Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@californication Sådär mycket sov min dotter också den första 1-1,5 veckan (hon är 26 dagar) och när hon väl åt så tyckte jag att hon mest låg och myste så jag var lite orolig att hon inte skulle gå upp i vikt. Men vid första vägningen, då hon var 6 dagar, hade hon gått upp 300 g och sen har hon ökat med 400 g/vecka. Så dom får i sig mer än vad man tror.

Så så länge han äter och verkar pigg så behöver du inte oroa dej

Om han vaknar för att äta, och går upp bra i vikt så är det ingen fara, då kan han sova på :)

Det är om dom sover mycket och inte äter bra som man kan börja bli orolig. En slö bebis som inte äter bra ska man alltid kolla upp.

Och bebisar sover överlag mycket i början, men dom ska som sagt ha en skalmanklocka (Ät och sov klocka), då är allt lugnt :)

Sa dem idag på 2:a föräldrakursen. En del bebisar är väldigt vakna och aktiva medans en del sover för det mesta. Dem är olika, precis som oss. Men tänker ändå som Matmissbrukaren skrev, sålänge han äter och går upp i vikt så är det nog ingen fara :)

@californication Sådär mycket sov min dotter också den första 1-1,5 veckan (hon är 26 dagar) och när hon väl åt så tyckte jag att hon mest låg och myste så jag var lite orolig att hon inte skulle gå upp i vikt. Men vid första vägningen, då hon var 6 dagar, hade hon gått upp 300 g och sen har hon ökat med 400 g/vecka. Så dom får i sig mer än vad man tror.

Så så länge han äter och verkar pigg så behöver du inte oroa dej

Nej jag tror inte att det är någon fara egentligen, men man börjar ju fundera. Dock körde han 2.5 h amnings- och bajsrace imorse mellan 04.30 - 07.00 så jag antar att det kompenserade hans fina sömn tidigare på dagen igår :D :devil:

Alltså, vad är egentligen normalt att en bebis sover? Han sover typ minst 3-4 h i sträck innan han vaknar för blöjbyte och amning. Ammar då kanske 20-30 min tills han somnar, sen är det dags för ytterligare 4~ sömn. Är han bara en väldigt "snäll" bebis eller bör jag oroa mig? O_o Vi skall till BVC på fredag så vi får väl veta ny vikt och sånt då, men klart man börjar fundera när han sover gott och länge hela tiden.

Han verkar vara som mina tvillingar! En sömntuta.

BM-besök idag. Vaken aktiv bebis som pickade på i 170 på dopplern :) Hon ligger som en banan på tvären med huvudet under min lever och fötterna typ strax ovanför vänster ljumske skulle jag tro, för det är där det sparkas mest. Magen under linjen nu, vilket jag ju misstänkte, den har typ vuxit 1 cm sedan förra besöket för 3 v sedan. Jag har knappt gått upp i vikt heller, typ något kilo. Skönt iofs att fortfarande känna sig någorlunda smärt och smidig :p Får se hur det utvecklar sig framöver, verkar ju som jag bär lågt och långt in.
Hade 95/60 i blodtryck och alla andra prov var ok.

Nu ger jag fan upp att ha byxor på mig, kan verkligen inte sitta ner utan att bli kissnödig på två röda. Tacka vet jag leggings och klänning/linnen :love:

V. 37 (36+1)
dsc-0155.JPG

Idag blev jag arg på hunden som inte lyssnar, och tog i och ropade såpass att jag pinkade ner mig. Glamoröst.
Sover dåligt. Allt gör ont. Humöret är uselt :devil:
Nåja. 4 dagar kvar :cool:

Idag blev jag arg på hunden som inte lyssnar, och tog i och ropade såpass att jag pinkade ner mig. Glamoröst.
Sover dåligt. Allt gör ont. Humöret är uselt :devil:
Nåja. 4 dagar kvar :cool:
Förlåt men :rofl:

Nä det är verkligen inte särskilt glammigt. Det måste vara jätteskönt att ha "slutet" inom räckhåll!

Håller på och försöker reda ut vad jag behöver mer för saker och inser att jag kanske inte direkt har överdrivit mitt shoppande. Haha. Vad behöver man egentligen första månaden?

Det här är vad jag har i klädväg hittills.. Har även köpt ett paket blöjor och en napp :p
temporary-image1441976046810_55f2cef22a6b22b4b0567828.jpg

Håller på och försöker reda ut vad jag behöver mer för saker och inser att jag kanske inte direkt har överdrivit mitt shoppande. Haha. Vad behöver man egentligen första månaden?

Det här är vad jag har i klädväg hittills.. Har även köpt ett paket blöjor och en napp :p
Blöjor, tvättlappar, smidiga kläder, eventuellt vagn/bärdon och ytterkläder lämpade för dessa och bilbarnstol. Filtar av mindre storlek är ju smidigt med. Det är väl det som går åt här.

Förlåt men :rofl:

Nä det är verkligen inte särskilt glammigt. Det måste vara jätteskönt att ha "slutet" inom räckhåll!

Ja, jag blev ju inte gladare på hunden för det :devil:
En dag till avklarad, tre kvar. Himla skönt att se mållinjen, sen är jag nojjig för hur allt ska gå, men det blir en förändring iaf...

Hur går det för @krambanan förresten? Inte sett till henne på länge.

Den åkpåsen har jag med köpt, och världens sötaste snuttefilt :love:

AQFAAAAC1c5odHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ0MjAwMTY3MjE0N181NWYzMzMxN2RkZjJiMzY2Yjg0MDA5YjMuanBn

Du kan väl tänka tex 5 bodysar, 5 par byxor, 5 par sockar m.m. så har du en basgarderob. Har du inte tillgång till egen tvättmaskin skulle jag dubbla kläderna.
Då har du så du klarar dig i första början och så kan du se sen vad du behöver köpa.
Det är inte heller alltid vad bebisen behöver utan vad man själv föredrar. Du kanske hatar omlottbodys och så har du köpt 15 st i förväg, eller tvärtom så älskar du dom men sitter fast med 15 vanliga.
Så köp lite blandat och känn dig för :)

Så, idag har vi varit på amningskurs. En hel del intressanta saker, men vi känner inte att vi behöver gå imorgon också. En del propaganda, precis som jag hade förväntat mig (alla KAN -och underförstått bör- amma och en bör göra det betydligt längre än 6 månader etc) och jag har lite svårt för det. För mig är amning ett bra sätt att få i bebis den mat den behöver, men funkar det inte så gör det inte det. Barn växer oftast upp till normalfungerande vuxna ändå :p

Men, en sak som jag började fundera över. Kursledaren pratade om tuttförvirring, dvs att det är dumt att ge barnet mat i flaska eftersom det kan innebära att de slutar ta bröstet, detta även efter ett par månaders amning. Det finns ju dock många nappflaskor nu som hävdar att de kräver en sugteknik som är så pass lik amningstekniken att det (så gott som) inte ska störa amningen. När jag tog upp det så blev det kvickt avfärdat som "marknadsföringsknep" av kursledaren... Så nu sitter jag och googlar, och hittar ingenting om att det skulle föreligga någon större risk för "tuttförvirring" (vansinnigt fult ord förresten!) efter ca 3 veckor, dvs den tid det normalt tar för en nyfödd att befästa amningstekniken. Eller jo, på Amningshjälpens hemsida förstås :angel: men inga sidor med källhänvisningar. Däremot har jag hittat några sidor på engelska med källhänvisningar, där det konstateras just att INNAN tre veckor är det klokt att låta bli napp och flaska, efter det finns det inga belägg för att det skulle vara dåligt.

Sånt här retar mig något enormt. Jag tror inte att övriga kursdeltagare går hem och googlar detta, de flesta köper nog bara att det "är så". Jag som mamma ska stå för maten, punkt slut. Och det är väl självklart att om jag har mat i brösten så är det super ifall bebis kan få den, men allting jag läser tyder ju på att det går jättebra att maten pumpas ut emellanåt och ges till bebis av någon annan om det råkar vara smidigast för stunden! Så mamma är inte nödvändigtvis = mjölkko.

Nu har jag rasat färdigt :D

Så, idag har vi varit på amningskurs. En hel del intressanta saker, men vi känner inte att vi behöver gå imorgon också. En del propaganda, precis som jag hade förväntat mig (alla KAN -och underförstått bör- amma och en bör göra det betydligt längre än 6 månader etc) och jag har lite svårt för det. För mig är amning ett bra sätt att få i bebis den mat den behöver, men funkar det inte så gör det inte det. Barn växer oftast upp till normalfungerande vuxna ändå :p

Men, en sak som jag började fundera över. Kursledaren pratade om tuttförvirring, dvs att det är dumt att ge barnet mat i flaska eftersom det kan innebära att de slutar ta bröstet, detta även efter ett par månaders amning. Det finns ju dock många nappflaskor nu som hävdar att de kräver en sugteknik som är så pass lik amningstekniken att det (så gott som) inte ska störa amningen. När jag tog upp det så blev det kvickt avfärdat som "marknadsföringsknep" av kursledaren... Så nu sitter jag och googlar, och hittar ingenting om att det skulle föreligga någon större risk för "tuttförvirring" (vansinnigt fult ord förresten!) efter ca 3 veckor, dvs den tid det normalt tar för en nyfödd att befästa amningstekniken. Eller jo, på Amningshjälpens hemsida förstås :angel: men inga sidor med källhänvisningar. Däremot har jag hittat några sidor på engelska med källhänvisningar, där det konstateras just att INNAN tre veckor är det klokt att låta bli napp och flaska, efter det finns det inga belägg för att det skulle vara dåligt.

Sånt här retar mig något enormt. Jag tror inte att övriga kursdeltagare går hem och googlar detta, de flesta köper nog bara att det "är så". Jag som mamma ska stå för maten, punkt slut. Och det är väl självklart att om jag har mat i brösten så är det super ifall bebis kan få den, men allting jag läser tyder ju på att det går jättebra att maten pumpas ut emellanåt och ges till bebis av någon annan om det råkar vara smidigast för stunden! Så mamma är inte nödvändigtvis = mjölkko.

Nu har jag rasat färdigt :D
Fast det som riskerar att hända senare är väl att barnet upptäcker att det kräver mindre ansträngning att äta ur flaska och därmed ratar bröstet, dvs inte förvirrad utan minsta motståndets lag typ ;) där ska ju calmaflaskan t ex kräva samma ansträngning.

Fast det som riskerar att hända senare är väl att barnet upptäcker att det kräver mindre ansträngning att äta ur flaska och därmed ratar bröstet, dvs inte förvirrad utan minsta motståndets lag typ ;) där ska ju calmaflaskan t ex kräva samma ansträngning.
Absolut. Hon menade dock att det var just tuttförvirring som var risken, och de flaskor som ska kräva samma ansträngning, det var bara marknadsföringsknep :meh:

Jag är ju lite rädd för just det där med förvirring då jag vill amma om det går och dessvärre måste opereras efter 2 månader, så jag har funderat över det där med hur man får i bebis mat medan jag är på operation.

Jag är ju lite rädd för just det där med förvirring då jag vill amma om det går och dessvärre måste opereras efter 2 månader, så jag har funderat över det där med hur man får i bebis mat medan jag är på operation.
Som jag förstått det (när jag väl hittade sidor byggda på fakta med källhänvisningar :angel:) så är det rätt sällan det blir problem så "sent". För att minimera risken går det att mata med kopp och sked istället tex.

Ja det där med kopp/sked har jag tänkt som alternativ, om jag inte ska börja prova med flaska någon vecka innan det ska ske bara för att se att det går. Men som sagt, man vill ju inte att de slutar vilja amma om man tänkt göra det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar