Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*Kl*

Kan ju uppdatera. Minus 18 grader (brrr..).

Fbl har 360 gr halvhalstäcke. Ponnyn går naken och ser ut som en liten boll av uppburrad päls. Menyn har plussats på så de nu får 3 kg var var fjärde h istället för 2 kg var.

För tillfället ca. -8 och soligt. Hästen har ett 200g HW Amigo i hagen och 150g Amigo i stallet, är delklippt med tunn päls. Ponnyn är naken.

-10 grader, soligt och vindstilla

Pollan går ensam i stor gräshage och har ett 400g tjock vintertäcke med helhals. Helklippt ända ner till knäna så hon har inte mkt päls som värmer, va och kände på henne för en stund sen iaf hon behövde ett fleece under men hon var lagom i temp med endast vintertäcket:)

ibland skulle jag vilja "tävla" i vems häst som är mest frusen egentligen..

jag har aldrig träffat någn så frusen som min pålla, jag kan inte ens ta av täcket medans jag borstar nu för då börjar hon skaka direkt. Jag får göra iordning henne på rakettid för att hinna sitta upp och rida iväg innan hon börjar skaka.

Hon går med 400gr ungefär och är faktiskt varm innanför täckena. Varmare än rekommendationerna men jag vet om det det och har ändå valt det.

Hur era då kan behöva 800gr är för mig helt galet. Jag hade hästar täckade så i mitt förra stall, på morgnarna var de klart påverkade av värmen. De svettades inte heller, kort päls och täcken tar bort fukten fort.

var -16 vid stallet igår så då fick min klippta gumma på sig 300g innetäcke med hals och 400 g utetäcke med hals, då hon inte rör sig så mycke i hagen på vintern.
Idag är det ungefär lika kallt, så samma täcken.. Brr, tur hon klarar sig med detta då det blir kallare också, ska tydligen bli de..

Annars hade vi + grader för några dagar sedan och då fick hon ha.
tunnt innetäcke kanske 50 g
250 g utetäcke båda utan hals.

Kan tillägga att vi inte har värme i stallet, utan det är hästarna själv som värmer upp.
Och dom har bara innetäcket på natten.

Senast ändrad av en moderator:

Min valack var ju likadan, skakade som ett asplöv efter nån minut när man tog av täcket för att borsta etc.

I övrigt begriper jag ju inte heller hur man i NÅGOT väder kan behöva 800 gram på NÅGON häst?

kl
Just nu liknar det arktis här hemma i morse var det -28 Nu är det -23 . Med andra ord :devil:kallt.

Farbror knas har termotäcke tror det ligger på ca 200g och över det har han ett vintertäcke med 270g fyllning +halsdel med lika mycket.Han halv rakades för några veckor sedan har inte fått någon utväxt.
Lillshettisen går naken men har björpäls så hon klarar sig.
Har även övergått till fri tillgång på grovfoder nu när det är så kallt bara för att dom lättare ska hålla värmen.

Stalltempen i morse var -20 ..vadå kallstall ? Inne har knas 200g I natt får han nog sitt ylletäcke under termotäcket tror jag..beror på hur han känns i kväll.

Senast ändrad:

kl*

här är det mellan 2-4 minus, 12åringen har 300g täcke både ute o inne (står i utebox) Blev klippt i oktober .

2åringen går utan.

Mina hästar är aldrig för varma under sina täcken. Sticker man in handen blir man inte "varm" det är precis lagom..

*kl*

-5 grader

Helklippt ponny: Amigo 200g med hals
Oklippt storhäst: Fleecetäcke och ofodrat Amigo regntäcke över

De stod i uteboxar, nu står de inne i kallstall.
Den stora är konvalecent och ponnyn får stå inne med henne som sällskap.

*val har ett utetäcke med ca 200gram oklippt

*stoet har stalltäcke på ca 200 plus utetäcke på 200gram
är halvklippt men är en frusen liten häst

16 minus o vind ute hela dagarna

-16 ,sol,relativt vindstilla

jakt klippt lite frusen New Forest ponny, 300 g HANSBO vintertäcke. funkar kanon :)

vid mildare grade fleecetäcke med ljusgrått regntäcke från börjes över.

knappis*

22-, torrt och vindstilla är det här och båda mina går utan täcken. Dom har björnpäls och går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Hoppas att jag ska slippa täcken den här vintern förutom när dom är svettiga :)

Ett Knapplån:p

Hade ca -15 här i morse så det blev dubbla täcken på i morse när mina hästar skulle ut, dom fick ha på sig sina inne täcken ( 600g Domani) plus ute täcke (370g Rambo Wug) :p

Kanske ska säga att dom är frusna av sig, gick med endast ute täckena på igår o stod o skakade när dom kom in i stallet på eftermiddagen:(

Fast att gå från 370 till 970 gram är en rätt bra ökning..

Min funkar inte heller med bara ett täcke, hon behöver två men det undre behöver inte vara tjockt. Det är precis som att det "blåser in" om hon bara har ett täcke.

Haha, jag vet.
Men båda mina hästar trivs jätte bra med det så dom får ha det nu när det är "kallt". Sen när det är varmare o bara några minusgrader går dom bara med utetäcket.

-15, soligt

lite tunn häst som inte ska behöva ta av energin för att hålla sig varm får med vintertäcke m. 300g och lite högre hals.

*kl*
Har mellan -13-16 grader, så pålle går ute med ett 300 grams helhalstäcke.
I stallet ligger det från -2 till 3-4 grader, har inne på dig ett 200 grams täcke med hals.
Pålle är oklippt men har väldigt kort och tunn päls.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama