Sv: Hosta

Är hästen regelbundet avmaskad? Plötslig hosta kan vara tecken på mask.

Penicillin tror jag att han fick, eller om det var antibiotika? Eller det kanske är samma sak? :p
Jo men jag tror att vi ska vänta med att åka tillbaka, eftersom att han BLEV bättre ett tag, men att han nu blev dålig när vi gav honom dåligt hö en dag. Det kan mycket möjligt vara så att han reagerar på det dåliga höet och därför blivit irriterad i halsen pga av det, tror vi, inte alls säker på det men eftersom att han började hosta igen dagen efter att han fått dåligt hö så tyder det ju på det... Därför ska vi nog vänta ett tag.
Ska be mamma ringa kliniken igen, även om han enligt dom nästan var frisk. :crazy:

Eftersom att detta inte är min häst så har jag faktiskt ingen aning, jag har han bara på "halvfoder"... Men ska kolla med ägaren. :)
Men mask, syns det på blodprov?

Okej. Men hade jag vart er hade jag nog ändå ringt till kliniken och höra vad dom tycker. Dom kanske har nått jättebra tips. ;) Ringa kan man alltid göra. :)

Lycka till och hoppas han mår bra snart!:bump:

Pepparpeppar så har han inte hostat idag vad vi hört :) :bump:
Nu får han bara ensilage på morgonen och mer ensilage än hö på kväll och lunch.
Målet är att gå över helt till ensilage på lördag, sedan ska vi nog också ge honom något förebyggande, eftersom att han antagligen alltid kommer att vara dammkänslig nu, Cough less ska ju tydligen vara super :)
Sedan får han också Probimin nu (heter det så?) som fixar nått med tarmfloran, det kanske får honom i litte bättre "balans" igen. :) :bump:

Lite uppdatering :)
Idag red jag i ridhuset för första gången på LÄNGE med denna lilla pålle. :love: Han hostade två gånger när jag travade fram och innan det hade han hostat två gånger när jag stod och gjorde i ordning honom i gången, men sedan hostade han inget! :bump:
Han var jättepigg och go när jag red och jag vågade t.o.m galoppera lite, men gissa vem som var livrädd för att han skulle börja hosta? :o ;)
I alla fall så får han bara ensilage nu och jag tycker att han blivit mycket bättre, igår hostade han en gång och då hostade han även upp slem. :bump:
Veterinär har kollat på honom och han sa att han trodde att hostan skulle försvinna bara våren kommer. :)
Så nu håller vi tummarna så att han fortsätter att bli bättre!:banana: :banana: :love: :love:

Förresten så funderar jag på att ge honom nått fodertilskott, lite i förebyggande syfte, är Dodson & Horrels Breathe in bra?
Eller är Coughless bättre? :bump:

C_V_B skrev:
Min "halvfoderhäst" har haft hosta under en längre tid, vet. har kollat på honom och vi har fått både Fabriol(??) slemlösande och nått mer, hostan blev bättre men den finns fortfarande där.
Nu funderar jag på att prova lite olika saker, dels finns det en "örtgrej" som jag ev. ska prova men det jag undrar över är om hästar kan få för mycket av C-vitamin?
Jag hade tänkt att prova Chevinal Honey-C nämligen. :confused:

I övrigt så är ni välkomna att ge alla möjliga tips som ni kan om hosthästar...

Min ena häst har varit mycket hostig under perioder, i synnerhet under vintern när dom står i stallet mer än på sommaren. Testade ventipulmin och annat tex Alger. Det var svårt att få honom att äta men tillslut gick det hyfsat.
Vi bestämde oss för att byta strö i stallet till torv, förbättra ventilationen och i prinip alltid se till att hästarna går ute minst 8 timmar de mörkaste timmarna på året. Detta har gjort susen! Inga alger och inga fler besök hos vetten!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 929
Senast: Amha
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 397
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 497
Senast: Lipperta
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar