Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

-1,5 grader och uppehåll

Frans: Halvklippt nordis med lite utväxt har fleecefodrat regntäcke
Lakej: Helklippt shettis med utväxt även han fleecefodrat regntäcke
Epona: Helklippt kallblodstravare med utväxt har tunt vintertäcke (kanske 150 g)
Wilmer: Halvklippt B-ponny (russ/fjording) har inget täcke alls

Samtliga går i regel utan täcke dagtid vid denna temp (ska kläs av nu vid lunchfodringen), så länge det inte blåser eller kommer blöt nederbörd.

*kl*

Min kille helklipptes igår så nu har jag något att tillföra denna tråda :D Gick naken innan med typisk ponnypäls.

Han ska strax ut och har ett Treadstone Goliath Supra (halvhals och typ 200-300 gram skulle jag tippa på) från morgon till kväll. Varierar inte täcke förrän framåt våren, dvs när det börjar bli varmt i solen igen.

Inne har han ett stalltäcke från Jacson, även det utan fyllningsmärkning men är nog ca 100-200 om man jämför fluffighet :p

Han är lagom varm under dem båda, sval där täcket inte ligger emot och lätt ljumen uppe på rumpan.

Kul jämförelse är att jag klippte delar av honom dagen innan klippningen (typ huvud o andra känsligare detaljer) och där var han stekhet då! Nu är han mer normalt varm över hela kroppen sedan pälsen åkte av. Jag förstår att han aldrig frusit tidigare, måste vart som en ugn under pälsen stundvis :crazy:

KL

-8 hos oss idag. Fullblodet med filtklippning går i 150 gram HW amigo insulator inne i vårt kallstall, samt ett ofodrat regntäcke över ute. Alldeles lagom neutral varm/sval! :D

Senast ändrad:

Utomhustemp 5 minusgrader.

Just nu: D-ponnyn, oklippt,rejäl vinterpäls, utan täcke.

Varmblodstravare, tunn vinterpäls, oklippt, vintertäcke 2-300g.

Nu har ju tråden funnits ett tag. Men min häst hade i alla fall bomullsfodrat regntäcke från Mark Todd på sig en bit in i Oktober. Därefter har hon stått med fleecefodrat regntäcke från Hansbo, marinblått randigt med halvhals - :love: och det får hon har nu återstående vintermånaderna. Sedan blir det vanligt regntäcke igen, med bara något tunnare foder i

Jag har två halvblod som båda är oklippta men tunn päls. De har 360 gr vintertäcken med halvhals. Här är ca -8-10 grader dagtid nu och de har samma täcken på natten (kallstall).

Mvh Jate Volim

Här är det -4 molnigt och i princip vindstilla.

I kallstall just nu ca 2+: En häst HW Amigo Insulator Heavy, kommer få tunnare när de andra kommer in så stallet blir varmare (ca +4).

I hagen:
Fyra stycken med varsitt Rambo California 100g en har hals också.

kl

23 årig (snart 24) fjordvalack helklippt

Inne: 300 grams termotäcke temperaturen är runt 3 grader i stallet

Ute: 300 gram 1-2 minusgrader

*KL*

Just nu: Minus 15, 350 grams vintertäcke inne som ute.

Har legat på 6 - 10 minus länge nu, knäppt till och blivit kallare ibland. Haft samma täcke hela tiden (dvs 350 gram, eller kanske 380, nåt av de).

När det är minus 6 och 'varmare' så 150 gramstäcke eller fleecefodrat regn.

Har legatunder -5 de senaste dagarna, varierat mellan några grader. Stallet är inte uppvärmt och ligger inte över nollgradigt.
Min pålla har nu sitt Amigo 150gr och sitt Rhinovintertäcke (ca 200gr) över. Samma inne som ute.

-10,2 g så kirre har ett 100g termotäcke med 300 g vintertäcke är helklippt
Borkman har ett ofodrat regntäcke är klippt på halsen (nordsvensk)

Varför ofodrat regntäcke i sådan kyla på oklippt? Det trycker ju bara ner pälsen och kyler snarare än värmer? Bättre med ett med lite foder eller inget alls?

*KL*

här var det -11 när jag släppte ut hästarna imorse är väl ca -9 grader nu.
Min häst har ett shires thermotäcke 200gr + ett bucas all in one som jag tror är ca 200 gr.
Han är helklippt och står i "kallstall" får 6 kg hö på morgonen i hagen men står sen utan mat tills insläppet utom lite gräs och sly att tugga på, står i delvis skogshage så har lite skydd mot väder och vind
Lagom ljummen under täckena både på morgonen och när de kommer in

Senast ändrad:

KL

-10 grader här idag och min går med ett 400g Pessoatäcke.

- 17 nu på morgonen, ena halvblodet har ett tjockt vintertäcke, tror att det är 360 lr nått i det. Andra halvblodet har ett amigo insulator 150 g plus ett rhino heavy (typ 360 där också?) på det. Båda är helklippta och går ute dygnet runt. Andra halvblodet är dessutom lite tunn.
Lilla som är oklippt går fortfarande bra med sitt amigo 200 (?) gram.

kl
Det var -11 för ngn timmes sen, kanske -7 lr -8 nu ungefär. Sol & inga moln på himlen:) Min häst går med HW Rambo wug 370g med halvhals, han är helklippt, senast för 3 dagar sen. Går ute i hagen.

kl

Min oklippta går med rambo california 100g dygnet runt. Vi har ca -8 grader, hästen står i kallstall.

Varför ofodrat regntäcke i sådan kyla på oklippt? Det trycker ju bara ner pälsen och kyler snarare än värmer? Bättre med ett med lite foder eller inget alls?
Jag tror hon menade att hon lägger på ett ofodrat täcke också (alltså + stalltäcket) :p
Men jag vet inte riktigt hur hon menade, och hajade till först ;)

KL

-9 grader här, sol och vindstilla, sen flera dar, och ca +5 i stallet.

Täckeslippta blodisen går med 150 gram HW Amigo insulator i stallet, samt kompletterat med ett stycke HW Amigo regntäcke över ute i hagen.

kl

hade 12 minus imorse, hästen, som är halvklippt, har 300 g amigo i stallet (kallstall), 350 g amigo ute.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama