Sv: Hosta

läste just på om vitlökens egenskaper: vitlök används vid luftvägsbesvär; den är både slemlösande och bakteriedödande och hjälper till att få upp slem ur lungorna.
den hjälper oxå kroppens försvar att bekämpa infektioner.
vitlök är rik på svavel, vilket sedan utsöndras genom huden.
den har en blodrenande och samtidigt en insektsavvisande effekt. vitlök bidrar till att hästen utvecklar en bra bakterieflora i tarmen och är därmed viktig både för matsmältning och immunförsvar.
vitlök är en av de bästa läkeväxterna mot infektioner.
den kan användas i förebyggande syfte mot hosta, virus och även inälvsparasiter.
utvertes på skärsår, bett, insektsbett, ringorm, ohyra och fästingar
(källa-hästägarens örtabok)
dosering: 6-8 färska krossade vitlöksklyftor/dagen eller 15-30 gram rent vitlökspulver/ dagen.

BAL-prov tas på slemmet i luftvägarna och där ses det om hästen har ökad mängd neutrofiler (stavning?) som i så fall tyder på bronkit/kvickdrag och allt vad det heter. :crazy: Om jag nu fattat det rätt när veterinären förklarade. Det var så dom diagnostiserade min häst. :(

När hostar hästen? Morgon/dagtid/vid ridning?

Hade ut en veterinär som vaccinerade min häst för ca 2 veckor sedan. Hon undrade just om det här om han frustar efter han hostat (förklarade sen att han aldrig hostat) och då kan det tyda på att dom har slem i luftvägarna dom vill ha upp. Om dom FÖRST hostar och direkt efer frustar.

När gjordes det tidigare endoskopin och varför? Fick han medicin då?

Hoppas verkligen att han slutar hosta "av sig själv" och mår utmärkt igen. :) :bump:

Okej tack! :)

Nu är han under medicinbehandling så jag tänkte avvakta tills vi vart tillbaka på torsdag och se vad veterinären säger då. Men har funderat på det där med Carrageen och läst att många tycker det fungerat bra men att det verkar vara på hosthästar men med Bronkit och liknande så tänkte att det borde ju fungera på en häst med det men även utan hosta. Ska som du sa ringa och höra med dom i så fall om det blir aktuellt. :)

Enligt mina egna erfarenheter så tycker jag att carageenet är bättre än vitlökpulvret.......man ser hur mänder med snor kommer upp pga carageenet.....och hostan blir bättre på så kort tid...;)

Men den är inte lätt att få i hästarna i början, både lukta och smaka illa tro jag.....

Det som hjälper hosthästar är i princip en massa frisk luft (lösdrift om möjligheten finnes), ett luftigt och välventilerat stall (gärna kallstall eller stall med högt i tak, utan skulle ovanpå, ajabaja att stänga igen fönstrena helt så det blir fuktigt i stallet), utfodring med hösilage, blöt kraftfodret, aldrig sopa i stallet när hästen är inne eller innan den ska in och alltid vattna golvet för att minska spridningen av dammpartiklar.

Sen finns det vissa hästar som reagerar på halm också, så det bästa vore en vattnad torv eller spånbädd.
Mycket ridning i friska luften, och undvika att rida i dammiga, ovattnade ridhus som också kan bidra med sin del av kakan.

Hosthästar bör utredas på klinik med endoskopi för att ge en säker diagnos, och behandlas med bronkvidgande preparat under 2-4 veckor till hostan avtar i kombination med slemlösande (t.ex. acetylcystein eller bromhexin).

Ge också akt vid transport av hästen, då det gärna blir instängt och fuktigt även i transporten, ha bakre luckan öppen, vattna ströet och fodra inte under resans gång om resan understiger 8 timmar. Strö och hö dammar, och hästen har p.g.a. att den är uppbunden inte möjlighet att sänka ner halsen helt för att effektivt hosta ut allting ur lungorna.

Har inte använt carrageen och inte sett någon positiv effekt av örtblandningar eller vitlök utan en bra dammfri miljö, slemlösande och bronkvidgande i det akuta stadiet brukar hjälpa.
Prata med din veterinär som kan råda dig vilka åtgärder som är bäst lämpade för din häst.

oki, har ingen erfarenhet alls av caraggenet ....men ger en del örter i "förebyggande" syfte.
ger även vanliga ishavs-alger för hovarnas skull, mitt halvblod har fått mkt. bättre hovar av det.

hillevie skrev:
oki, har ingen erfarenhet alls av caraggenet ....men ger en del örter i "förebyggande" syfte.
ger även vanliga ishavs-alger för hovarnas skull, mitt halvblod har fått mkt. bättre hovar av det.

Nu blev jag lite:confused: ha ha.... undra om carageen och ishavsalger är samma sak:cool:

vad vet ja ???? mina alger är som ett granulat/mjöl man strör över maten.
och det heter "ishavs-alger" har gjort underverk med hovarna i allafall. min hovis har tom. börjat rekomendera det till andra kunder vars hästar har tråkiga hovar(som lätt spricker eller fläks)

Ishavsalger (Ascophyllum Nodosum) = brunalger (ett grönt "pulver" som eg. helst ska blötas innan fodring). Ges som fodertillskott, ofta vid exem.
Carrageen (chondrus crispus) = rödalger (ska kokas så gelé bildas). Ges ffa vid hosta och som en kur innan man övergår till brunalger.

Jag tyckte att jag läste i senaste Ridsport att vitlök inte är så bra som alla tror. (jag hittar inte tidningen bara för det):confused:

Min förra häst var COPD-häst och vi var igenom MÅNGA (dyrbara) behandlingar innan vi hittade rätt. Började med distriktsveterinären när hästen började hosta och snora (stora blaffor på boxdörren på morgonen). Tre behandlingar med pasta.

Remiss till Helsingborg. Slem i den böj luftröret gör mellan halsen och bringan. Tre behandlingar där (återbesök, återbesök, återbesök). En stationärbehandling på 10 dagar.

Hästen blev bättre precis vid behandling och när han kom hem från stationärbehandlingen. Men snabbt sämre igen. Bytte stall och satte honom på alger. Ingen skillnad.

Hittade annan veterinär som tittade i luftrören och konstaterade att det inte var lönt att behandla honom om jag inte bytte till spån och hösilage. Gjorde så, och fick honom i den vevan behandlad med humanmedicin (tabletter) och Fabrol (vill jag minnas att det var). Efter det var han helt symtomfri. Han var faktiskt den enda som inte blev förkyld på bete och liknande. Kärnfrisk.

Provade vitlök, alger, vattna höet, torv etc utan resultat. Det som hjälpte var att plocka bort halmen, se till att stallmiljön var mycket god och fukta kraftfodret. Regelbunden motion så han fick upp eventuellt slem och låta honom beta efter motion, så slemmet rann ur luftfören.

Hosta är inte roligt, det är lätt att hästar med luftvägsproblem utvecklar dem till kroniska symptom.

hejzan skrev:
Ishavsalger (Ascophyllum Nodosum) = brunalger (ett grönt "pulver" som eg. helst ska blötas innan fodring). Ges som fodertillskott, ofta vid exem.
Carrageen (chondrus crispus) = rödalger (ska kokas så gelé bildas). Ges ffa vid hosta och som en kur innan man övergår till brunalger.

Tackar!!!
Carageen har jag själv använt och tycker det är helt suveränt.....men ishavsalger är det typ som mineraler då? för det vet jag finns oxå, men det har jag aldrig provat....;)

Okej, då borde man nog göra ett sånt där test om det inte försvinner nu när han enbart ska få ensilage. Förresten hur lång tid tar det att vänja in dom vid ensilage? Jag vill helst skippa höet så snabbt som möjligt! :bump:
Det är inga speciella tider han hostar, utan det är i stort sett när som helst. Men han hostar när man rider också, fast det gjorde han inte när han höll på att bli bättre utan det började han med igår nu igen...:cool:
Endoskopin som vi gjorde för kanske ca 1.5 månader sen visade på att han hade slem i luftvägarna, då fick han slemlösande (Fabriol tror jag?) och så fick han sånna där pasta sprutor senare med antibiotika (tror jag att det var, hahah här har man bra koll :o).

Ja, jag hoppas ju att han slutar hosta nu snart när vi vant honom vid ensilaget! :) Men jag tycker så synd om honom, det gör ont i hjärtat varje gång han hostar :cry:
Snart ska jag ut och rida, ska se om han blivit bättre då. *hoppas*:bump: Om han hostar så tar jag det lugnt, annars ska jag nog försöka rida så att hans lungor får arbeta lite så att slemmet kommer upp nån gång...

Lösdrift finns det ingen möjlighet till och det kommer aldrig att finnas heller... I förra stallet han stod i så var det varmstall (säger man så? :p) men med otroligt bra ventilation, men det nya stallet är kallstall med högt i tak, jag tror att ventilationen är helt OK. :) Tror dock inte att jag kan hindra de andra från att sopa stallgången. :cool: Halm har vi inte överhuvudtaget på gården och torv står han redan på. :) Har heller inte ridit i ridhuset nu på några dagar, för dom har nyss fixat underlaget där = DAMMIGT... Men ska rida ut idag och se hur han känns och så. :)

Tack för alla tips! Vill så gärna att han ska bli bra nu... Han är inte värd detta liksom :cry: :love:

Hur länge har du hållt på att vänja han vid hösilage och hur mycket får han? Allt beror ju även på hur pass känslig hästen är.

Det låter ju bra att han står på torv... en bra sak till att tänka på är att mocka på morgonen och ströa då och som andra sagt helst inte sopa när hästarna är inne.

Sen kan dom bli hostigare vid väderomslag... :crazy:

Hur mår hästen nu?

Har haft samma problem med min häst. Inget hjälpte och jag provade allt när inte medicineringen fungerade.
Det ända rätta var att smälla upp ett vindskydd och
ha henne ute dygnet runt. På några veckor hade luftrören återhämtat sig, och hon har nu varit hostfri i 3 år!!
UTEVISTELSE är hosthästarnas räddning!! :banana:

Han har typ fått ensilage i 5 dagar nu kanske. :p Han får inte så exakt, men kanske just nu
Morgon: 2 kg hö 1 kg ensilage
Middag: 1 kg hö 2 kg ensilage
Kväll: 2,5 kg hö 1 kg ensilage

på ett ungefär då. :)

Idag så red jag ut och skrittade fram vääldigt länge eftersom att jag fått för mig att lungorna kommer igång bättre då, men så skrittade jag upp för en brant backe och då hörde jag först att han blev ansträngd och sen hostade han 1 gång :( Sedan travade jag lite och då hostade han 3 gånger, sedan skrittade jag mest och hörde honom inte hosta nått mer på hela dagen i alla fall. Han är väldigt pigg och glad och han besväras inte direkt av hostan, för utom att han blir lite mer anfådd. Men han mår ju inte toppen, men jag hoppas på att det blir bättre nu snart...

Okej, tror du kan öka på ensilaget mera. (Är dock INGEN expert på foder och sånt... ;) )

Min pojke är oxå väldigt väldigt pigg trots att han är sjuk.

Hur länge sen slutade han med fabrolet?
Har han hostat förut eftersom ni gjort endoskopi eller vad var orsaken till det? Eller var det så att ni gjorde det för att han hostade och sen fick medicin? (Minne som en.... jaa... vet inte vad :o :o )
Fick ni då inget återbesök?

Ska nog ge honom lite mer ensilage då, känns som om han blir bättre på det men det kanske bara är nått man får för sig ;)
Fabrolet slutade vi med för rätt länge sen, dock tyckte jag inte att det hjälpte nått alls, fast iofs så ska det väl inte hjälpa, utan bara underlätta om jag fattat det hela rätt... :p
Ja, vi gjorde endoskopin för att han hostade och sen fick vi medecin, fast den hjälpte väl inte sådär jättemkt...
Sen fick vi ett återbesök och då sa dom att det var lite slem kvar men att han nästan var helt bra, men icke sa nicke. :(

Okej. Han fick inget kortison eller penicillin?

Tycker nästan ni skulle åka tillbaka igen eftersom han haft besvär och ätit medicin men inte blivit bättre... :(

Ring och fråga på kliniken där ni var! :idea: Då kan ju dom svara för om du ska avvakta eller komma in.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 929
Senast: Amha
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 397
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 497
Senast: Lipperta
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar