Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Ett dygn är väl absolut minimum, som jag ser det. Dels är man ju lite mör efter förlossningen oavsett, sen tycker jag det tagit mer än ett dygn innan amningen är helt etablerad. Vi stannade en vecka efter första förlossningen, och tre dagar denna gång, beroende på hur förlossningen gått. Önskar absolut inte att vi åkt hem tidigare någon av gångerna, är ju guld värt att ha tillgång till smärtstillande efteråt, praktiska sjukhusprylar för slask och barnskötsel, plus lite tid att landa och känna hur man egentligen mår efter första dagens eufori. Jag tror man har igen det sen ifall man tar det lite piano i början.

Oj, vi var inte där ens i 9 timmar. Är såååå glad att jag kunde kliva upp och åka hem samma morgon. Tyckte att de 3 dagarna vi var tvingade att vara kvar sist var en pina.
Jag har mått strålande och inte tagit smärtstillande alls. För inget gör ont. Amningen fungerar också otroligt bra, så jag ångrar inte att vi åkte hem. Vår säng är skönare och maten bättre ;)

Jag tror man har igen det sen ifall man tar det lite piano i början.

och jag tror att man ska göra precis så som man känner själv precis hur det är för just en själv. :)
Ingen kan veta hur det känns för en annan. jag hade inga problem att få igång amningen trots att jag tog emot besök (hemma) innan barnet ens var ett dygn. Vilket jag A L D R I G trodde att jag skulle göra. För mig var det bra, jag var full av energi och har nog aldrig mått så bra i hela mitt liv (endorfin kick som hette duga antar jag? ;). Det är inget jag har upplevt någon negativ effekt av, varken på mig, maken eller dottern.

Oj, vi var inte där ens i 9 timmar. Är såååå glad att jag kunde kliva upp och åka hem samma morgon. Tyckte att de 3 dagarna vi var tvingade att vara kvar sist var en pina.
Jag har mått strålande och inte tagit smärtstillande alls. För inget gör ont. Amningen fungerar också otroligt bra, så jag ångrar inte att vi åkte hem. Vår säng är skönare och maten bättre ;)

Det låter nästan otroligt, du menar att ditt underliv är helt opåverkat av förlossningen, inte ens svullet? Och inga eftervärkar alls? Och att du inte ens lade märke till när mjölken rann till och brösten blir stora och hårda? Ingen blödning alls efter moderkakan när livmodern drar ihop sig?

Du måste nästan vara ett medicinskt underverk! :)

och jag tror att man ska göra precis så som man känner själv precis hur det är för just en själv. :)
Ingen kan veta hur det känns för en annan. jag hade inga problem att få igång amningen trots att jag tog emot besök (hemma) innan barnet ens var ett dygn. Vilket jag A L D R I G trodde att jag skulle göra. För mig var det bra, jag var full av energi och har nog aldrig mått så bra i hela mitt liv (endorfin kick som hette duga antar jag? ;). Det är inget jag har upplevt någon negativ effekt av, varken på mig, maken eller dottern.

Det var ju det jag skrev, första dygnet är man lätt euforisk, det är sen som man landar. Finns ju en anledning att man talar om tredjedagsgråten. ;)

Däremot tror jag att det finns ett jättestarkt ideal att man ska föda snabbt och lätt utan smärtstillande, glatt studsa upp ur barnsängen för att åka hem och städa och baka bullar samtidigt som man tar hand om bebisen och kör igång amningen utan problem, för att sen ställa sig i stallet och mocka någon dag senare. ;) Det är väl därför anknytningsproblem och förlossningsdepression är så stigmatiserat, då lever man ju inte alls upp till bilden av idealmamman.

Det låter nästan otroligt, du menar att ditt underliv är helt opåverkat av förlossningen, inte ens svullet? Och inga eftervärkar alls? Och att du inte ens lade märke till när mjölken rann till och brösten blir stora och hårda? Ingen blödning alls efter moderkakan när livmodern drar ihop sig?

Jag kan bara instämma med det dee79 skriver.
Jag åkte hem samma dag som dottern föddes (hon är född ca 3 på morgonen, vi åkte hem vid fem på eftermiddagen) och joooo...
Jag var jävligt svullen i underlivet, jag blödde, brösten var sprängfyllda och det sprutade åt alla håll ....

Men jag var precis som dee79: jag mådde strålande tog inget smärtstillande och har aldrig varit så lycklig i hela mitt liv. (den enda gången jag klagade var när jag råkade sätta mig lite tokigt på "kaktusen" (dvs. de hela FEM stygnen som jag fick sy).

Och nej - jag knarkar inte. ;)

Senast ändrad:

Ja, gu vad jag grinade på tredje dagen. Tårarna sprutade - men jag var lycklig då också. Glädjetårar. Jag har aldrig varit så tacksam över den där "kubb inomhus" grejen som ledde till att jag och min man träffades och som sedan, sju år senare resulterade i den ljuvliga varelsen som vi precis fått i våra liv ...
Jag tror jag grät hela dan? Vi var in på tredagarskontroll den dagen. jag grät för att dottern var så söt i bilen, jag grät när de stack henne i hälen (för PKU testet) jag grät för att jag var så trött och att vi "aldrig" fick åka hem, jag grät för att solen sken så vackert, jag grät och jag grät - och jag har aldrig varit lyckligare.

De ideal du pratar om har jag aldrig hört om.
Däremot har jag blivit idotförklarad igen och igen och igen och igen och igen och igen och igen (ja du fattar) - hånad med himlande ögon, kommentarer om självplågeri och annat kul när jag pratar om vilken stark och underbar upplevelse jag tyckte att det var att föda barn och bli mamma för första gången. (jag födde självvalt utan smärtlindring, därmed inte sagt att jag funderar på att göra det igen)
Jag tycker snarare att idealet är att man ska lida så mycket som möjligt, vara helt utslagen efteråt och sen beklaga sig resten av livet över att man råkar vara född till kvinna... :o

(jag är förresten så knäpp att jag är stolt/glad över att vara kvinna för förlossningen var bland det häftigaste jag gjort, som helhetsupplevelse alltså.)

nä vet du - jag blev inte svullen denna gången. Ett minimalt skavsår som inte ens känns när jag kissar. Eftervärkarna kändes som vanliga icke-smärtsamma sammandragningar, så nej - ingen smärta där heller.

Mjölken rann till under kvällen och natten och visst sjutton är de stora och hårda och ömma. Menar du att man skulle ta smärtstillande eller behöva vara på sjukhuset för det?

Blödning har jag absolut, men jag har haft mens 13 gånger om året i mer än halva mitt liv också. Har dessutom för mig att du sa att du inte blödde från ditt avslag sist. Byta bindor klarar jag bra hemma och behöver inte sjukhustoaletten till det.

Dock gör fogarna ont fortfarande, men de har gjort ont sen v 19 och det är betydligt bekvämare med dem utan alla extrakilon på magen.

Sist var det supersvullet efter alla stygn, jag mådde skit och var trött, amningen strulade.

Den här gången gick förlossningen skitfort och lätt, jag hann inte bli svettig ens. Det är väl inte mitt fel att jag hade ett förlopp som lever upp yill den bilden av "idealmamman" som du målar upp. Jag både lagar mat, leker med sonen, mockar, fodrar och tar hand om mina 4 hästar samt tvättar och fixar.

Är sjukt tacksam över att få må så bra den här gången och hoppas att jag faktiskt kan få känna att jag är värd det efter förra gångens skitupplevelse med brutal förlossning och kolikbarn som skrek dygnet runt från start.

mina "problem" efter förlossning var blödning, som vanligt alltså, va var det de kallade mig, omföderska hehe :rofl:
alltså så bra gick allt ^^

Snart har ni bebis i famnen, om ni inte redan har det! Tänker på er, och hoppas att du får en lika bra upplevelse av ditt snitt som jag fick av mitt!

Kl*
Grattis Mabuse!
Och Lycka till, Giovanna!

Ang hemgång efter förlossningen. Vi åkte hem vid lunchtid på tisdagen och Ronja föddes på måndag kvällen. Allt fungerade bra med amning o så, så vi såg ingen anledning till att vara kvar. Och att de bygger om precis utanför förlossningen/ bb gjorde inte valet svårare direkt. Det är svårt att vila när de spränger o väsnas.
Jag hade inte mycket besvär efter förlossningen - jag fick sy ett stygn och hade (har) det där avslaget och så var jag öm i svanskotan, annars var jag oförskämt pigg.

Bf+1 dag nu. Storstädar idag i alla fall försöker städa och göra fint här hemma. Rastlös i själen, men har väl accepterat tanken att det kan dröja åtminstone 14 dagar till.

Haha nä verkligen inte, denna bebis verkar inte vilja komma ut heller. Den trivs som fisken i vattnet inne i magen. Håller på att förbereder tårtor och kalas då dottern blir 3 år i mon och skulle inte förvåna mig om den tittar ut i natt eller i mon bara för att man är uppbokad hela dagen med besök i mon haha

Inget i sikte här heller. Jag bokar upp alla dagar som om det inte skulle komma någon bebis, imorgon blir det fira maken som fyller 30 och på lördag ska vi åka till tropikariet i Helsingborg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka