Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det där med kopp/sked har jag tänkt som alternativ, om jag inte ska börja prova med flaska någon vecka innan det ska ske bara för att se att det går. Men som sagt, man vill ju inte att de slutar vilja amma om man tänkt göra det.
Se till att köpa "rätt" sorts flaska bara så har du ju minimerat risken för att det ska bli något strul. Min kusin tex både ammar, flaskmatar och matar med kopp utan problem. Fast ofta är det pappan som får flaskmata, bebis tycker det blir fel när hon gör det! Det verkar vara fler med den erfarenheten, att döma av typ familjeliv och andra trovärdiga källor :D

Vilken flaska är det då? :o
Ja, det kommer ju bli pappan som får sköta matandet då så det blir väl naturligt att han blir flaskan och jag bröstet kanske :p

Calma från Medela är en iaf, finns säkert fler!
Haha precis, han kan ju ändå inte vara bröstet så han kan ju få vara flaskan i alla fall ;)

Hur går det för @krambanan förresten? Inte sett till henne på länge.

Ja jag undrar också över krambanan!

Här är jag! :bump:

Har varit fullt upp med jobbet (jobbade äntligen min sista dag i tisdags med 9 dagar kvar till bf - pust), bröllopet (jag överlevde utan att föla trots dans långt in på natten) och nu sen ett par veckor tillbaka exets flytt och försöka få lite ordning i kaoset hemma efter. Så nu är det ett rejs mot klockan att hinna få så mycket klart och i ordning innan hon kommer så jag bara kan njuta sen! :love: Som tur var är jag oförskämt pigg (v39+1 idag) så pass att folk undrar vad som är fel på mig. :p Och min mamma är på plats och hjälper till så mycket hon orkar.

Har senaste två dagarna börjat känna av lite förvärkar på kvällar och nätter. Så känns som det kanske är dags snart.... :nailbiting:

Så, idag har vi varit på amningskurs. En hel del intressanta saker, men vi känner inte att vi behöver gå imorgon också. En del propaganda, precis som jag hade förväntat mig (alla KAN -och underförstått bör- amma och en bör göra det betydligt längre än 6 månader etc) och jag har lite svårt för det. För mig är amning ett bra sätt att få i bebis den mat den behöver, men funkar det inte så gör det inte det. Barn växer oftast upp till normalfungerande vuxna ändå :p

Men, en sak som jag började fundera över. Kursledaren pratade om tuttförvirring, dvs att det är dumt att ge barnet mat i flaska eftersom det kan innebära att de slutar ta bröstet, detta även efter ett par månaders amning. Det finns ju dock många nappflaskor nu som hävdar att de kräver en sugteknik som är så pass lik amningstekniken att det (så gott som) inte ska störa amningen. När jag tog upp det så blev det kvickt avfärdat som "marknadsföringsknep" av kursledaren... Så nu sitter jag och googlar, och hittar ingenting om att det skulle föreligga någon större risk för "tuttförvirring" (vansinnigt fult ord förresten!) efter ca 3 veckor, dvs den tid det normalt tar för en nyfödd att befästa amningstekniken. Eller jo, på Amningshjälpens hemsida förstås :angel: men inga sidor med källhänvisningar. Däremot har jag hittat några sidor på engelska med källhänvisningar, där det konstateras just att INNAN tre veckor är det klokt att låta bli napp och flaska, efter det finns det inga belägg för att det skulle vara dåligt.

Sånt här retar mig något enormt. Jag tror inte att övriga kursdeltagare går hem och googlar detta, de flesta köper nog bara att det "är så". Jag som mamma ska stå för maten, punkt slut. Och det är väl självklart att om jag har mat i brösten så är det super ifall bebis kan få den, men allting jag läser tyder ju på att det går jättebra att maten pumpas ut emellanåt och ges till bebis av någon annan om det råkar vara smidigast för stunden! Så mamma är inte nödvändigtvis = mjölkko.

Nu har jag rasat färdigt :D

Huruvida det finns flaskor som har exakt samma sugteknik som bröst tänker jag inte uttala mig om ;)

Men det där med att det inte skulle vara någon risk för tuttförvirring efter 3 veckors ålder vet jag inte om jag köper. För många tar det ju längre tid än så att få till en problemfri amning..

Här tog sonen både bröst och flaska utan problem från ca 3 veckor till ca 7 veckors ålder. Sen gick det inte alls utan flaskan ratades. Nu är sonen 5 månader och tycker fortfarande att flaska är en hysteriskt onödig uppfinning..

Man ska ju såklart välja helt själv hur man vill göra. Det enda viktiga är väl att man ska tänka på att flaska kan leda till tuttförvirring och att det är något man ska ha med i kalkylen ;)

@Matmissbrukaren

Citat från förra tråden:
"Hur går funderingarna med förlossningen? Kommer du klara det själv eller har du någon som kan följa med dig?

Om du gör det ensam så kommer säkerligen dom på förlossningen ge dig extra stöd såvida det inte är packat som sillar på förlossningen den dagen det är dags för dig, men det brukar väl inte vara högtryck på hösten direkt.

Hade jag bott närmare kunde jag agerat coach om du velat ha med någon men ingen kan. Med två förlossningar i bagaget hade jag inte varit så brydd även om jag själv ska föda om två månader och man kanske inte vill se det på nära håll innan dess :p
Din mamma bodde väl en bit bort?
Tycker bara det är så tråkigt att du kanske behöver göra det själv för det är väldigt skönt med någon som kan föra ens talan där inne och dessutom passa upp på en och peppa en. Så jag hoppas att du har någon du kan tänka dig att ha med och som ställer upp för dig och skulle du inte det så tror jag verkligen du fixar det själv så stark som du verkar vara :)"

Mamma är här nere och kommer att följa med om jag vill. Vill exet med så får han för mig. Vet dock inte om jag vill ha dom två där tillsammans då dom inte alls kommer överens. :p Har ett par kompisar som erbjudit sig att följa med också om det krisar. Båda har barn själva. En vill bli doula. Så ensam kommer jag iallafall inte bli. :love: Trots det har jag faktiskt funderat fram och tillbaka på att föda själv. Jag tror egentligen inte det skulle göra mig så mycket. Men drar det ut på tiden så kan det ju så klart vara trevligt med sällskap. Vi får väl helt enkelt se vem som får äran. ;)

• Gilla
Reactions: MM
Huruvida det finns flaskor som har exakt samma sugteknik som bröst tänker jag inte uttala mig om ;)

Men det där med att det inte skulle vara någon risk för tuttförvirring efter 3 veckors ålder vet jag inte om jag köper. För många tar det ju längre tid än så att få till en problemfri amning..

Här tog sonen både bröst och flaska utan problem från ca 3 veckor till ca 7 veckors ålder. Sen gick det inte alls utan flaskan ratades. Nu är sonen 5 månader och tycker fortfarande att flaska är en hysteriskt onödig uppfinning..

Man ska ju såklart välja helt själv hur man vill göra. Det enda viktiga är väl att man ska tänka på att flaska kan leda till tuttförvirring och att det är något man ska ha med i kalkylen ;)
Visst KAN det komma problem senare för en del, det säger jag inget om. Men att hävda något slags flask- och nappförbud under amningsperioden utan vetenskapliga belägg för det, det är det jag vänder mig mot. Det framställs liksom som en sanning när det uppenbarligen inte är så, enligt forskning. Sen finns det alltid undantag, men en bör vara medveten om när det är just undantag.

Ja Amningshjälpen borde ju kunna presentera källor på sina påståenden isf, det brukar de ju ha :)

Och min blinksmiley i förra inlägget skulle inte vara där :o

Det bränner och svider bra där nere och min vän tror definitivt nåt är på g, att det är tappen som förbereder aig. Vad säger ni andra?

Var hos BM igår och fick toppenstöd, hon skulle ta kontakt med BB om vad skett.
Jätteskönt!

Jag är ju lite rädd för just det där med förvirring då jag vill amma om det går och dessvärre måste opereras efter 2 månader, så jag har funderat över det där med hur man får i bebis mat medan jag är på operation.

När min första dotter var två månader var jag med om en trafikolycka. Allt var jävligt akut, ambulans och operation och skit. Maken fick mata med den lilla utpumpade mjölk som fanns och sen med ersättning i flaska (vi hade aldrig ens testat flaska innan, så han fick nog slita en del), och jag lyckades hålla igång mjölken med att pumpa på sjukhuset de sex dagarna jag låg inne. Men amningen funkade helt felfritt när jag väl kom hem, även om jag behövde hjälp att lyfta och så.
Efter två månader opererades jag igen, då hade jag pumpat ur och maken fick mata ett dygn, sen räckte det att jag "pumpade ur narkosen" ut brösten så var vi på amningen igen. Sen var jag helgipsad över ena armen men trots alla motgångar ammade jag dottern i nästan ett år.
Nu hade jag väl tur med samarbetsvilliga bröst som glatt producerade litervis och en dotter som föredrog bröst framför allt annat, men som en liten solskenshistoria sådär :)

Det bränner och svider bra där nere och min vän tror definitivt nåt är på g, att det är tappen som förbereder aig. Vad säger ni andra?

Jätteskönt!

Det känns nog olika för alla, men jag håller tummarna för dig!

Här går jag nästan och hoppas åt ANDRA hållet, att det håller sig lugnt till på tisdag, så vi inte behöver ändra vår planering :p

@Matmissbrukaren

Citat från förra tråden:
"Hur går funderingarna med förlossningen? Kommer du klara det själv eller har du någon som kan följa med dig?

Om du gör det ensam så kommer säkerligen dom på förlossningen ge dig extra stöd såvida det inte är packat som sillar på förlossningen den dagen det är dags för dig, men det brukar väl inte vara högtryck på hösten direkt.

Hade jag bott närmare kunde jag agerat coach om du velat ha med någon men ingen kan. Med två förlossningar i bagaget hade jag inte varit så brydd även om jag själv ska föda om två månader och man kanske inte vill se det på nära håll innan dess :p
Din mamma bodde väl en bit bort?
Tycker bara det är så tråkigt att du kanske behöver göra det själv för det är väldigt skönt med någon som kan föra ens talan där inne och dessutom passa upp på en och peppa en. Så jag hoppas att du har någon du kan tänka dig att ha med och som ställer upp för dig och skulle du inte det så tror jag verkligen du fixar det själv så stark som du verkar vara :)"

Mamma är här nere och kommer att följa med om jag vill. Vill exet med så får han för mig. Vet dock inte om jag vill ha dom två där tillsammans då dom inte alls kommer överens. :p Har ett par kompisar som erbjudit sig att följa med också om det krisar. Båda har barn själva. En vill bli doula. Så ensam kommer jag iallafall inte bli. :love: Trots det har jag faktiskt funderat fram och tillbaka på att föda själv. Jag tror egentligen inte det skulle göra mig så mycket. Men drar det ut på tiden så kan det ju så klart vara trevligt med sällskap. Vi får väl helt enkelt se vem som får äran. ;)

Så bra att du får med dig någon om du vill ha det :)

Jätteskönt!

Jag har aldrig haft någon sån känsla av att det bränner och svider innan det satt igång så där vet jag inte, men det kan ju vara så att något är på G.

Jag har istället släppt slemproppen och öppnat mig några cm i smyg innan det satt igång, och det är väl därför slemproppen börjat lossna.

Det är så olika för alla men du vet ju att något händer det ju där nere :)

Och vad bra att din bm ska ringa sjukhuset!

Ja Amningshjälpen borde ju kunna presentera källor på sina påståenden isf, det brukar de ju ha :)

Och min blinksmiley i förra inlägget skulle inte vara där :o
Ja precis, det var det som retade mig så himla mycket :p

kl
Låter ju som att det är grejer på gång, @Pontevecchio, vad spännande! Och super att din BM ska snacka med sjukhuset, men det är ju sanslöst att det ens ska behövas...

Lagom till att det var dags att sluta jobba så har allt börjat kännas så enkelt. V. 33 och jag känner mig knappt gravid, om jag bortser från att jag har någon som sparkar mig i sidan hela tiden :D

Är SÅHÄÄÄÄR trött på att jobba. Har egentligen ingen anledning för fortfarande mår jag alldeles för bra och magen är liten. Men jag hatar att gå upp 04 vareviga dag. Visst jag är hemma igen vid 11, men måste sova 3 timmar då för att orka resten av dagen. :wtf:

Men snart är det oktober och då ska jag ha graviditets-penning under veckorna och bara jobba helg med massa ob, då känns det okej. Sen i november vara hemma 100%.

Men det suger att börja så tidigt, enda bra är att alla är trötta och ser ut som skit så man slipper sminka sig och fixa sig :D Slut på klagandet.

Är SÅHÄÄÄÄR trött på att jobba. Har egentligen ingen anledning för fortfarande mår jag alldeles för bra och magen är liten. Men jag hatar att gå upp 04 vareviga dag. Visst jag är hemma igen vid 11, men måste sova 3 timmar då för att orka resten av dagen. :wtf:

Men snart är det oktober och då ska jag ha graviditets-penning under veckorna och bara jobba helg med massa ob, då känns det okej. Sen i november vara hemma 100%.

Men det suger att börja så tidigt, enda bra är att alla är trötta och ser ut som skit så man slipper sminka sig och fixa sig :D Slut på klagandet.
Det är enda fördelen med att jag jobbar dagtid nu, jag slipper gå upp 04 :p det är inte min grej att jobba dagtid heller (ÄLSKAR kväll- och nattpass) men det är sjukt skönt att slippa de supertidiga morgnarna.

2 dagar kvar innan jag är ledig på heltid. Eller egentligen bara en dag sammanlagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar