Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl

Nu är knappt 0 grader, vindstilla & helmolnigt. Ska bli mellan -2&-5 senare idag. Det är ungefär dessa temperaturer som det ska ligga runt nu under veckan så han får ha samma täcke hela tiden, HW Rambo wug 370g, halvhals han är helklippt och ska klippas yttligare en gång nu de närmsta dagarna.

kl

Nu är knappt 0 grader, vindstilla & helmolnigt. Ska bli mellan -2&-5 senare idag. Det är ungefär dessa temperaturer som det ska ligga runt nu under veckan så han får ha samma täcke hela tiden, HW Rambo wug 370g, halvhals han är helklippt och ska klippas yttligare en gång nu de närmsta dagarna.

Holy shit.

360 gram är det mesta jag äger, halvklippta fullblodsgrabben i tävlings kondition har haft det på sig typ 20 gånger på de 5 år jag haft honom, då temperaturen varit neråt -15 grader - aldrig annars.

heklippning gör ju en anmärkningsvärd skillnad mot halvklippning. men 370 gram i -5 är ändå rätt mycket i min värld.

varför alltid klaga på vad andra har för täcken?

Idag har det varit runt -2 och som kallast -4.
Unghästarna går utan
dom oklippta har gått med 200 gram
En har varit inne hela dagen med 300 gram och den klippta hade ute 400 grams täcke.

Senast ändrad:

svarar du mig eller menar du knapplån?`

jag är alltid intresserad av de (ofta ngt märkliga minst sagt) motivationerna till varför folk har x täcke till x häst under x situation.

det är därför Quigley (TS) även har tråden - dvs det är det som är det riktigt intressanta med tråden, folks motivering till varför de täckar som de gör.

Motivera gärna varför du har x täckesval istället för att gnälla och känna dig hotad. det är inte direkt barfota nissar som svarar i tråden - alla har sina hästar täckade och ofta klippta : )

Senast ändrad:

svarar du mig eller menar du knapplån?`

jag är alltid intresserad av de (ofta ngt märkliga minst sagt) motivationerna till varför folk har x täcke till x häst under x situation.

det är därför Quigley (TS) även har tråden - dvs det är det som är det riktigt intressanta med tråden, folks motivering till varför de täckar som de gör.

Motivera gärna varför du har x täckesval istället för att gnälla och känna dig hotad. det är inte direkt barfota nissar som svarar i tråden - alla har sina hästar täckade och ofta klippta : )

gnällt har jag inte gjort men tycker det är onödigt att frågasätta alla som inte täckar EXAKT som man själv gör.
Undantag är ju dom som har 5 täcken eller fodrade regntäcken på sommaren när det är sol.

kl

Min står med 200g i hagen, 150 g inne i kallstall.

Helklippt där pälsen inte har växt något alls!

Häromdagen stog hon naken en stund i hagen också! :laugh:

Diana

*kl*

Helklippta ponnyskruttan har nu bara 200g på sig.
Hon är bra i magen igen och fryser inte.

Den stora har fortfarande fleecetäcke och ett ofodrat regntäcke över.

Det är temperaturer från någon minusgrad till upp emot 4 plus nu, och båda står i uteboxar.

Gammelgubben som är helklippt går just nu med 380 grams vintertäcke ute eftersom han blir så himla stel om han blir kall. Temperatur ca -3 till -5 om dagarna.

jag förstår bara inte vitsen med att frågasätta folk som inte uppenbart täckar sina hästar för mycket, om det inte är så att man själv bara vill utnämna sig som någon slags täckesexpert. Du frågar inte alla varför dom täckar som dom gör utan bara vissa, så därför förstår jag inte vitsen?

Då kan du gott definiera vad som är uppenbart för mycket och vad som skulle vara "för mycket, men helt ok för alla gör så". Macken frågar av intresse om hästarnas bästa. Folk har inte en aning om hur hästen fungerar och hur den producerar och håller värmen. Problemet är att folk i allmänhet är så förbannat okunniga!!! Inte att Macken frågar varför de gör som de gör.

kl

Helt sjukt väder idag. +5 dock lite blåsigt men för bara någon vecka sen var de -30 grader, lite temperatur skillnad.
Hästen är fortfarande halvklippt och har idag haft på sig 150g stalltäcke + regntäcke. Tänkte ta av han så han så han fick gå naken men då hade tempen krupit ned till +2 och de började regna lite smått så jag lät det sitta på.
Hoppas de får vara vamt imorgon också och de är uppehåll så han får gå naken, nu börjar pälsen växa ut igen så de blri nog en klippning snart igen men då ska vi klippa mera!!

Holy shit.

360 gram är det mesta jag äger, halvklippta fullblodsgrabben i tävlings kondition har haft det på sig typ 20 gånger på de 5 år jag haft honom, då temperaturen varit neråt -15 grader - aldrig annars.

heklippning gör ju en anmärkningsvärd skillnad mot halvklippning. men 370 gram i -5 är ändå rätt mycket i min värld.

Ok, Och jag kan ge dig några andledningar till varför min häst har mer täcken än vissa andra, han är snart 18 år (helklippt) och har haft mycket täcken på sig hos förra ägeren,säkert innan dess också men där är jag helt 100 på det, så han har vant sig vid det. Och i vårt stall så får hästarna endast mat 2ggr/dag dvs morg/kv, vilket gör att han inte har något att äta när mellan som han kan hålla värmen med. Han rör sig heller inte särskilt mycket i hagen, går med en annan gammelhäst, de står mest o biter/leker med varandra, hagen är också rätt öppen, dvs. det blåser rätt mycket och de har inte något skydd från blåsten.
Så JAG vet att han inte är för varm, känner på hnm varje dag, tycker det är fel av dig o sitta o säga att det är för mkt täcken när du aldrig änns har känt på hästen under täcket eller sett hnm.:)
Och vintertäcke i minus grader på en helklippt häst tycker jag då inte låter som ngt hemskt som du beter dig som att det är.

*kl*
Nu har min häst (arabvalack, 22 år, helklippt, men pälsen har vuxit ut lite) ett fleecefodrat regntäcke. Det är någon minusgrad.
Inne har han fleecetäcke.

Btw, så blir jag chockad över att läsa hur mycket (och tjocka) täcken de flesta har på sina hästar!

Ok, Och jag kan ge dig några andledningar till varför min häst har mer täcken än vissa andra, han är snart 18 år (helklippt) och har haft mycket täcken på sig hos förra ägeren,säkert innan dess också men där är jag helt 100 på det, så han har vant sig vid det. Och i vårt stall så får hästarna endast mat 2ggr/dag dvs morg/kv, vilket gör att han inte har något att äta när mellan som han kan hålla värmen med. Han rör sig heller inte särskilt mycket i hagen, går med en annan gammelhäst, de står mest o biter/leker med varandra, hagen är också rätt öppen, dvs. det blåser rätt mycket och de har inte något skydd från blåsten.
Så JAG vet att han inte är för varm, känner på hnm varje dag, tycker det är fel av dig o sitta o säga att det är för mkt täcken när du aldrig änns har känt på hästen under täcket eller sett hnm.:)
Och vintertäcke i minus grader på en helklippt häst tycker jag då inte låter som ngt hemskt som du beter dig som att det är.

vad trevligt med en motivering, tack för den!
synd att du tar det negativt och uppenbarligen känner dig både anklagad och diverse annat.
Huruvida det är lämpligt att stalla upp sin häst med 2 fodringar per dag om de inte har ngt att äta däremellan lämnar jag till ngn annan lämpligare tråd.

kl

nu har min ponny ett stalltäcke 400g inne och ute bucas 300g (har inte dubbla täcken ute)

det är runt 0 till -2 tror jag. helklippt men pälsen har vuxit ut en bit.

Min har ett täcke som är ca 200 gram, det är (springer och kollar) runt - 5 grader. Inget hö i hagen (tyvärr) så blir därför täckad lite mer.

*knapplån*

Jag har nu i egenskap av moderator rensat i tråden och ber att alla respekterar varandras val vad gäller täcken (täcke/inte täcke, vilket täcke, hur många täcken - i alla täckesfrågor).

Fortsätter käbblet finns en överhängande risk att en i övrigt intressant tråd går hädan.

Lovis
moderator

KL

Min häst (25 år, halvklippt) har fleecefodrat regntäcke ute och fleecetäcke inne.
Ponnyn (15 år, täckesklippt) har fleecefodrat regntäcke ute och står naken inne.
De två andra hästarna i stallet (1 respektive 9 år, oklippta) går utan täcke, den äldre får på sig ett ofodrat regntäcke ute om det är skitväder.
De får hö i hagen och ser inte ut att frysa. Det är ca -5 grader ute nu.

*knapplån*

Tar för ute idag då det faktiskt var lite variation. -9 och vindstilla, dock inte soligt.
Häst1 Utvuxen päls, HW Rambo California 100g
Häst2 Normal päls, HW Rambo California 100g
Häst3 Normal päls, Tunt termotäcke (ca 100g) med HW Rambo California 100g över.
Häst4 Väldigt kort päls, Horsesaver 200g termotäcke med HW Rambo California 100g med 100g hals över.
Häst5 Helklippt kort päls, HW Rambo California 100g.

Häst3 & 4 har varken mat eller skydd i hagen. Får dock lite ensilage i hagen som tidsfördriv.

Idag är de -10 soligt och vindstilla

hästen går fortfarande med 200 gram amigo och ofodrad hals

kl

0 gradigt och molnigt, hästen går just nu med 150g stalltäcke + ofodrat regntäcke över. Hoppas på att de inte är så mycket kallar i stallet så han kan få gå naken ett tag nu när han fått så mycket päls innan han ska klippas igen.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna