Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

På mig maxade de det värkstimulerande, men det hände inte ett skit, så just den delen klarade jag som förstföderska utan problem - alltså utan någon större smärta.

Japp, han kom ut den vanliga vägen, men eftersom han stod högt så var det liksom inte mkt som hade fått tänja sig gradvis, han var ju ute på 5-6 värkar efter de satte sugklockan. Jag sprack mycket, dock på sidorna och ingen sfinkter (tack och lov).

Det må ha känts att föda fram barnet så fort, men det var totalt outhärdligt när de försökte sy, jag minns inte riktigt för allt gick så snabbt, men jag låg nog inte precis still och var medgörlig om man säger så. Så de sövde för att lappa ihop mig. Gjorde inte speciellt ont det heller, tog panodil första dygnet, sen såg jag ingen vits. Men det tog tid innan stygnen började släppa och när de väl gjorde det (typ efter 8 veckor, minns att det var runt efterkontrollen) så kliade det nått överjävulskt så jag höll på bli galen.

Hej Svejs!

Känner ni några rörelser i magen än? Isåfall när kände ni de första? Är i v 18+1 och känner inget eller kanske nåt, men är osäker.

Nu har jag känt kring vecka 17-18 nånting. Med sonen kände jag helt säkert först kring vecka 22-23. Innan det var jag så osäker på om det verkligen var rörelse från bebisen eller tarmrörelser.

Jag kan känna att det liksom bubblar till. Kan det va något åt det hållet tro? Har blivit tydligare de senaste dagarna nu.

Ja det låter som att det är bebisrörelser :) i början tycker jag nästan det känns som en nervryckning. Det spritter till snabbt under någon sekund.

Det är säkert den lilla i magen du känner, Jag känner hur min rör på sig och även sparkar. Och det gör jag även utan på magen nu sedan kanske 1 vecka tillbax och min sambo har känt bäbis sparka varje kväll utan på magen.

Så det dröjer nog inte länge till innan du med gör det eftersom vi är i samma dag :p

Ja, spännande är det i alla fall. Fast jag är ju så nojjig att jag inbillar mig att något är fel, men så är jag med allt.

Ja men självklart får man lov att vara lite nojjig, det är ju en stor händelse att man skall bli föräldrar.

Har du börjar få nån liten mage ännu?

Nu har det börjat synas på mig när jag ligger ner i sängen och när jag står upp blir det ännu mer. Nu börjar man märka att kläderna sitter lite tajtare runt magen/midjan :rofl:

Har mitt sista UL på tisdag och kan bara inte sluta längta :love:

Jodå mage börjar det bli. Alla i omgivningen tror väl jag har misslyckats med min tidigare viktnedgång. Syns extremt tydligt när jag sitter i bilen :D

På mig maxade de det värkstimulerande, men det hände inte ett skit, så just den delen klarade jag som förstföderska utan problem - alltså utan någon större smärta.

Med "genomföra förlossning" menade hon att det slutar med att barnet föds vaginalt. Enligt henne är det otroligt sällan att man kan göra en igångsättning med värkstimulerande på en förstföderska utan ryggbedövning. Det förekommer, men är väldigt ovanligt, och inget man kan räkna med. Oftast behöver man lägga en ryggbedövning i de situationerna.

Fast det gäller ju alltså om man blir igångsatt, det behöver man ju inte bli. Varför tror du inte de kommer kunna lägga en ryggbedövning på dig?

Jag har galet tätt med kotorna. Det var en pärs bara när de skulle ta lumbalpunktion på mig för en herrans massa år sedan. Fick nog traumatiska minnen dessutom där. De fick försöka fyra gånger, byta läkare med mera innan de lyckas. Så fort jag hör något om att sticka i ryggen försvinner jag snabbare än blixten.

Fast det handlar ju inte så mycket om vad du klarar, utan vad din kropp mäktar med rent fysiskt. Blir man alltför smärtpåverkad så funkar det inte, även om man psykiskt tycker att man orkar ett tag till.

Min förra förlossning så fick jag såna smärtor att de bestämde sig för akutsnitt, även fast jag tyckte då att jaja, visst gör det ont, men det går att stå ut med. Men de har ju betydligt mer erfarenhet, och vet mer om vad kroppen klarar.

Fast kroppen är ju en del av en själv också. En spontan tanke - om kroppen inte orkar med, orkar den med mer om man använder smärtlindring då alltså? För den påverkas ju fortfarande på samma sätt av förlossningen. Eller?
Jag kanske är väldigt opåläst (vilket jag kan erkänna, jag har inte läst asmycket känns det som,även om jag gjort just det) men smärtlindringen tar ju bort själva smärtan, inte det andra som spelar in?

Det är klart att får man någon smärtlindring så att man kan sova och få energi om det blir utdraget, så ja, då påverkar det ju kroppen positivt. Men i övrigt ser jag inte hur smärtlindringen som sådan skulle påverka kroppens fysik eller hur den skulle få kroppen att klara av mer än den skulle i vanliga fall?

Många dumma frågor kanske :p

Men ja, min mor har klämt ut 3 barn endast med lustgasens hjälp och jag hoppas på att det ska kunna gå i arv så jag klarar av det med. Jag vill inte proppa kroppen full med smärtlindring "bara för att jag kan" heller, utan jag vill att den verkligen ska behövas i så fall. Och än så länge har jag inte hittat något mer än lustgasen som jag kan tänka mig. Morfin (eller vad det nu är man får) så att man kan sova lite och få energi om det blir väldigt långdraget med då, men annars vet jag inget jag vill ha. Men ja, jag känner fortfarande att jag avstår även det om jag kan.
(vet bara att det finns EDA, en ryggm.bedövning till och bedövning som man sätter i underlivet)
Den medicinska smärtlindringen påverkar ju bebisen också, vilket inte känns helt bra heller tycker jag och även det är en anledning till att jag inte vill proppa i mig en massa i onödan.

Jag kände bebisen för första gången i v. 16. Jag minns att det kändes jättekonstigt i v. 18 när det stod på alla gravidappar att "nu kan du börja känna bebisen röra sig där inne, men är det första barnet kan det dröja x antal veckor innan du märker något", eftersom jag redan känt bebis i 2 veckor.

Kl*
Herrejisses, igår hade jag sura uppstötningar som aldrig förr! Kände lite kvällen innan men igår var det hela dagen! Idag har jag inte märkt något hittills dock, så jag hoppas att det är något övergående.. För det kommer väl aaaldrig att hända igen!? :angel: :D

Man blir ju orolig. Men det är säkert "kotten" som jag känner, men typ är van att min mage hoppar runt ändå har stressmage så jag reagerar inte så mkt.

*KL*

Hinner knappt fundera över bebisen i magen. Idag har vi skruvat ihop ny säng till storebror som blev jättestolt över att få en egen säng. Sen har alla hagar utom vintehagarna fått stolpar nedslagna och trådar spända. Övervakningskameran är monterad i stallet, så nu kan jag tjuvkika på min högdräktiga märr, tror dock att det är minst en vecka kvar (även om jag röstar för föl till torsdag morgon). Andra märren börjar också sätta ordentligt juver, så om allt går vägen har jag snart två fölisar i hagarna här hemma :love:

Jag mår riktigt bra i det stora hela, men känner av fogarna en del.

Ja, kroppen påverkas väldigt mycket av smärta. Blir smärtan tillräckligt stark så svimmar man, och då kan man inte föda barn längre. Starka smärtor är en enorm påfrestning på kroppen, det är därför man försöker smärtstilla efter en operation, t ex. Det läker sämre om man har väldigt ont, för då befinner sig kroppen i konstant stark stress. Vet inte om du har haft riktigt ont nångång, sån där smärta som man behöver morfin eller liknande för att rå på, men blir fruktansvärt trött av det. Ska man föda barn behöver man krafterna till själva födandet, då funkar det inte om man ligger och krampar i hela kroppen av smärta.

Nu har jag varit på ultraljud. Kotten mådde bra och allt såg bra ut. Känns skönt att veta lite mer nu. Bomben är lite mer släppt ut till vänner och släkt nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?