Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

-10 ute. Ibland mer, ibland mindre
kl

Hästen är oklippt men har ganska tät päls. Skulle säkert klara sig bra med ett tunnare utetäcke, men jag har inget mellanting så det här får duga. Hon tar inte precis skada.:p 150g shire inne. Ute slänger man över ett Sverigetäcke 250g.

Ponnyn är extremt frusen av sig. Nu helklippt, pälsen är max 2 mm) har 200g Disney inne (ev. även ett bommulstäcke under beroende på om hon fryser eller inte). Ute plusar man på ett halstäcke från threehorses - 300g skulle jag gissa.

Varför ofodrat regntäcke i sådan kyla på oklippt? Det trycker ju bara ner pälsen och kyler snarare än värmer? Bättre med ett med lite foder eller inget alls?

Måste inflika att oklippta stallkamraten har just ofodrat regntäcke på sig och har haft hela hösten/vintern. Han är faktiskt varm (lagom) under sitt täcke vid insläpp, även idag när det har varit 5-10 minusgrader. Hans täcke verkar vara rätt luftigt, det är lite stelt och ligger inte så platt mot ryggen, om det kan spela någon roll. Men fryser gör han inte. Han är naken inomhus i kallstall. (Personligen hade jag nog hellre haft honom helt naken så länge det inte regnar/blåser, men det är ju jag det.)

Min grabb, oklippt men med tunn päls, har haft sitt vintertäcke på 300 g nu när det är minusgrader. Har samma både inne och ute (kallstall), för han blev snorig när han hade tunnare på natten. Vid insläpp är min lika varm/sval under sitt vintertäcke som stallkamraten är under sitt regntäcke.

Jag har lagt ofodrat regn på min oklippta med, innan jag fick tag i ett fleecefodrat åt honom. Han har bara täcke vid pissväder, dvs stark vind + nederbörd i kombination, så där är ju täcket en hjälp oavsett.

Hursom, han har inte frusit med ofodrat heller, men heller inte varit lika varm invid huden (på pälsen känns ingen skillnad) med det ofodrade regntäcket på i uppehåll, som utan det.

Så nu har han fått ett fleecefodrat, som dock inte behövts invigas än.

När det var regelrätt snöstorm fick han ett 300 grams, det kändes på tok för tjockt dock, men hade ju inget annat än det aller ofodrat regn att välja på, och då var valet enkelt.

-18 grader här uppe i morse, fuktig kyla så det kändes snarare som 30....

Alla fyra fick/hade vintertäcke (ca 300g på samtliga). Dom som står inne är dock nakna på nättena trots kallstall...Wille var utan täcke men han stod och skakade så jag la på han vintertäcke också, har vart ute hela natten han och Epona.

Frans hade fleecefodrat regntäcke i går (-16 grader) och då va han faktiskt iskall under på kvällen...

10 minus och uppehåll
mitt halvblodssto har ett 300 g thermotäcke inne. sen ett fleecefodrat bucas regntäcke med helhals över. hon är inte klippt, men har väldigt tunn päls och rids ca 1-2 timmar dagligen, tävlingshäst

*knapp*

Vid varmare snöväder brukar jag bara lägga på ett rhino wug regntäcke,
men är det kallt får han ha ett bucas all in one täcke på 490 g.
Hur kallt det än är är han alltid mysigt varm under :)
Tenderar aldrig att bli svettig trots att täcket är tjockt, så det är riktigt bra.

Senast ändrad av en moderator:

kl

nu är det ca +1, imorrn ska det bli ca -5 och snö, rambo täcket var blött(på utsidan) efter en dags snö så jag bytade det till ett 200g HW Amigo med helhals+ fleece täcke under.

-10 här nu..

häst 1:
inne: Amigo 150g + Amigo 300g
ute: Rambo supreme 420g m hals över innetäckena

häst 2:
inne: Amigo 150g + Agria 200g(?)
ute: Bucas Power turnout 470g m hals över innetäckena

-10 här nu..

häst 1:
inne: Amigo 150g + Amigo 300g
ute: Rambo supreme 420g m hals över innetäckena

häst 2:
inne: Amigo 150g + Agria 200g(?)
ute: Bucas Power turnout 470g m hals över innetäckena

Ursäkta men... Fattade jag verkligen rätt nu? Inne har häst #1 450 gram, när den går ut lägger du på 420 gram till, dvs totalt 870 gram??? Och häst #2 har 350 gram inne, och ute lägger du på 470 gram till, dvs totalt 820 gram??

Med all respekt, men om det stämmer, försöker du koka dem eller varför så fruktansvärt med täcken? Antar/hoppas du har kallstall, men ändå, varför så fruktansvärt mycket täcke ute?

Inte ens min extremt frusna fjant som var rent ut sagt sjukligt frusen, hade ens i närheten av så mycket täcken ens i minus 25 och snöoväder??

*kl*

Idag var det närmare -25 grader ute, burr...
Storpållen fick ha innetäcket på sig under vintertäcket med halsen på, vilket blir ca 400-500gram. Så mycket täcken har han aldrig haft på sig, men han är helklippt för en vecka sedan.
Ponnyn har sitt vintertäcke med hals, 300 gram. Oklippt och hårig men frusen av sig.

KL

-20 ute

Oklippt vbl har 300 g vintertäcke för första gången i år.

Shettis, spårklippt fick på sig ett fleecefodrat regntäcke. Mest för att han blir så himla stolt:p

Pålle klipptes idag, över halsen och bogarna (inte klar)
det va -17 ute och har nu sjunkit till -12
han går ute med ett 250 grams ute täcke och fri tillgång, verkade nöjd med livet :)

-10 ute

häst 1: ( extremt frusen )
Horseware suprem
Rihno stabel plus
Horseware underblanket

häst 2:
Horseware Rambo plus
Mark todd stalltäcke

25454656.jpg

knapplån

Jösses jag blir ju faktiskt riktigt häpen när jag ser hur mycket ni packar på era stackars hästar. Det lär ju inte vara hälsosamt att gå omkring med över 800g i täcken, för att inte tala om hur tungt detta måste vara för hästen.

Vi hade -15 grader här på morgonen, min fortfarande oklipta ganska korthåriga häst går med 100g californiatäcke UTAN hals:eek: Får nog köra in honom med traktorn i kväll, bör ju vara så stel av köld att han frysit fast i backen... (kan tillägga att han är varm under täcket)

KL
idag är det -10
unghästarna går utan, 2 oklippta går med 200 gram amigo, 1 med 400 grams shires(klippt), 1 oklippt går med 300 gram amigo+ofodrat regntäcke amigo över.

kl*

-7grader just nu.

Oklippt och går med fleecefodrat regntäcke.
Har inte fått någon ordentlig vinterpäls ännu och jag hoppas det inte blir någon i år. ;)

*KL*

Svea08 - Oj vad dina hästar har täcken :eek:

Här är det -25 utom mittpådagen då det kanske är upp mot -20. Min har ett 400g täcke med hals som är 200g foder i. Enbart ett täcke. Står naken inne (varmstall). Igår var första dagen för i vinter som han har det här täcket. Han fryser inte i det. 870g och han vore kokad.... Ännu har det inte varit under -30 men då det är det så får han bara mera hösilage - inge mer täcke.

knapplån

Idag är det -12 grader ute.

Min häst är ganska nyklippt, filtklippt.
Han har 300g (tror jag det är) Shires med halvhals ute
och fleecetäcke under.

Står i kallstall, har samma på sig inne.

Nu är det -10 och min häst går med fleece+200g amigo med helhals.Helklippt.

kl

Här är det strålande sol och vinstilla. Sist jag kollade termometern var det -17 grader.
Häst 1, klippt för ca 2 månader sen så en del päls finns det igen.: 100g stalltäcke + 400g Shire vintertäcke.

Häst 2, väldigt tunn vinterpäls/"sommarpäls": 200g stalltäcke + 200g vintertäcke.

Vet inte hur de är under täckena idag, men har inte fått nga rapporter om att de fryser iaf.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama