ut överflödet i mungipan. Jag upplevde också att mjölken då sprutar upp i gommen och inte rakt ner i halsen.

Ett annat tips är just att innan amningen ta bort det värsta trycket. Utdrivningsreflexen kunde jag dra igång genom att rulla bröstvårtan mellan tumme och pekfinger.

Jag hade även problem med att utdrivningen kom stötvis extra mycket under ett amningstillfälle. Kände jag att det drog igång extra kunde jag ta bort bebisen, trycka pekfingret på bröstvårtan rakt in så att reflexen stannade av och sen amma igen. Då fick bebisen suga istället för att bara svälja.

Med stark utdrivningsreflex kan man få en bekväm bebis. När vår skulle ta flaska fick vi klippa upp nappen så att mjölken rann. Det tog ett tag för honom att förstå att det inte alltid sprutar mat!

Men du har lagom med mjölk och inte överproduktion?

Mvh Miks

Idag har vi varit på barnvagnsbio och sett den senaste Bond! (Märkligt att gå på bio 10:30 på förmiddagen.. :p) Sjukt bra grej, lite ljusare i salongen och betydligt lägre volym, passar mig utmärkt eftersom jag hatar när det är för högt. Paus i mitten, micro för de med större barn och lugnt och skönt, tror det var 8 barn i salongen. Hiss på det! Hiss på att Siri sov typ hela filmen med 2 undantag för amning :D När filmen var slut och vi bytte blöja skrek hon i säkert 30 sek innan hon somnade om och vi gick och käkade. Behändigt barn, för stunden ;)

Det kommer säkert igång ikväll så har du bebis imorgon bitti tippar jag Mitrolle :)

Saigon vilken fin bild, hur stor är hon nu?

Tack! Jag vet inte längd tyvärr, var ett tag sedan hon mättes. Men hon väger 3,5 kg. Hon vägde 3,7 innan op i förra veckan så hon har gått ner lite tyvärr.

Var hos barnmorskan idag. Allt såg bra ut som vanligt. Men hon tryckte återigen på att jag ska känna bebis röra sig morgon, middag, kväll. Jag känner bara på kvällen, då sparkas det hejvilt. Men inget på morgonen och ytterst sällan på dagen heller, bara om jag sitter upp så att det blir trångt i magen. Bm såg lite bekymrad ut när jag sa det men jag vet inte, så länge det rör sig på kvällen är det väl bra? Eller borde vi bli oroliga?

Sparkarna/rörelserna på kvällen kommer 9 gånger av 10 igång bara om jag provocerar fram det, dvs ligger på sidan eller på magen. Väldigt sällan spontant. Förut har det varit spontant och över hela dagen men senaste veckorna minskat en del. Är v 38 nu. (37+1)

Idag har vi fått till att både städa och duscha! Någonstans börjar man få lite rutin på att ha en bebis iaf. :) Dessutom börjar kroppen återhämta sig bra nu, orkar gå promenad på ett par kilometer nu utan att få ont eller bli jätte trött. Dessutom verkar avslaget givit med sig. :) Lilleman blir 3 veckor imorgon.

Tyckte hon såg stor ut Saigon, har hela tiden föreställt mig henne som en liten fågel.

Bernt, vad sa BM då? Om Det minskar hade jag nog blivit orolig men jag har inget underlag på varför.

Hur går det för dig @Mitrolle?
Kom värkarna tillbaka? :)
Om inte så hoppas jag du får en god natts sömn och att det drar igång imorgon bitti igen så du är pigg för att föda barn!

Frågan är ju om det tänker dra igång snart eller inte.
Vaknade för en timma sen av en rejäl jävla mensvärk som inte släpper och (för?)värkar som tar andan ur mig.

Är det inte på G så är det inte roligt att vara mig just nu :crazy:
Säkert bara på låtsas men det gör ju ont :arghh:

Jag har stark utdrivningsreflex! Det är ett problem som är svårt för andra att greppa ;)

Jag kunde sitta bakåtlutad med bebisen liggandes ovanpå. Lite svårt att förklara men det blev liksom lite mer som att mjölken sprutar upp i taket istället för rakt fram. Då blev det lite lättar för bebisen att putta ut överflödet i mungipan. Jag upplevde också att mjölken då sprutar upp i gommen och inte rakt ner i halsen.

Ett annat tips är just att innan amningen ta bort det värsta trycket. Utdrivningsreflexen kunde jag dra igång genom att rulla bröstvårtan mellan tumme och pekfinger.

Jag hade även problem med att utdrivningen kom stötvis extra mycket under ett amningstillfälle. Kände jag att det drog igång extra kunde jag ta bort bebisen, trycka pekfingret på bröstvårtan rakt in så att reflexen stannade av och sen amma igen. Då fick bebisen suga istället för att bara svälja.

Med stark utdrivningsreflex kan man få en bekväm bebis. När vår skulle ta flaska fick vi klippa upp nappen så att mjölken rann. Det tog ett tag för honom att förstå att det inte alltid sprutar mat!

Men du har lagom med mjölk och inte överproduktion?

Mvh Miks

Tack för tipset att amma bakåtlutad, vilken skillnad! Då får hon faktiskt suga.

Att stoppa reflexen med fingret fick jag tips om på BB. Men jag får hålla så länge att bebis blir upprörd och hetsig.

Upplever det inte som jag har överproduktion. Då borde väl brösten bli spända och ömma bl.a. och några sådan problem har jag inte.

Det kanske är något av ett "lyxproblem" med stark utdrivning. Det har ju sina fördelar. Snabba effektiva matstunder och ingen risk för såriga bröstvårtor, men verkar så obehagligt för bebis när mjölken sprutar så okontrollerat. Kanske blir lättare när hon är lite större och klarar större volymer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 571
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar