Min tjej hostar också enbart vid ingång sättning. Detta kan vara helt okej men det behöver inte vara det. Novan hostade så illa så hon fick stanna för att klara av det.
Carrageen är slemlösande precis som någon längre upp sa tyvärr är det ganska kladdigt att hålla på med och det är inte sådär överdrivet smakligt för hästen. Förutom att ha en massa bra egenskaper innehåller det även mycket jod. Jod är viktigt i lagom mängder men risken är att man överdoserar jodet om man ger en längre kur med carrageen. Min häst fick denna alg förut men jag tröttnade på kladdet och ger idag en blandning av lakritsrot, anis, timjan och vitlök. Denna blandning har gett ett mycket bättre resultat för mig dessutom är den smakligare för hästen
. Vill du ha receptet så säg till.
Om du bestämmer dig för att börja behandla hästen nu innan du varit med den på klinik så ska du vara medveten om att slemmet kanske försvinner och det inte syns något vid undersökning. Jag skulle personligen rekomendera att undersöka den först. Nu vet jag ju inte hur du bor men det går faktiskt rätt bra att köra transport i sådant här väder bara man tar det försiktigt. Jag åkte för ca 1 månad sedan utan några problem.