Sv: Hosta...

Hade du bara anis? Jag tror att timjan är viktigt i det hela. Jag började med anis och lakritsrot och fick en viss effekt sen la jag till timjan efter några dagar. Det var först då jag märkte den stora skillnaden. Det kan ju handla om att det är timjanen som ger effekten och det kan även handla om att det tar ett tag innan det hjälper fullt ut. Sen tror jag egentligen inte att det finns någon universalmedicin mot hosta utan olika saker hjälper olika individer olika bra. Min häst tex får inte särskilt stor effekt av carrageen medans andra hyllar det eftersom deras hästar blivit totalt besvärsfria.

Tog dom inte prov på slemmet? Eller hade hon inget slem alls i luftvägarna?

Det är ju bara avvakta och se vad blodproverna visar, men det låter ju "inte så farligt" just nu. Förhoppningsvis mår din häst snart helt bra! :)

Nej de tog inget slem-prov men hon hade ju inte så mycket heller. Jag antar att de alltid har liite slem eller?

Det låter ju faktiskt ganska bra. Det jobbiga nu tycker jag är att jag måste riva ut min fina spånbädd som jag nyss har fått ordning på :s Nä, det är väl inte så farligt egentligen men taskigt att behöva börja om från början med torven.

Malu

Har du permanentbädd? Om du har det måste du då verkligen riva ut hela bädden? Räcker det inte att du tar ut allt löst uppepå och lägger ett tjockt lager torv ovanpå spånet? Då blir ju spånet inkappslat under torvaen.
En tanke bara det är ju rätt jobbigt och dyrt att byta allt strö.

Jo, så tänkte jag med och frågade vet. om jag var tvungen att ta ut allt eller bara kunde lägga torv ovanpå och hon sa att allt spån skulle bort. Det känns ju inte som att det skulle kunna damma så mycket om det ligger lite av en spånbädd under men man vill ju inte ta några risker.

Jag sa också det lite klagande till mamma (när vet. hörde) att då blir jag ju tvungen att riva ut bädden som jag har kämpat med så och vet. sa inget så... Hon ska ju ringa igen idag om blodprovet så jag kan ju fråga igen.

Malu

Står övriga hästar i stallet på spån? Om de gör det så förstår jag inte alls vitsen med att du ska behöva byta ut den fasta delen av bädden. Prata med vet och be att hon motiverar varför du ska byta det hårda och kräv ett bra svar. Svaret att hästen hostar duger inte, kräv att hon säger vad i spånet som är skadligt. Jag fick aldrig någon order om att byta strö till min häst när hon var inne för hostkontroll (hon hade precis som din enbart små mängder slem i halsen). Nu bytte jag iallafall men det gjorde jag vid installningen på hösten.
Mig veterligen så är problemet med spån de terpener det innehåller som är retande på luftvägarna och att det lätt bildas ammoniak av urinen i spånet. Båda dress problem borde lösas av torv ovanpå enligt min erfarenhet.

Har 2 hosthästar i mitt stall. Har försökt med det mesta utan större resultat. Blev väldigt intresserad av förslaget att använda ett avkok på lakritsrot, anis, timjan och vitlök. Frågan är bara: Hur anförskaffar man dessa ingredienser, och vad kostar dom. Sist men inte minst, HUR GÖR MAN AVKOKET?? Vore tacksam om någon kunde svara.

Jag vet faktiskt inte om dom har slem i vanliga fall (lite)... Min pojke hade lindrigt med slem som dom tog prov på. Men antagligen är det väl kanske skillnad på slem och slem. :angel: ;)

Har du fått några provsvar?

Förhoppningsvis så behöver du kanske bara ta bort det översta laget med spån som Shaggy sa och lähha torv över. Min vet. sa att jag skulle fortsätta med spån, men att jag kanske kommer behöva byta till torv sen. Men min häst är ju "under" utredning eller nått och måste först svara på medicinen... ska tillbaka på måndag och se vad hänt.

Jag säger bara: Tack Gud att det snart är sommar och hästarna kan gå ute dygnet runt. :) :idea:

Blodprovet var helt normalt fick jag veta idag.

Vad gäller spånbädden så drar jag nog ut allt, vill inte ta några risker. Det är ju synd att jag hunnit slänga in så mycket på det nya stället nu för att bygga upp en bädd. Det ryker ju lite pengar men det är ju pållans hälsa som går i första hand.

Shaggy: Eftersom hon ska få kortisonbehandling nu så är det viktigt att miljöförändringarna runt omkring är gjorda när kuren är över så att det då inte finns ngt som hon kan reagera på igen. (detta enligt vet.)

Malu

Jag har en fråga till till er med hosthästar:

Hur gör ni för att blöta höt? Vattnar ni bara ovanpå i påsarna (utgår från att alla använder IKEApåsar :D )? Det var så jag tänkte när vet. sa att det är bra att blöta höt men så sa min mamma att egentligen så skulle man väl haft en tunna och lägga höt ordentligt i blöt så att det får suga åt sig? :crazy: :confused: ...nu när jag skrev ner det där så tycker jag att det verkar väldigt underligt.. hehe det kommer väl ruttna om man gör så :D Tänkte blöta höt åt henne ikväll men ångrade mig när jag kom på att det förmodligen kommer frysa och bli istappar utav det då :crazy:

En fråga till: Någon som använder tidningspapper som strö? Vart får ni tag i det i så fall?

Tack så mycket för alla bra svar jag har fått hittills i tråden :bow: :bow:

Malu

Vad bra att vet hade en vettig anledning och inte bara tyckte lite allmänt. Tyvärr råkar man ju ut för det ibland.
Lycka till med jobbet att dra ut allt ur boxen och så hoppas jag att du får ordning på hostan.

Tack, det hoppas jag med.

Men jag undrar samtidigt om det verkligen är nödvändigt att byta underlag, hostan har ju trots allt inte varit såå allvarlig. Men det kommer jag aldrig få veta. Kan ju inte vänta och se efter kortisonbehandligen för om det inte skulle vara bra då så får man ju i värsta fall byta underlag och sedan göra en till kortisonbehandling och det är dyrt...:crazy:

Det är inte bara det. Om det skulle vara så att du inte byter underlag och hästen fortsätter hosta så tror du kanske att det är bädden. Då byter du bädden ger en ny kur och så kanske hästen fortsätter hosta ändå :crazy:. Då har ju din stackars hästs tillfrisknande skjutits upp i onödan eftersom ni då måste leta andra orsaker senare. Vet har nog helt klart rätt och jag tänkte inte så långt från början.
Jag hoppas givetvis att det inte utvecklar sig så att hostan fortsätter efter kortisonkuren utan detta var bara ett tänkbart scenario.

mm, du har rätt. Jag hade faktiskt börjat fundera lite på att kanske ha kvar lite av spånbädden iaf och lägga på mycket torv ovanpå men nu ångrar jag mig igen. Allt ska ut.

Vad jobbigt! =( Hur länge ska din häst gå på kortison?

Har ni permanentbädd? Sa inte veterinären nått om det? Min häst kan knappt vara inne i ett stall med bädd en kort stund... Han stod på lösdrift förra vintern, men det fanns även ett stall där som jag tog in honom i och gjorde iårdning honom i ibland i början. Och han fick som typ astmaanfall flera gånger där inne. Fick inte luft och det liksom pep ur luftrören. Ändå har de otroligt bra ventilation och högt i tak där. Jag vågade inte ta in honom överhuvudtaget där sen.

Veterinären vi brukar ta ut säger att en häst med känsliga luftrör absolut inte ska stå på bädd. Ammoniakångerna retar luftrören jättemycket. =(

Jo, det är möjligt att det skulle vara bra att byta strö för min häst. Men torv vill jag inte ha. Blev så uppskrämd när en jag känner berättade att hennes häst antagligen dog av att tarmarna blev igenstoppade av torv. Den stog o pillade med det hela tiden. Tror i o för sig inte min häst skulle göra det, men vågar inte prova. Och pappersströ försökte jag få tag på för två år sen, men det behövde fraktas rätt långt. Dessutom är det stallägarn som mockar på morgonen och de tycker att halm är mest lättmockat. Eftersom min häst mår såpass bra i år så vill jag inte byta eftersom det blir lite krångel, men om han hadde mått sämre hade det så klart varit värt det! Dessutom är den här halmen verkligen otroligt fin =)

När min häst gick på hö en kort period så doppade jag det i en hink!! Ordentligt blött ska det va =) Så det där med tunna var ju en bra idé! Fast fruset hö är kanske inte så smakligt. Vi har nu börjat med hösilage med en ts-halt på typ 40%. Det är inte direkt fruset, men väldigt frostigt...

Nej, använde timjan också. Fast inte lakritsrot. Försökte med äppelcidervinäger också. Det ska vara jättebra. Fast min häst vägrade äta det, och då gör det ju inte så stor nytta!

Till Carinto: Anis o timjan har jag för mig att vi köpte i en vanlig mataffär. Vitlök köper jag granulat från hööks, det ingår inte i nått avkok. Kan ju leta upp receptet o lägga ut det här.

Men har hästarna fått en veterinärundersökning först?? Rekommenderar inte att man börjar med andra kurer innan hästarna har blivit ordenligt undersökta och kanske medicinrade!

Dessutom kanske det är bättre om du Shaggy i sånna fall lägger ut ditt recept? Eftersom det funkar på din häst. =)

Kortison i 3 veckor.

Nej, veterinären sa inget om att det skulle vara dåligt med permanentbädd. Det har jag heller aldrig hört. Vilka amoniakångor?? Det är otroligt bra luft och man känner ingen amoniaklukt alls.

malu

Det bildas ammoniakånger när urinen bryts ner. Dvs. från en permanentbädd så stiger det alltid upp lite ammoniakånger. Fast olika hästar är olika känsliga för det. Min häst är jättekänslig.. =(

Har du märkt nån skillnad på hästen än? Min pålle blev helgalen när han hade fått medicin ett tag. =) Han tyckte allt var superroligt när han slapp kramperna.

Veterinären sa inget om bädden i alla fall och hon måste ha uppfattat att vi använder bädd eftersom jag sa att jag skulle bli tvungen att riva ut min fina bädd som jag kämpat så med.

Nej, ser ingen direkt skillnad på hästen ännu. Har ridit ett par dagar nu men tagit det ganska lungt hon vill fortfarande sträcka ganska mycket på halsen i början och saktar gärna av för att frusta osv. Men när jag hade travat omkring en stund igår så släppte det.

Tror inte direkt att min häst har kramper. Hon är precis som vanligt annars och pigg och glad. Men hon har ju bara fått medicin i 4 dagar.

malu

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Småbarn Min två åring har dragits med hosta en längre tid. I början hostade hon enbart direkt på morgonen när hon vaknade, och då hostade hon...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fille
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar