Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja förra gången fick jag byta till Duroferon från Niferex, och det blev stor skillnad men ändå inte bra, så jag slipper gärna så länge det går!

Här rusar tiden också, 22+2 idag. Bebisen lever om för fullt, igår kände jag många hårda sparkar på usidan :love: Stackars maken var på bio och missade uppvisningen.

Någon mer än jag som är sjukt doftkänslig? Igår spydde jag när jag bytt Tuvas blöja, hädanefter får jag duscha av henne i rumpan!

Fast hemofer är väldigt mycket snällare än niferex - med niferex fick jag komplettera med extra fibrer för att hålla magen igång, med hemofer märker jag ärligt talat ingen effekt på magen alls. Men visst är det praktiskt att inte behöva ta tillskott alls!

Jag håller med, nu går tiden jättefort tycker jag, mer än halvtid nu. Funderar en del på hur sjutton det ska gå med allt, hur det ska bli att vara förälder och så...

Jag håller med, nu går tiden jättefort tycker jag, mer än halvtid nu. Funderar en del på hur sjutton det ska gå med allt, hur det ska bli att vara förälder och så...

Då är vi två som funderar en del. Tänkte försöka övertala min sambo idag och åka och titta på vagn.

Jag har också hemofer hemma som jag tänkte äta, jag har använt dem förr och inte känt av magen alls då..

Kl*
Det var ett tag sen jag var här inne nu! Jag förstår inte var all tid tar vägen. Jag är i v. 26 (25+2) nu och tiden går jättefort på ett sätt (jag tycker inte det är annat än "ny vecka"), men å andra sidan går tiden så förbaskat långsamt! Det är 14 veckor kvar till bebisen ska titta ut ju!! Om jag inte går över tiden för då är det ju ännu längre.... Suck.

Vi (jag och sambon) var hos BM förra veckan, men det känns som att det missades massor på något vis. Hon tog lodprov för att kolla blodgrupp, blodtryck, blodsocker, bebisens puls och mätte magen, men inget vägande och ingen koll av järnvärden.
Fick senare ett samtal (intalat på telesvar då jag jobbade) där hon sa att hon glömt säga att jag skulle börja äta järn - niferex - en kapsel varannan dag. Men det känns så dumt att äta något som kanske inte ens behövs.
Jag ska in och lämna nytt urinprov imorgon och då tänkte jag passa på o höra med dem vad de säger om järnet, om jag kan få kolla det och äta hemofer istället om järn behövs. Det har jag redan hemma och jag vet att det funkar bra med magen.

Jag funderar på att byta BM. Min sambo gillar henne inte alls (hon hälsar på honom, knappt, men det är inte mer än så, så han känner sig väldigt utanför) och jag vet inte om jag gillar henne heller.
I övrigt såg allt bra ut, SF måttet låg inom ramen (mellan den fasta linjen och den nedre streckade) och hjärtljuden låg på 156.

En fråga. Den BM jag har nu, är det henne jag kommer gå till med bebisen sen också? När den är ute och ska på alla kontroller osv.

Nej, när bebisen är ute så slutar man hos MVC, då är det BVC som gäller, och fokus kommer att vara bara på bebisen, inte på dig. Man brukar ha ett återbesök hos MVC bara för att kolla att allt läkt ihop som det ska efter förlossningen, men det är allt.

Giovanna och fraggel_tess: Min erfarenhet är att det är otroligt mycket roligare och enklare att vara mamma än att vara gravid, så jag skulle snarare se det som att det är då det roliga börjar, graviditeten är mest en trist uppstartssträcka. Givet att man får en frisk bebis (vilket ju de allra flesta ju får) så är bebisar rätt självinstruerande, och rätt enkla i början utan större behov än närhet, mat och ren blöja, sen blir de lite avancerade vartefter man blir varm i kläderna som förälder. En ettåring är mycket mer avancerad att ta hand om än en nyföding, men då har man ju haft ett år på sig att öva. ;)

Skönt att höra :D

Fast jag har ju i och för sig mått oförskämt bra hittills, inget illamående eller så. Lite foglossningskänningar och trötthet bara men för det mesta märker jag inte ens att jag är gravid.

Utom när bebben lever om förstås men det är ju bara mysigt...

Men det är ändå svårt att verkligen förstå att jag ska bli mamma, har ju verkligen ingen aning om vad jag ska vänta mig.

Är generellt inte en barnkär person och barn brukar inte vara så intresserade av mig heller. Min man är däremot en riktig barnmagnet :D

Träffade ett gäng kompisar för ett tag sen där alla har barn och då satt mammorna med barnen och killarna stod och pratade om annat en bit bort. Jag gillar inte alls det där och är nog lite rädd att hamna i "bebisträsket".

Men det kanske ändrar sig, när bebisen kommit kanske jag är den som aldrig pratar om något annat än bebisrelaterade saker :angel:

Det där får stå för dig kan jag säga :D
Med anknytningsproblem, kolik och sömnproblem tyckte jag att spädbarnstiden var det värsta, det blev lättare sen när hon kunde förmedla mer vad hon ville och så. Det blev också väldigt mycket roligare när hon blev äldre.

Jag njuter i fulla drag av att vara gravid, men så lider jag inte av nåt annat än en jävlig foglossning (ännu) heller. För mig är det inte alls nån uppfartssträcka utan underbart :)

Giovanna och fraggel_tess: Min erfarenhet är att det är otroligt mycket roligare och enklare att vara mamma än att vara gravid, så jag skulle snarare se det som att det är då det roliga börjar, graviditeten är mest en trist uppstartssträcka. Givet att man får en frisk bebis (vilket ju de allra flesta ju får) så är bebisar rätt självinstruerande, och rätt enkla i början utan större behov än närhet, mat och ren blöja, sen blir de lite avancerade vartefter man blir varm i kläderna som förälder. En ettåring är mycket mer avancerad att ta hand om än en nyföding, men då har man ju haft ett år på sig att öva. ;)

Skönt att höra! Nu arbetar jag ju som förskollärare med just ålder 1-3 år. Och kan ha ett rätt stort gäng när jag arbetar så att ha en ettåring känns som semester kanske ;)

Själv så känner jag mig ju knappt gravid mer än att det är bula som putar ut på mitten. Har inga direkta krämpor än i alla fall ( 22+6). Känner inte så mkt sparkar heller, men moderkaka i framvägg ska väl dämpa en del sade min bm.
Längtar väl efter att känna lite mer kanske, känns lite overkligt än helt enkelt.

Det där får stå för dig kan jag säga :D
Med anknytningsproblem, kolik och sömnproblem tyckte jag att spädbarnstiden var det värsta, det blev lättare sen när hon kunde förmedla mer vad hon ville och så. Det blev också väldigt mycket roligare när hon blev äldre.

Jag njuter i fulla drag av att vara gravid, men så lider jag inte av nåt annat än en jävlig foglossning (ännu) heller. För mig är det inte alls nån uppfartssträcka utan underbart :)

Fast jag skrev ju "om bebisen är frisk". Det är den ju inte om den har kolik - vilket måste vara fruktansvärt, men de flesta bebisar har ju tack och lov inte det. När det gäller att kunna förmedla vad man vill upplevde jag att just det inte var så svårt i början, eftersom i princip alla problem (utom kanske en blöt blöja) går att lösa med universalmedicinen amning. Det hjälper ju liksom mot de flesta problem man kan ha när man är liten: ont i magen, hungrig, törstig, trött, känna sig ensam. Så funkar amningen och bebisen är frisk så har man otroligt mycket gratis, det finns liksom inga problem man inte kan lösa. Det gör det väldigt enkelt att vara förälder. Dessutom har ju inte spädbarn särskilt avancerade problem, får man mat, sömn och närhet, och inte har ont, så är ju livet oftast bra om man är en liten bebis. De har inte så stora krav på tillvaron.

Sen håller jag med om att det blir ännu roligare sen vartefter de blir äldre, men det hindrar ju inte att det redan från början kan vara betydligt roligare och enklare att vara förälder än att vara gravid.

Jag äter ju niferex sen inskrivningen tyvär för jag hade redan hade dåligt järnvärde och min mage mår inte bra av dom, blir så hård i magen att man knappt kan gå på toa, men hur funkade dom andra?? kanske det är lättare att göra sina behov och lite skonsammare mot magen.

Jag går in i vecka 23 i dag (22+0) och vet inte vad bäbis i min mage håller på med. H*n lever rövare varje dag och sambon känner h*n varje dag utanför magen gott och väl, Är nog en liten disco bäbis :rofl:

Den har börjar sparka/röra sig nere vid Fittbenet och det är verkligen obehagligt på något set. (ursäkta ordvalet:p)

Fick du övertalat din sambo att åka och kolla på vagn??

Går i samma tankar här med för vi behöver ha två stycken till bäbis som kommer nämligen. Jag har ju kvar Indras barnvagn men den tänkte vi ha här hemma på gården enbart, Efter som vi är stor bönder så kommer en del saker lukta mycket koskit så vill vi inte åka runt med den stanken till folk :rofl:

Så vi har en ladugårdsvagn och en lite finare som är luktfri :D

Jag tycker att vara gravid är så mycket lättare än att ta hand om en nyfödd. Min förra graviditet var som en dröm och hade inte något problem alls utan märktes inte för fem öre att jag var med barn föruton att magen växte.

Denna graviditet än så längre har inte varit lika snäll med fortfarande inte jobbiga problem.

Min dotter hade kvällskolik och sov inte alls så mycket som en nyfödd skulle göra och var ganska jobbig, det var tills i ett års åldern allt blev lättare.

Men alla tycker ju olika som tur är :laugh:

Vi har varit iväg idag och tittat på vagnar. Gah vilken djungel! Vet ju att jag vill ha en kombivagn i alla fall med fyra hjul. :D Det känns nästan som att köpa bil...Limited edition och tillval hit och dit!

Vi har varit iväg idag och tittat på vagnar. Gah vilken djungel! Vet ju att jag vill ha en kombivagn i alla fall med fyra hjul. :D Det känns nästan som att köpa bil...Limited edition och tillval hit och dit!

Ja visst känns det så :crazy: kan vara riktigt jobbigt att kolla barnvagn om man inte redan vet vad man är ute efter. Och finns många som är likadana bara att det skiljer flera tusen bara för det är ett kändare märke.

Som jag sakt här till sambon, jag bryr mig inte vad det är för märke bara jag får en som är combi vagn för det är så himla smidigt och att den skall vara i en neutral färg då vi inte vet om det blir en flicka eller pojk och att den har fyra fasta hjul, gillar inte kul som kan snurra alls.

Hade ni kollat vad det blir för kön?

Kombivagn ska vi ha med fyra fasta hjul (Det ska funka på grusvägar, för vi bor också på landet). Tyvärr så kunde inte bm se vilket kön det var eller så ville hon inte. Hon va lite märklig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka