Sv: Hosta...

Fick ju tips av babsan att använda algen carageen, någon annan som har prövat den mot hosta/slem i luftvägarna?

MaLu skrev:
Hon går ute ca 12 h/dag nu. Men innan jag bytte stall så var det mycket sämre, ibland bara 4 h.. Jag är rädd att hon kan ha utvecklat hostan där..

Hösilaget vi har nu är ngt torrare så det kanske inte är bra, får vattna det.

Menar du att halm skulle vara bättre än spån? Halm som vi hade innan tycker jag dammade mer än vad spån gör.

Har bestämt mig för att det får bli klinik iaf men ska prata med distriktsveterinär först.

Malu

Min häst hostade mycket mer när jag hade spån än när jag bytte till halm. Har haft både havre och vetehalm beroende på vad som funnits till hands. Tycker vetehalmen är bättre. Den dammar mindre men fröar ist.
Bra med mycket utevistelse :)

Jag provade det efter att min häst inte svarat på varken Vetipulmin, Opticorten eller Sputolysin.

Det funkade väldigt bra. Tror jag körde en kur på 2 v innan han helt hade slutat hosta. Sen har jag gått över till de torra algerna. Då behöver man inte koka och ha sig, mycket smidigare. Men jag måste säga att det är väl värt att lägga ner det extra jobbet och lukten som det tar att koka. (Luktar hav och tång)

Vissa foderaffärer säljer det. Om du är nere i Göteborg någongång så vet jag att Naturnära ute på Hisingen (nära biltema och blomsterlandet) har det. (både de man kokar och de torra). Annars hittar du dem för beställning HÄR.

Tack!! :Bow:

Ska ringa vet imorgon. Igår när jag red så hostade hon inte men hon drog till sig tyglarna vid framridningen och ville länga halsen sen "dog" hon liksom och ville inte trava. Jag avbröt ridningen där.

Hon har vilat i tre dagar innan av olika anledningar. Tror ni att det kan ha betydelse för att det har blivit lite sämre nu?

/Malu

Shaggy skrev:
Min tjej hostar också enbart vid ingång sättning. Detta kan vara helt okej men det behöver inte vara det. Novan hostade så illa så hon fick stanna för att klara av det.
Carrageen är slemlösande precis som någon längre upp sa tyvärr är det ganska kladdigt att hålla på med och det är inte sådär överdrivet smakligt för hästen. Förutom att ha en massa bra egenskaper innehåller det även mycket jod. Jod är viktigt i lagom mängder men risken är att man överdoserar jodet om man ger en längre kur med carrageen. Min häst fick denna alg förut men jag tröttnade på kladdet och ger idag en blandning av lakritsrot, anis, timjan och vitlök. Denna blandning har gett ett mycket bättre resultat för mig dessutom är den smakligare för hästen :). Vill du ha receptet så säg till.
Om du bestämmer dig för att börja behandla hästen nu innan du varit med den på klinik så ska du vara medveten om att slemmet kanske försvinner och det inte syns något vid undersökning. Jag skulle personligen rekomendera att undersöka den först. Nu vet jag ju inte hur du bor men det går faktiskt rätt bra att köra transport i sådant här väder bara man tar det försiktigt. Jag åkte för ca 1 månad sedan utan några problem.

har letat i evigheter efter det här receptet! Vore jättebra om jag kunde få det :)

Vad har din häst för problem? Hur räknar du med att den här blandningen ska hjälpa?

Vi åker till veterinärstation på onsdag, hoppas att det går bra.

malu

han hostar lite då och då. En som jag känner väldigt bra hade samma problem som jag med sina hätar, hon använde detta och hostan försvann nästan direkt. Skulle ge mig receptet idag men hade tappat bort det ..

Jag har bara skumat igenom tråden lite snabbt, men fastnade vid citatet: "Igår när jag red så hostade hon inte men hon drog till sig tyglarna vid framridningen och ville länga halsen sen "dog" hon liksom och ville inte trava"

jag har en "hosthäst", och så där gör han när han får kramp. Han är dammöverkänslig, och på grund av det så drar luftrören på vintern ihop sig plus att det blir en överproduktion av slem. Detta gör att han kan få kramp när han anstränger sig..

Det som gäller är att få stallmiljön så dammfri som det bara går! Helst ska stallet "vila" 4 timmar mellan mar har mockat, soppat etc, tills man tar in hästarna. Bra ventilation är viktigt. Och maten är superviktig! Min häst kan inte gå på hö, han klarar bara hösilage av bra kvalité. Ha hästen ute så mycket det bara går.

Tror att din häst kommer behöva ventipulmin (bronkvidgande), och kanske även nått slemlösande som t.ex. bisolvon. Min häst har även fått en antibiotikakur det året när han var värst, men det låter inte som att din hästs hosta är så allvarlig.

Hoppas det visar sig inte vara så allvarligt, och att din pålle blir bra!

/Ägare till en hosthäst som i vinter mår otroligt bra för att vara han

Läste igenom ditt första inlägg igen.. Hm, skrivs slemlösande ut i bara en vecka?? På en vecka tycker jag inte det kan hinna göra nån nytta. Min häst fick bronkvidgande och slemlösande i 6 veckor plus antibiotika i 10 dar den vintern när han var värst. Förra året fick han endast bronkvidgande i 3 veckor, och i år får vi se om det blir samma kur eller om han klarar sig utan nått alls, fast det tror jag inte, det brukar blir betydligt värre på vårkanten.

KL
Jag gillar inte Carrageen. Det är dyrt och slabbigt. Jag har gett min hosthäst ett avkok på timjan, anis och lakritsrot. Hästen älskar detta till skillnad mot carrageenet som hon var lätt misstänksam till förutom detta så har hostan gett sig fullständigt nu :). Detta resultat gav inte crragennet.
För övrigt bör dsu kontakta vet innan du börjar behandla det kan vara en luftrörs infektion som inte syns på annat sätt än hosta. Om det är så kan hästen behöva penicilin.

Usch vad hemskt :cry: Jag hoppas verkligen att det inte är så illa med min lilla pålla.

Hon fick bara slemlösande i ca 1 vecka ja, men då hade ju vet. bara varit ute i stallet och lyssnat lite på henne och så och han hörde ingenting från andningen då. Hoppas att de kan se ngt när vi åker in med henne på onsdag.

Hon står i ett stall med väldigt bra luft och äter hösilage så just nu tror jag att det är så bra som det kan bli. Eventuellt att man byter strö till torv om hon skulle ha långvariga problem med den här hostan.

Hur kan du rida din hosthäst?

Malu

Hur upptäcker man att det är en luftrörsinfektion då? Kommer vet. se det när de går ner i halsen?

malu

På min häst gjorde de ett BAL-prov (tog prov på slemmet i luftrören) och sen blodprov. Där kunde dom se sen att han hade en infektion. Vet inte exakt just på VAD dom kunde se det. När ska du till kliniken? Min häst fick penicillin (hippotrim) i 8 dagar. Han äter sitt sista idag... fick kortison innan men det hjälpte inte...

Hur mår du din häst nu?

Okej. Jag ska till klinik imorgon.

Just nu känns det ju som att hon mår som vanligt. Jag har inte ridit nästan någonting nu det sista så då märker jag ju inte av det. Tog en tur ut i söndags och då tyckte jag att hon var lite trött men det kanske bara var jag som inbillade mig. HOn borde iofs vara pigg eftersom hon har vilat så mycket det sista men det kan också vara så att hon bara tog det försiktigt eftersom det var halt.

malu

Min häst är precis likadan som din!
(skrev precis om det i någon annan tråd).

Hon hostar lite precis när man sätter igång att trava, det går över ganska snabbt och hon är helt som vanligt annars.
Hon hostar i vanliga fall inte så ofta, men den senaste veckan har hon gjort det i början av nästan varenda pass, så jag börjar också bli lite orolig.

PM:a mig JÄTTEGÄRNA när du får svar från kliniken!

I vinter mår han så bra så att jag i princip inte behöver ta hänsyn till hostan när jag rider. Han brukar hosta till några gånger i bland när jag skrittar i väg (typ när vi har kommit 50-100 m nått). Sen kan han hosta till nån gång när jag börjar trava t.ex. Han har sluppit kramper etc. hittills i år. Möjligen så har han lite nedsatt kondis av sin allergi.

Det året när han var som värst så kunde jag inte jobba honom i form. Krökningen på nacken utlöste förskräckliga hostattacker... =( Eftersom han fick kramper också så blev han ganska lat (vem hade inte blivit det...). Jag skippade att rida dressyr överhuvudtaget, lullade ute i skogen i stället. Jag värmde upp i skritt länge så att han fick komma igång ordentligt och rossla ut så mycket det gick ur luftrören. Och när jag började trava lät jag honom gå med långa tyglar i början så att han fick ha halsen där det kändes bäst för honom. Eftersom han av att luftrören var så påverkade fick dålig kondis, så blev han ju svettig av minsta lilla och trött, så jag ansträngde honom aldrig hårt. Eller det hände att vi tog nån galopp på åkern i snön. Han älskar det, så det kunde jag inte ta ifrån honom! Men då var det bara att torka genomsvettig häst efteråt.

Jag var som du i början rädd för att rida överhuvudtaget. Men veterinären sa att det var jätteviktigt att han fick röra på sig ordentligt, helst varje dag. Dels så rensas luftrören en del, och dels så gör en bra kondis att immunförsvaret stärks och hästen står emot "sjukdomen" bättre.

Hm, vad långt det blev... Här babblar jag på! Usch, nu blev jag påmind om hur dålig min pålle verkligen har varit. Men det ska sägas att han är nästan symtomfri nu (i alla fall om man jämför med då). Nu är han jätte pigg o glad. Galen skulle vissa säga! =)

Skillnaden i det stallet han står nu, mot det han stod i när han var så dålig, är att i det stallet mockade alla precis innan vi tog in hästarna, medans stallägaren i det här stallet mockar på morgonen och lägger upp halmen vid kanterna så att golvet får torka. Sen strör vi senast vid fem på eftermiddagen. Då "vilar" alltid stallet minst 4 timmar tills insläppet vid nio, tio nått.
En annan skillnad är att här får ena dörren stå öppen på natten och min häst har boxen närmast dörren. I förra stallet bommade de igen så dant, var stängt tom. på dan. Fast det var rätt högt i tak där, men det hjälpte inte när det inte fick komma in ny fräsch luft nån gång. En skillnad till är att där var hästarna ute mellan 8 på morgonen till halv åtta på kvällen. I bland på helgerna slarvade de också så att hästarna fick komma ut tio, elva!! Här är de ute mellan halv sju på morgonen och nio, tio på kvällen. På helgerna kommer de ut vid typ sju, halv åtta.

Förlåt, nu skrev jag en hel uppsats!!

Det jag hade tänkt skriva först o främst var att jag undrade vad undersökningen visade?

Hoppas att det visar sig inte vara så allvarligt! Håller tummarna! =)

Om nån reagerar mot att min häst står på halm. Ja, vet, ja ,vet, halm är inte bra för hosthästar! Men det ingår i hyran. Pluss att alla andra hästar i stallet står på halm, så jag tror inte att det skulle göra nån nytta om min häst stod på nått annat. Och den här halmen är än så länge superfin =)

Min häst fick också avkok på anis o timjan en period. Fast jag märkte ingen skillnad =( Men det var den vintern när han var värst, och då var det nog bara mediciner som funka. Möjligt att det ger resultat om det inte har gått så långt. Min pålle får vitlöksgranulat från hööks, det är typ den enda sort han vill äta... i alla fall av granulat.

Hej hej! Efter veterinärbesöket har jag nu fått veta att hon förmodligen har en lindrig form av bronkit :( De gick ner i halsen på henne och tittade men vet. sa att hon inte var särskillt röd eller slemmig så det var ju positivt. Hon tog ett blodprov för säkerhets skull som vi ska få svar från idag via telefon. Om det inte visar på någon inflammation (vilket vet. inte trodde eftersom pållan har varit pigg och inte haft feber eller ngt sånt) så ska hon få en kur med kortison.

Vet sa först att man skulle kunna testa att bara ändra miljön för henne dvs byta från spån till torv och blöta höt och se om det hjälper ngt eftersom kortisonkuren är så dyr. Men jag tycker att vi har ju redan bytt stall nyss och då blev allt mycket bättre redan så vi kör på med kortisonet med en gång.

Vet. sa också att det skulle kunna vara det kalla klimatet iår som har utlöst det hela. Hon kanske är lite känslig för sånt.

_86a_ Det kanske visst kan hjälpa din häst att byta strö till tex torv eller papper. Vet. sa igår att det inte spelar så stor roll vad de andra i stallet använder utan att det är viktigast med den bit som problemhästen själv står på och sover i. Självklart är det ju bra om man inte sopar när hästarna är inne och så det kunde ni ju sköta jättebra!

Nu får vi se hur det blir med den här medicinkuren, senare kanske jag hör av mig till er igen med frågor om alger och sådana här avkok som ni har pratat om...

Malu

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Småbarn Min två åring har dragits med hosta en längre tid. I början hostade hon enbart direkt på morgonen när hon vaknade, och då hostade hon...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fille
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar