Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad roligt att hon är så glad OJ vad hon växer! Hur snabbt brukar bebisar öka i vikt?Hur många ammar här inne?
Jag helammar, och denna gången känner jag mig så himla låst av det. Jag antar att orsaken är att jag dessutom studerar samtidigt, och att se till att det finns utpumpad mjölk till de gånger jag inte är hemma är en stress. Förra gången hade jag inga bekymmer alls med att amma men denna gången funderar jag allvarligt på att komplettera med ersättning när jag inte är hemma och lägga ner pumpandet. Samtidigt får jag så dåligt samvete, lillan har precis börjat bli sådär igenkännande glad då jag ammar. Såfort jag tar fram amningskudden och vi sätter oss tillrätta börjar armar och ben sprätta, och gör konstiga grymtande läten och ser ut som en piraya Hon går dessutom upp fint i vikt, över 400 g förra veckan. Dessutom misstänker jag att om jag börjar komplettera med ersättning blir det nog fort att det blir mer och mer. Som det är nu känner jag mig stressad av att gå ut till stallet eller liknande, om hon skulle bli hungrig då jag inte är inne. För det blir hon alltid. Så då skulle det bli ytterligare ersättning där...
Jo, strl 68 har ingen växtmån längre så 74 används det med nu, funkar fint. Idag har hon brallor o strl 80 i en mjukismodell från lillephant och dom funkar redan nu. Hin har inte så mycket veck heller än, men dom kommer om hon blir som sin syster. Men hon är lång, och riktigt stadig, håller koll på sitt egna huvud när man bär henne, lyfter huvudet och tittar sig omkring då hon ligger på mage, så hon är tidig. Skönt med stabilt barn dock, ffa när storasyster vill hålla och såVad roligt att hon är så glad OJ vad hon växer! Hur snabbt brukar bebisar öka i vikt?
Senast vi vägde H hade hon gått upp 240 g på två veckor. Men hon är ingen storätare, vi får ofta försöka truga i henne mat (idag med en kaskadspya som följd ). Bytet av ersättning hjälpte inte och inte heller att köpa nappar med större hål. Tänker jag rätt i att låta henne sova länge så att aptiten byggs upp ordentligt eller borde jag göra på annat sätt? Hon är 8 veckor nu.
Ojdå! Här la vi bort strl 50 för två veckor sen och använder bara 56 just nu
Världens senaste uppdatering kommer här
(läser från mobilen varje dag men orkar inte skriva för buke är tyvärr inte så mobilvänligt )
Lilla Edith är nu drygt två veckor har växt 2,2 cm och gått upp från 2850 gram till 3264. Hon tittar sig omkring och fixerar blicken korta stunder, ligga på mage är ingen höjdare hon blir skitförbannad för att hon inte kan krypa
Mitt enda krångel har blivit amningen, det funkade fint i ca 1,5 vecka hon slog nästan rekord på sös gällande viktuppgång. men nu senaste dagarna så verkar det som att produktionen inte hänger med riktigt..
Natt, morgon och dagtid äter hon med "lagom" mellanrum så det hinner bildas ny mjölk hela tiden. Kvällarna däremot äter hon så ofta att det efter ett par timmar blir torrsnuttande och skitsur bebis
Jag kände att pumpa och mecka inte riktigt funkar, hinner helt enkelt inte med det så har köpt ersättning nu och tänkte kompletera med nån flaska på kvällen när brösten är tömda så hon slipper hungerskrika i en timme!
Gör jag helt galet tycker ni? och om nån har nått tips är det hjärtligt välkommet!
Brösten blir aldrig tomma. Så fort dom börjar tömmas så fylls dom på med en gång. Det nybildas hela tiden.Världens senaste uppdatering kommer här
(läser från mobilen varje dag men orkar inte skriva för buke är tyvärr inte så mobilvänligt )
Lilla Edith är nu drygt två veckor har växt 2,2 cm och gått upp från 2850 gram till 3264. Hon tittar sig omkring och fixerar blicken korta stunder, ligga på mage är ingen höjdare hon blir skitförbannad för att hon inte kan krypa
Mitt enda krångel har blivit amningen, det funkade fint i ca 1,5 vecka hon slog nästan rekord på sös gällande viktuppgång. men nu senaste dagarna så verkar det som att produktionen inte hänger med riktigt..
Natt, morgon och dagtid äter hon med "lagom" mellanrum så det hinner bildas ny mjölk hela tiden. Kvällarna däremot äter hon så ofta att det efter ett par timmar blir torrsnuttande och skitsur bebis
Jag kände att pumpa och mecka inte riktigt funkar, hinner helt enkelt inte med det så har köpt ersättning nu och tänkte kompletera med nån flaska på kvällen när brösten är tömda så hon slipper hungerskrika i en timme!
Gör jag helt galet tycker ni? och om nån har nått tips är det hjärtligt välkommet!
Jag är lite nyfiken, hur ligger hon på bvcs kurvor i förhållande till normalkurvan? H ligger ändå 1-2 standardavvikelser över normalen på allt så jag tycker inte hon är så liten Hur utvecklas hon jämfört med storasyster?Dom storlekarna hoppade vi över, vi gick på 62 direkt
Jag är lite nyfiken, hur ligger hon på bvcs kurvor i förhållande till normalkurvan? H ligger ändå 1-2 standardavvikelser över normalen på allt så jag tycker inte hon är så liten Hur utvecklas hon jämfört med storasyster?
Prolaktin är det mjölkbildande hormonet som frisätts när barnet suger och mjölken lämnar bröstet. Ju OFTARE barnet suger desto mer hormoner frisätts och desto mer mjölk bildas. På natten frisätts extra mycket prolaktin, det är därför bra att amma fritt även på natten.@trazel @Emor @Tora TACK för svar!
Grejen är den att det va typ bara några dagar efter att mjölken rann till ordentligt som va "normala" tycker att tuttarna är jäkligt tröga om hon ska behöva torrsnutta 1,5 vecka för att få igång nått
När jag googlat lite så har det stått att brösten måste tömmas för att det ska börja fyllas på och öka produktionen. Så jag har låtit henne snutta ihjäl varje tutte för att verkligen tömma dom...
Ska testa att byta ofta och se om det funkar
Ger det några dagar till sen börjar jag använda den svindyra jäkla nappflaskan jag köpt
Jajja mitt i tuttgnället tröstade jag mig med att klicka hem en ringsjal
Är helt jäkla omöjligt att amma i en ergobaby med spädbarnsinlägg har jag märkt.. kanske nån erfaren och klok kvinna här som vet hur man gör? Enligt instruktionerna ska man "bara" sänka ner hela paketet men sänker jag selen så hon sitter i tutthöjd har jag midjeremmen runt rumpan
Vore så smidigt att slippa knöla upp henne och ta av selen på tunnelbanan när det är matdags.
Hoppas ringsjalen är lättare att amma i