Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

370+370 gram:o Rekord för i år va?. 740 gram. Shit. ;)

njae inte riktigt, vet dom som har värre:) och med tanke på att det var 30 grader kallt och hon står ute ca 12 timmar i hage utan vindskydd tycker jag inte de var så farligt??:angel:

Okej 30 minus på ett fält är ju faktisk extremfall det också. :angel::)

Men mer än så... går det? Måste man ha typ större storlek ju längre ut mot omvärlden täcket sitter när hästen är klädd som michelingubben? Det måste ju krävas nån dm mer tyg ytterst menar jag. Vet ifs en som brukade ha fem täcken på sina hästar i uteboxarna, fast de verkade inte riktigt trivas. Sega och varma och tunga blev de.

Ja eller hur, välkommen till norrlands kallaste håla:D

men hur som helst jag tror det låter värre än vad de är och beror mycket på vilka täcken man har.
jag har valt hw rhino, dom upplever iaf jag mindre "tunga" och otympliga än exempelvis rambotäckena..
jag har 145-150 på hennes och dom räcker över hela "lilla" henne:p

Börjar ångra att jag lade pengarna på två fina HW vintertäcken 200g inför hösten då jag bara haft det ena på en gång, det är bara "reserv"-regntäcket och 150g utetäcket som gäller i denna plussörja. :grin:

Nattetid i utebox ligger Amigo 150g på.

Nu har min helklippta häst ett 300 grams vintertäcke ute o inne har hon ett 300 grams termotäcke.
Här har temperaturen legat på ett par plus rätt länge.

När det blir kallare med ett flertal minusgrader så har jag ett 370 g utetäcke o även tjockare termo inne att ta till.

här är min täckes-lista:
(lite för tunn häst som inte ska behöva ta av energin till att hålla sig varm)

över 10+ grader (vid regn):
ofodrat regntäcke

mellan 5+ till 10+:
"vintertäcke" med 100-200g fyllning.

0 grader till 5+:
thermo master vintertäcke m. 280g fyllning

under 0 grader:
vintertäcke med lite högre hals på, 300g fyllning.

*kl

Min har haft samma kostym nästan hela vintern, halvklippt häst med 200 gram rhino plus turnout ute, 200 gram event termotäcke inne, kallstall.
Hals om det är skruttväder.

Ska klippas snart igen och då kanske nått tjockare åker på när det blir minusgrader.

*kl*

Mina två (båda klippta) går med bucas power all-in-one och HW rambo wug utan innertäcken under nu när det är minusgrader.

Vid slaskväder har den ena ett bucas smartex rain med ett shamrock power under och den andra ett bucas irish medium utan innertäcke.

I stallet har de stalltäcket celtic medium från bucas.

Härligt nu när det är minusgrader, "torrt" och lillan kan gå naken! :laugh: Hoppas bara inte att regnet kommer tillbaka igen :crazy: då blir det sådär jäkla otrevligt rått! :mad:

Just nu har Maijsan ett fleecefodrat regntäcke, eftersom de regnar/snöar blötsnö. Annars när det är kallt har hon haft vintertäcke, hon har ganska kort päls.

Just nu är alla inne i kallstall 6+. De har varsitt Rambo California. Ute blåser det som attan och är några plusgrader.

Just nu är alla inne i kallstall 6+. De har varsitt Rambo California. Ute blåser det som attan och är några plusgrader.

KL
Eftersom Quigley och jag bor i samma län och har samma täckes filosofi så hakar jag på. Det är samma väder som det var i november här i östergötland, dvs lite duggregn, blåst och plusgrader, så att mickla och mackla med en uppdatering av täckesändringar är ej relevant för min del. Filtklippta fullblodet går fortfarande med regntäcke HW amigo ute och även inne i kallstallet, så länge täcket är torrt. annars är det tunt fleecetäcke som gäller nattetid i stallet. Inget behov av tjockare täcken whatsoever så länge vädret är som det är.

Båda mina står på boxvila i uteboxar.

Oklippt storhäst: Ofodrat HW amigo och ett fleecetäcke under.
Helklippt ponny: 200g HW amigo och ett 150g HW stalltäcke under.

Ponnyn mår inte helt bra nu och har därför så pass mkt täcken på sig.
Annars har hon 200g vid dessa temperaturer.

*kl*

idag back on track sommartäcke under rhino 200 g.

Ponnyn ska nu få av sitt undertäcke då jag tycker att hon är lite för varm i det.
Hon har blivit bättre i magen och är inte så frusen av sig längre, så jag tror att det blir lagom med 200g HW Amigo med hals.

Unghästen står i samma täcken alltid, hon lär inte behöva tjockare heller eftersom hon inte är klippt, och har inte visat några tendenser till at frysa det minsta.
Ponnyn får jag hålla mer koll på så att hon har anpassad täckning hela tiden då hon pendlar mer.
Hade för låg temp igår och då har hon för mkt täcken, så nu åker ett av.

Hästen har för tillfället 150g HW Amigo innetäcke inne, och 200g utetäcke ute. Är ca -2 och lite snålblåst ute men i stallet är det varmare. Kan tilläggas att hästen är delklippt och har kort päls på resten av kroppen.
Ponnyn är naken! :)

INGA:)
Om de har ridits på dagen och blir svettiga får de ofodrat/tunr fodrat regntäcke på sig bara:D
Just nu har de varierat mellan 0+ - 7+ och regn/blåst/sol varierat

Idag när jag tog in hästarna så var det -8 grader ute. Storhästarna har sina vintertäcken på sig, ingen aning om vad det är för gram i dom. Däremot så gick araben naken (oklippt och har gott om päls) och hon stog och frös! :eek: Visst brukar hon vara lite frusen av sig, men bara när hon blir blöt, så nu vart jag lite orolig :( Hon har iaf fått ett 150 (?) g amigotäcke på sig och verkar mycket nöjdare nu...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30