Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har också lite struliga nätter ibland där hon ligger i vår säng från 2-3-tiden och snurrar som en elvisp. I helgen har hon dock skrikit som besatt två nätter, första natten i säkert 20 minuter innan hon kunde slappna av och somna om, och nästa natt lite kortare än så. Men det kom samtidigt som hon fick en släng feber (3dagars) så jag tror nästan att det hade samband med det. Nu inatt sov hon lugnt i sin säng hela natten. På dagen varierar det lite men oftast sover hon en kort stund på förmiddagen och en längre på eftermiddagen. Sammanlagt blir det kanske 2h sömn dagtid, 11-12h/natt

Igår var vi på lekland och idag i lekpark. De andra kidsen sitter i sandlådan och gräver lite, H klättrade ur lådan och upp för en kulle. Sen ner för kullen och upp i sandlådan. Fram och tillbaka hela tiden. Ibland dn runda runt sandlådan men sitta still? Icke.

De andr barnen åt frå tallrik, får H tallrik ligger den på golvet inom 0,02 sekunder. asså. Energin :eek:

Maken har fått jobb, vilket innebär att jag måste vara föräldraledig igen. Han blev klar med sin utbildning i våras, tog över föräldraledigheten sen men företaget han fått jobb på vill att han börjar i oktober. Snabba puckar med andra ord, och alternativet arbetslös i januari är förstås inget alternativ... Men han är lite ledsen att han inte kan fortsätta vara hemma med Siri och jag är lite ledsen att jag inte kan jobba fullt ut, så det är lite blandade känslor här hemma. Som tur är ställer Siris farmor upp och tar henne en del dagar så jag kan jobba kvällar och nätter fortfarande, känns jätteskönt!

Annars är det full rulle som vanligt, Siri är en fantastisk unge och blir bara roligare för varje dag! Hon pratar konstant, mamma, pappa, titta, där är tydligt men hon kämpar också med "gitarr" och "vagnen" :D

Vet inte om bilden syns eftersom den är från en hemlig grupp, men gör ett försök

14088535_10157446201510061_7131697206447657991_n.jpg

@Flixon Bilden funkar, så söt!

Håller med om att det är en häftig ålder (har jag väl sagt sen hon var åtta månader typ :angel:).
Men just nu vill hon nog mer än vad hon klarar av/borde göra, så det kan bli lite frustrerat ibland.

Känns avlägset att jobba :angel: Det får vänta ett tag för mig... :D

Så stor Siri har blivit! känner knappt igen henne :)

H kör med uppfodrande "maaaamma" rätt ofta. gud sån sucker jag är för honom, svarar direkt :)

Han har upptäckt skeden så att få i honom mat är rätt svårt då vi inte får mata. Envis som synden men glad som en skit :)

Det är kul att jobba men när pappan berättar att de varit på öppna förskolan och träffat andra från föräldrargruppen jag gick i saknar jag det.
halvtid hade varit lagom. men lön är najs.

Så stor Siri har blivit! känner knappt igen henne :)

H kör med uppfodrande "maaaamma" rätt ofta. gud sån sucker jag är för honom, svarar direkt :)

Han har upptäckt skeden så att få i honom mat är rätt svårt då vi inte får mata. Envis som synden men glad som en skit :)
Vi brukar ha en sked till Siri och en att mata med. Så kan hon träna på att äta samtidigt som hon hinner äta upp maten innan det är dags för nästa måltid :p

Bebis står numera helt utan stöd så att gå är nog inte långt borta. Har ett väldigt häftigt humör och bestämda åsikter, vägrar ha skor och mössa, känns bra inför höst/vinter..

Hur får ni era att ha skor på? Har köpt mjuka gosiga UGGs men de duger inte :cool:. Köpt massor mer skor från olika märken men inga får stanna på. Har typ testat allt känns det som. Läste att man skulle sätta barnet i typ en vattenpöl så det lär sig att skor är en bra grej men det känns taskigt.

Ebba drar fortfarande av sig skorna ibland i bilen eller i vagnen, men det blev bättre när hon började vara mer på marken. I blött gräs, en kall sandlåda eller med fötterna släpandes i backen på en bobbycar har hon nog kopplat att skor är bra grejer.
Hur reagerar hon om hon sitter på marken då, och blir blöt eller smutsig? Man behöver ju inte vara så drastisk som med en vattenpöl.

Bebis står numera helt utan stöd så att gå är nog inte långt borta. Har ett väldigt häftigt humör och bestämda åsikter, vägrar ha skor och mössa, känns bra inför höst/vinter..

Hur får ni era att ha skor på? Har köpt mjuka gosiga UGGs men de duger inte :cool:. Köpt massor mer skor från olika märken men inga får stanna på. Har typ testat allt känns det som. Läste att man skulle sätta barnet i typ en vattenpöl så det lär sig att skor är en bra grej men det känns taskigt.

Det där löste sig av sig självt för oss när sonen väl började gå. När han kunde knata omkring och upptäcka världen var skorna helt plötsligt helt ointressanta :p

Kavat.

Skor med lite högre, tajtare skaft. De får hon inte av sig hur hon än försöker, och nu har hon i princip slutat försöka. Sen är hon ändå oftast upptagen med att pilla på annat, skor på foten kommer rätt långt ner på Siris prioriteringslista :p

H pillar också bara med skorna och mössan i vagnen/bilen osv.
när han väl kryper runt skiter han i att de sitter på.

igår var det 1årskalas. Heliumballongerna och bobbycaren var klara favoriterna. Tårta var också megamumsigt och som alltid blir han superglad för pekböcker. Var dags att uppdatera, de gamla var mer eller mindre uppätna :D

1års kontroll idag, stannat av lite. Nu 82,5 cm lång vilket är enl kurvan men bara ökat 750 gr i vikt på 2 mån.

Vad sa bvc om hans lilla viktökning, något de oroar sig för?

Vi har 1årskalas till helgen. Liten sammankomst med familj och några vänner bara. vad hade ni för tårta? Vi har idétorka :p
Hon har en seg förkylning som hon nog lyckats föra vidare till sin mor, så vi hoppas den gett med sig till helgen (för oss båda). Stackars maken hade ett par tuffa nätter i helgen, en annan var på jobbet och roade mig istället :angel: Fast det kändes lite jobbigt att inte vara hemma och kunna hjälpa till när hon vaknar och är otröstlig och det ska roddas med nässpray, febernedsättande osv...

Vi har också haft kalas. Ballonger o girlanger var spännande. Likaså presentpappret. Bästa presenten verkade vara en liten keyboard i miniformat.
@Flixon A älskar bananer så jag gjorde en banantårta. Sockerkaksbotten med två lager mosad banan. I första lagret bredde jag ett lager chokladganache över bananerna samt strödde över lite marängkross. Locket på och sedan grädde, bananskivor, chokladsås, strössel och lite maränger. Blev uppskattad av både A och gästerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits