Jag har stark utdrivningsreflex! Det är ett problem som är svårt för andra att greppaÄr det någon fler av er som ammar som har väldigt stark utdrivningsreflex?
Amningen satte sig direkt. V tog rätt grepp med detsamma och hon har fått i sig bra med mjölk (+300gr 10 dagar gammal). Redan på BB badade vi i mjölk och på BB sa de att det kommer stabilisera sig på några dagar. Nu känns det som att tillgång och efterfrågan är i balans, men utdrivningen är ju helt bananas. Lillan nuddar bröstvårtan och mjölken sprutar hej vilt.
Vårtan blir hal och svår att greppa och för att kompensera den starka utdrivningen tar hon mindre grepp och får i sig en del luft (tack och lov är hon väldigt lättrapad). Liggamma funkar betydligt bättre än att sitta. Sittandes slutar det med att hon inte hinner med och sätter i halsen och då håller jag henne i mer halvsittande ställning så det ska kunna rinna undan bra. Bara liggamma är ju inte helt hållbart, hemma är det ju okej men inte annars.
Några tips hur vi kan göra amningen lite lättare för lillan?
Frågade på BVC och fick rådet att inte pumpa ur, men det känns mer som ett råd till någon med överproduktion vilket jag inte verkar ha. Har testat mjölka ur för hand innan amningen, men jag är inte alls så bra som bebis på att stimulera utdrivningen och det känns väldigt meckigt på natten.
Jag kunde sitta bakåtlutad med bebisen liggandes ovanpå. Lite svårt att förklara men det blev liksom lite mer som att mjölken sprutar upp i taket istället för rakt fram. Då blev det lite lättar för bebisen att putta ut överflödet i mungipan. Jag upplevde också att mjölken då sprutar upp i gommen och inte rakt ner i halsen.
Ett annat tips är just att innan amningen ta bort det värsta trycket. Utdrivningsreflexen kunde jag dra igång genom att rulla bröstvårtan mellan tumme och pekfinger.
Jag hade även problem med att utdrivningen kom stötvis extra mycket under ett amningstillfälle. Kände jag att det drog igång extra kunde jag ta bort bebisen, trycka pekfingret på bröstvårtan rakt in så att reflexen stannade av och sen amma igen. Då fick bebisen suga istället för att bara svälja.
Med stark utdrivningsreflex kan man få en bekväm bebis. När vår skulle ta flaska fick vi klippa upp nappen så att mjölken rann. Det tog ett tag för honom att förstå att det inte alltid sprutar mat!
Men du har lagom med mjölk och inte överproduktion?
Mvh Miks