Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här tycks mjölkfri kost gett resultat eller så beror harmonin på utfasad amning, svårt att säga säkert. Hon sover i alla fall så fantastiskt bra. Inatt 10 timmar i sträck, en slurk välling och sov sedan 3 timmar till. Och som hon äter. Pasta i alla dess former är favoriten. Spelar ingen roll om det är linspasta, bovetepasta, kikärtspasta eller vanlig pasta.

Favoritleksakerna hittar vi i köket. En plåtburk att trumma på eller lägga saker i, då låter det kul och är roligt att se vad man kan hitta där i. Alla former av lådor och kartonger är lattjo. Kastruller, vispar och slevar. Plocka ur matkassar är en hit. När jag vill sysselsätta henne tar jag fram en matkasse och lägger i lämpliga saker från skafferiet.:D

En sån där "låda" där man trycker på en knapp och så hoppar en liten figur upp :D Med 4 knappar/figurer. Vår är uråldrig och kommer från svärmors källare, men jag har nog sett sådana att köpa. Annars är böcker otroligt populärt, men era medresenärer kanske inte vill höra om Mio som gungar 20 ggr i rad ;)
Ja just ja, en ny bok skulle ju passa bra till flyget! Medresenärerna får ha öronproppar... :D

Vi flög när stora dottern var dryga året och pekböcker (både med och utan ljud :D) var populärt. Allt som är nytt kan ju distrahera en liten stund.
I den åldern började hon intressera sig för iPaden med. Finns många enkla pek-appar (med roliga ljud :D) som kan roa en ettåring.
Tror medresenärerna fördrar lite plingplong, musik och djurläten framför en ledsen unge :up:

Här tycks mjölkfri kost gett resultat eller så beror harmonin på utfasad amning, svårt att säga säkert. Hon sover i alla fall så fantastiskt bra. Inatt 10 timmar i sträck, en slurk välling och sov sedan 3 timmar till. Och som hon äter. Pasta i alla dess former är favoriten. Spelar ingen roll om det är linspasta, bovetepasta, kikärtspasta eller vanlig pasta.

Favoritleksakerna hittar vi i köket. En plåtburk att trumma på eller lägga saker i, då låter det kul och är roligt att se vad man kan hitta där i. Alla former av lådor och kartonger är lattjo. Kastruller, vispar och slevar. Plocka ur matkassar är en hit. När jag vill sysselsätta henne tar jag fram en matkasse och lägger i lämpliga saker från skafferiet.:D

Köket ja, allra helst kylskåpet :D Ebba blev lycklig när hon slet ut en stoor påse med potatis som hon kastade hej vilt i köket. Potatis överallt men det var det värt, hon var så glad :love:

Ja i princip alla köksredskap är ju superroliga! Dels för att de ligger i en låda som man kan dra ut(!) och plocka i och ur, dels för att det är saker mamma och pappa använder. Annars står mobiltelefon, fjärrkontroll och alla sladdar högt i kurs här... :meh:

Alva gillar sin lära gå-vagn och en bil som man både kan putta runt, sitta på och som spelar musik med knappar på ratten. Annars är det varierande för dagen vad som går bäst. En träslev är oerhört poppis, en xylofon med trumpinnar till och så pappas gitarr... Musik är kul :)
Böcker har hon inte riktigt fastnat för än, vi har bara haft såna med bilder och ljud hittills.
Jag brukar köpa nån leksak då och då för att hon ska få nåt nytt hon gillar, men oftast är saker bara roliga ibland. :p

H älskar sina pekböcker. Har en gedigen samling som är mer eller mindre hela, de lever ett hårt liv. Han säger där och titta och härmar muuu, iihiii och fräs :p

I övrigt är TVen poppis, när Han inte får fjärrkontrollen byter han kanal och maxar ljudet med knappar på själva tvn. Sen sitt lektält gömmer han sig i så ska vi leka kurragömma. kasta mina bankkort ur min plånbok är också skoj, riva sladdar ut sina fästen eller swipa på Min mobil, kasta strumpor och skor.
Han roar sig helt klart :cool::heart

hur mycket sover era på dagarna?
vi har lite knorv på nätterna, ingen fara men H vaknar mitt i natten och vill sen sova hos oss.
där snurrar han runt och sparkas och fäktas, sådär skönt faktiskt.
Han blir oerhört trött på dagarna men jag funderar på om han sover för mycket dagtid.

Sovandet varierar lite från dag till dag. Men ofta sover hon 19:30-07:00 och ca 1,5h på förmiddagen och 40 min på eftermiddagen.

A sover ca 20-06.30 (sov längre förut). Sen sover hon ca 1-1,5 h fm och ca 30 min em. Med viss variation. Vissa dagar tröttare.

A har dock haft ett par nätter på rad där hon gjort som din mellan kl 02-05. Har aldrig hänt tidigare. Inatt sov hon dock jättelugnt och djupt fram till 06.30. Så jag hoppas det håller i sig. Under de dagarna hon varit orolig hade hon inte sovit mer än vanligt på dagen.

Min lilla sover oftast 11-12 timmar på natten, vaknar till vid 3-4 på morgonen och kommer över för lite mys och amning. Vi har börjat lägga tillbaka henne i sin egen säng igen när hon somnat om. Det funkar inte alla nätter, men det är såå skönt när det gör det. Inatt var en sådan natt. Hade bara henne i sängen ca 20 min inatt:D Dagtid sover hon oftast 45 min före lunch och sen 30 min senare på em (15-16.30).

samma här, H ammar inte men får vatten i flaska. Ibland somnar han bara han läggs i vår säng, ibland ska det knölas runt.
Det är ingen fara, bara jag som hellre sett att vi sov hela nätter.

hur mycket sover era på dagarna?
vi har lite knorv på nätterna, ingen fara men H vaknar mitt i natten och vill sen sova hos oss.
där snurrar han runt och sparkas och fäktas, sådär skönt faktiskt.
Han blir oerhört trött på dagarna men jag funderar på om han sover för mycket dagtid.

Vår tjej sover ganska mkt.
Ser väl ut ungefär såhär
07-09 vaken
09-10 sova
10-12/13 vaken
12/13-14 sova
14-16 vaken
16-17 sova
17-19 vaken
19-07 sova

En del powernaps, men hon äter bra, mår bra och följer sina kurvor så det är väl bara att tacka och ta emot.

Vår tjej sover ganska mkt.
Ser väl ut ungefär såhär
07-09 vaken
09-10 sova
10-12/13 vaken
12/13-14 sova
14-16 vaken
16-17 sova
17-19 vaken
19-07 sova

En del powernaps, men hon äter bra, mår bra och följer sina kurvor så det är väl bara att tacka och ta emot.
Ganska exakt så som min sov fram till för ngn månad sen. Nu har hon börjat bli mer ett litet barn ist för spädbarn i sovmönstret.

Min lilla sover oftast 11-12 timmar på natten, vaknar till vid 3-4 på morgonen och kommer över för lite mys och amning. Vi har börjat lägga tillbaka henne i sin egen säng igen när hon somnat om. Det funkar inte alla nätter, men det är såå skönt när det gör det. Inatt var en sådan natt. Hade bara henne i sängen ca 20 min inatt:D Dagtid sover hon oftast 45 min före lunch och sen 30 min senare på em (15-16.30).
Skönt att de fungerar så bra! Själv kan jag inte sova när hon inte ligger i sängen. Jag undrar hur det ska gå när hon blir tonåring. :D

Skönt att de fungerar så bra! Själv kan jag inte sova när hon inte ligger i sängen. Jag undrar hur det ska gå när hon blir tonåring. :D
Haha, du kommer nog att få vänja dig. Det är få tonåringar som står ut med att sova hos morsan:D Jo, det är jätteskönt de nätter det funkar. Andra nätter hinner jag knappt somna innan hon vill komma över och då är det ofta lögn att få henne att sova någon annanstans än plåstrad på mig. Sömntiden varierar dock inte mycket oavsett om hon sover själv eller hos oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits