Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Hoppas att allt såg bra på ultraljudet!

Vi har också varit på RUL idag och allt såg bra ut. Fick beräknad förlossning till den 16 oktober mot 13 som vi fick på förra ultraljudet. Men man vet ju ändå inte när de tänker komma ut de små liven så det är väl bäst att inte bry sig om datumen för mycket...

Igår när jag skulle sova började jag tänka på förlossningen, tiden går ju faktiskt fort och nu när snart halva tiden gått börjar det gå upp för mig att jag ska ju faktiskt föda den här bebisen :eek:;)

Måste erkänna att jag är lite orolig, hur känner ni andra, oroar ni er för förlossningen?

Vad skönt att det gick bra på UL :)

Ja jag är hyfsat nervös inför förlossningen. Förra gången var otrolig utdragen och smärtsam, så jag ska gå på amanda-samtal om några veckor och lägga upp en planering inför denna gången - känns skönt att få hjälp :)

Lycka till på RUL speciella_tina :)

Jag har funderat på att ha med en doula, det skulle kännas skönt att ha en erfaren person som är med hela tiden.

Personalen på förlossningen kanske inte har tid att vara med så mycket beroende på hur många som föder samtidigt...

Vet dock inte om det finns någon tillgänglig där vi ska bo. Sen krävs det ju att personkemin stämmer, man vill ju inte ha med någon som man stör sig på ;)

Här gick UL också bra! Det är en liten Saga där ligger i magen:love:

Min dotter förlöstes med planerat kejsarsnitt, så nu har jag lite dubbla känslor. Å ena sidan vill jag gärna få föda vaginalt, planen är att barnet i magen är sista barnet, och jag vill ha upplevt en "riktig" förlossning. Å andra sidan är jag såklart lite nervös jag har ju ingen aning om vad som väntar!

Åh vad roligt, grattis! Fint namn!

Kul att få veta vad det är för sort också, själv hade jag inte en tanke på att fråga, skyller på att jag inte är van att gå upp så tidigt, hade tid redan 7.30 :p

Bebisen var också lite trött och rörde sig inte så mycket utan BM fick knuffa på magen för att hen skulle flytta sig, förra UL var det däremot en väldig fart. Kanske kan man hoppas på att bebisen fortsätter att ta sovmorgon sen också, varken pappan eller jag är morgonpigga :D

Vad skönt att allt såg bra ut! :) Det känns lite märkligt att man liksom skulle kunna "tappa känseln" för bebisens sparkar där inne, men det går ju tydligen alltså. Som sagt, skönt att det inte var värre än så iallafall!

Kl*
Vad många det är som varit på UL nu sista tiden! Jag ska in på mitt 3e idag! Det ska bli så kul att få se bebisen igen :love: och jag hoppas på en lite mer samarbetsvillig bebis den här gången så att de kan se allt de ska se.

Jag är i v.22 (21+3) idag o visst har tankar om förlossningen slagit mig. Jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. (Ok, väldigt mycket mer förtjusning än skräck). Lite orolig är jag för att det inte ska gå bra, men i det stora hela så tar jag inte ut något negativt i förskott. Jag har hellre en posiiv inställning än en rädd sådan för då blir det väl inget annat än ett trauma från början.
Jag är väldigt inställd på att låta kroppen sköta sitt. Den vet vad som ska göras. Inställningen är även sådan att jag inte ska använda mig av medicinsk smärtlindring (möjligtvis lustgas men inte mer). Jag ska banne mig klara det ändå, sen kanske jag inte gör det men jag ska försöka låta bli sånt där iaf.
Det jag egentligen är mest orolig för är kejsarsnitt. Jag är rädd för operationer överlag och blir det kejsarsnitt så vill jag sova. Jag vill inte att de ska skära i mig när jag är vaken. Samtidigt så gillar jag inte tanken på sprutor in i ryggmärgen så därav är EDA och liknande inget alternativ jag ens tänkt på.
Lite tankar fick ni iallafall från mig :p

haha ja jag tyckte också det ät helmysko, hon sa inget om det men jag har en teori om att det kanske kan ha at göra med om vart moderkakan satt förra gången, som att det blir ärrvävnad eller nåt- ingen aning :p

Ja så kan det ju vara.. Fast då känns det inte som man känner något först o sen inte känner någor, då borde det ju snarare vara så att man inte känner något först på ett tag o sen när man väl börjat känna så fortsätter det så liksom.. Men jag vet inte, kroppen är ju ett mysterium så ingenting är ju omöjligt känns det som :p

Kl*
ULet gick jättebra idag, de kunde se hjärtat direkt! Sedan var det en annan BM med som skulle lära sig det här med ultraljud så de undrade om hon fick öva sig på mig och givetvis fick hon det! Mer tid för oss att se bebis :love:
Vi fick med några nya bilder där plutt suger på tummen också! Vårt lilla troll <3

Lite skönt är det också att BF inte blivit flyttat en endaste dag heller! Jag var beredd på att bli flyttad en vecka eller nått sist men inte då. Och inte idag heller, så då måste h*n väl titta ut den 15e? Eller? ;)

Hej Svejs!

Känner ni några rörelser i magen än? Isåfall när kände ni de första? Är i v 18+1 och känner inget eller kanske nåt, men är osäker.

Måste erkänna att jag är lite orolig, hur känner ni andra, oroar ni er för förlossningen?

Japp, jag hade en hemsk förlossning med första barnet och blev duktigt traumatiserad. Vill absolut inte bli det igen, det var vidrigt med typ maniska självmordstankar, hemska mardrömmar (typ att jag låg paralyserad och läkarna skrattande skar upp magen på mig och drog ut inälvorna) och flashbacks (som är som minnesbilder, förutom att det inte känns som ett minne, utan som att man är tillbaka igen, som att klockan vridits tillbaka).

Men förhoppningsvis ska jag slippa det den här gången, har fått remiss till psykosociala enheten på sjukhuset där jag ska föda (samma som heter Aurora och liknande på andra sjukhus). Fick jättebra hjälp av kurator därifrån efter förra förlossningen, och är frisk från traumat nu, så jag har goda förhoppningar om att de ska kunna hjälpa.

Men tills dess försöker jag att inte tänka på det, mår bara dåligt då, och det gör ju ingen nytta.

Jag ska banne mig klara det ändå, sen kanske jag inte gör det men jag ska försöka låta bli sånt där iaf.

Fast det handlar ju inte så mycket om vad du klarar, utan vad din kropp mäktar med rent fysiskt. Blir man alltför smärtpåverkad så funkar det inte, även om man psykiskt tycker att man orkar ett tag till.

Min förra förlossning så fick jag såna smärtor att de bestämde sig för akutsnitt, även fast jag tyckte då att jaja, visst gör det ont, men det går att stå ut med. Men de har ju betydligt mer erfarenhet, och vet mer om vad kroppen klarar.

Jag är 19+0 idag och känner rätt så regelbundet, men har kännt till och från i 2-3 veckor. Tyckte det var tydligare med min första då jag kände från v. 16 (typ 15+5). Dock har jag för mig att jag kände mer sist, hoppas den kommer igång ordentligt snart så man slipper fundera.

Just nu är jag jättelugn, men jag vet att tankarna kommer att komma mot slutet. Jag hade inte alls en lika traumatisk förlossning som Mabuse, men det blev lite drama på slutet och jag var lite för mycket i lustgasdimmorna för att förstå. Jag hörde att de sa att "ditt barn mår inte bra, kommer han inte ut nu så blir det akutsnitt". Sen var rummet fullt i folk, jag blev lagd i gynställning (vilket förutom att bli snittad var min värsta mardröm inför förlossningen) och det blev satt en hög sugklocka då min bebis inte kommit ner i förlossningskanalen ordentligt. Sen drog en, en annan hängde och tröck på magen, samtidigt som jag utan att känna av en endaste krystvärk var tvungen att krysta ut honom utan någonslags bedövning.

Han var rätt blågrå, jag blev sövd och skickad på op.

Så ja, jag har redan vid inskrivningen bokat in om kurator/aurorasamtal tillsammans med min sambo som inte heller hängde med i svängarna. Jag räknar kallt med att nervositet och ev ångest kommer att slå till när det blir skarpt läge.

Japp, jag hade en hemsk förlossning med första barnet och blev duktigt traumatiserad. .

+ dee79

Nu känner jag mig mycket lugnare :p

Förlåt galghumorn :o

Min inställning är den att jag ska ha all tänkbar bedövning. Skulle jag känna där och då att det går bra ändå så får det bli en positiv överraskning.

Det jag är mest orolig för är att det inte finns en läkare till hands som kan ge ryggbedövning, och att något ska gå fel med barnet förstås...

Jag har haft problem med smärtsam mens och eftersom jag nästan svimmat av smärtan då, när bara gäller lite blod så har jag inte så höga tankar om min förmåga att hantera smärtan när ett helt barn ska ut. Jag är lite orolig för att jag ska "stänga av" om det blir för jobbigt.

Men, men, jag försöker tänka positivt och det finns som någon skrev ingen anledning att ta ut dåligheter i förskott, det kanske går fantastiskt bra, det gör det ju för en del har jag hört :D

Jag tror man ska ta den smärtlindring som finns att få när den behövs. Nu gick det tyvärr inte att sätta någon ryggbedövning på mig, men hade det gått så hade jag ju alla gånger hellre fått en sån, så att förlossningen hade kunnat fortsätta istället för att avbrytas. Går det inte så går det inte, man kan ju inte själv bestämma hur kroppen ska reagera på stark smärta. Jag fick kramper av smärtorna, och då går det inte, kroppen orkar inte med en förlossning om man ligger och krampar mellan värkarna.

Det stod en intressant artikel i en av de tidningarna som ligger på MVC om en läkare som forskat om vad som händer när livmodern får mjölksyra av utmattning och därför inte orkar arbeta.

Naturligtvis så är det ingen idé att pressa på med till exempel värkstimulerande i sådana lägen utan då gäller det att se till att kvinnan får tillräckligt med bedövning för att kunna vila och sen när livmodern hämtat sig kunna fortsätta förlossningsarbetet.

Nu var ju detta ny forskning och hennes metod där man mäter laktathalten (heter det så?) från fostervattnet kommer väl inte hinna börja användas till i höst men det verkar väldigt vettigt tycker jag, kan bara tänka mig hur jobbigt det är att tvingas ha värkar som inte leder någon vart.

Jag glömde ju skriva det viktigaste - att jag upplevde varken öppningsfasen eller de mer aktiva värkarna som sådär jättejobbiga. Visst, det gjorde väl lite ont, men jag var öppen 7 cm när jag kom in och jag hade inte fattat att det dragit igång. En timme innan mockade, fodrade och fixade jag in hästarna. Jag var mest besviken på mig själv att jag inte "stod ut" längre hemma (åkte in 3 timmar efter första smärtsamma värken). Man vet ju att allt ska ta så lång tid för förstföderskor, men det gjorde det inte.

Mitt problem var att jag inte fick krystvärkar och att någonting tryckte på navelsträngen varje gång jag hade en värk - därför blev det bråttom med mitt barn.

Den oro jag kommer att ha har ingenting med smärta att göra, utan mer att jag inte förstod och inte hade kontroll. Visst, när han väl skulle ut så var det väl inte så bekvämt, det kändes allt, men oron ligger också i att bli sövd igen, att missa de första timmarna i mitt barns liv, att veta att hade inte personalen reagerat så kunde det gått illa för barnet m.m.

Jag är heller inte särskilt orolig för smärtan, den går ju över, men jag är orolig för att förlossningen ska behöva avbrytas, och att det ska sluta med akutsnitt igen. Och framförallt för att personalen ska vara lika ärkeklantig, oplanerad och okunnig som förra gången. Till syvende och sist är det ju man själv som får gå hem och försöka bli frisk igen efteråt, personalen går ju bara hem, och så är de färdiga. Patienten har otroligt mycket mer att förlora på att personalen gör ett dåligt jobb, än vad personalen har. Jag menar, de lider ju inte av att patienten får ett trauma, exempelvis. Så därför vågar jag inte riktigt lita på att det finns något vettigt incitament för dem att inte klanta sig. Så länge ingen dör så lär det ju kvitta rätt lika för dem, eftervården är ju inte deras problem.

Naturligtvis så är det ingen idé att pressa på med till exempel värkstimulerande i sådana lägen utan då gäller det att se till att kvinnan får tillräckligt med bedövning för att kunna vila och sen när livmodern hämtat sig kunna fortsätta förlossningsarbetet.

Framförallt kanske man ska tänka efter innan, och inte dundra på med värkstimulerande till en förstföderska, utan att kolla innan att det faktiskt går att lägga en ryggbedövning. Enligt överläkaren på narkos när jag pratade med henne efteråt, så går det nästan aldrig att genomföra en förlossning på värkstimulerande för en förstföderska på bara lustgas. Det hade det ju varit fint om nån tänkt på innan, om man säger så. :angel:

Får man fråga varför du blev opererad? Som jag fattade kom barnet ut den "naturliga" vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 135
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?